AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #1 Skrevet 27. november 2013 Litt småirritert når jeg skriver dette,og klar over at det er en liten greie,men det irriterer meg allikevel. Problemet er at han i det siste ganske mye har begynt å forvente at jeg skal lage middag fordi han er sulten,og hvis jeg sier at jeg ikke gidder å lage den nå så blir han omtrent helt besatt av "når er det middag da?" Sier bare "senere" eller noe,men det er jo ikke godt nok så nå er han i gang med å lage seg noe annet. Har prøvd å foreslå at han kan lage middagen,men da blir det pølser eller karbonade. Jeg er ikke glad i noen av delene.Kan spise pølse en gang i blant,men gidder ikke å spise det ofte. Har også prøvd å lære han å lage enkle retter,men det gidder han ikke fordi det "tar for lang tid". Lurer jo på om det har noe med at før var jeg student,så da hadde jeg mer overskudd til å lage middag. Nå vil jeg gjerne slappe av litt,før jeg går i gang med middagen. Grunnen til at jeg blir irritert er at han forventer at jeg skal lage middag,fordi han er sulten og hvis jeg ikke gidder der og da så blir han sur. Hva er greia liksom? Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å lage en enkel og god middag,men det gidder han ikke. Hva gjør man med sånt? Lar det bare skure og gå? Jeg kommer ikke til å forandre meg,og ikke han heller. Anonymous poster hash: 04f80...140
Gjest Arch Skrevet 27. november 2013 #2 Skrevet 27. november 2013 Da sier du: Det er middag når du er ferdig med å lage den. Hent meg da. Liker du ikke middagen han da lager, nei, så får du spise brødskiver. 15
Cho Kon It Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Lag middag sammen da? Så blir han flinkere til å lage mat, og du slipper å gjøre hele jobben alene. Win-win. 21
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Bare si "kan du lage noe jeg liker denne gangen?" Anonymous poster hash: cd5b5...070 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #5 Skrevet 27. november 2013 Da sier du: Det er middag når du er ferdig med å lage den. Hent meg da. Liker du ikke middagen han da lager, nei, så får du spise brødskiver. Han kan da lage noe hun og liker? Om han vet at hun ikke liker pølse, er det ganske egoistisk å bare lage det. skulle hun og holdt på sånn da? hadde ikke blitt bra stemning da. Anonymous poster hash: cd5b5...070 9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #6 Skrevet 27. november 2013 Takke meg til å bo alene og ha ansvaret kun for meg selv... Anonymous poster hash: c6ca0...fdc 9
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 Du får lære han noen middager som dere begge liker, sånn at dere kan bytte på det. Burde ikke være så vanskelig å lære han å lage Wok for eksempel. Stek kyllingen/svinekjøttet, kok opp nudler og putt oppi grønnsakene. Laksefilet som du setter i ovnen, og koker poteter inntil er også utrolig enkelt. Andre retter er tomatsuppe, omelett, kyllingfilet i ovnen osv... Anonymous poster hash: fc991...46d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 Ts:Jeg spiser pølse noen ganger,men når det er kun det han lager så gidder jeg ikke spise det. La oss si at jeg ikke har lyst til å lage middag 2 dager i uken,og de dagene blir det pølse. Hver gang. Nei,jeg syns ikke pølse er spesielt godt og ikke spesielt sunt heller. Han sier at han kan lage middag,men han gidder aldri å lage noe annet. Vi lager også middag sammen uten at det forandrer noen ting. Har prøvd å lære han enkle retter,men han gidder ikke.Kjøper heller ferdigmat.Noe jeg helst ikke vil spise for mye av.Greit en gang i blant,men ikke hele tiden. Har prøvd og prøvd,men hans forhold til mat er at det skal gå raskt. Helst under 15 min. Han rakker alltid ned på det at jeg bruker for lang tid(altså toppen 1 time på hverdager) på middagen,og at jeg liksom er snobbete bare fordi jeg vil lage hjemmelaget mat. Han er oppvokst i et hjem med masse ferdigmat,og ser på det som vanlig mat mens hjemmelaget mat er snobbete. Uansett så er det liten vits i å prøve å lære han noen ting når han ikke vil. Anonymous poster hash: b3d8b...72f
Majott Skrevet 27. november 2013 #9 Skrevet 27. november 2013 (endret) Han vil vel ha mat NÅ når han er sulten, og da lager han det han kan, og som tar kortest tid. Dere kommer vel hjem fra jobb om ettermiddagen, og da er jo de fleste sultne. Det gode er jo at han lager middag selv, og ikke maser mer på deg da. Så får du heller lage det du vil ha når du lager? Han hadde sikkert tatt seg lenger tid, om han ikke var så sulten der og da. I hverdagen er det ikke så mye å gjøre med det. Men om dere har tid til å planlegge litt, så kan du lære han å lage like kjappe middagsretter som pølse, så har han flere alternativer når han er kjempesulten, og vil ha mat NÅ. Mener forresten at når han lager middag, så må han få lage det han vil. Om du ikke har lyst til å lage middag to dager i uka, så må du ta det du får servert. Hos oss er det jeg som lager middag. Hver dag. Da er det også stort sett jeg som bestemmer hva vi skal ha, unntatt når han en sjelden gang har spesifikke ønsker. Når mannen en sjelden gang lager, så bestemmer han. Endret 27. november 2013 av Majott
strawberry Skrevet 27. november 2013 #10 Skrevet 27. november 2013 Nå ble jeg plutselig veldig glad for at jeg og sambo lager ulik middager i hverdagene, så lager vi heller noe godt å koser oss i helgene. Men planlegg hva dere skal lage, lær han enkle retter som ikke tar så lang tid. Dere kan jo lage mat sammen også? Blir helt feil at han skal gå rundt og mase etter middag og forvente at du skal bruke tid på å lage den.
Trapp Skrevet 27. november 2013 #11 Skrevet 27. november 2013 Hvis ingen av dere vil lage mat, kan dere jo satse mer på restaurantbesøk og take-away. Hvis dere har råd.
Gjest extra Skrevet 27. november 2013 #12 Skrevet 27. november 2013 Litt småirritert når jeg skriver dette,og klar over at det er en liten greie,men det irriterer meg allikevel. Problemet er at han i det siste ganske mye har begynt å forvente at jeg skal lage middag fordi han er sulten,og hvis jeg sier at jeg ikke gidder å lage den nå så blir han omtrent helt besatt av "når er det middag da?" Sier bare "senere" eller noe,men det er jo ikke godt nok så nå er han i gang med å lage seg noe annet. Har prøvd å foreslå at han kan lage middagen,men da blir det pølser eller karbonade. Jeg er ikke glad i noen av delene.Kan spise pølse en gang i blant,men gidder ikke å spise det ofte. Har også prøvd å lære han å lage enkle retter,men det gidder han ikke fordi det "tar for lang tid". Lurer jo på om det har noe med at før var jeg student,så da hadde jeg mer overskudd til å lage middag. Nå vil jeg gjerne slappe av litt,før jeg går i gang med middagen. Grunnen til at jeg blir irritert er at han forventer at jeg skal lage middag,fordi han er sulten og hvis jeg ikke gidder der og da så blir han sur. Hva er greia liksom? Forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å lage en enkel og god middag,men det gidder han ikke. Hva gjør man med sånt? Lar det bare skure og gå? Jeg kommer ikke til å forandre meg,og ikke han heller. Anonymous poster hash: 04f80...140 Det er egentlig ikke så vanskelig å besvare spørsmålet "Hva skal jeg gjøre?". Alle konflikter oppstår som regel etter en opphopning av irritasjonsmomenter. Du kan sette deg ned og snakke med han. Kanskje kan dere komme frem til en ordning der han står for maten en dag og du en annen. Kanskje kan dere i fellesskap lage en ukemeny over det dere kan lage. Det pleier som regel å ordne seg etter en prat. Problemer oppstår først når man tror at den andre er "tankeleser", noe ingen er i realiteten. 3
yxnyx Skrevet 27. november 2013 #14 Skrevet 27. november 2013 Beklager, men dere er to voksne, friske mennesker som kun har dere selv å passe på. Kan dere ikke bli enige om dette en gang tror jeg jaggu ikke det er mye håp for forholdet. Alternativer: faste dager til dere hver for middagslaging, middagsmeny for uka, mer takeout og mer fra ferdigdisken på ICA. Selv om du har høye standarder ift mat, har ikke du noen enerett på å definere hva en skikkelig middag er. Liker han å lage pølser, så finnes det kvalitetspølser. Osv. Rutiner og kompromisser, kort og godt. 1
Nephthys Skrevet 27. november 2013 #15 Skrevet 27. november 2013 Tror jeg bare ville latt ha, spise ferdigmat når han var sulten når du ikke var det, og laget middag til meg selv når du var sulten. Hadde ledd meg ihjel om samboeren hadde vurdert å si noe slikt til meg! Slik masing er vel forbeholdt barn... 6
Sheltay Retrac Skrevet 27. november 2013 #16 Skrevet 27. november 2013 Vi lager middag sammen. Jeg tar meg av det "avanserte" (saus, kjøtt osv), mens kjæresten kutter grønnsaker, koker pasta og rydder oppvaskmaskinen. Etterhvert ser han hva jeg gjør, og blir mer og mer selvstendig på kjøkkenet. Nå har vi anstendige middager selv om jeg ligger rett ut med influensa. 2
Lea2 Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Det er da fullt mulig å lage andre ting en pølse på 15 minutter. Hiv trønnsaker og kylling/kjøtt/fisk i panna. Kok pasta ved siden av og ta oppi om det er ønskelig. Tar sjelden mer enn 15 minutter. Kjøp en sånn rask og sunn-mat kokebok til ham til jul. Sett opp en plan for middager og kjøp inn det som trengs. 2-3 dager hver og 1-3 dager sammen? 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Lag middag kun til deg selv en stund, eller bare spis det du føler for uten å fikse til han. Kanskje han tar hintet? Samboeren min er lik, gidder nesten aldri hjelpe til heller. Men for husfredens skyld så har jeg nesten gitt opp.. Skjønner heller ikke hva som er så vanskelig med å lage noe middag en gang i blandt. Jeg vasker tross alt klærne hans, resten av huset(daglig ca pga hans rotete inkompetente kompiser), tar oppvasken OG jobber. Han er flink å bære inn ved da, så har tydeligvis ikke retten til å klage heller! Håper på 20 minus så han kanskje vil fyre den veden også... Anonymous poster hash: cb9e4...f42
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #19 Skrevet 27. november 2013 Om du er sliten og vil hvile en stund og han er skrubbsulten så er det jo veldig lite fornuftig av dere å velge akkurat det tidspunktet i døgnet til å lage middag på. Kvelden er lang (med mindre dere jobber kveld). Hva med å innføre et brødmåltid rett etter jobb? Så kan du lage middag til kvelds? Hva med å lage middag kvelden før så den er bare å varme opp? Hva med å lage middag for hele uka sammen en dag i uka og så tine/ta ut fra kjøleskapet? Det finnes så mange løsninger. Din valgte livspartner driter i hva han spiser. Slik er han. Deal with it. Ikke rakk ned på han for det. Men i retur: du setter pris på hjemmelaget mat. Slik er du. Og du må sette bordet der det skal stå og kreve at han ikke rakker ned på det valget. Om dere går slik og hakker på hverandre i livet kan dere jo likegodt gå fra hverandre. Lite konstruktivt å være sammen med en person en ikke kan verken like eller respektere. Anonymous poster hash: f1d38...109 1
Majott Skrevet 27. november 2013 #20 Skrevet 27. november 2013 Lag middag kun til deg selv en stund, eller bare spis det du føler for uten å fikse til han. Kanskje han tar hintet? Samboeren min er lik, gidder nesten aldri hjelpe til heller. Men for husfredens skyld så har jeg nesten gitt opp.. Skjønner heller ikke hva som er så vanskelig med å lage noe middag en gang i blandt. Jeg vasker tross alt klærne hans, resten av huset(daglig ca pga hans rotete inkompetente kompiser), tar oppvasken OG jobber. Han er flink å bære inn ved da, så har tydeligvis ikke retten til å klage heller! Håper på 20 minus så han kanskje vil fyre den veden også... Anonymous poster hash: cb9e4...f42 Her har du vel en fot du bør sette ned, og et skap du skal plassere? Til tross for husfred? Høres ut som du gjør alt hos dere. Orker du det i lengden for å bevare husfreden? Er det ikke bedre med litt bråk av og til, og at du slipper å gjøre alt? Blir han så sur at han ikke vil være sammen med deg lenger fordi du ikke vil gjøre ALT, så er det kanskje ikke så stort tap. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå