Gå til innhold

For sent å spare til pensjon nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at man burde begynne å spare til pensjon innen man er 30. Jeg er nå 32, og blir snart 33 år ...

Jeg aner ingenting om pensjon, og jeg aner ikke noe om hvordan jeg skal spare eller hvor mye?

Jeg har vært uten av arbeidslivet siden jeg var 25 år, og er fortsatt ute av arbeidslivet. Er på AAP,

Hvordan blir det med pensjonen min?

Anonymous poster hash: 46a13...870
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ALDRI for sent å spare :)

Om du starter som 30 eller 33 utgjør ikke den største forskjellen, men mye bedre enn å starte som 40-åring. Hvis du vil kompensere for å ikke ha startet tidligere fungerer det fint å sette inn litt mer enn du ville gjort da, pluss på et par hundrelapper i måneden iht hva du hadde tenkt å spare i utgangspunktet.

Logg deg inn på minpensjon.no for å få inntrykk av hvordan du ligger an. Men husk at den tar utgangspunkt i dagens pensjonsordning. Det er vel en viss enighet om at dagens gode pensjonsordninger ikke kan opprettholdes inn i fremtiden, og den er jo allerede under endring. Hvordan pensjonssystemet ser ut den dagen vi kan pensjonere oss er vanskelig å si sikkert. Det er veldig fornuftig å skape egen sikkerhet for eldre dager ved å spare fra man er ung.

Jeg jobber i offentlig sektor, og vi hadde et utrolig nyttig foredrag fra de som ordner med pensjonen vår. For de som er eldre var det lett for henne å prøve å forklare dagens ordning, men da vi unge spurte var det eneste hun kunne fortelle oss at det ikke finnes noen som idag kan fortelle oss hva vi får i pensjon i fremtiden. Og at hun ila sin 40 år lange karriere i bransjen for første gang går ut og oppfordrer unge kommunalt ansatte til å starte egen pensjonssparing, pga den enorme usikkerheten for hvordan fremtidens pensjon ser ut.

Ang hvor mye så kan du leke deg med ulike sparekalkulatorer for å finne ut av det, tror de har en på minpensjon.no også. Det avhenger jo av hvor mye penger du tror du kommer til å ha behov for hver mnd, og når du ser for den å pensjonere deg, og hvor gammel du tror du vil bli ;) Ikke lett å si. Selv kommer vi til å sette av 6% av netto lønn i aksjefond for fremtidig pensjon. Var nok anbefalt fra Dine Penger det tallet. Det utgjør for oss 600-800 kr pr person pr mnd. Dette da i tillegg til nedbetaling av boligen.

Uansett hvor usikker du er, ta bare et tall, 500 kr kanskje, og sett i fond hver måned. Bedre det enn å ikke komme i gang fordi du er usikker :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...