Gå til innhold

Mor borte VS far borte?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke Hvordan jeg skal forklare dette.

Men prøver å begynne med et at far ofte er borte, i ALLE sammenhenger. far har barnet kanskje annenhver helg. og det er helt OK.
OM det er omvendt, slik at far har barnet , men er hos mor annenhver helg.. I sistnevnte tilfelle så snakker ALLE om hvor jævlig mora er o.l.
Hva tenker dere om dere treffer noen hvor mor har en slik samværsavtale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i det sistnevnte tilfellet. Når jeg møter folk blir de lange i maska, men det har sin "naturlige" årsak- barnet ble mobbet på skolen sin, vi skulle flytte til en annen skolekrets, og barnet ble med oss på flyttelasset.. Da ble det veldig naturlig for barnet at det begynte på ny skole siden vi hadde flyttet dit nylig.

Så kort fortalt er det slik. Men jeg tror ingen aldri vil være helt fornøyd med "motparten" uansett om man har gått fra hverandre og fått et skilsmissebarn.. Det virker som man alltid har noe man er misfornøyde med, men det er vel kanskje sånn vi mennesker er laget...

Skrevet

Jeg er en av de som reagerer forskjellig på om det er mor som er borte en om det er far.

Det kommer riktignok litt an på hva som er årsak, men tenker nok litt rarere om en mor som er borte en en far.

I nesten alle familier jeg kjenner, som er sammen, er det mor som er hovedomsorgsperson for barn. Mor er alltid der, far tar lettere på å være borte. Mor velger oftere barna foran jobb etc. Mor har oftest selve ansvaret for alt fra rene og hele klær til matpakkeproduksjon og riktig pakket stelleveske, reisemagasin etc.

Når barna slår seg, er triste eller slikt, er ofte mor førstevalget, selv om far er der og er like trygg.

Dette er slik jeg oppfatter at det oftest er, selv om jeg vet at også noen funker annerledes.

Da blir det for meg rart om det er mor som blir borte.

Nå som mor er det også det at jeg ikke forstår hvordan en mor kan leve uten barna sine bare nå og da.

Kan også legge til at jeg nok er litt mannevond, så jeg reagerer ikke så mye på at menn velger bort barna, for det bare er sånn.... ;)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Vet ikke Hvordan jeg skal forklare dette.

Men prøver å begynne med et at far ofte er borte, i ALLE sammenhenger. far har barnet kanskje annenhver helg. og det er helt OK.

OM det er omvendt, slik at far har barnet , men er hos mor annenhver helg.. I sistnevnte tilfelle så snakker ALLE om hvor jævlig mora er o.l.

Hva tenker dere om dere treffer noen hvor mor har en slik samværsavtale?

Jeg syns at det er opp til foreldrene å avgjøre hva slags samværsavtale de syns er best. Er ikke noe verre at faren har hovedomsorgen enn at moren har det. Er ikke alltid mødre er den beste forelderen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror dette men "hvem som er jævlig" er avhengig av hvem du spør.

Jeg har stor respekt for damer generelt, men utifra min erfaring er det flere damer som reagerer negativt på at mor er "borte" enn om far er "borte".

Spør menn og du vil kanskje sitte igjen med et annet inntrykk en det du har fått til nå :-)

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg tror dette men "hvem som er jævlig" er avhengig av hvem du spør.

Jeg har stor respekt for damer generelt, men utifra min erfaring er det flere damer som reagerer negativt på at mor er "borte" enn om far er "borte".

Spør menn og du vil kanskje sitte igjen med et annet inntrykk en det du har fått til nå :-)

kvinner er alltid kvinner verst vet du

Skrevet

Vel ....

Jeg har ikke lyst på krig med 1/2 parten av de som har en mening om dette, men på enkelte områder er jeg enig med deg at det er slik ;) .

Skrevet

Jeg vet at kvinner blir dømt dersom paret har valgt at far skal ha hovedomsorgen. Da er man automatisk en dårlig mor. Hører aldri noe om det er omvendt. Stigmatisering.

Anonymous poster hash: bc253...3a5

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg vet at kvinner blir dømt dersom paret har valgt at far skal ha hovedomsorgen. Da er man automatisk en dårlig mor. Hører aldri noe om det er omvendt. Stigmatisering.

Anonymous poster hash: bc253...3a5

Er stygg stigmatisering ovenfor begge kjønn. Ved slike holdninger signaliseres det at en far er verdiløs som far og at mor er den eneste forelderen som er viktig for barnet. Og det legger mye på mora ved at hun blir stilt mye høyere krav til enn far.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kan også legge til at jeg nok er litt mannevond, så jeg reagerer ikke så mye på at menn velger bort barna, for det bare er sånn.... ;)

Det er svært mange menn som aldri har noe reelt valg. Dels fordi arbeidsgivere ikke gir menn de samme vilkår for omsorgspermisjon som man gir kvinner, og dels fordi rettsvesenet i ni av ti tilfeller favoriserer mor når omsorg etter samlivsbrudd skal avgjøres. I tillegg kommer det faktum at mange kvinner ikke gir far den plassen han bør kunne ha i hjemmet.

Det bør være opplysninger som gjør noe med de fordommene du har mot menn.

Endret av Jalp
Skrevet

Det er svært mange menn som aldri har noe reelt valg. Dels fordi arbeidsgivere ikke gir menn de samme vilkår for omsorgspermisjon som man gir kvinner, og dels fordi rettsvesenet i ni av ti tilfeller favoriserer mor når omsorg etter samlivsbrudd skal avgjøres. I tillegg kommer det faktum at mange kvinner ikke gir far den plassen han bør kunne ha i hjemmet.

Det bør være opplysninger som gjør noe med de fordommene du har mot menn.

Jeg vet, jeg vet også at mange menn er suverene på hjemmebane, men jeg kjenner ingen av dem, til tross for at jeg kjenner endel.

Er ikke stolt over fordommene mine mot menn, men er ganske ærlig om dem,og har vel dessverre både nære og kjære som har skapt og holder liv i disse meningene.

At endel menn ikke får hoved eller likt delt omsorg ved brudd, tenker jeg at kan ha noe med hva de har hatt før brudd. Syns du det er behagelig at frua får all jobben mens ting er bra, så er det kanskje naturlig at den fordelingen fortsetter også ved brudd.

Noe kanskje endel menn bør tenke på mens forholdet fremdeles lever.

• Liker 1
Skrevet

At endel menn ikke får hoved eller likt delt omsorg ved brudd, tenker jeg at kan ha noe med hva de har hatt før brudd. Syns du det er behagelig at frua får all jobben mens ting er bra, så er det kanskje naturlig at den fordelingen fortsetter også ved brudd.

Noe kanskje endel menn bør tenke på mens forholdet fremdeles lever.

Det her tror jeg er mye av årsaken til at det er kvinnene som får hovedansvaret for barna. Det er de som alltid har hatt det så lenge de var sammen, da er det naturlig at de får det nå også.

Jeg kjenner mange fedre, og en! er en skikkelig pappa og tar ansvar for barna og hjemmet på lik linje som mor. Ikke engang min mann gjør det, selv om vi har hatt diskusjonen sikkert hundre ganger de siste årene. Og tro meg, jeg lar han slippe til!

Om mor forsvinner så tenker jeg mitt, skal innrømme det. Men jeg vet det kan ligge mange årsaker bak. Og jeg vet at mange fedre kan gjøre en minst like god jobb som mødre, men dessverre så vet jeg bare om en. Og det synes jeg er veldig trist, for barna.

Anonymous poster hash: 37f77...d08

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ikke sant?

Jeg vet ikke om en engang, men tviler ikke på at de finnes.

Endret av Bachata
Skrevet

Hvorfor babler folk om likestilling? :vetikke:

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være forskjeller.
NÅ skal jeg brette ut om MIN tilværelse da.. Jeg har i alle år (barnet er 5 år) hatt hovedomsorgen, selv om psyken min har vært forjævlig. jeg er mye sliten blandt annet. Nå har jeg innsett at dette ikke funker og har nå bytta med far. Så nå har jeg barnet annenhver helg pluss en dag i uka. Mange så på meg/oss som unormale(vi er jo det). Og veldig mange dømmer meg som en dårlig mor bare fordi jeg har latt hovedomsorgen gå til faren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...