Gå til innhold

Positiv forsterkning, bare tull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har lest masse om positiv forsterkning når det gjelder oppdragelsen til en hund.

Selv syns jeg dette virker som en flott måte å ha hund på! Tenk så mye mer positivt og koselig "miljø" det blir da!

Men hva mener dere? Her er noe av det jeg har lesthttp://www.prikk.com/lesestoff_positivpreging.htm

Anonymous poster hash: 59e9a...a82
Skrevet

Naturligvis er det ikke bare tull, det er vel den metoden som er absolutt mest forsket på og har mest solid vitenskapelig og empirisk forankring.

Man må bare legge om tankesettet sitt, og begynne å lete etter det som er riktig, istedet for det som er feil. Og det kan ha mange positive bieffekter på ens eget humør og velferd. Imidlertid må man også forstå at et hundehold basert på positiv forsterkning/negativ straff krever at man er i forkant, forebygger og tilrettelegger for suksess - man kan ikke bare la ting skure og gå for så å kjefte når det først har gått galt. Det krever også at man er konsekvent og forutsigbar så hunden er trygg på hvilke regler som gjelder - fri oppdragelse har ingenting med positiv forsterkning å gjøre.

Jeg får dog ikke linken din til å virke, så jeg vet ikke helt hva den forsøker å si.

Anonymous poster hash: d11ac...67b
  • Liker 1
Skrevet

Linken virker ikke Anonymous poster hash: 8de08...827

Skrevet

Selvsagt er det ikke bare tull. Det som dog er litt frustrerende er når dette overdrives, og det eneste hunden forbinder eieren med er mat og godbiter. Det er et dårlig signal. En hund skal lystre sin eier ut fra glede og lyst, ikke pga at den skal få mat hver gang den gjør noe riktig.

Når man trener en valp skal man gradvis fjerne godbitene etterhvert som hunden har lært seg de enkelte oppgavene. F.eks. når en hund har lært seg "sitt" slutter man selvsagt med godbiter når hunden setter seg. Det samme gjelder når den skal gjøre i fra seg ute, innkalling, etc.

Det er også viktig å ikke glemme at man fortsatt skal ha grenser for hunden sin, og det er viktig å lære inn grenser og forbud fra første stund. Dvs. at det er en fordel å lære hunden en kommando som f.eks. "NEI". Mange gjør dessverre ikke dette, og velger heller ignoreringsmetoden når den gjør noe galt.

Ignorering er en metode som fungerer når hunden gjør riktig ting, men på feil sted og tid. F.eks. hvis den pisser og driter inne, så må man for all del ikke si NEI, da hunden kan oppfatte dette som at det å gjøre fra seg er galt. I en innlæringsfase forstår den ikke at du mener at det er forskjell på inne og ute. Derfor skal man ignorere når det gjør fra seg inne, bære hunden ut og skryte og rose når den gjør det ute.

Derimot sier det seg jo selv at det ikke nytter å ignorere f.eks. glefsing og knurring. Dette er en atferd som ikke skal aksepteres hverken inne eller ute, og må slås hardt ned på fra første stund for få bukt med. Da hjelper det hverken med ignorering eller positiv forsterkning. Hvordan skal man få hunden til å forstå at den ikke skal knurre og glefse ved å bruke godbiter f.eks.? Gi den godbiter straks den slutter med knurringen?

Nei, her er det etter min mening kun én ting som gjelder og det er et bestemt og kraftig "NEI" gjerne ettefulgt av å gripe tak over snuten på hunden og holde munnen lukket. Mange er nok uenig i det, men dette er noe som garantert fungerer, det har jeg erfaring med. Det er nøyaktig slik tispa også korrigerer sine valper når de f.eks. biter henne i pattene.

Anonymous poster hash: 86d3e...de5
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Selvsagt er det ikke bare tull. Det som dog er litt frustrerende er når dette overdrives, og det eneste hunden forbinder eieren med er mat og godbiter. Det er et dårlig signal. En hund skal lystre sin eier ut fra glede og lyst, ikke pga at den skal få mat hver gang den gjør noe riktig.

En hund lystrer sin eier av glede og lyst FORDI den har erfart at å lystre fører til belønning. Belønning for en hund vil ofte være mat og/eller lek, men kan i noen tilfeller også være noe annet. Men mat og lek er de vanligste belønningene for en hund. En hund gjør ikke en kommando fordi den respekterer sin eier eller ønsker å glede sin eier - den gjør det fordi den har erfart at det fører til belønning. (Evt. gjør det de for de har erfart at å la være fører til straff, alt etter hvilken innlæringsmetode man har brukt).

Hvis en hund knurrer eller glefser etter sin eier, så har man større problemer enn godbit og belønning, og det å straffe dette høres for meg svært lite lurt ut.

Endret av Tabris
Skrevet

Hva er greia med å legge ut falske linker?

Anonymous poster hash: e5629...f38
Skrevet

Når man trener en valp skal man gradvis fjerne godbitene etterhvert som hunden har lært seg de enkelte oppgavene. F.eks. når en hund har lært seg "sitt" slutter man selvsagt med godbiter når hunden setter seg. Det samme gjelder når den skal gjøre i fra seg ute, innkalling, etc.

Det er også viktig å ikke glemme at man fortsatt skal ha grenser for hunden sin, og det er viktig å lære inn grenser og forbud fra første stund. Dvs. at det er en fordel å lære hunden en kommando som f.eks. "NEI". Mange gjør dessverre ikke dette, og velger heller ignoreringsmetoden når den gjør noe galt.

Ignorering er en metode som fungerer når hunden gjør riktig ting, men på feil sted og tid. F.eks. hvis den pisser og driter inne, så må man for all del ikke si NEI, da hunden kan oppfatte dette som at det å gjøre fra seg er galt. I en innlæringsfase forstår den ikke at du mener at det er forskjell på inne og ute. Derfor skal man ignorere når det gjør fra seg inne, bære hunden ut og skryte og rose når den gjør det ute.

Derimot sier det seg jo selv at det ikke nytter å ignorere f.eks. glefsing og knurring. Dette er en atferd som ikke skal aksepteres hverken inne eller ute, og må slås hardt ned på fra første stund for få bukt med. Da hjelper det hverken med ignorering eller positiv forsterkning. Hvordan skal man få hunden til å forstå at den ikke skal knurre og glefse ved å bruke godbiter f.eks.? Gi den godbiter straks den slutter med knurringen?

Nei, her er det etter min mening kun én ting som gjelder og det er et bestemt og kraftig "NEI" gjerne ettefulgt av å gripe tak over snuten på hunden og holde munnen lukket. Mange er nok uenig i det, men dette er noe som garantert fungerer, det har jeg erfaring med. Det er nøyaktig slik tispa også korrigerer sine valper når de f.eks. biter henne i pattene.

Godt sagt!

Positiv forsterking er en veldig fin måte og trene alle dyr på. Men dyrene må også vite hva nei betyr... Man kan ikke ignorere f.eks en hest som prøver å gå deg ned...

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor de ikke fungerer! Jeg leste jo nettopp på den siden...

Anonymous poster hash: 59e9a...a82

Skrevet

En hund lystrer sin eier av glede og lyst FORDI den har erfart at å lystre fører til belønning. Belønning for en hund vil ofte være mat og/eller lek, men kan i noen tilfeller også være noe annet. Men mat og lek er de vanligste belønningene for en hund. En hund gjør ikke en kommando fordi den respekterer sin eier eller ønsker å glede sin eier - den gjør det fordi den har erfart at det fører til belønning. (Evt. gjør det de for de har erfart at å la være fører til straff, alt etter hvilken innlæringsmetode man har brukt).

Hvis en hund knurrer eller glefser etter sin eier, så har man større problemer enn godbit og belønning, og det å straffe dette høres for meg svært lite lurt ut.

Har ikke sagt noe om straff. Hvis du mener det å si bestemt "NEI" til en hund som straff, ja da er jeg i såfall tilhenger av denne typen straff. Jeg ser på det som en verbal irettesettelse og i enkelte tilfeller holder man hånden over snuten, men selvsagt ikke slik at hunden får vondt, men for å få den til å forstå at den ikke skal bite/glefse/knurre.

Anbefaler for øvrig Anders Landin sine bøker og filmer. Fantastisk å se hvordan han bruker positiv forsterkning, mye kos og kjærlighet i sin trening. Men samtidig er noe av det første han lærer er "NEI". Viser på film hvordan en tispe agerer når valpen blir for nærgående. Dette handler om fuglehunder, men grunndressuren er uansett den samme for andre hunder.

Skrevet

Når man trener en valp skal man gradvis fjerne godbitene etterhvert som hunden har lært seg de enkelte oppgavene. F.eks. når en hund har lært seg "sitt" slutter man selvsagt med godbiter når hunden setter seg.

Når arbeidstakeren har lært seg å utføre oppgavene slutter man så klart å gi ham lønn :P

Det er bedre å belønne variabelt når det er ting hunden kan godt, for da slipper man at hunden lærer at det er ingen vits å gjøre det. Får han noe innimellom når han sitter, så vil han fortsatt gidde å sitte hver gang. Les "Ikke skyt hunden", der lærer du treningsteorien som skal til for å få alt fra delfiner til barn til å gjøre som du vil.

Anonymous poster hash: b545f...c3d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...