Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er litt forvirrende med alle disse reglene. En del fungerer jo også annerledes rent praktisk enn i teorien.

Fornavn er jeg helt med på, så lenge man er over 18 og dermed bestemmer det selv kan man velge og vrake (innen rimelighetens grenser); mens med etternavn klarer jeg aldri å konkludere om man kan velge og vrake her også (foruten de beskyttede navnene) eller om man må ha en særskilt grunn og/eller tilknytning til navnet.

Si jeg vil bytte etternavn til Berg, Eriksen eller noe i den duren. Altså vanlige navn som ingen har en veldig personlig eller dyp tilknytning til. Kan jeg gjøre det, uten å måtte utdype hvorfor jeg vil ha akkurat det navnet?

Jeg ser etter nytt etternavn, nemlig, og tenker på nettopp et slikt etternavn, ettersom jeg verken vil ha noe pretensiøst fantasinavn eller noe andre har tett til sitt hjerte, men da velger jeg jo i så måte navnet bare fordi jeg trenger et etternavn, ikke fordi jeg har et brennende ønske om akkurat det navnet. At det klinger godt med fornavn og mellomnavn og er et navn jeg kan leve med, er nok begrunnelse for meg.

Litt rotete, kan hende. Poenget mitt er; kan man endre etternavn til noe man ikke har tilknytning til, uten å måtte begrunne det veldig? Jeg er selvsagt inneforstått med beskyttede navn; jeg tenker på et helt alminnelig norsk navn som nevnt ovenfor.

Anonymous poster hash: 6c84b...232
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så lenge det er flere enn 200 personer som har etternavnet, kan du bytte uten problemer :)

Anonymous poster hash: ad444...f02

Skrevet

Berg Eriksen. :fnise:

Hahaha, den koblingen så jeg ikke! :laugh:

Ja, så lenge det er flere enn 200 personer som har etternavnet, kan du bytte uten problemer :)

Anonymous poster hash: ad444...f02

Takk! :blomst:

Anonymous poster hash: 6c84b...232

Skrevet

Du heter ikke tilfeldigvis Caroline også eller? :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...