AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Jeg begynte å trene for ca èn måned siden, men det nytter vel ikke når ikke tar seg av kostholdet. Jeg, eller vi (samboeren min og jeg), har spist veldig usunt i det siste. For ikke lenge siden måtte jeg slutte i jobben min av helsemessige årsaker, noe som jeg tenkte skulle forbedre kostholdet mitt siden jeg hadde lange dager, gjerne 9-10 timer uten en eneste matbit. Men jeg plages med dårlig matlyst, og det kan derfor gå en stund fra jeg står opp til frokosten inntas. Nå jobber jeg med den saken. Det jeg vil jobbe med: - Kutte ut småspising av godteri i hverdagene - Kutte ut brus - Spise en sunn frokost - Spise mer frukt og grønnsaker - Spise mindre porsjoner av middag. Men jeg vil gjerne ha innspill her, for jeg er ikke akkurat ekspert på området. Hjelp til hvordan jeg skal klare å kutte ut sukkeret f eks. Og hvordan har dere råd til å handle sunn mat hele tiden, blir ikke det dyrt med alle grønnsaker og frukten? Bør jeg legge totalt om nå, eller skal jeg begynne med små endringer? Nå har jeg også vært flink til å lage ordentlig middag, med poteter og kanskje litt gulrøtter. Samboeren min spiser ikke fisk, kun laks, men det blir mye kylling og svin. Dessverre litt for ofte pasta og ris. Noen som kan hjelpe? Anonymous poster hash: 63e2a...7df
Pringle Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Du kan gjerne innføre én sunn vane om gangen, men ofte er det sånn at det ene drar det andre med seg - om du spiser mer sunt, vil du få mindre lyst på usunne ting. Det blir hva du gjør det til mht pris. Du behøver ikke kjøpe det dyreste av frukt og grønnsaker - kål, gulrot og epler feks, er kjempebillig. Du sparer ganske mye på å ikke kjøpe godteri og ferdigmat, og du behøver ikke så store porsjoner for å bli mett heller. Laks, kylling og svin er hva jeg spiser også :-) Går kjempefint. Pasta og ris er helt OK mat, men 50 gram (tørr vekt) er nok. Poteter kan du spise 200-250 gram av. Prøv søtpoteter, søtpotetmos er digg, og kjempelett å lage!
Tiril Amalie Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Jeg pleier å planlegge innkjøp ca 4-7 dager av gangen. Jeg synes det er lettere å budsjettere når jeg vet at f.eks på mandag skal jeg lage A, og da kan jeg planlegge tirsdagen med tanke på hvilke ingredienser jeg har til overs og hva jeg regner med å ha av rester, osv.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Identifiser grønnsaker og frukt som er billig og kjøp ting som holder seg lenge. Du må ikke ha en spisemoden mango hver dag. Frosne bær er billig, rotgrønnsaker er billig, blomkål, brokkoli og gulrøtter er svinebillig, paprika og sitrusfrukt er heller ikke spesielt dyrt. Det finnes dyr sunn mat og det finnes billig sunn mat. Jeg spiser en del dyrt selv, men jeg spiser også masse havregrøt og hjemmelagde supper. Anonymous poster hash: 2f633...855 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå