AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Satt i pausen min på lesesalen og skummet gjennom noen artikler på Aftenposten.no da jeg plutselig får opp beskjeden: Du har nå lest dine 8 gratis artikler denne uken. For å få ubegrenset tilgang til Aftenposten må du være abonnent. Må si jeg reagerte litt på det... Noen andre som vet hvilke andre aviser som holder på slik så jeg kan være litt obs på dette? Anonymous poster hash: 13d45...fd3 4
Sirah Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 Mener jeg leste noe om dette forrige uke, at aftenposten skulle begynne å ta seg betalt for artikklene fra og med denne uken. Men jeg skumleste artikkelen og husker ikke nøyaktig hva som sto... Men tror dette bare gjalt aftenposten...
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Mener jeg leste noe om dette forrige uke, at aftenposten skulle begynne å ta seg betalt for artikklene fra og med denne uken. Men jeg skumleste artikkelen og husker ikke nøyaktig hva som sto... Men tror dette bare gjalt aftenposten... Men så utrolig irriterende.... Jeg har ikke abonnent fordi jeg leser så mange ulike aviser, og ikke en gang daglig. Blir bortkastede penger å betale for en måned når jeg sjekker avisen når jeg føler for det. Jaja, alle skal vel ha penger nå. Får finne meg en ny avis å lese. Litt synd egentlig fordi jeg foretrekker Aftenposten fremfor VG og Dagbladet. Anonymous poster hash: 13d45...fd3 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Jeg byttet til nrk.no Anonymous poster hash: d3349...21a 3
Ruby_Tuesday Skrevet 28. november 2013 #5 Skrevet 28. november 2013 What? Aftenposten er det jeg foretrekker å lese på nettet. Må man betale nå? Så irriterende. 1
Sirah Skrevet 28. november 2013 #6 Skrevet 28. november 2013 Men så utrolig irriterende.... Jeg har ikke abonnent fordi jeg leser så mange ulike aviser, og ikke en gang daglig. Blir bortkastede penger å betale for en måned når jeg sjekker avisen når jeg føler for det. Jaja, alle skal vel ha penger nå. Får finne meg en ny avis å lese. Litt synd egentlig fordi jeg foretrekker Aftenposten fremfor VG og Dagbladet. Anonymous poster hash: 13d45...fd3 Jeg mener det var noe slikt som sto der iallefall, uten at jeg skal garantere det. Skumleste som sagt bare artikkelen. Helt enig med deg, jeg foretrekker også aftenposten.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #7 Skrevet 28. november 2013 Det er bare tull at aviser skal være gratis, de andre kommer etter snart. Hvordan mener dere at avisen skal finansieres, når alle er gratispassasjerer? Anonymous poster hash: b04cd...822 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #8 Skrevet 28. november 2013 Jeg leste aftenposten hver dag før, men når jeg fikk vite at de skulle ta betalt, så gikk jeg over til tv2. Jeg har lært meg å ignorere de tabloide sakene. Anonymous poster hash: 2c60a...79f 1
noisy Skrevet 28. november 2013 #9 Skrevet 28. november 2013 New York Times har også den samme ordningen, der er det faktisk ikke mer enn 10 gratisartikler i måneden. Leste litt der i ny og ne før, helt til jeg fikk beskjed om at jeg hadde nådd grensa. Etter det sluttet jeg å i det hele tatt gå inn på forsiden -- ikke for å bevisst boikotte siden, men fordi jeg ikke giddet å bli fristet med "forbudte" artikler.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #10 Skrevet 28. november 2013 Det er bare tull at aviser skal være gratis, de andre kommer etter snart. Hvordan mener dere at avisen skal finansieres, når alle er gratispassasjerer? Anonymous poster hash: b04cd...822 Jeg synes ikke det er teit at de krever betalt for enkelte artikler, det har jo de gjort lenge. Det jeg synes er dumt at de vil ha betalt for alt. På en side kan du sammenligne det med avisen vi kjøper i butikken, på min tidlgere arbeidsplass så var det en som kjøpte dagavisen og så gikk den på rundgang til alle i løpet av dagen. (Vi byttet jo hver dag hvem som kjøpte). Der tapte jo og penger siden det var kun en som kjøpte avisen mens 10 andre leste den "gratis". Anonymous poster hash: 13d45...fd3
Gjest Grapefrukt Skrevet 28. november 2013 #11 Skrevet 28. november 2013 Les heller nyheter fra de store nyhetshusene i utlandet. De har gjerne mer informative artikler enn mye av agurknyhetene ap, db og vg stiller opp med. Spesielt de to sistnevnte. Jeg foretrekker aftenposten selv, men synes det er greit å lese nyheter på engelsk. Spesielt når de tar seg betalt, uansett om jeg er klar over at de trenger pengene.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #12 Skrevet 28. november 2013 Det er lett å jobbe seg rundt dette, det er bare å sperre cookies fra Aftenposten ved hjelp av for eksempel en utvidelse til Firefox. Legger ikke ut detaljert guide til det her, men det er lett å finne ut av om man gidder å google. Men jeg er i prinsippet enig, det er klart avisene må ta seg betalt. De pøser ut hundrevis av artikler daglig på nett og får ikke betalt med annet enn en enkelt annonse her og der. Samtidig tror jeg fort dette kan straffe seg også, NRK.no vil tross alt neppe bli betaltjeneste med det første. Anonymous poster hash: a700c...b4d 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #13 Skrevet 28. november 2013 På en side kan du sammenligne det med avisen vi kjøper i butikken, på min tidlgere arbeidsplass så var det en som kjøpte dagavisen og så gikk den på rundgang til alle i løpet av dagen. (Vi byttet jo hver dag hvem som kjøpte). Der tapte jo og penger siden det var kun en som kjøpte avisen mens 10 andre leste den "gratis". Anonymous poster hash: 13d45...fd3 Dere kan like gjerne spleise på et abb på et nettbrett og sende det rundt i lunsjen også. Anonymous poster hash: b04cd...822
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #14 Skrevet 28. november 2013 Jeg leser gjerne Aftenposten og har så langt omgått problemet ved å bruke forskjellige nettlesere. Med fire nettlesere holder det i massevis per uke. Det skal sies at jeg er i utlandet og leser utenlandske aviser til daglig, så abonnement eller kjøp av papiravis er uaktelt - det gjør jeg derimot når jeg er i Norge. Med New York Times gjør jeg det litt på samme måte hvis jeg når taket på 10 artikler; bytter ip-adresse og sletter loggen. Jeg synes det er en bedre løsning med at enkelte artikler koster penger mens de andre er gratis, for da skjer det faktisk at jeg kjøper et månedsabonnement eller ukesabonnement. Sånn sett tjener ikke Aftenposten på sin nye ordning, faktisk merker jeg at jeg heller sjekker db, vg og nrk for nyheter for ikke å bli fristet til å lese noe jeg ikke får lest uten plunder. Så mitt tips til Aftenposten er å ha flere fristende feature-artikler og intervjuer som man må ha abonnement for å lese, og heller ha resten gratis. Sånn som det er nå, gidder jeg jo knapt å sjekke om det er noe jeg har lyst til å betale for. Jeg betaler gjerne for god journalistikk Anonymous poster hash: a3f1a...710 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #15 Skrevet 28. november 2013 Jeg leser gjerne Aftenposten og har så langt omgått problemet ved å bruke forskjellige nettlesere. Med fire nettlesere holder det i massevis per uke. Det skal sies at jeg er i utlandet og leser utenlandske aviser til daglig, så abonnement eller kjøp av papiravis er uaktelt - det gjør jeg derimot når jeg er i Norge. Med New York Times gjør jeg det litt på samme måte hvis jeg når taket på 10 artikler; bytter ip-adresse og sletter loggen. Jeg synes det er en bedre løsning med at enkelte artikler koster penger mens de andre er gratis, for da skjer det faktisk at jeg kjøper et månedsabonnement eller ukesabonnement. Sånn sett tjener ikke Aftenposten på sin nye ordning, faktisk merker jeg at jeg heller sjekker db, vg og nrk for nyheter for ikke å bli fristet til å lese noe jeg ikke får lest uten plunder. Så mitt tips til Aftenposten er å ha flere fristende feature-artikler og intervjuer som man må ha abonnement for å lese, og heller ha resten gratis. Sånn som det er nå, gidder jeg jo knapt å sjekke om det er noe jeg har lyst til å betale for. Jeg betaler gjerne for god journalistikk Anonymous poster hash: a3f1a...710 Trenger jo ikke å bytte IP adresse. Det er bare cookies som gjør det. Så det er bare å slette de når du når du har lest alle artiklene som de tillater. Det går også ann å gjøre det enklere ved å bare lese de avisene i "incognito view" eller "private browsing", så kan du lese så mange artikler som du vil. Eller bare åpne artiklene i incognito view og lukke vinduet når du er ferdig. Koster jo heller ikke akkurat mye å betale for NYT, litt mer for Aftenposten kanskje, men de har nok litt færre lesere så de må ha høyere priser for å ikke gå konkurs. Anonymous poster hash: ca652...8aa 2
Minya Skrevet 1. desember 2013 #16 Skrevet 1. desember 2013 Problemet med betalingsordningen til aftenposten.no er ikke at de tar betalt for mer enn åtte artikler per uke, men at de tar seg så gruelig hinsides høyt betalt. 199 kroner måneden mener jeg å huske de skulle ta for abonnementet. Unnskyld meg, men det er i overkant mye om de har så mange flere abonnenter på nett enn i papirform. De fleste abonnent-ordninger i de andre avisene koster ikke halvparten per måned engang. Og når man leser bortimot åtte-ti nettaviser per dag, blir det en jævla dyr ordning etter hvert.
Medlem Skrevet 1. desember 2013 #17 Skrevet 1. desember 2013 Slett nettkapsler og vipps 8 nye artikler. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #18 Skrevet 1. desember 2013 199 i måneden er ikke spesielt dyrt, å abonnere på en tilsvarende papiravis koster gjerne det dobbelte. Aftenposten har også mye mer innhold enn feks små lokalaviser. Og selvsagt leser man ikke 8-10 nettaviser, vanligvis vil man velge 1-3 hovedaviser man abonnerer på, og så spe på med gratisartikler fra andre aviser ved behov. Foreløpig er det idiotisk lett å gå rundt dette da (uten å slette cookies), men det kommer vel en løsning på det også. Anonymous poster hash: b04cd...822
Gjest ghej75 Skrevet 1. desember 2013 #19 Skrevet 1. desember 2013 Synes man burde kunne velge mellom en betalingsløsning eller en reklameløsning, slik f.eks. Spotify og hardware har. Prisen er også altfor høy når man er vant til gratis. Veldig lett å omgå også. De burde tenkt grundigere over denne løsningen.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #20 Skrevet 1. desember 2013 Bruk en annen nettleser. Da får dere 8 nye artikler. Anonymous poster hash: 49560...3c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå