Gjest Mor som lyver Skrevet 10. mai 2004 #1 Del Skrevet 10. mai 2004 Gutten vår på 7 år er sengevæter. I dag hadde han og søstra på 5 år besøk av to klassevenninner av gutten. Den ene jenta spurte plutselig datra vår om hun brukte bleier, og jenta vår svarte at nei, det gjorde hun ikke. Da spurte klassevenninna om hvorfor det da var bleier på badet. Jeg grep inn i samtalen, og sa at vi nettopp hadde hatt besøk av noen med bleiebarn. Den "kjøpte" jentene med en gang, og "katastrofen" var avverget. Det var jo tåpelig av meg ikke å fjerne bleiene. De er nå gjemt inne i et skap. Men var det egentlig "greit" å lyge? Jeg har jo snakket med barna vår om det etterpå, og vi kom vel egentlig fram til at i akkurat denne situasjonen var det rett. Hva mener dere? Renate Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. mai 2004 #2 Del Skrevet 10. mai 2004 Helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 10. mai 2004 #3 Del Skrevet 10. mai 2004 Helt greit med en hvit løgn av og til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snitta Skrevet 10. mai 2004 #4 Del Skrevet 10. mai 2004 Det er ok å lyve når du detter oppi situasjoner som denne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 10. mai 2004 #5 Del Skrevet 10. mai 2004 Synes du gjorde det riktige jeg. :-) Men fint at du har snakket med barna dine om det, og at dere sammen fant ut at det var greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2004 #6 Del Skrevet 10. mai 2004 Kjempe flott, kunne vært håntert på en bedre måte :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2004 #7 Del Skrevet 10. mai 2004 I denne situasjonen så var det helt greit, for hvilke konsekvenser kunne det ikke fått om du ikke hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarabi Skrevet 10. mai 2004 #8 Del Skrevet 10. mai 2004 Hvite løgner er harmløse.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 10. mai 2004 #9 Del Skrevet 10. mai 2004 Dersom man er sengevæter vil det nok være bedre for h*n å ligge med bleie enn å våkne opp i bløt seng hver natt!?? Det er ikke bare snakk om foreldres merarbeid, men også barnets komfort. Desverre opplevermange barn erting og mobbing pga at de er sengevætere. Derfor synes jeg det var greit at moren løy i denne situasjonen. Dersom det hadde vært guttens venner at det kanskje kunne blitt tatt opp på en annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 10. mai 2004 #10 Del Skrevet 10. mai 2004 slettet av moderator ! Det er tydelig at du vet lite om sengevæting! Jeg var selv sengevæter til jeg var 7, og etter å ha vært gjennom runder med alarmmatter og andre hjelpemidler syntes jeg det var helt ok å bruke nattbleie. Og vet du? Plutselig så begynte kroppen min å fungere slik at jeg våknet om natta hvis jeg måtte på do! Og jeg har vært helt tørr siden jeg var 7 år :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne Skrevet 10. mai 2004 #11 Del Skrevet 10. mai 2004 Tråden er ryddet. Marianne Moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. mai 2004 #12 Del Skrevet 10. mai 2004 Du burde virkelig å lest litt mer om dette før du åpner tastefingrene dine. For barn som tisser på seg i sengen, skal IKKE taes opp på natten, for da venner en de til å tisse på natten. Og det er jo nettopp det en ikke ønsker. Mange leger anbefaler at man tar opp barn som ikke er tørre om natten!! En bleie er mye bedre, for da slipper barnet å bli våt og kald, og får en god natt søvn, og det behøver barn. Mye bedre for foreldrene ja....... dessuten, bleia blir våt og kald den også. Problemet hadde vel ikke vært der om ungen hadde våkna og kunne gått på do/ bedt om å gå på do?. Jeg skrev at de skulle ta opp ungen og ta han med på do. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 10. mai 2004 #13 Del Skrevet 10. mai 2004 .... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 10. mai 2004 #14 Del Skrevet 10. mai 2004 For å svare på spørsmålet: En hvit løgn er av og til nødvendig, og jeg hadde sagt omtrent det samme selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
M-ling Skrevet 10. mai 2004 #15 Del Skrevet 10. mai 2004 Helt riktig, så klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snexi Skrevet 10. mai 2004 #16 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg mener også det er greit med hvite løgner for å skjerme barna mot ting de egentlig ikke kan noe for. Et tips som en venninde av meg bruker; Datteren hennes er 9 år og sengevæter (faktisk i perioder) Moren kjøper gjerne flere av samme sengesett til henne, så ikke vennindene hennes tenker over hvorfor hun bytter så ofte. Synest det er en flott ide (som forøvrig aldri jeg hadde komt på) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 10. mai 2004 #17 Del Skrevet 10. mai 2004 En helt grei hvit løgn! Man må dessverre ty til de innimellom siden barn spør om de utroligste ting og det er ikke alt barn trenger og vite!! De vil tidsnok finne ut av ting alikevel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest EvaL Skrevet 11. mai 2004 #18 Del Skrevet 11. mai 2004 Du gjorde det eneste riktige jeg har faktisk gjort det samme selv engang, det var en fredags ettemiddag hvor jeg hadde gjort helgeinnkjøp. Bært inne en masse varer og lukket ikke utgangsdøren før jeg satte matvarene inn i kjøleskapet. Bleieposen hadde jeg satt fra meg utenfor baderomsdøren og den var godt synlig for jenta som stod ute på trappen når hun ringte på. Jeg så med engang at hun stirret på posen og at hun tydlig tenkte sitt. Heldigvis var jeg snartenkt og fortalte leende at den hadde jeg kjøpt inn fordi jeg skulle sitte barnevakt for tantebarnet mitt i helgen. Dette var jo ikke sant, men hun kjøpte den "hvite løgnen". Meg bekjent har hun ikke spurt noen av ungene her i huset om dette senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BREKKA LILL Skrevet 11. mai 2004 #19 Del Skrevet 11. mai 2004 Hvite løgner er helt ok, så lenge de er mer hvit enn grå.. faren er at man lett kan gå over til å bli mer og mer grå, fordi mange hvite løgner, krever enda flere løgner. Men det du gjorde var ikke en hvit løgn. Du bare utsatte fakta.. Alt til sin tid..-s- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå