AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #1 Skrevet 27. november 2013 Jeg har leid flere leiligheter, og stort sett vært veldig fornøyd med både leilighet og utleier. Men så kom jeg til denne leiligheten da, og her er det totalforbud mot å henge opp ting på veggene. Det er fyfy å henge opp en eneste spiker. Jeg skjønner at det er kjedelig om alle leietakerne henger opp massse spikere hver, da ser jo ikke veggen ut til slutt. Men alle andre leiligehter jeg har leid har det vært greit å henge opp innen rimelighetens grenser, og man måtte bruke de spiker(hullene) som var der fra før så mye man kunne. Jeg får ikke engang henge opp en klokke, eller den lille Pochahontasnattlampa som datteren min elsker. Vet dere hvor kjipt der er å bo et sted med helt tomme vegger? Det blir utrolig sterilt, og man får det ikke ordentlig hjemmekoselig. Det er også veldig upraktisk uten veggklokke, speil i gangen, flere knagger enn den lille husieren optimistisk har hengt opp. Det er i tillegg hvite vegger her, så soverommene får nesten et sykehuspreg over seg. I små hybler som studenter bare skal bo max et par år i om gangen, har jeg full forståelse. Man trenger ikke å ha det så hjemmekoselig på så kort tid. Men når det er snakk om langtidsleie der man har etablert seg ganske så godt, synes jeg det er en uting å nekte leietakerne å få henge opp ihvertfall littegrann på veggene. Det synes jeg er veldig urettferdig av dere å nekte oss. Håper dere utleiere tenker over dette! Anonymous poster hash: 99450...932 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #2 Skrevet 27. november 2013 Si opp kontrakten og flytt! Anonymous poster hash: 2142a...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Si opp kontrakten og flytt! Anonymous poster hash: 2142a...c3d Hadde det vært så enkelt å finne leiligheter her kunne jeg vurdert det. Men det er det ikke. Dessuten trives jeg veldig godt i området, er så heldig å ha både jobb og barnehage omtrent i samme nabolag. Dessuten vet jeg om flere som har/har hatt sånne forbud i sine leiligheter, så min utleier er ikke unik på denne regelen. ts Anonymous poster hash: 99450...932
kareen Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Det går da an å henge opp ting uten spiker. Bruk sånne "knagger" med lett lim, dobbeltsidig tape etc. 3
Erazor Skrevet 27. november 2013 #5 Skrevet 27. november 2013 Anbefaler 3Ms opphengsløsninger. Disse skader ikke veggen og tåler relativt mye. Det finnes løsninger både for bilder og plakater, og løsninger med kroker som tåler opp til 3,4 kilo. http://solutions.3m.no/wps/portal/3M/no_NO/EU-Command/Home/Products/Hooks-Clips/
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #6 Skrevet 27. november 2013 Kan du bruke sånn superduper sterk dobbelsidet teip? Hvis det bare er spesifisert i kontrakten at spiker/skruer ikke er lov tror jeg at jeg hadde vært litt kreativ Jeg gjør det i hybler, tar ingen skade bare man er forsiktig når man tar de ned. Og så bruker jeg slike knagger man henger på døren. Det kan brukes både på skap og dører. Anonymous poster hash: 8adad...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 Det går da an å henge opp ting uten spiker. Bruk sånne "knagger" med lett lim, dobbeltsidig tape etc. Jeg har forsøkt sånn, men de tåler ikke vekta av tingene mine. Spesielt ikke knagger. Dessuten var huseieren innom en dag da jeg hadde knagger opp med klister, og fikk beskjed om å ta dem ned for det kunne bli klisterrester på veggen ts Anonymous poster hash: 99450...932
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 Kan du bruke sånn superduper sterk dobbelsidet teip? Hvis det bare er spesifisert i kontrakten at spiker/skruer ikke er lov tror jeg at jeg hadde vært litt kreativ Jeg gjør det i hybler, tar ingen skade bare man er forsiktig når man tar de ned. Og så bruker jeg slike knagger man henger på døren. Det kan brukes både på skap og dører. Anonymous poster hash: 8adad...ff6 Jeg har brukt sånn teip, og det endte med at jeg rev av maling og papir på gipsveggen.... Anonymous poster hash: 2142a...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #9 Skrevet 27. november 2013 Jeg tror du blir nødt til å finne møbelløsninger som du kan skru i så mye du vil uten å ødelegge de "perfekte" veggene til utleieren. Hva med å snakke med leieboerforeningen om dette feks? Det virker for meg som et helt urimelig krav at du ikke skal få henge opp noe! Anonymous poster hash: 2142a...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #10 Skrevet 27. november 2013 Du kan jo lage en avtale med utleier. Der kan det stå at du forplikter deg til å sparkle hullene etter bilder og skal male veggene når du flytter. Det er jo det samme som utleier må gjøre når du flytter uansett hvis du henger noe opp uten lov. Men da går det jo utover ditt depositum istedenfor. Problem solved! Sier jeg som også er utleier og like lei av huller i veggene etter mine leieboere, og som gjør at neste leieboer synes leiligheten ser slitt ut..you see? Anonymous poster hash: e5809...58e 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #11 Skrevet 27. november 2013 Så lenge det sparkles og males over før utflytting, er det ikke noe problem egentlig, men det må selvsagt males i samme farge, eventuelt males helt på nytt. Et alternativ er å spikre i listene mellom vegg og tak hvis du har det, bruke vaiere til bilder og slikt og så heller sparkle disse igjen med tremasse før du flytter ut. Lampen til datteren din kan du vel på et vis feste til et møbel? Anonymous poster hash: b0828...5a8 2
MMCS Skrevet 27. november 2013 #12 Skrevet 27. november 2013 Har du betalt depositum? Det skal jo da være utleiers sikkerhet om at leiligheten ser ok ut når du flytter ut. Samtidig betaler du leie for å BRUKE leiligehten. Det er desverre en misoppfattning til mange private utleiere at leia er kun for at du skal få lov å bo der. Leia dekker også en vis slitasje på leiligheten som er helt vanlig ved at man BOR der, Eller med andre ord LEVER. Ikke vær dumsnill og still krav til utleieren. Jeg vet det er et tøft marked og man er glad når man har funnet en ok leilighet, men du må ikke være dumsnill og godta all skitt fra utleier. De kravene han stiller her synes jeg er helt urimelig. 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #13 Skrevet 27. november 2013 Du kan jo lage en avtale med utleier. Der kan det stå at du forplikter deg til å sparkle hullene etter bilder og skal male veggene når du flytter. Det er jo det samme som utleier må gjøre når du flytter uansett hvis du henger noe opp uten lov. Men da går det jo utover ditt depositum istedenfor. Problem solved! Sier jeg som også er utleier og like lei av huller i veggene etter mine leieboere, og som gjør at neste leieboer synes leiligheten ser slitt ut..you see? Anonymous poster hash: e5809...58e Ja, jeg skjønner at leiligheten kan se slitt ut om det er ørten spikerhull i veggene. Men om der er noen få, som er plassert på steder det er natulig å henge opp ting uansett er det jo ikke negativt. Det viser at huseieren ikke er helt sinnsykt streng, og at det er mulighet for å bare bruke de spikerne til å henge opp egne ting, isteden for å styre med andre løsninger. ts Anonymous poster hash: 99450...932
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #14 Skrevet 27. november 2013 Her jeg bor nå, får jeg bruke slike gipskroker og de skal jeg la være igjen den dagen jeg flytter. Og de har jeg montert der det er naturlig å henge tunge ting som speil, bilder og små hyller. (Maks 25 kg) Anonymous poster hash: 2142a...c3d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #15 Skrevet 27. november 2013 Mye kjipe utleiere ser det ut som ja.. Jeg driver å leter etter en leilighet å leie etter at jeg har solgt boligen min. Er så mange krav de setter. Du skal KUN bo 1 i leiligheten. Betyr dette at man ikke kan ha folk på overnattingsbesøk? Hvis ikke, hvor mange netter er grensen. En helg i mnd...4 helger..? Ikke skal du ha hverken katt eller hund. Mange krever referanser. Hvordan i huleste skal jeg få tak i det når det er evigheter siden sist gang jeg leide, og da bodde jeg appåtil på studenthybel via studentsamskipnad. Anonymous poster hash: c9f30...958 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #16 Skrevet 27. november 2013 Det er ingen som tvinger deg til å leie, bare å flytte dersom du ikke liker at utleier ikke ønsker hele leiligheten full av spikerhull. Det ønsker ikke jeg heller, og de som leier har alltid funnet andre, gode løsninger for det, f.eks vaiere fra listene. Jeg sier fra om det på visning, og de som ikke liker det står fritt til å velge et annet sted å bo. Når jeg flytter tilbake til leiligheten ønsker jeg ikke å bruke masse tid, krefter og penger på å sparkle, pusse og male ørten hull i veggene. Og til AB #15, utleier er ikke kjipe fordi de stiller krav, de ønsker naturlig nok å sikre egne verdier og være sikker på at det de eier blir tatt godt vare på, samtidig som man må være sikker på å få inn pengene når forfallsdatoen er der. Har opplevd mye rart, og det har nok de fleste andre utleiere også, så da er naturlig å prøve å sikre seg som best man kan. Derfor har jeg nå krav om referanser, høyt depositum, ingen dyr (kraftig allergi og økt slitasje) og kredittsjekk. I tillegg må de skrive under på at ordensreglene for borettslaget er lest og forstått, så jeg slipper telefoner fra sinte naboer pga høy musikk, lagring av søppel og sykler i oppgangen o.l. Hvis du syns det er kjipt og strengt, ja da skal du få slippe å bo her også. Men det sikrer meg skikkelige folk. Kjøp selv da om du mener alt er så gale, så skal vi se hvor streng du blir om du skal leie ut leiligheten din. Anonymous poster hash: c2d89...d6e 2
kareen Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Jeg har forsøkt sånn, men de tåler ikke vekta av tingene mine. Spesielt ikke knagger. Dessuten var huseieren innom en dag da jeg hadde knagger opp med klister, og fikk beskjed om å ta dem ned for det kunne bli klisterrester på veggen ts Anonymous poster hash: 99450...932 What.. Så kjedelig gjort av utleier. Ukoselig! Hva med sånn blomst som vokser oppover veggen?
Sissan1 Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Kanskje du kan lage/kjøpe en sengegavl i treverk som datteren din kan henge lampen sin på? Det finne en god del veggdekor som ikke festes med lim/klister, som du kan henge opp. Ala de du får til vinduene. Kan bli voldsomt i vanlige rom, men fungerer på f.eks. barnerom for å få det mindre sterilt. Kjøp et speil som er gulvstående til gangen, og monter klokken rett på speilet. Still en stige/planke/gardinstang e.l. opp langs veggen og dekorer den. Enig i at det høres superkjipt ut, aldri vært borti så streng utleier. Men du må jo bare løse det på et vis da.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #19 Skrevet 27. november 2013 Jeg syns de som er utleiere her, samt utleieren til ts har veldig lite respekt for at det de leier ut faktisk skal være noens hjem. Det er jo umulig å føle seg hjemme om man ikke en gang får henge opp noen bilder, eller ha besøk. Det å føle at man er på besøk i noen andres hus hele tiden, i stedet for å ha følelsen av å ha et hjem er faktisk ganske slitsomt. "Kjøpe deg noe selv da" er et utrolig arrogant argument, det er slettes ikke alle som har mulighet til å kjøpe noe i dagens marked. Dessverre har leiemarkedet vært på en slik måte de siste årene at leietager må stå med lua i hånda og finne seg i hva som helst fra utleier. Heldigvis er dette på vei til å snu, og leieprisene har sunket en del i det siste. Anonymous poster hash: 54da0...464 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #20 Skrevet 27. november 2013 Jeg syns de som er utleiere her, samt utleieren til ts har veldig lite respekt for at det de leier ut faktisk skal være noens hjem. Det er jo umulig å føle seg hjemme om man ikke en gang får henge opp noen bilder, eller ha besøk. Det å føle at man er på besøk i noen andres hus hele tiden, i stedet for å ha følelsen av å ha et hjem er faktisk ganske slitsomt. "Kjøpe deg noe selv da" er et utrolig arrogant argument, det er slettes ikke alle som har mulighet til å kjøpe noe i dagens marked. Dessverre har leiemarkedet vært på en slik måte de siste årene at leietager må stå med lua i hånda og finne seg i hva som helst fra utleier. Heldigvis er dette på vei til å snu, og leieprisene har sunket en del i det siste. Anonymous poster hash: 54da0...464 Helt enig. Det virker nesten som mange utleiere tror de driver en form for kostskole. Der leietaker skal utslette seg selv og sitt liv, fordi man er så "heldig" å ha blitt tilbudt husrom. Et morsomt eksempel var en jeg kjente som leide en leilighet i 3. etasje i et stort hus, som fikk klar formaning om å ikke gå på toalett etter kl 24. Fordi når han skylte ned så bråket det så fælt i avfallsrøret til familien som bodde under.. Men som du sier. Heldigvis ser det ut til at boligmarkedet er i ferd med å snu. Kanskje er vi nærmere noe som ligner et krakk. Og da blir det leietakers marked igjen.. Anonymous poster hash: c9f30...958 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå