Gå til innhold

Massivt hårtap etter p-pilleslutt, nytt hår vokser ut i alle lengder og retninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det siste året opplevd et ganske stort hårtap (anslagsvis halvparten av håret mitt har falt av i løpet av de siste mnd). Hårtapet ble trolig forårsaket av å slutte på p-piller, muligens i kombinasjon med stress og andre ting. Nå har det *bank i bordet* roet seg veldig, og håret begynner å komme tilbake. Problemet er at det ser verre ut enn noensinne! Det er ørten forskjellige lengder i håret mitt, og en stor del av det er ca 6 cm langt og stikker ut på sidene. Det som er langt er -naturlig nok- veldig tynt ettersom halvparten har forsvunnet. Dessuten bølger det nye håret seg, samtidig som det jeg har fra før er ganske slett.

Jeg ser rett og slett ut som en nisse på hodet, og jeg aner ikke hvordan jeg skal style det... Er dette normalt? Er det noen som har opplevd hårtap før og kan si noe om hvor lang tid det tok før håret ble ok igjen, og hva dere gjorde i mellomtiden? Føler at jeg ser ut som en dust om dagen.

Anonymous poster hash: 2cdad...7e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Velkommen til klubben. Har det helt likt og jeg sluttet på pillen for 4 uker siden. Jeg har i tillegg krøller,ser helllt jævlig ut. Håret er fett fortere også,ser ut som jeg har bada håret i olje. For å toppe det hele jeg som har svart hår har begynt å få lys brunt og mye hvitt hår. Aldri mer p piller.

Jeg har langt hår også. Oppe er det tykt og stikker opp nede tynt:( jeg vil ikke klippe meg:(

Jeg bruker omega 3 og panto 3 i tillegg sink. Håper det får håret til å vokse fortere etter den pille slutten.

Endret av muffin26
Skrevet

Klipp!

Anonymous poster hash: e087b...2f4
  • Liker 1
Skrevet

Ikke f om jeg snauer alt, nei. Er ikke akkurat Natalie Portman heller. Men ja, det må nok klippes. Må bare vente på at det nye håret kommer seg nedenfor haka om fire-fem mnd, ellers kommer jeg til å se ut som en bolleklippet freak. I mellomtiden får jeg vel bare ha det i hestehale...

Huff, Muffin26, det er ikke noe gøy med hårtap. Mitt varte i over 8 mnd etter p-pilleslutt, så du kan trøste deg med at det ikke er såå galt når håret har begynt å vokse ut igjen etter bare fire uker :) Jeg bruker forresten pantotén/panto 3. Vet ikke om det har noen effekt, men tør ikke slutte i tilfelle...

Flere råd/erfaringer?

Skrevet

Klipp deg. Gå til frisøren så finner de helt sikkert en kort frisyre du kler bedre enn dette nissegreiene. Eller så får du bruke lue til det har vokst ut, men husk at hår trenger luft og dagslys for å vokse.

Anonymous poster hash: ebd96...d42
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det omvendt.. :P Aldri trodd at det var derfor jeg hadde helt idiotisk hår som bare knakk og ble fettete og statisk konstant.

Slutta på pilla og noen mnd etterpå var håret mitt helt annerledes, uten noe hjelp fra noe slags midler.

Skrevet

Godt å høre(misforstå meg rett!!) at det er flere som har opplevd hårtap etter p-pilleslutt. Legen stiller seg nemlig helt uforstående og det er ikke mye hjelp å få.

Jeg sluttet på yasmin i august 2012 og opplevde ekstremt hårtap i ca 13 mnd, mistet 1/2-2/3 av håret. Sliter fortsatt med at jeg mister alt for mye hår. Badet er alltid fullt av hår. Sammen med hårtapet fikk jeg en helt uutholdelig kløende hodebunn og konstant fett hår i røttene. Den kløende hodebunnen klarte jeg etterhvert å lindre nokså godt med cetirizin(antihistamin). Konsistensen på håret forandret seg også, det ble porøst og livløst.

Det tar på en del psykisk å slite med hårtap og så lenge blodprøver er innenfor normalen bryr ikke legen seg. Rett og slett. Og at det skyldes p-piller skal det ganske så mye til for at de går med på. Det er rart med det, p-piller kaster de etter deg..... men spør man om en liten mengde hormoner som er lik kroppens egne er det helt uaktuelt. Jeg spurte nemlig om det i håp om at kroppen kunne stabilisere seg med litt hjelp.

Jeg tar biotin og zink. Men merker ikke noe særlig forskjell. Nå har hårtapet gått noe ned, men er bekymret for at det fortsatt er der.

Noen som har hatt effekt av kosttilskudd?

Anonymous poster hash: 39b01...fbb
Skrevet

Godt å høre(misforstå meg rett!!) at det er flere som har opplevd hårtap etter p-pilleslutt. Legen stiller seg nemlig helt uforstående og det er ikke mye hjelp å få.

Jeg sluttet på yasmin i august 2012 og opplevde ekstremt hårtap i ca 13 mnd, mistet 1/2-2/3 av håret. Sliter fortsatt med at jeg mister alt for mye hår. Badet er alltid fullt av hår. Sammen med hårtapet fikk jeg en helt uutholdelig kløende hodebunn og konstant fett hår i røttene. Den kløende hodebunnen klarte jeg etterhvert å lindre nokså godt med cetirizin(antihistamin). Konsistensen på håret forandret seg også, det ble porøst og livløst.

Det tar på en del psykisk å slite med hårtap og så lenge blodprøver er innenfor normalen bryr ikke legen seg. Rett og slett. Og at det skyldes p-piller skal det ganske så mye til for at de går med på. Det er rart med det, p-piller kaster de etter deg..... men spør man om en liten mengde hormoner som er lik kroppens egne er det helt uaktuelt. Jeg spurte nemlig om det i håp om at kroppen kunne stabilisere seg med litt hjelp.

Jeg tar biotin og zink. Men merker ikke noe særlig forskjell. Nå har hårtapet gått noe ned, men er bekymret for at det fortsatt er der.

Noen som har hatt effekt av kosttilskudd?

Ts her. Det er akkurat slik det har vært for meg også. Det nye håret som kommer ut er porøst, hårstråene er tynnere og det ser ikke ut. Det tar også som du sier veldig på psykisk å slite med hårtap, og det er fint lite man kan gjøre med det. Legen min mener at det kommer til å roe seg, at dette bare er det samme som post-graviditetshårtap.

Jeg tar som nevnt over pantotén, men kan ikke si om det egentlig har noen effekt. Vurderer nattlysolje også, for å stabilisere hormonene litt. Hvilke p-piller gikk du på? Jeg brukte Diane. Uansett, det er godt å høre at man ikke er alene! :)

Skrevet

Jeg gikk på yasmin og jeg påstår at det var djevelens verk jeg mistet nesten alt håret mitt forran og ikke bak det er så tynt at har jeg håret mitt løst så ser man hodebunnen gjennom. Jeg gikk opp 10 kg etter p pille slutt og. Og jeg føler meg konstant gravid og uteblitt mensen. Verkende pupper oppblåst mage og ingen mens samrt kvalme. Jeg kommer aldri til å røre p pillen igjen aldri!! Og jo alt dette pga av p pille slutt!!

Skrevet

Ts her. Det er akkurat slik det har vært for meg også. Det nye håret som kommer ut er porøst, hårstråene er tynnere og det ser ikke ut. Det tar også som du sier veldig på psykisk å slite med hårtap, og det er fint lite man kan gjøre med det. Legen min mener at det kommer til å roe seg, at dette bare er det samme som post-graviditetshårtap.

Jeg tar som nevnt over pantotén, men kan ikke si om det egentlig har noen effekt. Vurderer nattlysolje også, for å stabilisere hormonene litt. Hvilke p-piller gikk du på? Jeg brukte Diane. Uansett, det er godt å høre at man ikke er alene! :)

Jeg gikk som sagt på yasmin, i 7-8 år. Jeg gikk først til gynekolog og fikk beskjed om at det nok ville roe seg innen 3-4 mnd. Gikk så etter noen mnd til lege, men så lenge blodprøvene er innenfor normalen så er det ingen ting de vil gjøre(tok også blodprøver hos gynekolog) og det skal ekstremt mye til at de er med på at det kan være ettervirkning av p-pillebruk. Hadde også panisk kløe i hodebunnen og mye småsår eller små klumper med talg, usikker... men fikk heller ikke noe hjelp til å lindre dette. Fant selv på å prøve cetirizin som egentlig er en allergitablett, og dette tok bort ca 90% av kløen. Fikk til slutt en henvisning til en hudlege, men han sa at hårproblemer pga hormoner ikke var hans bord og mente det var gynekolog jeg måtte til... da hadde jeg akkurat hatt en ny time hos gynekolog som mente det var hudlege jeg skulle til. Til slutt fikk jeg mast meg til en henvisning til endokrinolog, men det kom ikke akkurat så mye ut av den timen heller. Jeg har hele tiden foreslått et lite tilskudd av bioidentiske hormoner som er lik kroppens egne, men dette blir blankt avvist hver gang og jeg får alle steder beskjed om at det ikke er noe de kan gjøre. Jeg tenker at det må jo være mulig å gå på en lav dose med hormoner som er lik kroppens sine istedet for å putte i seg hormoner som setter kroppens eget system ut av spill.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...