Gå til innhold

Hvor mye kan man tjene på hobby?

PenaLena

Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt rundt på netten, men finner ikke helt klare svar.

Jeg baker cupcakes som jeg selger. Får bestillinger i ny og ne og har deltatt på to messer.

Jeg har ført opp det jeg har brukt i ingredienser og andre materiell de siste to mnd, har ført opp alt jeg har "tjent" på dette det siste året. Det er ikke snakk om de store beløpene, men sammenlagt er det jo litt. Jeg kaller det en hobby som driver seg selv, da jeg bruker penger jeg får inn til å kjøpe nytt utstyr og ingredienser.

Hvor går grensen før man må begynne å skatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4000 kroner per person du selger til. Inntil 50000 maks (i ren inntekt)

Nar jeg selger så ligger det på mellom 240,- og 480,- pr bestilling. Og har hatt ca 30 bestillinger på et år. Da skal jeg vell være trygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man allikevel betale skatt da?

Anonymous poster hash: 0f99a...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greie på dette med skatt og inntekt på hobby...

Men du har vel ikke lov til å selge kaker uten å ha godkjent kjøkken så vidt jeg vet. Du har derimot lov til å bake til venner og familie gratis, men ikke selge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man allikevel betale skatt da?

Hvis man overskrider beløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vrøvl.

I praksis kan man tjene en milliard eller mer på hobbyinntekter. men det forutsetter at utgiftene er tilnærmet like høye som inntektene...

Egentlig er det ikke noen fast grense... det kommer an på om hobbyen er egnet til å gå med overskudd over tid. Da er det regnet som næring.

Det samme gjelder 4000 kr grensen. Driver du mye med det og tjener 4000 her og 4000 der, er det også regnet som næring.

En tommelfingerregel er 1000 i året i fortjeneste. Da vil nok ikke skattemyndighetene bry seg.

Anonymous poster hash: 9e4e6...e1a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager får du det i fra??

Anonymous poster hash: 1ff12...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er næringsbegrepet som avgjør- og det er ulovfestet.

Er disse tingene mener jeg.

• egnet til å skape overskudd
  • drives for egen regning og risiko

Altså du kan tape penger, men være næring- så lenge det er egnet til å skape et overskudd i framtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er faktisk å ta en telefon til skatteetaten! Der får du klare svar. Her florerte det jo av merkelige svar, og noen fornuftige :)

Sist jeg sjekket med skatteetaten så lå ikke grensen på en gitt sum.

Anonymous poster hash: 8f10e...1fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ble mer forvirret nå enn jeg var... Tror jeg tar noen telefoner ja. En tlf til skatteetaten og en til mattilsynet eller noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ikke momspliktig før man har tjent 50.000. Regner med at det er der dette tallet kommer fra.

Husk at grensen på 50 000 er i omsetning, ikke overskudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du får betalingen ikke tilfeldig, altså du selger for å få inn penger, så skal du betale skatt på overskuddet. Du bare registrerer totalsummen i selvangivelse og får den samme sats som lønnskatt (det er jo ikke snak om store summer i ditt tilfellet).

Overstiger du 50 000 kr grensa, så skal du også betale moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Man kan ha et overskudd uten at det nødvendigvis trenger å skattes av, som hobby.

Her gjelder regelen om dette er egnet til å gå med overskudd over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Man kan ha et overskudd uten at det nødvendigvis trenger å skattes av, som hobby.

Her gjelder regelen om dette er egnet til å gå med overskudd over tid.

Men hun har jo solgt mange ganger i løpet av et år, så hun gikk i overskudd over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke verre enn å opprette et enkeltpersonsforetak heller. Men jeg antar at man må bruke litt penger på kjøkkemet når man selger matvarer. Evt leie et godkjent kjøkken til disse tingene. Og da er det ikke hobby lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke verre enn å opprette et enkeltpersonsforetak heller. Men jeg antar at man må bruke litt penger på kjøkkemet når man selger matvarer. Evt leie et godkjent kjøkken til disse tingene. Og da er det ikke hobby lenger.

Å opprette et ENK er ikke "bare, bare". En må sette seg inn i lover og regler og innlevering av mva oppgaver, forskuddsskatt osv osv.

TS send en mail til skatteetaten. Det gjorde jeg og fikk utfyllende svar om at det jeg driver med ikke kvalifiserer som næring (jeg gjør noe liknende selv). Alltid greit å få det svart på kvitt av myndighetene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint bruke et enk og ikke levere mva oppgaver om man ikke omsetter for mer enn 50.000 (og det er vel totalt, ikke på et år eller en periode). Inntil den grensen trenger man ikke å sette seg inn i mva. Men det er strengt tatt ikke SÅ mye jobb å sette seg inn i disse tingene. Det er faktisk ganske lærerikt og nyttig, selv om man ikke driver i stor stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint bruke et enk og ikke levere mva oppgaver om man ikke omsetter for mer enn 50.000 (og det er vel totalt, ikke på et år eller en periode). Inntil den grensen trenger man ikke å sette seg inn i mva. Men det er strengt tatt ikke SÅ mye jobb å sette seg inn i disse tingene. Det er faktisk ganske lærerikt og nyttig, selv om man ikke driver i stor stil.

Og totalt unødvendig og bortkastet tid (og penger) om man driver hobby...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...