Gå til innhold

I hvilken alder/måneder får man "mest ut av" ulldresser til babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kikket litt på ulike hel ulldresser i tynnere ull fra diverse merker - felles for alle er at de er ganske dyre.

Er det i noen perioder babyer typisk vokser ekstra mye?

Eller er brukstiden veldig kort uansett på babytøy helt frem til......tja, frem til når da?

Jeg føder i januar, og har jo valget mellom å kjøpe en dress enten fom nyfødt - ca april måned(0-3 mnd), eller, fra rundt oktober-april engang(9/10 mnd- i overkant av 1 år).

Jeg kommer til å bruke dunpose ute både i bagdel og sportdel, så varmen blir den samme.

Anonymous poster hash: 1f6b4...f94
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte i desember og hadde en ulldress i fjor vinter, og kjøpte en ny nå til denne vinteren. For oss var det ikke enten eller.

Anonymous poster hash: 0b1cd...108

Skrevet

Jeg fødte i desember og hadde en ulldress i fjor vinter, og kjøpte en ny nå til denne vinteren. For oss var det ikke enten eller.

Anonymous poster hash: 0b1cd...108

Nei - men jeg tenkte på det mest økonomiske, klart man man kjøpe nye dresser sånn rent prinsipielt :)

Det jeg lurer på er ca hvor lenge man har fått bruke dressene - og om det er noen forskjell på alderstrinnene?

Eksempelvis om man kjøper en i str 56/62, ca hvor lenge antar man å bruke den sammenliknet når de er rundt året? (kan være like lenge for alt jeg vet)

Anonymous poster hash: a67ff...354

Skrevet

Dette varierer jo veldig, men vi la ikke mye penger i klær fra 0-6 måneder. Jenta vår var 47 cm når hun ble født (februar i år) og brukte 50-56 frem til hun var 2-3 måneder. Venninnen min sin jente brukte 56 i 1 uke. Str 62 hadde vi i 3 uker før det var over på 68.

Kjøpte en dyrene ulldress i str 74. Den har hun brukt fra begynnelsen av september og den passer ennå. I de minste str kjøpte vi H&M :)

Skrevet

Ull "vokser" med barnet. Bare pass på å kjøp ull som kan strekkes litt og gjerne brettes uten at det blir for klumpete. La oss si f.eks man har en nyfødt i 50/56, da hadde jeg glatt kjøpt 62 og vips har man dress hele vinteren.

• Liker 1
Skrevet

Klærne var lengre jo større barnet er. Men ville absolutt hatt ulldress eller lignende til januar-baby. Ull tøyes dessuten mye. Vi hadde en ulldress vi brukte fra helt nyfødt i januar til april/mai. Den var veldig romslig i starten og vi brettet opp bein og ermer. På slutten tøyde den seg. Tror det var str 56 eller om str het 0-3 mnd (fra Polarn o. Pyret, som er litt store i str). Hadde en litt lang gutt (brukte bare 50 den første uka, da han krøllet seg sammen).

Skrevet

Vurderte en av disse to fra Nøstebarn, noen som har erfaring med dem?

http://nostebarn.no/sparkebukse-uten-fot-ullfrotte.html

http://nostebarn.no/baby/lekedress-ullfrotte.html

Eller kanskje heller i ullsilke - har allerede fått en todelt tykk ullfrottedress fra Bånsull, står størrelse 50-56, men den er STOR i størrelse, og har lange armer/ben som kan brettes opp - så kanskje heldress i ullfrottè nå blir overflødig.............?

Ser ut som disse er tynnere og litt mer i mellomsjiktet kanskje :vetikke:

Skrevet

Jenta vår ble født i januar og hun hadde én ulldress hele vinteren og også en liten stund nå i høst. Det var krinkeull fra Janus i str 60.

Nå er hun 10 måneder og bruker vanlig ull fra Janus i størrelse 80. Den kan hun nok ha til neste høst igjen også.

Min erfaring er at det ikke er før rundt størrelse 86 at det stopper litt opp. 2-åringen kan fremdeles bruke 86 i noen klær, og hun på 10 mnd bruker det samme!

Skrevet

Jenta vår ble født i januar og hun hadde én ulldress hele vinteren og også en liten stund nå i høst. Det var krinkeull fra Janus i str 60.

Nå er hun 10 måneder og bruker vanlig ull fra Janus i størrelse 80. Den kan hun nok ha til neste høst igjen også.

Min erfaring er at det ikke er før rundt størrelse 86 at det stopper litt opp. 2-åringen kan fremdeles bruke 86 i noen klær, og hun på 10 mnd bruker det samme!

Enig i at det stopper litt opp etter hvert, men for gutter er det nok heller rundt str 92, enn 86. Det har i hvert fall vært tilfelle med alle mine tre. Men nå vet jeg ikke om TS venter gutt eller jente, da :)

Anonymous poster hash: 088b5...bf4

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du må velge? Babyen vokser og må ha riktig tøy til sesongen..

Gjest Brienne of Tarth
Skrevet

Åja, halleluja, si at det stopper opp litt på 86! Nå er jeg rimelig lei av å kjøpe ny garderobe annenhver måned. ;)

Vår ble også født i januar, og hun hadde en sånn teddy-ulldress fra Joha i str 56 utrolig lenge iallfall! Var 53 cm da hun ble født. Dressen var veldig tøyelig, så fikk plass til mye under den.

Skrevet

Vi kjøpte Lillelam dress når han var 5.5 mnd gammel, den kan han bruke hele vinteren og til våren. Kjøpte den ekstra stor i stl 74(9 mnd).

Anonymous poster hash: 745cc...14a
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du må velge? Babyen vokser og må ha riktig tøy til sesongen..

De må jo ikke nødvendigvis ha en dyr dress fra Nøstebarn, hvilket var det jeg vurderte ;)

Om brukstiden er kort tar jeg heller en mer rimelig en fra et litt mer rimelig merke men som fortsatt har god kvalitet.

Som jeg sa, ikke alle har økonomi til å kjøpe aller dyreste kvalitet i hele garderoben gjennom hele barnets liv ;)

Derav at man gjerne heller velger smart og litt mer langvarig bruk enn "full pakke på alt".

Skrevet

Kjøp litt stort, gjerne i fasong med smale ermer og bein. Jeg liker Joha godt av den grunn, gjør ikke noe om klær er litt store i starten fordi de sklir da ikke ned på armene likevel.

Jeg har forresten en tynn ulldress fra janus (tynn blå ren ull, ikke krinkel). Den har vart fantastisk lenge! Jeg begynte å bruke den ifjor vinter da baby var ca 6 mnd, og han bruker den enda, ved 17 mnd. Armer og bein er sydd opp i brett, den sømmen har jeg klippet for denne vinteren. Hvis du kjøper den dressen, kanskje litt mindre enn jeg har, så er du vel i havn.

Jeg har den ullfrottebuksa fra nøstebarn. Litt tykkere enn janusdressen. Jeg har også ullfrottedress uten fot som mellomlag, den med krage, den var i bruk i 2 år. Så det er også godt kjøp.

Skrevet

De må jo ikke nødvendigvis ha en dyr dress fra Nøstebarn, hvilket var det jeg vurderte ;)

Om brukstiden er kort tar jeg heller en mer rimelig en fra et litt mer rimelig merke men som fortsatt har god kvalitet.

Som jeg sa, ikke alle har økonomi til å kjøpe aller dyreste kvalitet i hele garderoben gjennom hele barnets liv ;)

Derav at man gjerne heller velger smart og litt mer langvarig bruk enn "full pakke på alt".

Og man får rimelige og gode dresser i ull. Vi hadde den fra sparkjøp da hun var nyfødt og brukte den leenge. Født i oktober og 50 cm..

Skrevet

Jeg ville kjøpt i 62, det er den str min baby har vært lengst på hvertfall :) Og det var ikke noe problem å brette opp når han brukte mindre str.

Skrevet

Mini er straks ni og passer, såvidt, en ullbukse fra nøstebarn i str 110. Fikk den da hun var 3-4.

Skrevet

Ta gjerne og sammenligne litt størrelser også, det kan være utrolig stor forskjell fra merke til merke. Mini på 2,5 fikk tynn ulldress og strømpebukser fra name it str 104 og de er straks for små. strømpebukser fra janus i samme str er aaaaaltfor store/lange... Kjekt å vite :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...