Gå til innhold

Må man ha jobbet tidligere for å få noen støtte fra Nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man sliter med psykisk sykdom, og føler en ikke klarer å jobbe - men heller ikke har klart å jobbe tidligere pga. denne sykdommen - har man da rett på noen slags penger?

Vil helst ikke gå innpå så mye detaljer om hvorfor jeg er i denne situasjonen, men for å oppsummere litt:
- Jeg sliter såppass at jeg har droppet ut ifra VGS for en tredje gang
- Sist gang jeg var så syk måtte jeg flytte tilbake hos moren min og bo der et par år (hadde hverken jobb eller skole eller noen form for støtte)
- Moren min døde for en stund siden, og har ikke akkurat noen steder å gå denne gangen (ingen som er ideelle, iallefall)

- Faren min betaler allerede husleia mi + alle regninger, så har veldig, veldig lite lyst å må snylte på han enda mer

Så det jeg lurer på er om jeg skal tørre å prøve å ta kontakt med Nav, nå som jeg har mistet det lille stipendet jeg hadde igjennom skolen. Har alltid fått høre at det ikke er noen vits og at du ikke får noen slags støtte før du har vært i jobb i et par år, eller noe sånt. Stemmer det?

Takk for svar.

Anonymous poster hash: c8724...861
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med oppfølgingsteamet i din kommune. Evt så kan vgs hjelpe deg med det.

OT hjelper det videre og setter deg i kontakt med NAV.

Anonymous poster hash: 3807b...e37

• Liker 3
Skrevet

Det du har hørt stemmer ikke.

Du skrev at du føler at du ikke klarer å jobbe. Jeg håper du har kontakt med fastlegen din, psykolog eller andre om dette?

Nav trenger dokumentasjon for å hjelpe deg. De trenger papirer i tillegg til din vurdering av hva du klarer eller ikke klarer når det gjelder jobb.

Lykke til!

Anonymous poster hash: ecdbe...cec

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med oppfølgingsteamet i din kommune. Evt så kan vgs hjelpe deg med det.

OT hjelper det videre og setter deg i kontakt med NAV.

Anonymous poster hash: 3807b...e37

Nå vet vi jo ikke hvor gammel ts er. Men OT er jo for folk opptil 21 år eller no. Jeg får iallefall hjelp fra OT, men bare frem til jeg blir 21.

Det heter oppfølgingstjenesten foresten :)

Men om ts er under 21, så støtter jeg forslaget om å få hjelp fra dem :)

Anonymous poster hash: a7976...25d

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, folkens! Men jeg er 22, så da går nok ikke det.

Skrevet (endret)

Jeg kan ikke så mye om dette, men gjennom noen bekjente har jeg fått inntrykk av at enten må du ha en kvalifisert diagnose, eller så må du ha jobbet deg opp rettigheter ja. Faller du mellom de to stolene er du ganske enkelt fu*ked, og da er siste utvei å bruke opp alle sparemidler du har og gå på sosialen.

Edit: Glemte å legge til, dersom du har droppet ut flere ganger, så har du kanskje muligheter for å få godkjent en diagnose sånn at du kan få hjelp? Håper det ordner seg! :)

Endret av Zinnia
Skrevet

Du kan få arbeidsavklaringspenger dersom arbeidsevnen din er nedsatt med 50 % eller mer.

Du må isåfall ta kontakt med legen din, og bli utredet hos psykolog.

Anonymous poster hash: 5bfa8...53d
  • Liker 2
Skrevet

Trådstarter her.

Så jeg må altså ta kontakt med fastlegen min og spørre om han kan hjelpe meg å se om det er muligheter for noen slags støtte? Han vet hvor jeg skal gå og hva jeg skal gjøre?

(Fastlegen vet om psyken min og jeg har begynt på medisiner, men har ikke kommet inn i noe ordentlig system enda med eventuell terapi o.l., da det bare er noen få uker siden jeg var hos legen.)

• Liker 2
Skrevet

Som sagt kan du muligens ha rett på arbeidsavklaringspenger. Da må du ha nedsatt arbeidsevne med minst 50%. Ta kontakt med fastlegen din, og få en legeattest på plagene dine, samt en bekreftelse på at du har nedsatt arbeidsevne. For å få AAP må du ha en aktivitetsplan, som inneholder tiltak for å få deg ut igjen i jobb. I ditt tilfelle er det nok snakk om behandling.

Anonymous poster hash: edd30...8b7
  • Liker 2
Skrevet

Snakk med legen din, det er første steg.

Anonymous poster hash: a0311...4ae
  • Liker 3
Skrevet

Trådstarter her.

Så jeg må altså ta kontakt med fastlegen min og spørre om han kan hjelpe meg å se om det er muligheter for noen slags støtte? Han vet hvor jeg skal gå og hva jeg skal gjøre?

(Fastlegen vet om psyken min og jeg har begynt på medisiner, men har ikke kommet inn i noe ordentlig system enda med eventuell terapi o.l., da det bare er noen få uker siden jeg var hos legen.)

Ja, det er ein god plan.

Sidan fastlegen din har gått til det skrittet å utstede medisiner, så har han allereie gjort ei kvalifisert vurdering av din helsesituasjon. Be legen din om å skriftleggjere helsetilstanden din. Ut frå denne er det då slik at NAV skal vurdere kva som er best for deg (i samråd med både deg og legen din).

Eg syns det er fint at du no er i gang men både lege og NAV. Det er fint å vere på gang! :)

Lykke til!

Anonymous poster hash: 744cc...dc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...