Tøytigern Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Hva bør man ha i en julesokk hvis man skal gi den til jul? Kan det være en egen gave, eller bør det være noe mer sammen med sokken? Hvaslags sokk bør man velge? Hvor stor bør den være? Skal den andre sokken følge med, så det er et sokkepar? (Har ikke peiling på julesokker, så derfor spør jeg )
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 https://www.google.no/search?q=julestrømpe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jrWXUuLhIejnygOl9YCIDA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=964&bih=516 Jeg pleier å ha i diverse godteri, klementiner, julehefte, liten pakke. Kjæresten får i tillegg en juleøl oppi. Anonymous poster hash: e7bc7...3e3 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Og den gis ikke som gave. Den henges opp og fylles i nattens mulm og mørke. Anonymous poster hash: e7bc7...3e3 1
Tøytigern Skrevet 28. november 2013 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2013 https://www.google.no/search?q=julestrømpe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=jrWXUuLhIejnygOl9YCIDA&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=964&bih=516 Jeg pleier å ha i diverse godteri, klementiner, julehefte, liten pakke. Kjæresten får i tillegg en juleøl oppi. Anonymous poster hash: e7bc7...3e3 Ja, jeg googlet først jeg også. Men det er bare bilder som ikke sier så mye. Er det sokker til å ta på når man har tatt ut innholdet, som en dunsokk, så de blir varme? En slags tøffel, altså..
Tøytigern Skrevet 28. november 2013 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2013 Og den gis ikke som gave. Den henges opp og fylles i nattens mulm og mørke. Anonymous poster hash: e7bc7...3e3 Jeg trodde hele poenget var å gi den til noen? (Vet jeg er tett i pappen, men har aldri hørt om julesokker før jeg så det her inne...)
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Det er gjerne en quiltet sokk. Den er kun til bruk som julestrømpe, aldri en tøffel. Man har bare en sokk hver, helst skal de henges på peisen. Alle vet jo hvilken julestrømpe som er sin slik at når man står opp julaften morgen så vet man hvilken man skal ta. Har du aldri sett en amerikansk julefilm? Anonymous poster hash: e7bc7...3e3 3
skreppamedleppa Skrevet 29. november 2013 #8 Skrevet 29. november 2013 Hva bør man ha i en julesokk hvis man skal gi den til jul? Kan det være en egen gave, eller bør det være noe mer sammen med sokken? Hvaslags sokk bør man velge? Hvor stor bør den være? Skal den andre sokken følge med, så det er et sokkepar? (Har ikke peiling på julesokker, så derfor spør jeg ) Først og fremst: her er det klippet og limt rett i fra wiki, jepp så lat er jeg i dag... Julestrømpe har lange tradisjoner i Skandinavia, spesielt fra tiden før det ble vanlig å få besøk av selveste julenissen. En lang strømpe eller sokk ble hengt opp på julaften, slik at nissen i løpet av julenatta kunne legge i godteri og andre småting, som barna fikk da de sto opp på juledagsmorgenen. Etter krigen ble det imidlertid mer vanlig å få julenissen på besøk om julaften. I senere tid har tradisjonen med julestrømpe dukket opp igjen, men nå gjerne på andre dager enn juledagen. Julestrømper på juletrefester og slikt har vært vanlig, selv om strømpa som oftest har blitt byttet ut med poser. I USA – der den store gaveutdelingen vanligvis finner sted først i skumringen første juledag, har barna som vane å henge opp julestrømpene julaften, gjerne ved peisen om en slik finnes, ellers i entreen eller nær juletreet. Det første de gjør juledags morgen er å sjekke strømpene, som da er fylt med små «ventegaver» (stocking stuffers) som godteri og små leker. Jeg fikk julestrømpe da jeg var liten, den hang ved siden av peisen, og jeg skyntet meg ned på jule morgningen og fant julesnop som jeg kunne kose meg med mens jeg så julemåren på tv og askepott. Det var en stor sokk, (fancy sådan og egnes ikke som tøffelbruk) men jeg vil tro sokkestørrelsen varierer, som sokker stort sett gjør. Det er vel som en ventepakke som barna skal kose seg med frem til hovedretten (som selvsagt for barn er presanger) slik at de ikke maser så alt for mye... Den pakkes ned med julepynten og kastes på loftet/kjeller/garasje når julen er ferdig og tas frem neste lillejulaften klar til å servere barn (og voksne) kos, smågodt og ventekos. Og som andre har nevnt i en hver klassisk amerikansk julefilm ( Alene hjemme f.eks) så kan en ikke unngå å se julesokkene på rekke å rad foran peisen. 1
Gjest avocadoen Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 Jeg lurer på om jeg også skal gi en julestrømpe til kjæresten med noen greier til jul. Siden vi ikke skal være sammen på julaften (bare frem til 23) så er det kanskje fint at han får noe han kan kose seg med i jula Så følger med i denne tråden jeg også! Tror jeg skal putte en del godteri i den: masse marsipan siden han elsker det, kanskje et julehefte, litt klementiner, kjeks og karameller 1
Gjest avocadoen Skrevet 29. november 2013 #10 Skrevet 29. november 2013 Det er EN sokk hver, og på nille kan du kjøpe en sånn strømpe. De hadde mange å velge i så jeg De skal ikke brukes på beina 1
Tøytigern Skrevet 29. november 2013 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2013 Det er gjerne en quiltet sokk. Den er kun til bruk som julestrømpe, aldri en tøffel. Man har bare en sokk hver, helst skal de henges på peisen. Alle vet jo hvilken julestrømpe som er sin slik at når man står opp julaften morgen så vet man hvilken man skal ta. Har du aldri sett en amerikansk julefilm? Anonymous poster hash: e7bc7...3e3 M, nei det har igrunn ikke slått meg at man feirer julen i Norge sånn som de gjør i Hollywoodproduksjoner, så jeg har ikke sett på julesokker i filmene spesielt og tenkt at det har man i Norge,også. Jeg leste om det her inne at man ga vekk julesokker til kjæresten, så da tenkte jeg at her har jeg forsømt meg. Men jeg tenkte jo på vanlige tennissokker eller lignende sånne sokker jeg, da... Så det var nok derfor jeg syns det var litt rart.. Det er EN sokk hver, og på nille kan du kjøpe en sånn strømpe. De hadde mange å velge i så jeg De skal ikke brukes på beina Jaha. Men da må jeg til Nille, tror jeg. Jeg var der i dag og kjøpte noe glitter til grana. Men så ingen sokker... Fint å vite at man ikke skal ta dem på Ellers hadde jeg sikkert kjøpt det...
Tøytigern Skrevet 29. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. november 2013 Først og fremst: her er det klippet og limt rett i fra wiki, jepp så lat er jeg i dag... Julestrømpe har lange tradisjoner i Skandinavia, spesielt fra tiden før det ble vanlig å få besøk av selveste julenissen. En lang strømpe eller sokk ble hengt opp på julaften, slik at nissen i løpet av julenatta kunne legge i godteri og andre småting, som barna fikk da de sto opp på juledagsmorgenen. Etter krigen ble det imidlertid mer vanlig å få julenissen på besøk om julaften. I senere tid har tradisjonen med julestrømpe dukket opp igjen, men nå gjerne på andre dager enn juledagen. Julestrømper på juletrefester og slikt har vært vanlig, selv om strømpa som oftest har blitt byttet ut med poser. Aha. Jeg har hørt om godteposer på julegranfest. Men jeg skjønte i grunn ikke at det hadde noe med julesokker å gjøre. Jeg tror forresten at det er akkurat bruken av ordet sokk som gjorde at jeg har blitt forvirret..
Serene Skrevet 3. desember 2013 #13 Skrevet 3. desember 2013 Epla har mange fine julestrømper! Når det ikke er fabrikksydd får du en helt unik strømpe som også varer lengre: Ta en titt feks herhttp://epla.no/shops/lillemathilde/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå