Gå til innhold

40 år og nyutdannet siviløkonom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det håp for en 40 år gammel nyutdannet siviløkonom å få en grei jobb etter endte studier?

Jeg har ikke jobbet ved siden av studiene, men hatt studielån pga små barn.

Har derfor heller ikke direkte relevant arbeidserfaring innenfor den type stillinger jeg prøver å søke etter jeg er ferdig. Blir det vanskelig for meg å få jobb når jeg er såpass gammel, når jeg er nyutdannet tror dere?

(Har endel annen erfaring, men mye som er urelevant for den typer jobber siv.øk kvalifiserer for)

Anonymous poster hash: 2ac10...cf9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det burde i alle fall være det!!

Er ikke bare unge folk som kan gjøre en god jobb, og du har jo akkurat samme utdannelse som de andre...

Greit nok at erfaring teller, men utdannelse bør alltid, i mine øyne, telle mer!

Anonymous poster hash: 86317...b6f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på resultatene dine! Har du bare Aer får du selvfølgelig jobb uten problem. En 40 år gammel nyutdannet med helt middels karakterer derimot, tror jeg kan få arbeidsgivere til å lure. Hvorfor gjør ikke en såpass voksen person det bedre, hvorfor begynte hun på et såpass langt og krevende studium moden alder hvis hun tydeligvis ikke hadde planer om å gjøre det kjempebra, etc, vil være spørsmål som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på resultatene dine! Har du bare Aer får du selvfølgelig jobb uten problem. En 40 år gammel nyutdannet med helt middels karakterer derimot, tror jeg kan få arbeidsgivere til å lure. Hvorfor gjør ikke en såpass voksen person det bedre, hvorfor begynte hun på et såpass langt og krevende studium moden alder hvis hun tydeligvis ikke hadde planer om å gjøre det kjempebra, etc, vil være spørsmål som dukker opp.

Kommer jo an på. I "de fire store" bør man nok være relativt ung for å få jobb, samt kombinert med veldig gode karakterer.

Men det er jo en del andre jobber også, og en jobb i de fire store er vel kanskje ikke noe å hige etter om man har ansvar for små barn uansett.

Anonymous poster hash: 72199...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på. I "de fire store" bør man nok være relativt ung for å få jobb, samt kombinert med veldig gode karakterer.

Men det er jo en del andre jobber også, og en jobb i de fire store er vel kanskje ikke noe å hige etter om man har ansvar for små barn uansett.

Anonymous poster hash: 72199...613

Jeg har inntrykk av at det stemmer det med gode karakterer, men mer usikker på om det med alder kan stemme. Tror muligens at grunnen til at det ikke rekrutteres allverdens av nyutdannede 40 åringer inn på slike plasser, er fordi det ikke finnes allverdens med nyutdannede 40 åringer totalt sett og langt mindre som virkelig ,rent karaktermessig, hadde kvalifisert til å være blant de beste. Ikke fordi 40 åringer er teitere enn andre, men fordi det er mindre av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal faktisk litt til å få bare A er når man har små barn og hus og ta seg av i tillegg. Og det forstår nok de fleste oppegående arbeidsgivere.

Karakterer forteller langt i fra alt om en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS? Nei, jeg tviler på at det blir vanskelig for deg å få jobb, snarere tvert imot :)

Anonymous poster hash: 5bc78...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det håp for en 40 år gammel nyutdannet siviløkonom å få en grei jobb etter endte studier?

Jeg har ikke jobbet ved siden av studiene, men hatt studielån pga små barn.

Har derfor heller ikke direkte relevant arbeidserfaring innenfor den type stillinger jeg prøver å søke etter jeg er ferdig. Blir det vanskelig for meg å få jobb når jeg er såpass gammel, når jeg er nyutdannet tror dere?

(Har endel annen erfaring, men mye som er urelevant for den typer jobber siv.øk kvalifiserer for)

Dersom du har jobbet en 10-15 år tidligere og hatt faste gode jobber skal det gå helt fint så fremt du har greie karakterer. :) Tror ikke det blir vanskelig i det hele tatt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal faktisk litt til å få bare A er når man har små barn og hus og ta seg av i tillegg. Og det forstår nok de fleste oppegående arbeidsgivere.

Nei, det forteller ikke alt, men det forteller en del om evne, og ikke minst vilje til å lære. Om man har hus og barn å ta seg av er da revnende likegyldig for en arbeidsgiver, de er opptatt av å ansette den beste kandidaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo sikte på et B-snitt i stedet da... ;) Det bør være helt oppnåelig for de fleste med litt refleksjonsevne som trives med fagene man har/har anlegg for det (noen velger jo _bare_ etter fornuft og ikke interesse, og da kan det bli vanskelig).

Man trenger ikke jobbe døgnet rundt for å få et godt snitt heller. Jeg bruker max 8 timer dagen på studier, kun hverdager - og er snart siv.øk med A-snitt. Jeg har ikke barn nei, men 8 timer daglig må man jo uansett avse til jobb når man er ferdigutdannet.

TS kan også prøve å få relevant sommerjobb (med mindre hun er ferdig utdannet til sommeren?), trenger ikke jobbe helle sommeren, men en 5-6 uker. Eventuelt prøve å få jobb som stud.ass eller lignende. Erfaring hjelper enormt mye, og det gjør søknadsskrivingen så utrolig mye enklere.

Vil også anbefale å skrive masteroppgaven i samarbeid med en bedrift, for å få et litt større nettverk, veldig greit om man mangler relevant erfaring. Trenger ikke være en stor og kjent bedrift heller, bare noen med en spennende problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det forteller ikke alt, men det forteller en del om evne, og ikke minst vilje til å lære. Om man har hus og barn å ta seg av er da revnende likegyldig for en arbeidsgiver, de er opptatt av å ansette den beste kandidaten!

Men poenget er jo at A i snitt langt i fra nødvendigvis betyr at de er den beste kandidaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men poenget er jo at A i snitt langt i fra nødvendigvis betyr at de er den beste kandidaten!

Selvfølgelig ikke. Men om du har to kopier av en person, eneste forskjell er at den ene har B i snitt, den andre har C/D - hvem velger man? Er man bekymret for å få seg jobb, og samtidig ikke har tid til å skaffe relevant erfaring, så må man satse på karakterer for å bli sikrere.

En del arbeidsgivere sorterer søknadene ut fra karakterer i første omgang, så det hjelper helt klart med et godt snitt, uansett hvordan man er som person.

Det begynner å bli ganske mange siviløkonomer på markedet også, så det gjelder å gjøre sitt beste.

En nyutdannet 40-åring med gode karakterer og god innsikt i sitt fag kan være gull verd - gitt at personen i tillegg har en OK personlighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, akademisk er man da per definisjon den beste kandidaten. Det kommer jo helt an på hva arbeidsgiver ser etter og hvordan stilling man skal fylle. I TS sitt tilfelle forteller hun også at hun ikke har noe relevant erfaring fra den type stillinger økonomer som oftest fyller, noe som ytterligere styrker viktigheten av karakterene hennes.

Eksamener på økonomistudier ligger jo faktisk relativt nærme problemstillinger man møter i jobb i forhold til mer "luftige" fag, og det er klart, hvis man ikke skjønner hva de spørres etter på eksamen hvor man har hatt all verdens tid til å øve, hvordan skal man da evne å omsette kunnskapen i å løse reelle problemstillinger? Det er en grunn til at de store konsulentselskapene går etter de med best karakterer. Fordi det predikerer jobbprestasjoner på en ganske god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. Men om du har to kopier av en person, eneste forskjell er at den ene har B i snitt, den andre har C/D - hvem velger man? Er man bekymret for å få seg jobb, og samtidig ikke har tid til å skaffe relevant erfaring, så må man satse på karakterer for å bli sikrere.

En del arbeidsgivere sorterer søknadene ut fra karakterer i første omgang, så det hjelper helt klart med et godt snitt, uansett hvordan man er som person.

Det begynner å bli ganske mange siviløkonomer på markedet også, så det gjelder å gjøre sitt beste.

En nyutdannet 40-åring med gode karakterer og god innsikt i sitt fag kan være gull verd - gitt at personen i tillegg har en OK personlighet. ;)

Greit nok det. Men slik Genesis skriver det så skulle man jo tro at hele utdannelsen er bortkastet så lenge man ikke får A i snitt, og det er bare renspikka tøv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, akademisk er man da per definisjon den beste kandidaten. Det kommer jo helt an på hva arbeidsgiver ser etter og hvordan stilling man skal fylle. I TS sitt tilfelle forteller hun også at hun ikke har noe relevant erfaring fra den type stillinger økonomer som oftest fyller, noe som ytterligere styrker viktigheten av karakterene hennes.

Eksamener på økonomistudier ligger jo faktisk relativt nærme problemstillinger man møter i jobb i forhold til mer "luftige" fag, og det er klart, hvis man ikke skjønner hva de spørres etter på eksamen hvor man har hatt all verdens tid til å øve, hvordan skal man da evne å omsette kunnskapen i å løse reelle problemstillinger? Det er en grunn til at de store konsulentselskapene går etter de med best karakterer. Fordi det predikerer jobbprestasjoner på en ganske god måte.

Poenget er at man har ikke all verdens tid når man har familie og barn.

Men som nevnt tidligere her, så bør man gjerne da heller ikke hige etter de mest strevsomme jobbene i den perioden heller. Og da betyr vel karakterer mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok det. Men slik Genesis skriver det så skulle man jo tro at hele utdannelsen er bortkastet så lenge man ikke får A i snitt, og det er bare renspikka tøv.

Det er ikke slik jeg tolker han. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da å forvente at de med forpliktelser som barn, hus og mann ikke har oppnådd like gode resultater som ungdommen med ... nesten 0... forpliktelser. Jeg jobber for BP, her slår det superduperekstramasse positivt ut at en har klart et studium med barn/familie. Det å ha studert mens en har barn er en av de få tingene jeg vet om som gjør at en ikke trenger å møte minimums-kravet vårt når det gjelder karaktersnitt for nyutdannede.

Feil. Selvfølgelig er det ikke revnende likegyldig for en arbeidsgiver om en kandidat har hatt forpliktelser som de fleste andre søkerne ikke har. Å ha demonstrert at en kan håndtere skole + familie er definitivt noe som skiller seg positivt ut hos mange arbeidsgivere.

Anonymous poster hash: 55060...4d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke jobbe døgnet rundt for å få et godt snitt heller. Jeg bruker max 8 timer dagen på studier, kun hverdager - og er snart siv.øk med A-snitt. Jeg har ikke barn nei, men 8 timer daglig må man jo uansett avse til jobb når man er ferdigutdannet.

Hva du bruker av tid er da helt uinteressant, folk er forskjellig. Noen hadde måttet jobbe "døgnet rundt" for å få A i snitt, og det er tid man ikke har med barn, hus, forpliktelser og alt som hører med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Har ikke lest alle innleggene, men jeg vil tro at du kan være et trygt kort å satse på for arbeidsgivere som mistenker at du er ferdig med mammaperm og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...