Gjest Kulturfattig Norge Skrevet 10. mai 2004 #1 Skrevet 10. mai 2004 I Norge er det ikke så mange som liker opera, jazz og klassiske konserter. Få norske barn har dette som en del av oppdragelsen sin. Mange foreldre kan mer om fotball og ishockey fremfor Madame Butterfly, Puccini og Wagner. Hvorfor er det slik at så mange nordmenn ikke har sansen for slik kultur? Hva kan det skyldes? Er nordmenn mer primitive hardhausede hardbarkinger som ikke eier fintfølende intellektuelle sanser? Er det for mange fiskere, bønder og håndtverkere i dette landet? Har vi glemt kulturen? Vinen? Gleden? Det opphøyde? Det....glimtet man får av høyerestående skjønnhet? Jeg bare spør jeg.
Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2004 #2 Skrevet 10. mai 2004 Hvorfor må det være det være det vakre? Hvorfor kan ikke andre ting være vakker også? Det er da virkelig hver sine interesser, og det som er vakkert for den ene, er stygt for den andre, og slik er det nok overalt i hele verden.
Gjest Fighter Skrevet 10. mai 2004 #3 Skrevet 10. mai 2004 I Norge er det ikke så mange som liker opera, jazz og klassiske konserter. Få norske barn har dette som en del av oppdragelsen sin. Mange foreldre kan mer om fotball og ishockey fremfor Madame Butterfly, Puccini og Wagner. et kommer vel helt an på hvilke barn og hvilken familie du spør. Vet om familier med barn hvor klassisk musikk blir prioritert. Er nordmenn mer primitive hardhausede hardbarkinger som ikke eier fintfølende intellektuelle sanser? Er det for mange fiskere, bønder og håndtverkere i dette landet? Hva har fiskere og bønder med klasisk musikk å gjøre?Hvi det i det hele tatt er noen sammen heng må det vel være på grunn av tilgangen. Operahuset ligger i Oslo og det brlir ikke arrangert store klassiske konserter på bygdene. Har vi glemt kulturen? Vinen? Gleden? Det opphøyde? Det....glimtet man får av høyerestående skjønnhet? Når du spør om vi har glemt kulturen lurer jeg på hva du definerer som kultur? En vid definisjon av kultur er "alt vi har lært som vi gjør i hverdagen". Mat, drikke, musikke, dans, For noen år siden ble også idrett innlemmet kulturbegrepet. Poenget mitt er at kultur er mye mer enn opera. Språket ditt er kultur, måten du hilser på folk på er kultur. Det er ikke mulig å glemme kulturen, men vi kan like forskjellige kulturuttrykk.
Gjest Kulturfattig Norge Skrevet 10. mai 2004 #4 Skrevet 10. mai 2004 Det er jeg helt enig med deg i Madam Felle. Hva som er vakkert er ikke bare én ting. Og det er subjektivt for hver enkelt av oss. Men det er flere (i forhold til befolkningsantall vel og merke) som er interessert i opera, klassisk musikk og jazz i Storbritannia, Italia, Frankrike, New York, Sverige, Danmark, m.fl. steder, enn i Norge. Og da lurer jeg på: er det noe i vårt samfunn og historie som gjør at vi ikke er like utviklet som andre? Isåfall hvorfor er vi "helt fotball" her, og kun det? I nyhetene presenteres fotball og sports-resultater integrert i selve nyhetssendingen- foruten de rene sportssendingene: tror nyhetsredaksjonene at alle i Norge lurte på hva resultatet mellom to ishockey-lag ble?
Ingeborg Skrevet 10. mai 2004 #5 Skrevet 10. mai 2004 Sammenliknet med f.eks. Storbritannia og Frankrike og til en viss grad Sverige, har Norge de siste 100 år hatt et svært egalitært samfunn. Det vil si at vi ikke har hatt store klasseforskjeller. Et utslag av dette har vært at vi i Norge også har demokratisert kulturbegrepet - her innbefatter "kultur" også fotball, annen idrett, korpsmusikk, revy og så videre. Og denne kulturen skal være like viktig, "riktig" og akseptert som den såkalte finkulturen - klassisk musikk, klassisk ballett, jazz og så videre. I mange andre land (det er kanskje særlig tydelig i Frankrike og Storbritannia) har holdningen heller vært at "finkulturen" skal gjøres tilgjengelig for "massene". Man har rett og slett et mer elitistisk utgangspunkt for hva som er kultur enn vi har dyrket fram i Norge. Dermed blir bare "finkulturen" regnet som kultur, og du får et helt annet press på deg for å lære noe om det for å bli regnet som "dannet". Den franske kulturfilosofen Pierre Bourdieu har skrevet mye om dette. Når det er sagt, vet jeg om fiskere som elsker Puccini-operaer og moderne dans, og det finnes ministere som foretrekker Vikingarna framfor Wagner. Dine kulturelle preferanser handler både om hvilken bakgrunn du kommer fra og hvilken kunnskap du har tilegnet deg - hva du ønsker å kunne noe om. Den store forskjellen er at det i Norge er mer sosialt akseptert å ikke ha et forhold til "finkulturen". Hilsen Ingeborg (som er jazzfantast og som er vokst opp med klassisk musikk, som elsker begge deler i dag, men også leser tegneserier og hører på Eminem)
Gjest Madam Felle Skrevet 10. mai 2004 #6 Skrevet 10. mai 2004 Det har vel rett og slett med interesser å gjøre. Jeg personlig liker ikke jazz eller opera, men har veldig sansen for en god del klassiske stykker. Men det er ikke noe jeg sitter på i tide og utide, men en gang innimellom. Mine barn hører på alt mulig, men det er nok den moderne musikken som kommer først der i gården. Så jeg tror nok det går på hva vi er interessert av, og en del av den bakgrunnen vi har.
Gjest TomKrus Skrevet 10. mai 2004 #7 Skrevet 10. mai 2004 Men det er flere (i forhold til befolkningsantall vel og merke) som er interessert i opera, klassisk musikk og jazz i Storbritannia, Italia, Frankrike, New York, Sverige, Danmark, m.fl. steder, enn i Norge. Og da lurer jeg på: er det noe i vårt samfunn og historie som gjør at vi ikke er like utviklet som andre? Har du noen tall på dette? Tviler ikke på at Italia har fler operaelskere enn Norge, likeså at det i Norge er flere som liker norsk folkemusikk. Tror også det er relativt flere i Norge som liker Grieg enn i Italia. Likeledes er det nok flere i Italia som liker Puccini. Puccini er tross alt en del av den italienske kulturhistorien som Grieg er en del av vår. Ikke like utviklet? I forhold til hva?
Gjest Pet Skrevet 10. mai 2004 #8 Skrevet 10. mai 2004 Det er stort sett overklassen som har vært bærere av den kulturen du snakker om her. I Norge har vi ikke hatt en sterk kulturbærende overklasse som i de landene du sammenligner oss med. Vi har ikke hatt adel og ikke eget kongehus med tilhørende hoff i mer enn 100 år. I tillegg har vi hatt en sterk arbeiderkultur og sosialdemokratiske verdier.
Gjest Kulturfattig Norge Skrevet 10. mai 2004 #9 Skrevet 10. mai 2004 Glimrende innlegg her, spesielt det fra Ingeborg. Det er klart, når jeg sa "fiskere, bønder osv." mente jeg egentlig det opprinnelige Norge slik det engang var. Ikke noe galt med det! Jeg vet også om folk fra dette opprinnelige samfunnet som elsker klassisk musikk og folk fra yrker som tjener mer enn disse, som hører på Ole-Ivars og er mer "enkle". Kulturelle preferanser må vel ikke ha noe med yrket å gjøre. En statsråd kan elske Ole-Ronnys danseband, mens en bonde i indrexxxkan elske Grieg. Det finnes vel endel unntak og det er dumt å generalisere for mye. Men man kan vel se en tendens, en generell trend i folkelagene/gruppene? Tom Krus: ja, det er vel kanskje flere i Norge som liker Grieg i forhold til hvor mange som liker Grieg i Italia. MEN: du overser noe her..mitt poeng er ikke hvor mange som liker Grieg kontra Puccini: det er et for snevert mål. Hvis man liker klassisk musikk(forstår det/er interessert i det, spiller det ingen rolle om vi snakker om Puccini eller Grieg. Det jeg lurer på er om det er tilrettelagt bedre for å like klassisk musikk ( i seg selv) i disse landene/stedene enn det er i Norge. Det hjelper ikke at flere liker Grieg i Norge, hvis det er alt de kan. Nei, jeg har ikke tall her nå. Jeg har bare dannet meg inntrykket ut fra mange års erfaring og lesning. Da må jeg grave frem noe isåfall. Det finnes jo mange kulturelle og sosiologiske studier på dette da.. Og der syntes jeg Ingeborg hadde mye fornuftig å si. Det var interessant å høre ALLE meningene her over her om dette. Jeg synes personlig det er for lite kultur-debatt i Norge.
Gjest avsalppet til kunst Skrevet 10. mai 2004 #10 Skrevet 10. mai 2004 Hva i alle dager er " harry karaoke-kapitalisme"? :o Er det ikke flott at folk selv liker det de liker? At man ikke føler at man "må like" noe fordi det er "finkultur"? At det å være folkelig er akseptert? Jeg elsker det avslappede forholdet nordmenn har til oppblåste selvgode "finkulturelle"
Gjest TomKrus Skrevet 10. mai 2004 #11 Skrevet 10. mai 2004 Tom Krus: ja, det er vel kanskje flere i Norge som liker Grieg i forhold til hvor mange som liker Grieg i Italia. MEN: du overser noe her..mitt poeng er ikke hvor mange som liker Grieg kontra Puccini: det er et for snevert mål. Hvis man liker klassisk musikk(forstår det/er interessert i det, spiller det ingen rolle om vi snakker om Puccini eller Grieg. Det jeg lurer på er om det er tilrettelagt bedre for å like klassisk musikk ( i seg selv) i disse landene/stedene enn det er i Norge. Det hjelper ikke at flere liker Grieg i Norge, hvis det er alt de kan. Nei, jeg har ikke tall her nå. Jeg har bare dannet meg inntrykket ut fra mange års erfaring og lesning. Da må jeg grave frem noe isåfall. Det finnes jo mange kulturelle og sosiologiske studier på dette da.. Og der syntes jeg Ingeborg hadde mye fornuftig å si. Det var interessant å høre ALLE meningene her over her om dette. Jeg synes personlig det er for lite kultur-debatt i Norge. Det med Grieg vs Puccini var mer en digresjon, men ikke dette med opera vs norsk folkemusikk. For opera er en større del av italienerenes kulturhistorie enn hva den er for oss. Kvad og andre elementer fra norsk folketradisjon derimot har vi (hatt) mye av her i landet. Så kultur har vi også her, men vi er kanskje ikke like flinke til å ta vare på den.
Donnie Darko Skrevet 10. mai 2004 #13 Skrevet 10. mai 2004 Det som ofte irriterer meg er at folk nevner ofte "god mat og vin" og preker ofte om "vin og kultur - vinkultur" og de er raske til å avvise folk som ikke er glad i vin som mer ukultiverte. Faktum er at Øl er også kultur på lik linje med vin.
Gjest Hei sveis! Skrevet 10. mai 2004 #14 Skrevet 10. mai 2004 Hei Blåveis Det er vel ikke problemer her, vel? Dette er en diskusjon. En meningsutveksling om kultur-Norge. Det netyr at flere ulike mennesker kan fortelle hva de synes og tenker omkring dette. Dermed blr "debatten" en samtale hvor folk mener forskjellige ting om kultur, ha det er, og litt sosiologi- studier skader ikke. (Bourdieu er vel pensum). Har DU problemer med det? De som ikke har noe å bidra med behøver ikke slenge kommentarer her, synes jeg. Forresten, uttrykket "Karaoke-kapitalisme" kommer fra en svensk forfatter i vinden akkurat nå. Den skal jeg jammen lese, for der kritiserer han mangel på kultur. (Husker ikke hva han het). Tom Krus: godt poeng du har i siste innlegg her. Det stemmer vel, som en over her sa, at vi i Norge har et avslappet forhold til det meste innen kultur. Men selv må jeg le når jeg ser alle danse-bandene med svensk-topparna på NRK natt til lørdag (tror jeg det er) der hvor dansband-folket får sitt...men NRK er jo pliktig til å oppfylle alle menneskers kulturelle preferanser: dermed også dansbandene. Klart, det finnes folk som helt seriøst liker dette, men selv synes jeg det er komisk. Vi har altså så utrolig forskjellige preferanser.
blåveis Skrevet 10. mai 2004 #15 Skrevet 10. mai 2004 Det er vel ikke problemer her' date=' vel? Dette er en diskusjon. En meningsutveksling om kultur-Norge. .[/quote'] Det jeg lurte på var; hva er det med "kultur-Norge" du har et problem med?
Gjest Ulike typer kultur Skrevet 10. mai 2004 #16 Skrevet 10. mai 2004 Enig med Donnie Darko i at øl er kultur. Klart det er! Men øl som kultur representerer en annen type kultur enn vin som kultur. Det er vel her Bordieu blir aktuell (vet ikke, har ikke lest så mye av ham)? For da kan man føre interessen for øl/event.interessen for vin tilbake til ANDRE kulturelle verdier som f.eks.: 1) Det er større sannsynlighet for at en øl-drikkende person liker dansband, fremfor enn som alltid drikker vin. 2) Det er større sannsynlighet for at en person som liker techno-musikk ikke drikker vin og ikke går i konserthuset på klassiske konserter. Dermed er vi inne i kulturelle mønstre og preferanser/bakgrunn- debatten! Velkommen, enten dere har lest sosiologi eller ikke! Dere som ikke kan så mye teoretisk om dette er også velkomne! Dere som faktisk er beleste på kulturelle preferanser er spesielt velkomne! Dere som har dritt å slenge og vil ødelegge debatten og ikke forstår hva en debatt er: dere er ikke velkomne. God debatt!
Donnie Darko Skrevet 10. mai 2004 #17 Skrevet 10. mai 2004 Hvis du tar en tur på ølfestivalen i Oslo så finner du ikke mange som liker techno og/eller danseband. Det jeg mente var at interessen og smaken for øl også eksisterer innenfor "finkulturen".
blåveis Skrevet 10. mai 2004 #18 Skrevet 10. mai 2004 Er "heisveis", "avslappet til kultur", "kulturfattige Norge" og "ulike typer kultur" samme person??
Gjest Lisa, Sunnmøre Skrevet 10. mai 2004 #19 Skrevet 10. mai 2004 Her hos oss i distriktene har vi ikke tilgang på den samme kulturen som de i Oslo. Det er sikker med på å prege lokalsamfunnene kontra storbyene.
Gjest TomKrus Skrevet 10. mai 2004 #20 Skrevet 10. mai 2004 Her hos oss i distriktene har vi ikke tilgang på den samme kulturen som de i Oslo. Det er sikker med på å prege lokalsamfunnene kontra storbyene. Likevel synes jeg ofte folkene i disse lokalsamfunnene er mye flinkere til å ta være på den lokale kulturen enn hva vi i storbyene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå