AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #1 Skrevet 27. november 2013 Og da mener jeg ikke drar litt, men han legger seg flat og drar om om han skulle ha vært med i sledehundløp… Forferdelig slitsomt. Litt om oss: Min andre hund i livet, fikk han som 8 uker. Han er terrier. Alltid vært veldig på'n, men samtidig kosete og letthåndterlig. Vi deltok på valpesamlinger i regi av hundeklubben, og lærte å gå pent i bånd, sitte, passere andre hunder, gå ved fot etc. Dette tok han lett, og han utviklet seg til å bli en hyggelig unghund. Men etterhvert som ukene gikk, kom problem nr. 1 stadig bedre frem - han drar noe inni h*lvete i båndet. Ute på gårdsplassen er han flink og lydhør, men med en gang vi kommer ned på veien er han helt koko. Drar, peser, hyler og SKAL frem fortest mulig. Jeg har prøvd både sele og halsbånd, han drar like ille med begge. Dette har jeg prøvd: - Stoppe opp. Han søker da fort kontakt, noe han får ros for, men to sek senere er han utblokket og i dra-modus igjen. Jeg har drevet med dette i lange tider, og jeg får som skrevet kontakt med han, han søker til meg, og får ros, men med EN gang er han på'n og drar igjen. Han vil videre. Har også prøvd å rygge litt med han, men da styrter han i motsatt retning. - Gi han et rykk i båndet. Dette er jeg skeptisk til mtp halsen og nakken hans, og det fungerer heller ikke. Har også prøvd å gå med kort bånd, sånn at han akkurat kan gå, men da spinner han rundt og peser og står i. Ekstra ille blir dette når vi møter katter, hunder, mennesker, biler etc. Det er rett og slett en prøvelse å spinne rundt i nabolaget, og jeg har vondt i armene av dette her. Han var så flink på valpekurs, og i rolige omgivelser er han fremdeles kjempeflink, men ved litt forstyrrelser (som alltid kommer når vi skal ut på tur, i en eller annen form) blir han altså slik. Hva gjør jeg? Han er 7 mnd og veldig hormonell for tiden, kan det ha forverret situasjonen? Vurderer å høre med noen i hundeklubben om de kan møte opp med en rolig og sosialisert hund så vi får øvd oss litt på passering, men det vil jo ikke hjelpe på det at han drar også når han ikke ser andre hunder.. Hjelp! Anonymous poster hash: 318f7...069
Lea2 Skrevet 27. november 2013 #2 Skrevet 27. november 2013 Hannhunder på 7 måneder er fryktelig morsomme Og terriere har sin egen greie mange ganger også. Har en slik en selv. Han kan være lydig som bare det i noen situasjoner (tok ham med på kurs og fortalte at han var "vanskelig", hvorpå den lille rakkaren oppførte seg som en engel 100% av tiden vi var på kurs). Det som hjelper her er: 1. Kutta ut sele og gikk over til halsbånd (bruke sele først fordi han vred seg ut av halsbåndet) 2. Bruke kort bånd (ikke flexibånd eller lengre bånd) 3. Være urokkelig og stå stille hver gang han drar Utover det har jeg nok tilpasset meg litt til hundens behov. Bor slik til at han kan løpe løs og gjør dette tidlig på turen for at han skal få rase fra seg før vi evt skal gå pent. Han går som regel pent langs veien og der det er biler og folk heldigvis. Tror dette er en kombinasjon av rase, alder og mer trening. Unggutter har lett for å glemme det de har lært der og da. Bare vær like sta og hold på ditt. Stå bom stille hver gang han trekker. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Hannhunder på 7 måneder er fryktelig morsomme Og terriere har sin egen greie mange ganger også. Har en slik en selv. Han kan være lydig som bare det i noen situasjoner (tok ham med på kurs og fortalte at han var "vanskelig", hvorpå den lille rakkaren oppførte seg som en engel 100% av tiden vi var på kurs). Det som hjelper her er: 1. Kutta ut sele og gikk over til halsbånd (bruke sele først fordi han vred seg ut av halsbåndet) 2. Bruke kort bånd (ikke flexibånd eller lengre bånd) 3. Være urokkelig og stå stille hver gang han drar Utover det har jeg nok tilpasset meg litt til hundens behov. Bor slik til at han kan løpe løs og gjør dette tidlig på turen for at han skal få rase fra seg før vi evt skal gå pent. Han går som regel pent langs veien og der det er biler og folk heldigvis. Tror dette er en kombinasjon av rase, alder og mer trening. Unggutter har lett for å glemme det de har lært der og da. Bare vær like sta og hold på ditt. Stå bom stille hver gang han trekker. TS her. Takk for tips. Vi har et kort bånd, sånn vanlig bånd, som vi bruker, aldri brukt f.eks. flexibånd. Bruker langline når han går spor, men da er han jo så fokusert på sporet at han ikke er like desperat. Jeg får vel bare stoppe.. Men når stoppe, hva gjør jeg mens jeg står stille, når kan jeg gå igjen, hvor lenge bør jeg evt stå stille?? Å stoppe når han drar høres så enkelt ut, men i praksis er jeg redd det blir en annen sak.. Har din roet seg litt? Min var som skrevet veldig "chill" før, men nå er han veldig gira. Bor i by, så får ikke løpt så mye løs, men han er endel løs i hagen, samt at vi trener mye mental trening og spor, noe han elsker. Anonymous poster hash: 318f7...069
Lea2 Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Min er en "vanskelig hund". Han er omplassert etter at noen bare forlot ham. Jeg mistenker at han fikk minimalt med tid med moren sin og jeg fikk ham da han var valp (7-10 uker gammel tipper jeg). Han er nå snart 4 år og han har fortsatt sin "greie" faktisk. Men hunder jeg har hatt før har roet seg når de har vært mellom 1 1/2 og 2 år. Store hunder jeg har hatt har vært enklere å ha med å gjøre enn små. Jeg stopper.. står bom stille og gir ham null oppmerksomhet før han kommer tilbake og stiller seg ved siden av meg. Lar han stå der i noen sekunder før jeg begynner å gå sakte igjen. Dette kan skje 10 ganger på 10 meter hos oss av og til. Han er sta... jeg er sta! Under trening kan man også ha et eller annet i hånden. Pølsebit eller noe. Hold denne slik at han vet hva som er der, men ikke la ham få den før etter en stund. Bør ikke være noen vane, men det har fungert for meg å trene på kontakt i alle fall. Jeg vil at hunden min skal vite at jeg er interessant! Mest fordi han har utbryter-tendenser og jeg vil ikke at han skal løpe for langt unna, men komme tilbake til meg uansett om han har være "slem gutt". Det er mye viktigere for meg enn at han går pent i bånd hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #5 Skrevet 27. november 2013 TS igjen. Takk for råd! Men hva når vi skal på tissetur etc., skal jeg stoppe og sånn da også, eller prioritere at han får gjort fra seg før jeg må på jobb? Anonymous poster hash: 318f7...069
Lea2 Skrevet 27. november 2013 #6 Skrevet 27. november 2013 Jeg velger mine kamper. På korte lufteturer lar jeg gjerne hunden fly rundt og gjøre det han skal. Hunder kan godt skjønne forskjellen på "luftetur" og "gå pent på tur" synes jeg. For meg betyr det å gå i forskjellige områder. Vi har en park rett rundt hjørnet og da får han gå pent ned til parken og løpe fra seg der (men jeg er nok ikke hysterisk på gå pent ned dit heller). Om vi går lengre turer langs veien og har god tid bruker jeg gjerne litt tid på trening. Poenget mitt er at når jeg sier han skal gå pent, så SKAL ha gå pent. Og for både min og hundens trivsel trenger han ikke alltid å gå pent. Sier gjerne "Nå kan du gå!" og da får han svinse litt hit og dit, i sitt eget tempo og så langt båndet rekker (om jeg ikke har ham løs). Men om jeg ber ham komme på plass, så skal han komme på plass og bli der til jeg sier at det er greit å være tullehund igjen.
Libertas Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 En terrier jeg passet var også slik som trakk som fy. Jeg prøvde stoppe metoden, men den fungerte ikke. Da fikk jeg det for meg at jeg også skulle være vimsete (vanskelig når det er biler!), denne vimsingen min førte til at hunden fulgte konstant med på meg, for hun visste ikke hvor jeg skulle gå da jeg kunne plutselig ombestemme meg. Idag er hun suveren i bånd
matba Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 Jeg ville kanskje prøvd å bruke sele når du vil la han trekke, som feks på skogsturer og korte tisseturer. Bruk halsbånd når dere skal gå "pent". er det strup eller vanlig halsbånd du bruker?
Gjest Gaea Skrevet 27. november 2013 #9 Skrevet 27. november 2013 Jeg hadde definitivt ikke brukt halsbånd! Huff... Det første jeg tenker på er denne; http://www.bristols.no/products/vgw-sele-til-hund-sort Da kan du bruke sele, men når hunden drar så vil han snu seg selv mot deg )man fester båndet i ringen foran). Det er heller ikke mulig å legge samme kraft i selen, og man har langt mer kontroll. Det er den eneste gå pent-selen jeg har tro på, da den er Å bytte sele i seg selv er ikke nødvendigvis nok, men hvis du kombinerer en slik sele med å stoppe opp når hunden drar, samt å rose/gi godbit når hunden går pent, vil det nok bli bedre.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #10 Skrevet 28. november 2013 Takker for tips igjen. Jeg bruker vanlig halsbånd. Jeg hadde definitivt ikke brukt halsbånd! Huff... Det første jeg tenker på er denne; http://www.bristols.no/products/vgw-sele-til-hund-sort Da kan du bruke sele, men når hunden drar så vil han snu seg selv mot deg )man fester båndet i ringen foran). Det er heller ikke mulig å legge samme kraft i selen, og man har langt mer kontroll. Det er den eneste gå pent-selen jeg har tro på, da den er Å bytte sele i seg selv er ikke nødvendigvis nok, men hvis du kombinerer en slik sele med å stoppe opp når hunden drar, samt å rose/gi godbit når hunden går pent, vil det nok bli bedre. Vil ikke en slik sele bare "gjemme" problemet? Ellers takk for tips Anonymous poster hash: 318f7...069 1
Lea2 Skrevet 28. november 2013 #11 Skrevet 28. november 2013 Halsbånd fungerer best her i gården. Jeg begynte som sagt med sele først, men det hjalp lite og var upraktisk for bpåde meg og hunden. Da vi begynte å trene lydighet (på hobbynivå) gikk jeg over til halsbånd, ettersom dette fungerte mye bedre for oss. I en kort periode prøvde jeg også kvelehalsbånd (de krevde faktisk det på kurset jeg tok med ham). Det hjalp litt, men ikke nok til at jeg er villig til å bruke det mer. Sele kan være en grei løsning på enkelte hunder. Særlig den typen som Totiki linker til og som faktisk hindrer hunden i å trekke (dvs han får en slags straff for å trekke). Jeg bruker sele i bil (sammen med et litt eleastisk og kraftig tau for å holde hunden bak i bilen. Både fordi han klarer å vrenge seg ut av halsbåndet og fordi jeg er redd for at han skal "henge seg" eller få for hardt rykk ved bråbrems.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #12 Skrevet 28. november 2013 Jeg hadde definitivt ikke brukt halsbånd! Huff... Det første jeg tenker på er denne; http://www.bristols.no/products/vgw-sele-til-hund-sort Da kan du bruke sele, men når hunden drar så vil han snu seg selv mot deg )man fester båndet i ringen foran). Det er heller ikke mulig å legge samme kraft i selen, og man har langt mer kontroll. Det er den eneste gå pent-selen jeg har tro på, da den er Å bytte sele i seg selv er ikke nødvendigvis nok, men hvis du kombinerer en slik sele med å stoppe opp når hunden drar, samt å rose/gi godbit når hunden går pent, vil det nok bli bedre. Takk for tips skal teste det imorgen med å feste båndet framme på selen vi har nå, som ett eksperiment i første omgang før det handles ny sele. Ikke TS ..Anonymous poster hash: 0fa04...6b3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2013 #13 Skrevet 1. desember 2013 TS her! Til du AB over her, fikk du testet denne måten? Jeg har nå trent litt. Han er veldig opp og ned i konsentrasjon, men kan det ha noe med alderen? Han er snart 8 mnd., og veldig gira i blant. Han reagerte kjempefint på det med og stoppe, tok det veldig fort, og satte seg ned da jeg stoppet. På en av turene ba jeg han sette seg ved fot når jeg stoppet (stoppet og sa "fot"), noe som gikk glimrende. Men flere av de korte øktene jeg hadde var preget av null interesse, masse draing og pesing, og lite fokus på meg, så vi har en vei og gå, men åpenbart at det er noe potensiale i han. Håper han roer seg litt etterhvert. Angående selen, har trålet dyrebutikkene rundt her, de har ikke denne eller noe rom ligner. Litt skeptisk til å kjøpe hundeutstyr på nett, men hvordan måler man brystmål? Anonymous poster hash: 318f7...069
Lea2 Skrevet 1. desember 2013 #14 Skrevet 1. desember 2013 Det ER en vanskelig alder og det kommer mest sannsynlig til å vare i flere måneder også. Bare vær konsekvent og stopp, så skjønner hunden etter hvert at å dra ikke fører noe sted (bokstavlig talt). Men unghunder er som unger/ungdom flest, det er alltid noe som er mer interessant enn det man holder på med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå