AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Kom over denne artikkelen idag; http://www.dagbladet.no/2013/11/28/kultur/facebook_for_real/facebook/selfie/unghjelp/30560640/ Har lenge irritert meg med folk som gnåler over innholdet på facebook, hva folk legger ut og skriver, uten selv å forlate siden. Hvis man ikke liker Facebook, kan man slette konto. Hvis man ikke liker noens innlegg, kan man fjerne dem fra newsfeeden. Verre er det ikke. Folk bruker i disse dager FB primært til en eller to ting: - holde kontakt med venner og bekjente, kommunisere gjennom chat eller meldinger - som et avbrekk, en liten pause fra job eller studier, for å se hva som har skjedd siden sist - om noen har lagt ut noen fine bilder eller linket til noe morsomt, kanskje for a snoke på en flørt. Jeg skjønner ikke dette problemet med at det er for mye positive og "glamorøse" bilder på FB. Jeg er forøvrig voksen nok til å vite at alle småbarnsmødre skifter bleier og at alle mennesker tar ut søpla og tar oppvasken. Jeg trenger ikke se bevis på dette på nett. Ingen er heller forpliktet til å "bevise" at de lever normale liv for at andre skal føle seg bedre. Bare fordi en sorterer innhold så betyr ikke dette at man lyver. Å legge ut bilder fra et besøk på en restaurant betyr ikke "her spiser jeg hver dag". Når folk oppdaterer "i Tokyo" eller "i LA" så ER det faktisk der de er - med mindre du har venner som er lystløgnere, i hvilket tilfelle jeg ville byttet vennekrets. Før noen anklager meg for å være en av disse som legger ut selfies og bilder av måltider og sier dette i selvforsvar, så nei - jeg bruker selv FB kun til kommunikasjon i disse dager. Men jeg liker å se fine bilder, jeg er glad på vegne av de som får reist mye og liker FB som en positiv arena. Hvis noen vil brette ut om sykdom og vonde ting, står de selvsagt helt fritt til det. Det er det også rom for. Poenget er mange klager over at andre må "tone ned lykken", en holdning som fremstår dønn bitter. Anonymous poster hash: 717c6...965 3
Gjest ghej75 Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Jeg irriterer meg også litt over folk som irriterer seg over ting andre legger ut på FB (..). Det er galt om alt er for "rosenrødt", det er galt å ikke dele noen ting, det er galt å dele sykdomshistorier og klager, ja, alt irriterer. Synes likevel tanken bak kampanjen er helt ok, det er noe helt annet å være 14 og usikker enn voksen og selvsikker, så kanskje betyr det bittelitt for de som er unge og sliter med dårlig selvbilde.
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Nå jobber jeg ikke med psykisk helse blant ungdom slik som de som står bak aksjonen gjør og jeg er også nesten 30 år, så jeg vet ikke hvilke effekter denne skrytingen har på ungdom. Men jeg kan ikke se at UngHjelp heller forklarer oss hva som er konsekvensene av skrytingen og hvorfor den bør boikottes. De er bare "lei", og vil ha frem "ærlighet". Jeg lurer på HVORFOR. Er folk flest faktisk så uærlige på facebook? Og om man så er typen som bare poster det man er stolt av: hva er grunnen til at de ikke skal gjøre det, eller eventuelt begynne å legge ut bilder av ting de er misfornøyd med? HVA er poenget med en jantelov for facebook? Synes nærmest det virker som de bare er PR-kåte, og har stort ønske om å lage en eller annen trend som liksom skal ta av på sosiale medier. 2
Tiril Amalie Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Jeg har satt opp facebook kontoen min slik at jeg bare ser oppdateringer fra mennesker som jeg faktisk er interessert i i newsfeeden min, og at de er de eneste som ser oppdateringene mine. Mye mindre å irritere seg over på den måten :D
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 Nå jobber jeg ikke med psykisk helse blant ungdom slik som de som står bak aksjonen gjør og jeg er også nesten 30 år, så jeg vet ikke hvilke effekter denne skrytingen har på ungdom. Men jeg kan ikke se at UngHjelp heller forklarer oss hva som er konsekvensene av skrytingen og hvorfor den bør boikottes. De er bare "lei", og vil ha frem "ærlighet". Jeg lurer på HVORFOR. Er folk flest faktisk så uærlige på facebook? Og om man så er typen som bare poster det man er stolt av: hva er grunnen til at de ikke skal gjøre det, eller eventuelt begynne å legge ut bilder av ting de er misfornøyd med? HVA er poenget med en jantelov for facebook? Synes nærmest det virker som de bare er PR-kåte, og har stort ønske om å lage en eller annen trend som liksom skal ta av på sosiale medier. Enig i dette. Deres "regler" for andres oppførsel på nett er også dønn arrogant. Anonymous poster hash: 717c6...965 1
Gjest Raindrops Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Synes nærmest det virker som de bare er PR-kåte, og har stort ønske om å lage en eller annen trend som liksom skal ta av på sosiale medier. At de tar med en #heymark hashtag styrker bare den overbevisningen for min del. Det er ikke akkurat slik at Zuckerberg har så voldsomt mye kontroll på om folk legger ut skryting eller alt det kjipe som skjer, så det virker rimelig poengløst. 3
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 At de tar med en #heymark hashtag styrker bare den overbevisningen for min del. Det er ikke akkurat slik at Zuckerberg har så voldsomt mye kontroll på om folk legger ut skryting eller alt det kjipe som skjer, så det virker rimelig poengløst. #heymark, se på oss, snakk om oss, OMG kanskje dette slår an og Norway blir nevnt i USA!! Facebook-ledelsen har et ansvar når det gjelder å stoppe svindler o.l., men jeg skjønner ikke hva Mark Zuckerberg liksom skal eller bør gjøre med at folk poster bilder av vellykkede middager. Det er jo nærmest blitt en trend å klage over at folk liksom kun poster skrytebilder. Pensjonister og andre som aldri i sitt liv har vært på FB påstår jo at det er et fora hvor folk bare lyver og pynter på livet sitt, det har liksom bare blitt en etablert Sannhet. Personlig ser jeg mange flere folk som klager over skrytebilder, eller poster anti-skrytebilder (mislykka makroner LOL, sånn ser kjøkkenet ut når man har unger, se jeg har mistet en tann osv), enn faktiske skrytebilder. Har jo kanskje med min alder og min vennekrets, men likevel - jeg føler fenomenet er en SMULE overdrevet. Det er derfor jeg føler det er et PR-stunt, for dette er sånn folk lett kan hive seg på og si "JAAAA, akkurat sånn er det, og jeg er sååå lei av duckface og dagens outfit". Samtidig virker det for meg langt mer trivielt og mindre alvorlig enn f.eks. nettmobbing som man godt kunne fått Mark Zuckerberg til å si noe om. I tillegg tas det ikke helt hensyn til om de som poster disse skrytebildene egentlig har det så jævla bra. Jeg kjenner ei som ofte poster matoppskrifter med bilder, samt bilder av seg selv og et glass champis når hun skal ut med jentene, og hun gjorde dette hyppigst når hun var midt i en knusende skilsmisse. Hvis det gir henne glede å få noen likes og skryt av Ossobucoen eller den nye frisyren, så kjør på for faen. Skal det liksom ikke være lov å poste bilder hvor man har et godt øyeblikk og smiler og er fin, når man stort sett ikke har det så bra? Tror Facebook hadde vært kjempedeprimerende dersom alle skulle postet innlegg om hvor mye livet deres suger hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #8 Skrevet 28. november 2013 #heymark, se på oss, snakk om oss, OMG kanskje dette slår an og Norway blir nevnt i USA!! Facebook-ledelsen har et ansvar når det gjelder å stoppe svindler o.l., men jeg skjønner ikke hva Mark Zuckerberg liksom skal eller bør gjøre med at folk poster bilder av vellykkede middager. Det er jo nærmest blitt en trend å klage over at folk liksom kun poster skrytebilder. Pensjonister og andre som aldri i sitt liv har vært på FB påstår jo at det er et fora hvor folk bare lyver og pynter på livet sitt, det har liksom bare blitt en etablert Sannhet. Personlig ser jeg mange flere folk som klager over skrytebilder, eller poster anti-skrytebilder (mislykka makroner LOL, sånn ser kjøkkenet ut når man har unger, se jeg har mistet en tann osv), enn faktiske skrytebilder. Har jo kanskje med min alder og min vennekrets, men likevel - jeg føler fenomenet er en SMULE overdrevet. Det er derfor jeg føler det er et PR-stunt, for dette er sånn folk lett kan hive seg på og si "JAAAA, akkurat sånn er det, og jeg er sååå lei av duckface og dagens outfit". Samtidig virker det for meg langt mer trivielt og mindre alvorlig enn f.eks. nettmobbing som man godt kunne fått Mark Zuckerberg til å si noe om. I tillegg tas det ikke helt hensyn til om de som poster disse skrytebildene egentlig har det så jævla bra. Jeg kjenner ei som ofte poster matoppskrifter med bilder, samt bilder av seg selv og et glass champis når hun skal ut med jentene, og hun gjorde dette hyppigst når hun var midt i en knusende skilsmisse. Hvis det gir henne glede å få noen likes og skryt av Ossobucoen eller den nye frisyren, så kjør på for faen. Skal det liksom ikke være lov å poste bilder hvor man har et godt øyeblikk og smiler og er fin, når man stort sett ikke har det så bra? Tror Facebook hadde vært kjempedeprimerende dersom alle skulle postet innlegg om hvor mye livet deres suger hver dag. Når folk klager over visse fenomener virker det som de hiver seg på en trend. F.eks. "dagens outfit" - dette ser jeg kun på blogger, aldri facebook. "Duckface" nesten aldri. Noen tar "selfies" og selv om det kan se noe desperat ut, så dem om det. Jeg lurer på hvor mange som reellt sett hver eneste dag har newsfeeden full av "duckface selfies" som folk så hyppig klager over. Dette gjelder jo mest jenter på 14, og en voksen mann på 35 har vel neppe mange av dem på vennelisten (har han det, bør man kanskje begynne å stille noen spørsmål...) Jeg tror det ligger mye misunnelse der ute også. De av mine venner som har veldig mye "kult" på profilen, har i det hele tatt gode liv. Det betyr ikke at de aldri har det ille, men at de jevnt over gjør mye spennende. Når en fyr jeg har datet oppdaterer at han er i Argentina, har startet eget firma eller reiser til Vermont, så gjør han jo faktisk disse tingene. En irritasjon over det bunner ut i misunnelse. Det er også disse som er veldig interessante å følge med på. Jeg synes absolutt at dersom andre gjør noe du har lyst til å gjøre (men ikke har penger, tid eller mot til) så burde flere ha evnen til å glede seg på deres vegne og kanskje drømme seg bort i bildene og tenke "hva om det var meg!". Det virker som om den første reaksjonen til de aller fleste er å fnyse, ta til nærmeste kommentarseksjon eller forum for å surmule og slenge på "de har det ikke så bra som de vil ha det til!" Stusser over at såpass mange voksne mennesker tenker slik. Anonymous poster hash: 717c6...965 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2013 #9 Skrevet 29. november 2013 En klok mann sa en gang, lenge før FalskBook var oppfunnet, at folk burde ta mer hverdagsbilder. Hvis ikke ville fremtidens arkeologer tro at folk før i tiden bare gikk i selskaper. Anonymous poster hash: 6e87c...1f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå