Gå til innhold

Holdbarhet på hjemmelaget sjokolade og karameller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Tenkte å lage hjemmelaget sjokolade samt fløtekarameller til julegaver neste helg, altså lørdag 7 eller søndag 8. Men, selv da er jeg redd for holdbarhet frem mot julaften. Hvor lang holdbarhet kan jeg regne med? Hva synes dere som får slik i gave at er OK? Har aldri lager slikt før...

Anonymous poster hash: def4b...da1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Tenkte å lage hjemmelaget sjokolade samt fløtekarameller til julegaver neste helg, altså lørdag 7 eller søndag 8. Men, selv da er jeg redd for holdbarhet frem mot julaften. Hvor lang holdbarhet kan jeg regne med? Hva synes dere som får slik i gave at er OK? Har aldri lager slikt før...

Dette er en flott julegave (teoretisk sett). Ifjor fikk jeg erfare at sjokolade ikke holder seg lenge nok til å kunne gi bort i gave med mindre du lager det den samme uken. Den jeg laget ble nesten muggete og ikke et imponerende syn for den som åpnet/smakte på den.

Prøv heller andre typer bakevarer som kjeks, ol.

Skrevet

Dette er en flott julegave (teoretisk sett). Ifjor fikk jeg erfare at sjokolade ikke holder seg lenge nok til å kunne gi bort i gave med mindre du lager det den samme uken. Den jeg laget ble nesten muggete og ikke et imponerende syn for den som åpnet/smakte på den.

Prøv heller andre typer bakevarer som kjeks, ol.

Hæ?? Nei, jeg vil ikke lage kjeks 😔

Skrevet

Min erfaring er at sjokoladekonfekt holder seg en stund. Dersom sjokoladen smeltes riktig (pass på at den ikke blir for varm) vil den også se fin ut. Jeg har spist rester etter sjokoladekonfekt 1-2 måneder etter at den var laget, og den smakte helt fint. Jeg lagrer den tørt og kjølig, i tette bokser på gulvet i boden.

Nå vet jeg ikke hvordan hjemmelaget sjokolade (hvis du tenker å lage selve sjokoladen?) oppfører seg sammenlignet med vanlig kokesjokolade da.

Skrevet

Min erfaring er at sjokoladekonfekt holder seg en stund. Dersom sjokoladen smeltes riktig (pass på at den ikke blir for varm) vil den også se fin ut. Jeg har spist rester etter sjokoladekonfekt 1-2 måneder etter at den var laget, og den smakte helt fint. Jeg lagrer den tørt og kjølig, i tette bokser på gulvet i boden.

Nå vet jeg ikke hvordan hjemmelaget sjokolade (hvis du tenker å lage selve sjokoladen?) oppfører seg sammenlignet med vanlig kokesjokolade da.

Nei, jeg mener bare å smelte kokesjokolade ja 😜 Sånne små pletter med nøtter og/eller kokos på.. Burde de ikke holde like lenge som datoen på pakningen egentlig? Og hva skjer hvis det blir for varmt? Blir de sånn hvite da? Og, hvilken temp. annbefaler du?

Skrevet

Holdbarhet på fløtekarameller? Noen som vet?

Skrevet

Nei, jeg mener bare å smelte kokesjokolade ja Sånne små pletter med nøtter og/eller kokos på.. Burde de ikke holde like lenge som datoen på pakningen egentlig? Og hva skjer hvis det blir for varmt? Blir de sånn hvite da? Og, hvilken temp. annbefaler du?

Ok, da er min erfaring at det holder seg ganske lenge! Hvis sjokoladen blir for varm blir den hvit. Smaker vel fortsatt det samme, men ser ikke så fint ut. Her eller her kan du lese om tempererisng av sjokolade (eventuelt gjør et søk, står mye om det). :)

Fløtekarameller har jeg aldri laget (liker ikke karamell), så det kan jeg ikke svare på!

Skrevet

Har mine karameller i kjøleskapet og de holder i rundt 2 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...