Gå til innhold

Føler jeg ikke får nok penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ei jente på 18 år, bor med kjæresten i underetasjen hos foreldrene mine. Jeg går på vgs og kjæresten studerer og lever på studielån. Kjæresten betaler en liten slant med penger til foreldrene mine for å bo her. Foreldrene mine forsørger meg med mat, i og med at jeg ikke har jobb og går på skole, men mat er vel stort sett de bidrar med...

Jeg trenger penger. Den siste tiden har jeg sikkert sendt ut 20 jobbsøknader, fått avslag på alle grunnet lite erfaring. Hvordan skal jeg få erfaring når ingen vil gi meg erfaring?

Tilbake til saken: jeg trenger penger til nye klær, deodorant, sminke, såpe og slike ting. Spør jeg om penger av foreldrene mine blir de bare sure og sier at jeg må spare...! Jeg kvier meg for å spørre om penger, og ja, jeg har prøvd å prate med foreldrene mine, jeg får altså ikke mer penger. Foreldrene mine sliter ikke med økonomien eller noe, de har derimot godt betalte jobber. Jeg bruker jo bare penger på nødvendige ting, men føler jeg ikke får nok. Skal jeg ha en ny truse, må jeg droppe deodorant osv... Jeg vil heller ikke blotte kjæresten for penger... Hva skal jeg gjøre? Jeg har da ikke rett på noe stipend eller noe? Kan jeg eventuelt ha en deltidsjobb igjennom nav, slik at nav betaler meg for å jobbe hos en bedrift?

Håper på svar!

Anonymous poster hash: 59f31...e7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til voksenlivet.. slik er det. Man må prioritere og penger vokser ikke på trær. At foreldrene dine ikke gir deg penger er nok heller fordi du skal lære deg at man ikke bare får penger enn at de ikke har råd.

Fortsette å søke jobber, møt opp personlig, sitt barnevankt, måk snø, klipp gress...

• Liker 21
Gjest RompeRusk
Skrevet

Hvilke utgifter har egentlig en 18 år gammel jente som bor hjemme?!

Du kommer til å få sjokk den dagen du flytter ut og skal leve på studielån..

• Liker 16
Skrevet

Så alt du får i lån og stipend går til leien du betaler? Om det blir noe igjen av lån/stipend etter leie er betalt, så har du jo til å kjøpe hygieneprodukter, men du må kanskje belage deg på å kutte ut noe, og ha kun det mest nødvendige.

Anonymous poster hash: 199e7...417
Skrevet

Hvilke utgifter har egentlig en 18 år gammel jente som bor hjemme?!

Du kommer til å få sjokk den dagen du flytter ut og skal leve på studielån..

Tror du ikke folk har utgifter? Som hun sa, deodorant, truser, godteri, barberhøvler, klær.. folk trenger ting, selv om de bor hjemme altså.

Anonymous poster hash: b6de6...157

• Liker 3
Skrevet

Du må bare fortsette å søke jobber.

Anonymous poster hash: ff477...11f
Skrevet (endret)

Skjønner det sånn at du ikke betaler for å bo hjemme og de holder deg også med mat.. dermed bør jo alt du får av stipend gå til disse tingene du sier at du trenger.

Endret av Lea2
  • Liker 4
Skrevet

Takk for svar... Men jeg føler meg litt fortapt når ingen vil ansette meg og jeg har ca 9,50 kr på kontoen. Har søkt etter jobb i sikkert et år nå! Gir jo selvfølgelig ikke opp.

Skrevet

Så alt du får i lån og stipend går til leien du betaler? Om det blir noe igjen av lån/stipend etter leie er betalt, så har du jo til å kjøpe hygieneprodukter, men du må kanskje belage deg på å kutte ut noe, og ha kun det mest nødvendige.

Å nei, nå tror jeg at jeg misforstod, det var kjæresten din som hadde lån/stipend:P Men da må du nok belage deg på å finne jobb, og vet det kan være vanskelig uten erfaring, men et sted må man jo starte. Min første jobb var å vaske gulv og dass da jeg var 14. Ikke glamorøst akkurat, men penger ble det.

Ellers kan du jo tilby tjenester som hundelufting, husvask, bilvask, plen klipping, snømåking osv.

• Liker 3
Gjest RompeRusk
Skrevet

Tror du ikke folk har utgifter? Som hun sa, deodorant, truser, godteri, barberhøvler, klær.. folk trenger ting, selv om de bor hjemme altså.

dette burde hun faktisk klare å dekke med det lille stipendet hun får på vgs. Deodorant er ikke store utgiften, og klær trenger man faktisk ikke kjøpe tonnevis av. Skjønner godt at foreldrene ikke vil kaste penger etter henne

Ts, du får heller spør foreldrene dine om du kan gjøre oppgaver i hjemmet deres mot en liten sum i uka

• Liker 4
Skrevet

Jeg får ca 910 kr i stipend, én gang per skoleår, og dette går til å betale skolepc.

• Liker 1
Skrevet

God ide.. spør om du kan vaske huset en gang i uka mot litt mer lommepenger..

• Liker 3
Skrevet (endret)

Har du ikke stipend i det hele tatt?

Ser d allerede har svart, trodde det var mer man fikk jeg

Endret av Pinkee
Skrevet

Dumme meg som ikke har tenkt på det før...:) skal prøves!

Skrevet

Nei, får kun 910 kr som sagt, som går til skolepc.

Skrevet

Begrenset når man får i stipend når man bor hjemme. Men du kan fort tjene noen hundrelapper i uka på småjobber for familie, venner og naboer.

• Liker 3
Skrevet

dette burde hun faktisk klare å dekke med det lille stipendet hun får på vgs. Deodorant er ikke store utgiften, og klær trenger man faktisk ikke kjøpe tonnevis av. Skjønner godt at foreldrene ikke vil kaste penger etter henne

Ts, du får heller spør foreldrene dine om du kan gjøre oppgaver i hjemmet deres mot en liten sum i uka

Jeg får ca 910 kr i stipend, én gang per skoleår, og dette går til å betale skolepc.

Mener du at 900 kroner i halvåret skal holde? (Jeg er ikke TS)

Skrevet

Mener du at 900 kroner i halvåret skal holde? (Jeg er ikke TS)

Gjest Grapefrukt
Skrevet (endret)

20 jobbsøknader er jo ingenting! Send ut til ALLE stillinger. Når du ikke har penger kan du ikke være kresen. Alt fra å skrubbe doer til Mcdonalds. Sitt barnevakt og utfør småting. Gjør lekser for skoleelever mot penger :fnise: Selg alt av klær, sko og dilldall du ikke trenger.

Ta opp lån hos foreldrene dine og sett opp en nedbetalinsgplan som begynner med en gang første lønning kommer inn er jo et valg, så viser du samtidig at du er ansvarlig og moden.

Edit: Min første jobb var som 13 åring der jeg krabbet på bakken og luket 8 timer pr. dag 5 dager i uken. All erfaring er erfaring. Et tips er å jobbe frivillig samtidig som du søker jobber. Da har du plutselig noe du kan sette på CV.

Endret av Grapefrukt
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Som noen sier over; velkommen til voksenlivet.

Klage på at du ikke har råd til å kjøpe ny sminke?? Hvor mange truser trenger du egentlig? Regner med vaskemaskinen hjemme hos din familie går jevnt og trutt. Er undertøyet ditt fillete at det ikke kan brukes, tror jeg ikke på at foreldrene dine nekter noen nye.

Trenge og ha lyst på er to ulike ting

Du er i en alder hvor forbruket er relativt høyt, men fest, klær etc og du har sikkert flere jevnaldrene som har et høyt forbruk og hvor mange ikke skjønner eller ikke vil se sammenhengen mellom inntekt og utgifter.( på grunn av ytre press)

Fortsett og søk jobber. Burde være en stor motivasjon for å kunne bruke lønn på noe av det du vil ha.

Endret av Miranda16
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...