Gå til innhold

legeskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på to år har dessverre legeskrekk. Det er så ille at det er umulig ta noe så enkelt som vekt og høyde på helsestasjonen. Ikke får legn lyttet på lungene for han skriker for full hals. Han slutter fort å skrike mellom undersøkelsene og kan godt leke litt, men så fort legen skal gjøre noe nytt, så blir han kjemperedd igjen.

Legeskrekken sitter dypt etter at han for ett år siden måtte på legevakten hvor han fikk forstøver og steroider fordi han var så tungpustet at han måtte ha hjelp. Vi måtte holde masken fast. Har aldri hørt et barn gråte så intenst som da, men det var dessverre helt nødvendig. Sloknet av ren utmattelse rett etterpå.

Etter dette har det vært så ille at da vi var på EKG med han så måtte de gi han beroligende nesedråper for å i det hele tattkkunne gjennomføre undersøkelsen.

Tenker med skrekk og gru hvis det blir sånn at vi henvises til øre nese hals pga. De store mandlene.

Noen som har opplevd lignende? Gikk det over av seg selv når barnet ble eldre? At han skal få vegring mot å kontakte lege den dag han selv er ansvarlig for det er noe jeg frykter. Men tenker jo mest på hvor skummelt det er for han når han er så veldig redd.

Ikke var det noen god følelse å levere han i barnehagen etter kontrollen i dag. Han var påvirket av det og ville for første gang på veldig lenge. ikke at jeg skulle dra.

Jeg har et stetoskop hjemme som jeg tenker å begynne å leke/øve med, i tillegg skal jeg kjøpe et leke-legesett slik at vi kan gjøre det til en lek. Andre tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff det er så vondt :( gutten min er også sånn, han skriker bare jeg stopper bilen på utsiden av legekontoret eller sykehuset.

Hos oss kommer det nok av at han er ØNH barn og har vært i narkose 2ganger for å få dren og fjerne polypper. Også har han epilepsi og må ta blodprøver ganske hyppig pga det.

Det er nesten umulig å få undersøkt han så sist han skulle i narkose så tok vi blodprøver og sjekket synet samtidig for å spare han for ekstra turer på sykehuset.

Jeg vet ikke hva vi kan gjøre annerledes, men har tenkt på dette med å leke doktor. Gutten min er autist også så han forstår ikke veldig mye av lek så derfor har vi ikke prøvd ennå.

Ellers så prøver jeg å gjøre om sykehuset til et positivt sted å være og belønner han når vi er der slik at det ikke bare skal være et sted for "au au".

Hvis dere skal fjerne mandlene så får barnet noe beroligende i flytende form før de begynner å stikke osv. På gutten min fungerer ikke denne medisinen, han blir bare litt sjanglete, men har hørt mange barn sovner av den så da merker de ikke noe av alt det vonde

Skrevet (endret)

Gutten min er forresten 3år og vi har vært inn og ut på sykehus, lege og legevakt siden han var 5mnd gammel. Har vært mye syk med hals og ørebetennelser pluss at han da har epilepsi og refluks.

Endret av Missy1
Skrevet

Eldste mi fekk full sperre på 2-årskontrollen. Legen gav oss berre ny time, og sa at dette var veldig vanlig, ho kalla det for "kontrollen frå helvetet", faktisk! Vår eldste har alltid hatt stor nytte av at me snakkar om sånne ting på forhånd, så ho er forberedt på kva som skal skje. No har ho etterpå både sydd og fjerna sting i panna, og vore til tannlege fleire gonger, og det har gått veldig fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...