AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #1 Skrevet 29. november 2013 Reagerer på at mange setter menn og kvinner i bås. De snakker som om alle av hannkjønnet eller kvinnekjønnet er en homogen likt-tenkende gruppe. "Kvinner" gjør ditt, "Menn" gjør datt. Særlig når folk kommenterer noe negativt så er de raske med å skrive "menn", eller "kvinner". Individet eksisterer plutselig ikke, og alle av samme kjønn har de samme egenskapene og oppfører seg på samme måte. Hvorfor er folk så opptatt av innbilte kjønnsroller? Klarer de ikke å se på det motsatte kjønn som et individ, med egne tanker og meninger, istedenfor "mann"/"kvinne"? Anonymous poster hash: d3f80...995 7
Gjest ghej75 Skrevet 29. november 2013 #2 Skrevet 29. november 2013 Helt grunnleggende er det å se mønstre og kategorisere måten mennesker gir mening til verden på. Noen ganger går det litt langt. Generalisering på bakgrunn av kjønn irriterer meg til no end, særlig når det er bastant, negativt ladet og skal presses på andre.
Trapp Skrevet 29. november 2013 #3 Skrevet 29. november 2013 (endret) Kjønnsdebatten er en motreaksjon på det synet, og den politikken, som sier at vi egentlig er så veldig like, og hvis det er noen forskjell så er det fordi kvinner er undertrykket av menn. Dette synet har en tendens til å rævpule spesielt menn (men også kvinner i enkelte situasjoner), så det er klart man er opptatt av det. Endret 29. november 2013 av Trapp 1
Botch Skrevet 29. november 2013 #4 Skrevet 29. november 2013 Helt grunnleggende er det å se mønstre og kategorisere måten mennesker gir mening til verden på. Noen ganger går det litt langt. Generalisering på bakgrunn av kjønn irriterer meg til no end, særlig når det er bastant, negativt ladet og skal presses på andre. Enig med dette. Kategorisering får ting til å gi mening og virke enkelt. Det er først når noe ikke passer inn i kategoriene vi skaper at det blir vanskelig å forholde seg til fordi (gisp!) generaliseringen stemmer ikke. Helst vil vi presse ting inn i en kategori slik at det skal stemme og gi mening igjen, i stedet for å innse at det ikke er så enkelt. 1
Gjest Awzm me Skrevet 29. november 2013 #5 Skrevet 29. november 2013 Pga. kultur kanskje? Det er det vi er vant til, og det som er stereotypisk for de forskjellige kjønnene.
Gjest BettyBoop Skrevet 29. november 2013 #6 Skrevet 29. november 2013 Likevel syns jeg vi skal være forsiktige med å si at det ikke fins noen forskjeller. Jeg tror ikke alle forskjellene kun er individuelle
Hapa Skrevet 29. november 2013 #7 Skrevet 29. november 2013 Likevel syns jeg vi skal være forsiktige med å si at det ikke fins noen forskjeller. Jeg tror ikke alle forskjellene kun er individuelle Nei, men om en mann er drittsekk så betyr ikke det at alle menn er drittsekker... Eller, om ei dame er ei jævla heks så betyr ikke det at alle andre kvinner er det... Det er vel slike ting TS refererer til tenker jeg, negativt ladet og bare.... dumt.
flinkeceline Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 fordi det er en mindre forskjell på den mest forskjellige kvinnen i forhold til den mest like mannen.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 fordi det er en mindre forskjell på den mest forskjellige kvinnen i forhold til den mest like mannen. Fysisk ja, men ikke psykologisk. Anonymous poster hash: 31a9b...24c 1
flinkeceline Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Fysisk ja, men ikke psykologisk. Anonymous poster hash: 31a9b...24c Helhetlig.
Gjest BettyBoop Skrevet 29. november 2013 #11 Skrevet 29. november 2013 Nei, men om en mann er drittsekk så betyr ikke det at alle menn er drittsekker... Eller, om ei dame er ei jævla heks så betyr ikke det at alle andre kvinner er det... Det er vel slike ting TS refererer til tenker jeg, negativt ladet og bare.... dumt.å sånn ja
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #12 Skrevet 29. november 2013 Fordi menn ofte har noen fellestrekk. Til og med de avmaskuliniserte mennene som prøver å skille seg ut med å være følsomme og spesielle... de har også visse tendenser . Det samme med damer vil jeg tro. Det handler om hvordan de mer primitive delene av hjernen vår fungerer. Anonymous poster hash: b5534...3cb
xalo Skrevet 29. november 2013 #13 Skrevet 29. november 2013 (endret) Fordi mennesker generellt er vanedyr som liker å plassere alt i bås, slik at det er lettere å forstå, enten det er menn, kvinner, svensker, homofile, jøder, eldre mennesker, tenåringer, oslofolk, nordlendinger etc. Stereotypier har ofte også et lite spor av sannhet i seg. Siden mann/kvinne er de båsene som de aller aller fleste lar seg plassere i, er det også lettest å lage generaliseringer om disse fordi alle har en mening om menn og kvinner, de aller fleste definerer seg som enten mann eller kvinne og har en mening om både sitt eget og det motsatte kjønn. De fleste er i motsetning ikke homofile eller nordlending eller begge deler, derfor er det ikke like mye blæst om disse men det finner man da også hvis man er på utkikk etter det. Endret 29. november 2013 av xalo
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #14 Skrevet 30. november 2013 Reagerer på at mange setter menn og kvinner i bås. De snakker som om alle av hannkjønnet eller kvinnekjønnet er en homogen likt-tenkende gruppe. "Kvinner" gjør ditt, "Menn" gjør datt. Særlig når folk kommenterer noe negativt så er de raske med å skrive "menn", eller "kvinner". Individet eksisterer plutselig ikke, og alle av samme kjønn har de samme egenskapene og oppfører seg på samme måte. Hvorfor er folk så opptatt av innbilte kjønnsroller? Klarer de ikke å se på det motsatte kjønn som et individ, med egne tanker og meninger, istedenfor "mann"/"kvinne"?Anonymous poster hash: d3f80...995 Enig med deg. Selvom jeg er en kvinne så tenker jeg først og fremst på meg selv som et individ. Stort sett andre også - prøver jeg i hvertfall! Men her inne er jo mange veldig opptatt av stereotyper; er du mann er du garantert en utro drittsekk; er du mor er du bare snill og god og har aldri underliggende motiver; stemødre er alltid onde heks og feite mennesker har knapt livets rett.. Satt på spissen. Anonymous poster hash: ddbd9...b6b
Tabris Skrevet 30. november 2013 #15 Skrevet 30. november 2013 (endret) Dette er noe som har irritert meg lenge. Folk kommer kanskje inn her på KG for å spørre "hva liker dere menn?" for å få råd til hva hun skal gjøre med sin nye flamme. Det er jo helt uinteressant hva andre menn måtte like - det er jo ikke gitt at den mannen man er interessert i liker det samme av den grunn. Og andre veien, selvsagt. Jeg ser ikke på meg selv som så veldig feministisk, men jeg blir rødstrømpe til tærne hvis jeg blir møtt med "Du som er kvinne, du liker vel..."? Og hører jeg uttrykket "jentefilmer" så får jeg lyst å foreslå en zombie-massakrefilm. Endret 30. november 2013 av Tabris 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2013 #16 Skrevet 30. november 2013 Fordi det er en enkel hersketeknikk såklart! Anonymous poster hash: 177e8...fb4
Scorpio Skrevet 30. november 2013 #17 Skrevet 30. november 2013 Jeg er helt enig i at vi må bli flinkere til å se enkeltindivider frakoblet fra kjønnsbegrepet. Man er ikke unormal om man skiller seg ut fra flertallet av sitt kjønn og har likheter med flertallet av motsatt kjønn. Likevel trekker en del dette for langt igjen. Visse forskjeller er det, og spesielt er det statistisk sett forskjeller. Det må det være lov til å si til tross for at det aldri at alle er slik og slik. Ofte vanskeliggjøres kommunikasjon av at noen har en noe fanatisk tilnærming, og oppfatter all generalisering som om man kategorisk snakker om alle. Ofte er det opplagt at avsenderen ikke mener det kategorisk. Litt godvilje må det være mulig å legge til. Det er gjerne slik at noen ting er ganske typiske for menn, men det betyr selvsagt ikke at alle menn er slik eller at menn som ikke er slik er mindre mandige. Noen ting som ofte oppfattes som "typisk kvinnelig" behøver likevel ikke å være dekkende for mer enn kanskje halvparten av kvinnene, så lenge det er en vesentlig forskjell på hvor vanlig det er for kvinner vs hvor vanlig det er for menn. Typisk betyr ikke at det dekker alle. Kanskje er noe annet like vanlig. Man kan f.eks. si det er typisk menn å like fotball, selv om det er en ganske stor andel som synes det er fullstendig uinteressant, og selv om mange kvinner også liker fotball. Påstanden er altså ikke særlig nøyaktig, men å reagere på en slik setning synes jeg er veldig sært. Det ville være bortimot umulig å kommunisere hvis man ikke kunne si noe dersom det var ett eneste individ et ikke gjaldt for. Enkelte ganger er det fanatikerne som ikke ser nyansene som er problemet etter min mening. Men som oftest er problemet for store fordommer, og kjønnsroller som henger igjen. Jeg tror det går riktig vei, men det tar tid. En kvinne som kan mekke på bil er ikke lenger "lesbisk". Terskelen er hevet for hva som skal til for å dømme en mann som "homo", men fortsatt er det mye trangsyn om ting en mann liksom ikke kan gjøre, for da er han "homo". Og tilsvarende for kvinner. Å late som om det ikke finnes forskjeller mellom kjønnene, det er hva jeg kaller fanatisk. Det er basert mer på en ideologisk tolkning av virkeligheten enn på den faktiske virkeligheten. Vi er biologisk forskjellige, vi har forskjellige kromosomer, påvirkes av forskjellige hormoner. Legg til forskjellige rollemodeller og kultur, og forskjellene er en kombinasjon av arv og miljø - ikke utelukkende én av delene. At forskjellene kun er kultur er like feil som at forskjellene kun er biologi. De er begge deler.
absinthia Skrevet 30. november 2013 #18 Skrevet 30. november 2013 Fordi menn ofte har noen fellestrekk. Til og med de avmaskuliniserte mennene som prøver å skille seg ut med å være følsomme og spesielle... de har også visse tendenser . Det samme med damer vil jeg tro. Det handler om hvordan de mer primitive delene av hjernen vår fungerer. Anonymous poster hash: b5534...3cb Motsatsentil å ære maskulin er vel egentlig ikke å være spesiell og følsom? Jeg har ihvertfall erfaring med at menn som er interessert i og gjør det de fleste tenker på som " manneting" er vel så følsomme som " metromannen" . Ellers er jeg enig med Ts - jeg er nemlig temmelig lei av å få kommentarer som : - " men du er jo dame og dere er ikke så objektive som oss menn, så det der er nok mer basert på det du føler om temaet og ikke fakta/ sånn som det ble sagt" , fra menn som ikke kjenner meg. - De som kjenner meg kommer aldri med sånt, fordi de vet at jeg er temmelig lite dramatisk og lager ikke oppstyr for ingenting. Så i kraft av mitt kjønn blir det jeg sier iganske ofte ikke sett på som like viktig, eller like troverdig som om det kom hvilkensomhelst mann og sa det samme. Jeg er helt sikker på at menn har det på samme måten på enkelte områder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå