Gå til innhold

Vaske joggesko?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg slengte mine gamle joggesko i vaskemaskina her en dag, og det fungerte greit :wink:

Ellers bruker jeg å legge dem i ei bøtte med vann og såpe, lar de ligge ei stund, skyller dem og lar dem så tørke. Fungerer greit det også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sko tåler det godt, andre ikke..

Mine svarte skinnjoggesko var ikke lenger så pene etter en runde i maskinen, men jeg hadde ikke noe valg ettersom de var kraftig tilgriset av kinesisk gjørme og møkk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske tøysko går vanligvis bra, men limet kan gå opp...Jeg ville heller vasket dem i en bøtte med litt mildt grønnsåpevann. Pass på at det er ren grønnsåpe uten ammoniak(eller salmiakk eller hva det heter)

Om det er sånne puma sko med nubuck (sånn semsket liknende skinn) bør du iallfall ikke ta dem i vaskemaskinen. Vask dem som jeg sa over i mildt grønnsåpevann.

La dem tørke, og smør dem senere inn med skokrem.( Det finnes skokrem til det materialet spesielt, og du må ikke bruke vanlig skokrem. Da blir skoene skinnende som nypussede sko.)

Etterpå bør du spraye dem med impregnering, gjerne et par-tre ganger.

Det gjør at skittet ikke setter seg så godt nedi skinnet neste gang fordi det kommer et beskyttende lag over hele skoen.

Sandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair
Å vaske tøysko går vanligvis bra, men limet kan gå opp...Jeg ville heller vasket dem i en bøtte med litt mildt grønnsåpevann. Pass på at det er ren grønnsåpe uten ammoniak(eller salmiakk eller hva det heter)

Om det er sånne puma sko med nubuck (sånn semsket liknende skinn) bør du iallfall ikke ta dem i vaskemaskinen. Vask dem som jeg sa over i mildt grønnsåpevann.

La dem tørke, og smør dem senere inn med skokrem.( Det finnes skokrem til det materialet spesielt, og du må ikke bruke vanlig skokrem. Da blir skoene skinnende som nypussede sko.)

Etterpå bør du spraye dem med impregnering, gjerne et par-tre ganger.

Det gjør at skittet ikke setter seg så godt nedi skinnet neste gang fordi det kommer et beskyttende lag over hele skoen.

Sandra

Tuuusen takk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...