Gå til innhold

Hjelp! Skal lage laktosefri riskrem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Skal lage riskrem -med laktosefri melk og fløte til 11 personer. Er julebord med venner og vi har to desserter så jeg ser for meg at det ikke trenger å være en kjempe porsjon. Jeg er veldig redd for at jeg ikke får dette til. Særlig å koke risgøten. Bor i kollektiv så har ikke så fryktelig gode gryter. Har noen noen gode tips? På forhånd -takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du micro? Hvis du koker grøten i flere porsjoner i microen slipper du at den brenner seg :D Det gjør alltid vi hjemme, GENIALT!

Oppskriften er jo nett den samme som vanlig riskrem, bare koke risen på laktosefri melk og vende inn laktosefri krem med vaniljesukker i den ferdige grøten når den er kald :)

edit: glemte å si at risgrøten kan lages en dag eller to i forveien også dersom du får dårlig tid på dagen. Da må du bare vende inn krem samme dag som besøket :)

Endret av Pialill
  • Liker 1
Skrevet

Har du micro? Hvis du koker grøten i flere porsjoner i microen slipper du at den brenner seg :D Det gjør alltid vi hjemme, GENIALT!

Oppskriften er jo nett den samme som vanlig riskrem, bare koke risen på laktosefri melk og vende inn laktosefri krem med vaniljesukker i den ferdige grøten når den er kald :)

Takk! Dette var et supert tips! Står det på pakka med risgeøt åssen man gjør det? Lurte også på hvor mange porsjoner med grøt jeg skal regne til 11 personer? Er åtte passe?

Skrevet

Risgrøt i mikro?? Høres helt på trynet ut spør du meg. Risgrøt skal kokes i rundt en time. Bruk en god kasserolle (helst med belegg inni om du har), kok på lav varme og rør ofte. Jeg har aldri kokt grøt med laktosefri melk, men har laget litt annen mat og merker ingen forskjeller på melkens egenskaper.

Anonymous poster hash: 52f50...8c9
  • Liker 2
Skrevet

Risgrøt i mikro?? Høres helt på trynet ut spør du meg. Risgrøt skal kokes i rundt en time. Bruk en god kasserolle (helst med belegg inni om du har), kok på lav varme og rør ofte. Jeg har aldri kokt grøt med laktosefri melk, men har laget litt annen mat og merker ingen forskjeller på melkens egenskaper.

Takk for tilbakemelding! Jeg ble veldig glad når du skrev at du ikke merker forskjell på melkens egenskaper. *puster lettet ut* vi har en ok gryte, men den er veldig liten. Kanskje jeg kan koke i flere omganger?

Skrevet

Spørs jo hvilken grøt det er da. Vi har både grøt som skal kokes i et kvarter, og en som skal kokes i en time.

Anonymous poster hash: c7a77...37b

Skrevet

Takk for tilbakemelding! Jeg ble veldig glad når du skrev at du ikke merker forskjell på melkens egenskaper. *puster lettet ut* vi har en ok gryte, men den er veldig liten. Kanskje jeg kan koke i flere omganger?

Grøten kan fint stå et par dager før du lager riskrem, så å koke i flere omganger går helt sikkert fint. Heller flere omganger i en god gryte, enn én omgang i en dårlig gryte så det brenner seg.

Spørs jo hvilken grøt det er da. Vi har både grøt som skal kokes i et kvarter, og en som skal kokes i en time.

Når man skal lage mat til et julebord med mange mennesker, slik TS skal, lager man ordentlig grøt.

• Liker 4
Skrevet

:) jeg er helt håpløs på julemat -er den langkokte risgøten best?

Grøten kan fint stå et par dager før du lager riskrem, så å koke i flere omganger går helt sikkert fint. Heller flere omganger i en god gryte, enn én omgang i en dårlig gryte så det brenner seg.

Når man skal lage mat til et julebord med mange mennesker, slik TS skal, lager man ordentlig grøt.

Skrevet

De typene som koker rundt en time er definitivt best. For meg er det litt som forskjellen på hurtigris og jasminris, hurtigris blir smakløst og rar i konsistensen i forhold.

• Liker 1
Skrevet

52f50...8c9

Såpass ja :) tusen takk for at du (og alle andre) tar deg tid til å hjelpe meg. Setter stor pris på det.

Skrevet

why? det koker da like bra i mikro som på stekeplaten. På trynet er vel å uttale seg om noe man ikke har prøvd selv ;)

Til TS: det står tilberedning på pakken ja :) Syns å huske at det står pakken hvordan den lages i mikro også.

Jeg har selv laget grøt med laktosefri melk (den fra Tine), smaker ikke noe forskjell.

Lykke til! :)

Skrevet

Nei, grøten kan ikke stå i flere dager før du lager riskremen. Det er en skikkelig bakteriebombe!

Anonymous poster hash: 6b55b...5ac

Skrevet

Nei, grøten kan ikke stå i flere dager før du lager riskremen. Det er en skikkelig bakteriebombe!

Hvorfor det? Annen type mat tåler da å stå i kjøleskapet i flere dager, så hvorfor kan ikke grøt stå i kjøleskapet?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bruk den fra Geisha som skal koke i en time, og følg bruksanvisningen. Måleforhold står bakpå, så bare ganger du ut med antall porsjoner for å øke mengde. Bruk laktosefri melk og en klatt melkefri melange (så er du på den sikre siden kontra smør som har melk i seg), da brenner den seg ikke så lett. Bruker du en kaserolle med tykk bunn eller teflon så skal du være ganske trygg.

Bruk laktosefri kremfløte når du lager riskrem.

Tåler ikke laktose selv, så jeg bruker bare laktosefrie produkter, og smaker ingen forskjell på laktosefritt kontra vanlig.

Ville unngått hurtiglaget grøt når det er julebord, den langkokede grøten er definitivt best.

Edit skriveleif, pluss:

Grøt kan fint stå til neste dag og dagen etter det så lenge den oppbevares i kjøleskap.

Endret av Pomperipossa
  • Liker 1
Skrevet

Bruk den fra Geisha som skal koke i en time, og følg bruksanvisningen. Måleforhold står bakpå, så bare ganger du ut med antall porsjoner for å øke mengde. Bruk laktosefri melk og en klatt melkefri melange (så er du på den sikre siden kontra smør som har melk i seg), da brenner den seg ikke så lett. Bruker du en kaserolle med tykk bunn eller teflon så skal du være ganske trygg.

Bruk laktosefri kremfløte når du lager riskrem.

Tåler ikke laktose selv, så jeg bruker bare laktosefrie produkter, og smaker ingen forskjell på laktosefritt kontra vanlig.

Ville unngått hurtiglaget grøt når det er julebord, den langkokede grøten er definitivt best.

Edit skriveleif, pluss:

Grøt kan fint stå til neste dag og dagen etter det så lenge den oppbevares i kjøleskap.

Tusen tusen takk! Da blir det kokkelering i morgen :) jeg er fryktelig dårlig i mengdeberegning, hvor mange porsjoner risgrøt bør jeg regne for riskrem til 11 personer? Planen er å ha "mandelen i riskremen" så fint at det ikke er for mye, samtidig som det bør være nok til alle. :) blir to desserter som etterfølger en stor middag.

Skrevet (endret)

Tusen tusen takk! Da blir det kokkelering i morgen :) jeg er fryktelig dårlig i mengdeberegning, hvor mange porsjoner risgrøt bør jeg regne for riskrem til 11 personer? Planen er å ha "mandelen i riskremen" så fint at det ikke er for mye, samtidig som det bør være nok til alle. :) blir to desserter som etterfølger en stor middag.

Se bak på pakken (mulig du trenger to pakker, jeg husker ikke målene i hodet..), der står det veldig greit forholdene mellom vann, grøtris (du koker grøtrisen i vann til den sveller opp før du sper etter med melk), melk og salt:) Bare gang opp målene til du kommer til riktig antall porsjoner!

Edit;

Jeg sjekket grøtpakken i skapet…og regnet ut:

12 porsjoner;

6dl ris

12dl vann

3 liter melk

litt salt

Dette er da Geisha langkokris (kokes ca 1 time).

Endret av Pomperipossa
Skrevet

Jeg tror 8 porsjoner med grøt er mer enn nok. Du skal jo blande i krem. Da blir det jo betydelig mer. Man spiser jo ikke like mye riskrem som grøt vel?

Du nevnte vel også noe med en dessert nr 2? Da forsyner nok ikke folk seg med megaposjoner rett etter middag heller :)

Skrevet

Jeg tror 8 porsjoner med grøt er mer enn nok. Du skal jo blande i krem. Da blir det jo betydelig mer. Man spiser jo ikke like mye riskrem som grøt vel?

Du nevnte vel også noe med en dessert nr 2? Da forsyner nok ikke folk seg med megaposjoner rett etter middag heller :)

Tusen tusen takk! Jeg er fæl til å lage mat til en hel hær -selv om det bare er noen få gjester :) da håper jeg at grøten ikke svir seg og at dette blir bra. (;

Skrevet

Jeg tenkte feil jeg….tenkte grøtporsjoner og ikke dessertporsjoner :fnise:

Da kan du sikkert kutte litt ned på porsjonene ja….

Skrevet

Hvorfor det? Annen type mat tåler da å stå i kjøleskapet i flere dager, så hvorfor kan ikke grøt stå i kjøleskapet?

Det tåler nok til neste dag, men særlig ris og pasta er riski fordi det raskt dannes giftige muggsopper.

http://www.nrk.no/livsstil/middagsrestene-kan-vaere-livsfarlige-1.11288007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...