Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Et vennepar av meg er gift, men flyttet fra hverandre for en liten tid siden. Nå har han søkt om skilsmisse uten nevne det for henne. Er dette lov? Jeg trodde i det minste man måtte informere ektefellen sin. Det er ikke snakk om noe vold inn i bildet eller andre årsaker til å ekteskapet kan oppløses ved dom.

Venninnen min er helt fortvilet over at han gjorde dette bak hennes rygg. Jeg kan ikke akkurat klandre henne for dette.

Jeg har ikke noe erfaring med samlivsbrudd ettersom jeg har vært heldig og aldri opplevd dette selv blant mine nærmeste.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, han kan ta ut separasjon uten hennes samtykke. De må jo være separert før de blir skilt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Glemte å si at dersom de har barn under 16 år (fellesbarn), så må de til megling før de tar ut separasjon.

Skrevet

Ha kan ta ut skilsmisse ensidig uten hennes samtykke, og uten å informere henne om dette.

Eneste vilkår for å kreve skilsmisse, er at man har vært separetert i et år i forkant, el. § 21 (evt. hatt samlvsbrudd i to år, el. § 22). For å kreve separasjon kreves heller intet samtykke eller varsel, det er tilstrekkelig at man "ikke finner å kunne fortsette samlivet", el. § 21 1. ledd.

Adgangen til skilsmisse etter separasjon/ samlivsbrudd er følgelig bare avhengig av hvor lenge man har vært separert/ hatt samlivsbrudd.

Gjest Anonymous
Skrevet

Se el. § 26, 1. ledd, 1. pkt. om dersom de har barn under 16 år.

Gjest gjest1
Skrevet

Når man har vært separert i 1 år kan man søke om skilsmisse. Da vil det kommet et brev til den som ikke har søkt om dette hvor vedkommende kan/skal/må fylle ut et skjema..

man kan også klage på et vedtak..

Gjest Madley
Skrevet

Er det ikke noe som heter skilsmisse ved dom da?

Mener at en slektnig fikk det uten å ha vært separert...Mannen hennes nektet å gå med på separasjon og da fikk hun det ved dom. (må kanskje ligge særskilte tilfeller til grunn da???)

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, det må være særlige grunner for dette så som overgrep. Vold, trusler osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...