AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Har googlet litt, men finner ikke noe som gir meg et helhetlig svar. Jeg er enslig og ganske snusfornuftig økonomisk, så disse familiekalkulatorene er ubrukelige. Jeg vet jo at man nok bruker litt mer i strøm i nord enn i sør, men er det slik at det utjevner de økonomiske fordelene? Jeg bruker ullklær og raggsokker for det det er verdt, men litt oppvarming må man jo ha. Ellers bruker jeg ikke mye, har ikke TV, bruker ikke lang tid i dusjen, står ikke timesvis over komfyren og så videre. Så ja... Hvilke økonomiske fordeler er det å hente ved å flytte til Finnmark for en i min situasjon? Jobbmessig blir det vel noe a la kassa på Rema. Har studielån på noen tusen, så at jeg får det avskrevet er hovedmotivasjonen for å flytte til nettopp Finnmark (skal uansett nordover). Lovgivninger og formell teori er gresk for meg, og avisartikler er jo ren propaganda, så jeg kunne trengt litt innspill. Noen som vil hjelpe? Anonymous poster hash: 91325...6af
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Det er ikke til å stikke under en stol at de fleste fordelene går på at du får nedskrevet studielån og ekstra barnetrygd, så du som er enslig og ikke har mye lån vil nok ikke oppnå stor økonomisk gevinst annet enn at det er utrolig mye billigere å bo i Finnmark (hvis du holder deg unna pressområdene. Hammerfest er vel ikke akkurat billig.) Det du også må vurdere er om du kommer til å reise hjem/sørover ofte, for hvis du planlegger det så vil vinninga gå opp i spinninga. Skal du flytte bør du være der. Anonymous poster hash: fc18d...bd1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Det er ikke til å stikke under en stol at de fleste fordelene går på at du får nedskrevet studielån og ekstra barnetrygd, så du som er enslig og ikke har mye lån vil nok ikke oppnå stor økonomisk gevinst annet enn at det er utrolig mye billigere å bo i Finnmark (hvis du holder deg unna pressområdene. Hammerfest er vel ikke akkurat billig.) Det du også må vurdere er om du kommer til å reise hjem/sørover ofte, for hvis du planlegger det så vil vinninga gå opp i spinninga. Skal du flytte bør du være der. Anonymous poster hash: fc18d...bd1 Ja, det er det jeg også tenkte - at det slettes ikke er så givende som nesten samtlige avisartikler prøver å fremstille det. Men at det er veldig billig å bo i Finnmark er positivt i seg selv. Ikke kommer jeg til å reise sørover ofte, heller, har verken venner eller særlig familie her nede. Vil starte på nytt, med andre ord, og jeg vil ha tid og rom til å utvikle de kreative prosjektene mine, og hva er vel mer inspirerende enn nordlys og fjell? Hvordan er det med jobbmuligheter der oppe, forresten? Jeg tenker da som ufaglært, som å jobbe i butikk, postkontor, eller noe. Jeg regner med det ikke er like mye konkurranse som i de sørlige byene, ettersom det er færre folk, men det er vel heller ikke voldsomt med jobber, kanskje? Jeg jobber litt frilans, men jeg bør nok ha noe mer fast i tillegg. Anonymous poster hash: 91325...6af
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Hva med å kontakte en fiskeforedlingsbedrift? Eller en bedrift som tar i mot kongekrabbe? Der er det alltids behov for arbeidskraft, og godt betalt er det også. Anonymous poster hash: fc18d...bd1
Gjest Ciegus Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 Fordeler ved å bo i Finnmark: http://www.flyttnordover.no/fordeler.173174.no.html Du må også ta med høyere matpriser etc i betraktninga. Det utgjør kanskje ikke så mye totalt sett, men jeg får litt sjokk hver gang jeg er hjemme og skal handle mat.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Kan legge til at etter 1.januar 2014 blir Finnmarkstillegget på barnetrygden borte. Da er barnetrygden den samme i Finnmark og på Svalbard som ellers i landet. Ellers er det brillefint her oppe Anonymous poster hash: 0a107...cb1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 Fordeler ved å bo i Finnmark: http://www.flyttnordover.no/fordeler.173174.no.html Du må også ta med høyere matpriser etc i betraktninga. Det utgjør kanskje ikke så mye totalt sett, men jeg får litt sjokk hver gang jeg er hjemme og skal handle mat. Takk skal du ha! I hvilken grad er prisene høyere? Noen spesielle varer? Kan tenke meg at fersk frukt og grønnsaker er dyrere, men ellers? Jeg er ganske kjedelig og snusfornuftig i matveien, så jeg regner med det ikke blir store problemer, men det er greit å ha litt oversikt likevel. Kan legge til at etter 1.januar 2014 blir Finnmarkstillegget på barnetrygden borte. Da er barnetrygden den samme i Finnmark og på Svalbard som ellers i landet. Ellers er det brillefint her oppe Anonymous poster hash: 0a107...cb1 Vel, jeg har ikke barn, så det gjør meg ikke noe. Og ja, Finnmark er vakkert! Anonymous poster hash: 91325...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå