Gå til innhold

Bedt om å vise ryggsekken i kassen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Handler alltid med sekk, for da er det så mye greiere å bære med seg varene. Aldri opplevd at det har vært noe problem. I dag spurte kassadamen om hun kunne få se i sekken. Jeg har handlet der i mange år, så de ansatte gjenkjenner meg. Har selvfølgelig aldri stjelt noe der. Synes det ble veldig ubehagelig, for det var kø bak meg. Følte meg litt uthengt kan man si.. Er dette normal praksis i matbutikker??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det står til og med skilt ved inngangen av mange matbutikker. Jeg tror nok de opplever enormt mye svinn på denne måten og derfor tar de stikkprøver.

• Liker 17
Skrevet

De fleste butikkene der jeg bor har som regel at du skal la ryggsekk og store bager ligge ved inngangen. Innbiller meg at det er vanlig å gå gjennom sekkene iblant.

• Liker 1
Skrevet

de har ikke myndighet til å KREVE det, men de kan spørre om det. du har fult lov til å si nei.

de eneste som har lov til sånt er politiet. grunnen til at det står vis frem sekker uoppfordret er fordi de ansatte skal slippe å spørre da dette kan være ganske kleint og flaut for de som sitter i kasse, og for kunden.

Anonymous poster hash: d3ba3...9f8
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig nei. Selv har jeg opplevd det samme som deg 1 gang der kassadamen forlangte å se i sekken min.

Jeg nektet og sa at om jeg var mistenkt for noe fikk hun hente en vakt eller daglig leder for ikke pokker om jeg åpnet for en simpel kassadame. Jo, jeg var ufin men jeg var også nervøs og flau. Hadde ikke stjålet noe.

Hun lot meg gå.

Anonymous poster hash: 42355...089
Skrevet

En fyr foran meg på Rema en gang ble bedt om å vise sekken. Han ble rasende og nektet, og anklaget mannen bak kassa for å være rasistisk (han som handlet var mørk i huden). Den stakkars ansatte pekte på skiltet der det stod forklart om sekker, men kunden ble seriøst helt gæærn.

Anonymous poster hash: 34baf...43d
  • Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg har ikke opplevd det, men tror nok ikke det er unormalt. Som nevnt over her så står det også skilt om det på flere butikker. Jeg hadde nok ikke gjort det tror jeg, all den tid de ikke har myndighet til å ransake meg. Og ja, jeg vet jeg er vanskelig.

• Liker 2
Skrevet

Mange av butikkene jeg er innom har skilt som opplyser om at de kan komme til å sjekke sekker eller poser. Når jeg har sekk med pleier jeg så spørre dem i kassa om de vil se i sekken mens jeg betaler. Har hittil bare fått et smil tilbake, og melding om at det ikke er nødvendig. Å oppfordre selv til sjekk av sekk inngir tillit, og skulle de likevel sjekke er det ingen grunn til å føle seg mistenkeliggjort. De gjør bare jobben sin. :)

Skrevet

Har blitt spurt flere ganger. Her jeg bor er det vanlig at en sikkerhetsvakt putter vesker og poser i en forseglet "sekk" når man går inn i store butikker. Så får du åpnet denne sekken igjen når du betaler og går ut. Mindre håndvesker teller ikke, men man kan bli bedt om å vise frem innholdet når man går ut uansett.

Skrevet

Synes godt butikken kunne tilrettelagt med låsbare skap viss de ikke liker at folk tar med sekken inn.

• Liker 15
Skrevet

Har blitt spurt flere ganger. Her jeg bor er det vanlig at en sikkerhetsvakt putter vesker og poser i en forseglet "sekk" når man går inn i store butikker. Så får du åpnet denne sekken igjen når du betaler og går ut. Mindre håndvesker teller ikke, men man kan bli bedt om å vise frem innholdet når man går ut uansett.

er dette i Norge??

• Liker 1
Skrevet (endret)

Helt normalt . Jeg viser alltid frem sekken/spør om betjening vil se i sekken, når jeg handler.

Endret av Kårky
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har sett at de har skilt om det i matbutikkene jeg handler, og har blitt bedt om å vise frem veska en gang. Ble litt paff og følte meg mistenkliggjort, men de opplever sikkert mye svinn og har vel fått beskjed om at de bør spørre av og til.

Skrevet

Synes godt butikken kunne tilrettelagt med låsbare skap viss de ikke liker at folk tar med sekken inn.

Det krever både plass og midler, samt at butikken da har ansvar for sekken din mens du er og handler. Det er ikke bare å sette inn noen skap hvis det er det du tror.

Skjønt midlene vil nok bli dekket inn rimelig raskt i form av mindre tyveri.

• Liker 1
Skrevet

er dette i Norge??

Nei :) Men systemet fungerer. Det er stort sett i sånne hypermarkeder der de selger elektronikk, klær, møbler, dekor og mat i samme lokale.

Skrevet

Jeg har aldri blitt bedt om det. Eneste gangen jeg har vist frem innholdet i veska var da den alarm-porten begynte å hyle i det jeg gikk ut. Da spurte jeg om hun ville se, og det ville hun :P Ellers har alarmer hylt i det jeg har gått ut av klesbutikker, og de ansatte sagt at det var helt greit jeg kunne bare gå.

Ser tydeligvis VELDIG uskyldig ut :lur:

(Har aldri stjålet noe altså)

Skrevet

Ikke ta det så personlig da, skiltet er jo ikke rettet direkte til deg men alle drittungene som stikker av med ting og tang ifra butikken.

Jeg hadde bare pent og pyntelig vist hva jeg hadde i sekken og ikke ofret det en tanke.

• Liker 2
Skrevet (endret)

-slettet-

Endret av Vitch
Skrevet

Jeg jobber i matbutikk og dette er ikke noe personlig mot noen! Så ikke ta dette personlig :)

Greia er jo at noen, ikke nødvendigvis deg, men noen er så dumme at de faktisk putter ting i vesken/sekken. Senest i går fant jeg en tom barberhøvel pakke, altså en pakke som har blitt åpnet, barberhøvelen har blitt stjålet.

Og dessverre er det slik at hvis en gjør en så teit gjerning, så må vi som jobber i kassen og på en måte har ansvaret for butikken, sjekke så å si alle.

Litt på spissen, men tenk når du går gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, selvom en idiot tar med kniv betyr ikke at du kommer til å gjøre det, men du blir jo sjekket fordetom :)

Ikke noe personlig mot noen :)

• Liker 7
Skrevet

Handler alltid med sekk, for da er det så mye greiere å bære med seg varene. Aldri opplevd at det har vært noe problem. I dag spurte kassadamen om hun kunne få se i sekken. Jeg har handlet der i mange år, så de ansatte gjenkjenner meg. Har selvfølgelig aldri stjelt noe der. Synes det ble veldig ubehagelig, for det var kø bak meg. Følte meg litt uthengt kan man si.. Er dette normal praksis i matbutikker??

Blir noen ganger spurt hos Obs, ikke opplevd å blitt spurt i noen andre butikker. :) Dette er imidlertid helt standard i alle butikker, av og til får de beskjed om å ha rutinesjekker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...