AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Jeg er ei jente på 23 år, er 1,62 høy og veier 60 kg. Vil ned på ca 54 kg, som jeg vil si er min naturlige vekt. Har en siste tiden spist ganske usunt, men har nå begynt å ta meg sammen. Føler meg bedre allerede. Er litt bevandret i dietter, en periode var jeg ganske nazi på LCHF, det funket bra, men kjente at det ble for strengt så har nå laget en egen plan hvor jeg inkluderer mer karber, men er redd for at det er for mye for å gå ned i vekt? Men vil også ha en diett jeg kan LEVE med, ikke bare en periode. Hvordan syns dere dette ser ut? Er interessert i alles mening, både lavkalori-folk og lavkarbo-folk. Tusen takk! Dag 1: Frokost: 2 ryvita dark rye, 2 egg, røkt laks, 1 brokkoli Middag: Kyllingfilet m. karri-saus (matfløte og karri) Ekstra: Noen never mandler, kaffe og svart/grønn te med melk/sitron og middagsrester. Dag 2: Frokost: 1 skål havregrøt m. vann m. kokos Lunsj: 2 ryvita, 3 egg, røkt laks Middag: Wok: 3 egg, 3 kylling-pølser, 1 paprika, 3 sjampinjonger, ost. Kvelds: Scampi md hvitløksmarinade fra rema 1000 Ekstra: Svart te med sitron, en neve mandler, en kopp kaffe. Dag 3: Frokost: 1 skål havregrøt m. kokos Lunsj: Litt havregrøt, 1 avocado m. litt salt Middag: Scampi-rester, litt røkt laks Kvelds: Wok: Kyllingfilet, paprika, brokkoli, squash. En skål tyrkisk yoghurt m. ca 10 bringebær Ekstra: Grønn te, 1 svart te m. melk Dag 4: Frokost: 4 ryvita m. Makrell i tomat Lunsj: Litt rester fra woken, 1 hardkokt egg, 1 paprika, liten skål tyrkisk yoghurt m. kanel Middag: Kylling- og kalkunkjøttdeig m. tacokrydder, paprika, agurk, lettrømme, ost Kvelds: Tyrkisk yoghurt m. kanel og litt middagsrester Anonymous poster hash: 2769d...227
Gjest Runforit Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Hvor mange kalorier er dette? Ser litt lite ut(?)
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Hvor mange kalorier er dette? Ser litt lite ut(?) Har ikke telt, men satser jo litt på underskudd da jeg vil kickstarte vektnedgangen. Eller syns du det er for lite? Anonymous poster hash: 2769d...227
Gjest Runforit Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Har ikke telt, men satser jo litt på underskudd da jeg vil kickstarte vektnedgangen. Eller syns du det er for lite? Anonymous poster hash: 2769d...227 Regner jeg grovt så kommer jeg knapt til 1000-1100 kcal. Så det er veldig lite. Som f.eks den ene lunsjen med 1 egg som bare er 80 kcal og grønnsaker(som såvidt trengs å telles) med litt tyrkisk yoghurt(50 kcal?) er jo ikke 150 kcal engang. Er ikke mye til lunsj, heller et mellommåltid. Du kommer til å miste en del muskelmasse(tynnfeit) og du må være sulten mellom måltidene? Og om du i tillegg trener så gir du ikke kroppen nok energi til å få noe utbytte av treningen. 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 Regner jeg grovt så kommer jeg knapt til 1000-1100 kcal. Så det er veldig lite. Som f.eks den ene lunsjen med 1 egg som bare er 80 kcal og grønnsaker(som såvidt trengs å telles) med litt tyrkisk yoghurt(50 kcal?) er jo ikke 150 kcal engang. Er ikke mye til lunsj, heller et mellommåltid. Du kommer til å miste en del muskelmasse(tynnfeit) og du må være sulten mellom måltidene? Og om du i tillegg trener så gir du ikke kroppen nok energi til å få noe utbytte av treningen. Å, ok, takk for godt svar. Ante ikke det. Hva vil du anbefale at jeg forandrer, helt konkret? Burde jeg for eks. bytte ut noen av matvarene med noen andre? Anonymous poster hash: 2769d...227
Gjest Runforit Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Å, ok, takk for godt svar. Ante ikke det. Hva vil du anbefale at jeg forandrer, helt konkret? Burde jeg for eks. bytte ut noen av matvarene med noen andre? Anonymous poster hash: 2769d...227 Maten du spiser er bra Du spiser bare for lite og litt dårlig sammensatt. Det er lite både av fett og karbohydrater. Du må øke litt med det ene eller andre for kroppen må hente energien fra fett eller karbohydrater. Er ikke så mye karbohydrater i noen knekkebrød og en liten skål med havregryn(som du bare spiser av og til) når resten av dagen er så kalorifattig. Hva med f.eks Frokost Havregrøt med frukt(eple, banan etc) og kanel/(250 kcal) 2 egg med knekkebrød og masse skinkepålegg(250 kcal) Lunsj Minst 150 gram med kylling/kalkun etc med rømmedressing, salat og cashewnøtter(300 kcal) Eggewraps(laget på 3 egg) med rømme, skinke og grønnsaker og litt avokado(300 kcal) Mellom 15 mandler og en frukt(150 kcal) Middag Minst 200 gram med kjøtt/kan spe på med eggewrap og lage "taco" en god saus, masse grønnsaker og hakkete nøtter(500 kcal) Dessert Fruktsalat/kesam med bær(100-150 kcal) Kvelds Knekkebrød med masse skinkepålegg/makrell i tomat/eggerøre etc(150-200kcal) Ca. 1500 kcal Dette er jo bare et eksempel, men som du ser så er det litt mer balanse med fett og karbs så kroppen har noe å jobbe med samtidig som du vil gå ned i fettprosent og ha overskudd og energi 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 Hvorfor spiser du nesten ikke grønnsaker?Anonymous poster hash: 8e473...f9b 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #8 Skrevet 28. november 2013 Du spiser veldig lite grønnsaker generelt, også altfor lite fett og karbohydrater, og jeg reagerer på at du for eksempel på dag 2 spiser hele 6 egg! Tenk heller at du hver eneste dag skal ha et variert kosthold. Anonymous poster hash: 724ac...317 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #9 Skrevet 28. november 2013 Lunsj: 2 ryvita, 3 egg, røkt laks Middag: Wok: 3 egg, 3 kylling-pølser, 1 paprika, 3 sjampinjonger, ost. Dette var rimelig spesielt. Ville byttet ut middagen. Hvorfor tre egg og tre kyllingpølser? Skipp eggene (du hadde tre til lunsj), lag en omelett ut av dem til lunsj med litt grønnsaker i tillegg (tomat og vårløk er nydelig i omelett) og spis kyllingbryst e.l. til middag. Pølser og ost er ikke nødvendig, du kan lage ovnsbakt kylling med ratatouille eller rotgrønnsaker, mye bedre og sunnere og litt mindre sært enn pølse-egg-wok. Anonymous poster hash: e043c...b13 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #10 Skrevet 28. november 2013 Dette var rimelig spesielt. Ville byttet ut middagen. Hvorfor tre egg og tre kyllingpølser? Skipp eggene (du hadde tre til lunsj), lag en omelett ut av dem til lunsj med litt grønnsaker i tillegg (tomat og vårløk er nydelig i omelett) og spis kyllingbryst e.l. til middag. Pølser og ost er ikke nødvendig, du kan lage ovnsbakt kylling med ratatouille eller rotgrønnsaker, mye bedre og sunnere og litt mindre sært enn pølse-egg-wok. Anonymous poster hash: e043c...b13 Ok, takk. Flere som syns det var for lite? Anonymous poster hash: 2769d...227
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #11 Skrevet 28. november 2013 Ja jeg synes det så litt lite ut. Men alt er avhengig av at du ligger i kaloriunderskudd. Anonymous poster hash: f5f14...ab7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #12 Skrevet 28. november 2013 Ja jeg synes det så litt lite ut. Men alt er avhengig av at du ligger i kaloriunderskudd. Anonymous poster hash: f5f14...ab7 Syns du da at jeg bør spise mer/mer kaloririke matvarer og retter? Eller? Anonymous poster hash: 2769d...227
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #13 Skrevet 29. november 2013 Du kan jo prøve å få til flere mellommåltider. Som for eksempel en skyr, en frukt, litt nøtter mellom frokost/lunsj. Anonymous poster hash: f5f14...ab7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #14 Skrevet 29. november 2013 Du kan jo prøve å få til flere mellommåltider. Som for eksempel en skyr, en frukt, litt nøtter mellom frokost/lunsj. Anonymous poster hash: f5f14...ab7 Men hvorfor? Jeg vil jo miste fettprosent så raskt som mulig? Anonymous poster hash: 2769d...227
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #15 Skrevet 29. november 2013 Plommen i egget inneholder utrolig mye fett, mens hviten i egget har alle proteinene. Et lite tips Lykke til! Anonymous poster hash: 04b27...7a3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #16 Skrevet 29. november 2013 Plommen i egget inneholder utrolig mye fett, mens hviten i egget har alle proteinene. Et lite tips Lykke til! Anonymous poster hash: 04b27...7a3 Jeg er selvfølgelig klar over det. Men poenget her er jo at jeg må erstatte karbotapet med enten fett eller karbo, da man ikke kan overleve på protein. Og da er jo eggefettet bra. Anonymous poster hash: 2769d...227
Asso Skrevet 29. november 2013 #17 Skrevet 29. november 2013 Litt overdrivelse å si at plommen inneholder utrolig mye fett, for det er bare en liten plomme. Pr 100g så er der 27,1 g fett... Spiser du 12 egg så ja, pass på, men du dør ikke av litt plomme, det fettet er sunnere enn en skive sjokade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå