AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #1 Skrevet 28. november 2013 Samboer hadde 2 katter fra før. Vanlige huskatter som han har som innekatter(den ene blir alltid med ut når han skal røyke på terrassen). Han fikk seg en ny kattunge, av rasen siameser. På en måte har det vært positivt for den ENE katten (Bolla). Hun sover ikke lenger hele dagen, men leker aktivt med kattungen og har blitt en helt ny katt. Men for den andre katten (Svarten) har det til nå ikke gått så bra. Svarten leker ikke like mye som før, og er gretten og hveser mot siameseren når han kommer for nærme. Svarten slår også etter han med labben. Siameseren har også vokst utrolig mye og blitt ganske kraftig den siste måneden. Problemet er at han da leker veldig hardhent med Bolla. Bolla hveser ikke, men lager noen stakkarslige lyder når han "angriper". Bolla er fremdeles større og tyngre, og kunne lett bare satt seg på han, men hun viker unna. Siameseren blir også veldig fokusert på Bolla og Svarten. Han SKAL "angripe" dem, eller leke veldig hardhendt. Siameseren har også blitt veldig knyttet til meg. Han følger etter meg i alle rom, og det virker som han blir "misunnelig" når jeg koser med Bolla eller Svarten. Da trykker han seg innpå fordi han SKAL ha oppmerksomhet. Jeg har prøvd å skille dem når han blir for hardhent, men det virker til at det da bare eskalerer og blir verre. Det at Bolla viker unna, virker ikke på meg som noen fryktreaksjon. Mer som "jeg gidder ikke", eller irritasjon. Svarten har mer holdningen "kom deg vekk! "spytt/fres" "slå med labb"". Vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen, men er redd ting ikke skal forbedre seg og at alle 3 begynner å mistrives. Har hatt siameseren fra midten av oktober. Siameseren er 4,5 måneder gammel. De andre to er litt over 2 år. Anonymous poster hash: 5b2d8...5a3
Aurora M. Skrevet 28. november 2013 #2 Skrevet 28. november 2013 (endret) Det er jo en kattunge du har i hus, proppfull av energi og lekelyst. De to andre har jo begynt å bli mer "satt". Det er naturlig at kattunger ikke kjenner grensene til voksne katter. Kattespråket må som alle andre språk læres. Det er kjempeviktig at den nye kattungen får ut masse energi på lek med dere mennesker, slik at det blir mindre overskudd som tas ut på de voksne kattene og fører til irritasjon. Ikke alle katter blir venner selv etter mange år, men de fleste lærer å akseptere hverandre etter hvert som tiden går. Bolla er nok som du sier, lei av maset. Svarten stakkar føler seg usikker og truet, og jeg tror nok det er han som har det verst i denne situasjonen. Det er i utgangspunktet ikke naturlig for katter å dele sitt innerste territorie med andre. Tvert om er det deres livs viktigste oppgave å holde det "rent" for inntrengere utenfra. Så han prøver jo bare å gjøre jobben sin. Det er derfor viktig å sette av alenetid til han med kos og lek så han kanskje etter hvert kan akseptere situasjonen. Når det er sagt, synes jeg ikke det er en ideell situasjon du beskriver. Når man har 2 innekatter (som i seg selv er mer enn vanskelig nok m.t.p aktivitet og tilpasning) som går godt overens, er det virkelig en risikosport å ta inn en til. Hvis Bolla og Svarten ikke gir uttrykk for at de fullt ut aksepterer situasjonen iløpet noen uker til, ville jeg sterkt ha vurdert å omplassere siameseren. Jeg håper virkelig dere er trofast mot de to "gamle" som har akseptert innetilværelsen og er venner og ikke svikter dem! Det er mye lettere for "lillegutt" å omstille seg igjen på nytt enn det er for de to andre. At utekatter kjekler noe innomhus og er litt på vakt er ingen krise. Men hos innekatter kan det være katastrofalt. Hvis vi tenker over hvor gode katter er på å skjule følelser, kan man bare forestille seg hvordan de to "gamle" har det innvendig.. Å gå i konstant stressmodus kan føre til alvorlige personlighetsendringer og fysisk sykdom. Så jeg håper du ikke lar det gå så langt! Det er ingen skam å snu. Endret 28. november 2013 av Aurora M.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #3 Skrevet 28. november 2013 Takk for svar :-) Nei de 2 gamle er uaktuelt å omplassere. Jeg var heller ikke særlig positiv til en 3 katt, men samboer "måtte" ha den siameseren, så da bare ble det slik. Nå leker Bolla og Siameseren på gulvet (lekesloss/sisten). Selv om det av og til er litt mye for Bolla, så er hun blitt mye mer aktiv, kosen og frampå etter siameseren kom i hus. Bolla og Svarten var venner før, sov sammen osv, men det sluttet de med for 1 år siden, og de har aldri noe med hverandre å gjøre lenger. Svarten har også vist seg å bruke ganske lang tid på å tilpasse seg nye ting. (tok over en måned før vi fikk klappe henne etter hun kom i hus). Så jeg håper hun etter hvert vil tolerere og slappe av med siameseren. Siameseren verken hveser eller knurrer, det har han ikke gjort en eneste gang siden vi fikk han. Og han trekker seg alltid vekk (midlertidig) når Svarten avviser ham. Men siameseren har krevd ganske mye oppmerksomhet, noe som har gått for det meste ut over Svarten (da det var hun som var frampå og koste mest før). Bolla har fått mer oppmerksomhet siden hun nå kommer fram. Men vi skal passe på å slite ut Siameseren mest mulig, og Svarten skal få ekstra kos :-) Anonymous poster hash: 5b2d8...5a3
Aurora M. Skrevet 28. november 2013 #4 Skrevet 28. november 2013 Men vi skal passe på å slite ut Siameseren mest mulig, og Svarten skal få ekstra kos :-) Anonymous poster hash: 5b2d8...5a3 Det tror jeg er en veldig lur strategi! Og så viste Svarten seg å være en dame gitt! Jaja, jeg kjenner en damepus som heter Lars og (så mangt kan bli snudd opp ned når en kommer til veterinæren for kastrering).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå