AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Spiser dere ofte supper til kvelds? Hvordan er det i forhold til kalorier? Blomkålsuppe fra Toro for eksempel. Er det tilnærma en middag eller er det greit å spise det isteden for skiver? Anonymous poster hash: 4a977...706
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 http://www.toro.no/produkter/middag/Kremet_Blomk%C3%A5lsuppe Denne for eksempel, inneholder 29 kalorier pr dl. En porsjon er 2,5 dl, og da inneholder den porsjonen 73 kalorier. Vil si at det er kjempemagert for en varm kveldsmat. Så du kan godt bytte ut dette med skiver. Anonymous poster hash: 0fb65...5f0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 http://www.toro.no/produkter/middag/Kremet_Blomk%C3%A5lsuppe Denne for eksempel, inneholder 29 kalorier pr dl. En porsjon er 2,5 dl, og da inneholder den porsjonen 73 kalorier. Vil si at det er kjempemagert for en varm kveldsmat. Så du kan godt bytte ut dette med skiver. Anonymous poster hash: 0fb65...5f0 Men det trenger jo ikke å bli så ille om man spiser ett par brødskiver sammen med suppa da? Jeg har iallefall alltid ett par brødskiver jeg dypper oppi når jeg spiser blomkålsuppe Anonymous poster hash: 2eb7f...1b2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Men det trenger jo ikke å bli så ille om man spiser ett par brødskiver sammen med suppa da? Jeg har iallefall alltid ett par brødskiver jeg dypper oppi når jeg spiser blomkålsuppe Anonymous poster hash: 2eb7f...1b2 Jepp, det har jeg også! Pleier å spise suppa med et rundstykke/et par skiver. Super kveldsmat Anonymous poster hash: 0fb65...5f0
strawberry Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 (endret) Det er viktig å ikke bare tenke på kaloriinnholdet, men også næringsinnholdet. Det er jo et greit alternativ, men noen dager bør du heller velge f.eks havregøt eller proteinrikt pålegg. I tillegg inneholder torosupper endel salt ofte. Men direkte usunt er det vel ikke Endret 28. november 2013 av strawberry
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Jepp, det har jeg også! Pleier å spise suppa med et rundstykke/et par skiver. Super kveldsmat Anonymous poster hash: 0fb65...5f0 Nå fikk jeg lyst på blomkålsuppe, selv om jeg egentlig er stappa mett Anonymous poster hash: 2eb7f...1b2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 Nå fikk jeg lyst på blomkålsuppe, selv om jeg egentlig er stappa mett Anonymous poster hash: 2eb7f...1b2 Haha jeg og! Måtte sjekke i skapet hjemme om vi hadde suppe, men typisk at vi ikke har når jeg fikk lyst på. Jaja får nøye meg med en skive eller to. Anonymous poster hash: 0fb65...5f0
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #8 Skrevet 28. november 2013 Men hvor mett blir man egentlig av sånn suppe da? Nå kan jeg bare snakke for meg selv, og jeg vet at bare sånn suppe med ingenting oppi kan jeg spise MYE av. Er jo bare suppe liksom Men en gang iblant skader vel sjeldent, men husk på saltinnholdet da, det er vel ganske heftig Anonymous poster hash: d8ddf...f1f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #9 Skrevet 28. november 2013 Så lite kalorier i en slik suppe? Da skal kjøpe slik suppe, jeg som er så glad i å spise mellom måltidene, men kjipt at saltinnholdet er høyt. Til den som nevnte at havregrøt kan spises som mellommåltid - det fungerer ikke for meg, ettersom jeg spiser havregrøt som et måltid, ikke mellommåltid. Anonymous poster hash: 7e1e5...58a
Lea2 Skrevet 28. november 2013 #10 Skrevet 28. november 2013 Det er ganske kjapt å lage suppe selv (og dermed kontrollere innholdet) om du har en blender. Bare kok grønnsaker og kjør det i blenderen sammen med melk/vann og krydder. Kan fint fryses. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #11 Skrevet 28. november 2013 Det er ganske kjapt å lage suppe selv (og dermed kontrollere innholdet) om du har en blender. Bare kok grønnsaker og kjør det i blenderen sammen med melk/vann og krydder. Kan fint fryses. Har du oppskrift på en god blomkålsuppe (ev. tomatsuppe)? Vet at det er enkelt å lage, men hadde likevel vært fint med noen oppskrifter for noen som er amatører på kjøkkenet Anonymous poster hash: 7e1e5...58a
Lea2 Skrevet 28. november 2013 #12 Skrevet 28. november 2013 Jeg lager på slump.. mest av broccoli, blomkål, spinat og linser. Sper først med vann eller kraft som jeg kjører det jevnt sammen med og så med melk eller fløte (spørs hva jeg har). Bare hell det du har hatt i blnderen tilbake i kjelen (spar noen småbiter om du vil ha det i suppa). Så sper du og krydrer etter behov. Lag gjerne mye og frys ned i porsjoner. Kjekk måte å bruke opp grønnsaker på. Er rimelig sikker på at du finner oppskrifter ved å google, men å lage på slump er ganske gøy også Tomatsuppe kan du lage av tomater i boks som du koker opp og kjører i blender, sper mer kraft eller vann og krydrer. Blir MYE bedre enn den i pose.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #13 Skrevet 28. november 2013 Jeg lager på slump.. mest av broccoli, blomkål, spinat og linser. Sper først med vann eller kraft som jeg kjører det jevnt sammen med og så med melk eller fløte (spørs hva jeg har). Bare hell det du har hatt i blnderen tilbake i kjelen (spar noen småbiter om du vil ha det i suppa). Så sper du og krydrer etter behov. Lag gjerne mye og frys ned i porsjoner. Kjekk måte å bruke opp grønnsaker på. Er rimelig sikker på at du finner oppskrifter ved å google, men å lage på slump er ganske gøy også Tomatsuppe kan du lage av tomater i boks som du koker opp og kjører i blender, sper mer kraft eller vann og krydrer. Blir MYE bedre enn den i pose. Tusen takk for tips, da blir det snart hjemmelagde supper, høres veldig godt ut Får så mange treff når man googler, så syns det er fint å spørre her Anonymous poster hash: 7e1e5...58a
Adhara Skrevet 28. november 2013 #14 Skrevet 28. november 2013 Jeg bruker å lage meljevning når jeg lager blomkålsuppe. Altså like deler hvetemel og smør + væske (melk, vann, fløte) Sper ut med væske til den er tykk nok. Litt på slump her også Må ikke glemme krydder! Jeg bruker buljong.
Snop Skrevet 28. november 2013 #15 Skrevet 28. november 2013 Jeg "oppdaget" faktisk suppe til kvelds i går! Hadde kjøttsuppe, vel å merke, ca 150 kcal, og en skive brød ved siden. Det er både god og koselig kveldsmat, skal jammen begynne å ha det et par ganger i uken, og variere litt mellom suppene Suppeoppskrifter som lages kjapt, med få ingredienser mottas med takk!
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #16 Skrevet 28. november 2013 Jeg koker bare blomkålen eller de andre grønnsakene jeg lager suppe av, tar av en del som jeg vil ha å tygge på og moser resten. Det blir alltid passelig tykt. Hvis jeg vil ha det tykkere, har jeg i fløte og koker videre. Istedenfor buljong bruker jeg timian, laubærblad, en gulrotbit og en kålrotbit, kanskje persille hvis jeg har. Anonymous poster hash: 6d057...dd8 1
Teriyaki Skrevet 28. november 2013 #17 Skrevet 28. november 2013 Men hvor lenge koker dere grønnsakene? Til de er godt kokt, ellr sånn om man vil koke dem når det skal spises?
Lea2 Skrevet 28. november 2013 #18 Skrevet 28. november 2013 Jeg bare koker dem møre.. Jeg kutter dem opp i mindre biter før jeg koker fordi det går fortere og er lettere for blenderen. Prøver kutte slik at de blir ferdige på samme tid, men det gjør ikke noe om de er litt overkokt heller egentlig. Heller det enn at de er for rå.
Teriyaki Skrevet 28. november 2013 #19 Skrevet 28. november 2013 Ok! Da tror jeg det blir pannekaker og blomkålsuppe i morgen.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #20 Skrevet 28. november 2013 Jeg "oppdaget" faktisk suppe til kvelds i går! Hadde kjøttsuppe, vel å merke, ca 150 kcal, og en skive brød ved siden. Det er både god og koselig kveldsmat, skal jammen begynne å ha det et par ganger i uken, og variere litt mellom suppene Suppeoppskrifter som lages kjapt, med få ingredienser mottas med takk! Se posten min over. Det raskeste er nok likevel potet- og purresuppe. Kutt opp ca like deler poteter og purre, la det surre i smør i ti minutter, fyll med vann til det såvidt dekker potetbitene/purrebitene og kok videre i ti minutter til alt er mørt. Purer med stavmikseren, smak til med salt og pepper - og voila! Denne metoden gjelder egentlig for alle supper. Du kan ta ut grønnsakbiter og purere resten hvis du vil ha litt tyggemotstand i suppen. Jeg pleier å ha i ting som erstatter buljong, og gjerne litt fløte eller rømme eller tilsvarende sojaprodukter dersom jeg lager for veganere. Det er også godt med forskjellige ting oppi suppeskålen, for eksempel pesto, balsamicoeddik, olje osv. Du kan også ha i krutonger og litt musserende vin. Andre kombinasjoner: - Gulrot, gresskar, søtpotet (eller en eller to av disse, gresskar er godt med kokosmelk, alle tre smaker supert med ingefer) - Broccoli og blåskimmelost - Linser og appelsinsaft (må koke lengre) - Pastinakk og sellerot - Rødbet og steinsopp (må også koke en stund - kutt uansett opp rødbetene i små små biter) - Rødkål, eple og blomkål Anonymous poster hash: 6d057...dd8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå