AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #1 Del Skrevet 27. november 2013 Hei! Tips til privatskole i Oslo? Gjerne med fokus på språk - engelsk. Den internasjonale skole er vel kun for utenlandske hvor all undervisning går på engelsk, eller? Takk på forhånd! :-)Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #2 Del Skrevet 27. november 2013 Nei, den internasjonale skolen er for alle. Jeg tror de får norsk undervisning, det er ihvertfall vanlig på de andre internasjonale skolene og jeg vet at de hadde det før ihvertfall. Veldig bra skole, problemet for de fleste er at det er uaktuelt pga prisen. Anonymous poster hash: 58e42...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 27. november 2013 #3 Del Skrevet 27. november 2013 St Sunniva, internasjonale skoler. De fleste skoler med fokus på mange nasjonaliteter har ca 50-30 % norskspråklige elever. De fleste lærerne har stor språkkompetanse. Som Birralee her i Trondheim som kom ut best på nesten alle fag i nasjonale målinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #4 Del Skrevet 27. november 2013 Nei, den internasjonale skolen er for alle. Jeg tror de får norsk undervisning, det er ihvertfall vanlig på de andre internasjonale skolene og jeg vet at de hadde det før ihvertfall. Veldig bra skole, problemet for de fleste er at det er uaktuelt pga prisen. Anonymous poster hash: 58e42...549 På hjemmesiden står det at undervisning foregår på engelsk... Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 27. november 2013 #5 Del Skrevet 27. november 2013 På hjemmesiden står det at undervisning foregår på engelsk... Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Ja, man tar feks matematikken og historien på engelsk. Men man har jo norsktimer i tillegg. Hvis du vil ha fokus på språk, hvorfor så skeptisk til engelsk som fagspråk? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #6 Del Skrevet 27. november 2013 På hjemmesiden står det at undervisning foregår på engelsk...Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Selvfølgelig, hva skulle den ellers være på? Det hadde ikke vært mye internasjonal skole hvis undervisningen foregår på norsk. Det betyr ikke at de ikke tilbyr norskundervisning. Støtter forslaget om St. Sunniva, dog er det bare grunnskole. Er litt forskjell på ca 19 000 og 190 000 i året. Anonymous poster hash: 58e42...549 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 27. november 2013 #7 Del Skrevet 27. november 2013 Selvfølgelig, hva skulle den ellers være på? Det hadde ikke vært mye internasjonal skole hvis undervisningen foregår på norsk. Det betyr ikke at de ikke tilbyr norskundervisning. Støtter forslaget om St. Sunniva, dog er det bare grunnskole. Er litt forskjell på ca 19 000 og 190 000 i året. Anonymous poster hash: 58e42...549 190 000 ? De eneste internasjonale skoler jeg har vært i kontakt med har 1000-1300 kroner i måneden i skolepenger. Som tilsvarer summen de får mindre enn de kommunale skolene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #8 Del Skrevet 27. november 2013 Selvfølgelig, hva skulle den ellers være på? Det hadde ikke vært mye internasjonal skole hvis undervisningen foregår på norsk. Det betyr ikke at de ikke tilbyr norskundervisning. Støtter forslaget om St. Sunniva, dog er det bare grunnskole. Er litt forskjell på ca 19 000 og 190 000 i året. Anonymous poster hash: 58e42...549 Selvfølgelig, hva skulle den ellers være på? Det hadde ikke vært mye internasjonal skole hvis undervisningen foregår på norsk. Det betyr ikke at de ikke tilbyr norskundervisning. Støtter forslaget om St. Sunniva, dog er det bare grunnskole. Er litt forskjell på ca 19 000 og 190 000 i året. Anonymous poster hash: 58e42...549 Nettopp, det var jo det jeg skrev i HI også misforsto jeg et innlegg jeg fikk ... ingen grunn til å ta sånn på vei ;-) Anonymous poster hash: 1abee...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #9 Del Skrevet 27. november 2013 St Sunniva, internasjonale skoler. De fleste skoler med fokus på mange nasjonaliteter har ca 50-30 % norskspråklige elever. De fleste lærerne har stor språkkompetanse. Som Birralee her i Trondheim som kom ut best på nesten alle fag i nasjonale målinger. Takk for forslaget men jeg ønsker ingen religiøs-skole :-) TS Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #10 Del Skrevet 27. november 2013 Ja, man tar feks matematikken og historien på engelsk. Men man har jo norsktimer i tillegg. Hvis du vil ha fokus på språk, hvorfor så skeptisk til engelsk som fagspråk? Hmm.. du har et poeng.. Men jeg tenker kankje at det er litt mye språk? Altså, jeg ønsker jo at barnet mitt lærer seg norsk også godt, i tillegg er ikke jeg særlig god i engelsk, så jeg vet ikke hvordan jeg skulle forberedet hun på å starte på engeskspråklig skole. Utenom ISO så finner jeg ikke særlig mange andre privatskoler i Oslo som ikke er religiøse (i høy grad). Er det noen jeg ikke har tenkt på? Montesorri kanskje? Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 27. november 2013 #11 Del Skrevet 27. november 2013 Hmm.. du har et poeng.. Men jeg tenker kankje at det er litt mye språk? Altså, jeg ønsker jo at barnet mitt lærer seg norsk også godt, i tillegg er ikke jeg særlig god i engelsk, så jeg vet ikke hvordan jeg skulle forberedet hun på å starte på engeskspråklig skole. Utenom ISO så finner jeg ikke særlig mange andre privatskoler i Oslo som ikke er religiøse (i høy grad). Er det noen jeg ikke har tenkt på? Montesorri kanskje? Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Med de idiotiske norske reglene skal skolen representere noe helt annet enn det man finner i de offentilge - og da blir det svært mange religiøse. Nå skal det sies at St Sunniva har svært mange muslimske, ateistiske og eksempelvis buddhistiske elever som klarer å skille de få religiøse delen i skolen fra selve lærdommen og undervisningen. Selv de offentlige skolene vil jeg hevde er religiøse til en viss grad. En jeg kjenner har nå startet opp denne skolen og fikk endelig godkjenning etter at likestillingstilsynet slå ned politikernes avslag. http://www.humanistskolen.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 27. november 2013 #12 Del Skrevet 27. november 2013 Hva med Deutsche Schule? Eller er tysk uaktuelt? Det er en fantastisk bra skole, hvertfall. Alternativt har du Steinerskolen eller Montessori, dersom du er fast bestemt på at du ikke vil sende barnet/barna på en skole med religiøs plattform, og du/dere overhodet ikke kan tysk. For øvrig er ofte ikke religion et hovedfokus ved de skolene som er såkalt 'religiøst begrunnet', men det er gjerne typisk med f.eks. en morgensamling eller andre mindre religiøse gester, om man kan kalle det dét, sammen med en styrking av fokuset på de etiske verdiene som legger grunnlaget for det religiøse aspektet man har valgt å bygge på. Det er mye lettere å få tillatelse til å starte en privat skole dersom man har et religiøst grunnlag enn dersom man ønsker å bygge på en alternativ pedagogisk plattform, dessverre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #13 Del Skrevet 27. november 2013 Med de idiotiske norske reglene skal skolen representere noe helt annet enn det man finner i de offentilge - og da blir det svært mange religiøse. Nå skal det sies at St Sunniva har svært mange muslimske, ateistiske og eksempelvis buddhistiske elever som klarer å skille de få religiøse delen i skolen fra selve lærdommen og undervisningen. Selv de offentlige skolene vil jeg hevde er religiøse til en viss grad. En jeg kjenner har nå startet opp denne skolen og fikk endelig godkjenning etter at likestillingstilsynet slå ned politikernes avslag. http://www.humanistskolen.no/ Helt ærlig - det er faktisk ikke fordi jeg er så redd for religion i undervisningen, men kun fordi jeg vet hvor mye fordommer folk har - i tillegg er den jo katolks og ikke ´kun´ ´vanlig´ protestantisk.. Ja, jeg vet det høres flåsete ut, men still.. Jeg har selv gått på steinerskolen, og selv vi hadde våre fordommer mot st.sunniva .. haha, det sier jo litt :-P Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #14 Del Skrevet 27. november 2013 Hva med Deutsche Schule? Eller er tysk uaktuelt? Det er en fantastisk bra skole, hvertfall. Alternativt har du Steinerskolen eller Montessori, dersom du er fast bestemt på at du ikke vil sende barnet/barna på en skole med religiøs plattform, og du/dere overhodet ikke kan tysk. For øvrig er ofte ikke religion et hovedfokus ved de skolene som er såkalt 'religiøst begrunnet', men det er gjerne typisk med f.eks. en morgensamling eller andre mindre religiøse gester, om man kan kalle det dét, sammen med en styrking av fokuset på de etiske verdiene som legger grunnlaget for det religiøse aspektet man har valgt å bygge på. Det er mye lettere å få tillatelse til å starte en privat skole dersom man har et religiøst grunnlag enn dersom man ønsker å bygge på en alternativ pedagogisk plattform, dessverre. Takk for svar! Hmmm, jeg vet ikke hvor aktuelt det er med tysk egentlig.. Jeg vil tro at engelsk og muligens fransk kommer forran i rekka.. Men, jeg betviler ikke at skolen er bra! :-) Som nevnt over har jeg selv gått på steinerskolen og er superfornøyd med den. Men pr idag mener jeg (desverre) at Steinerskolen henger for langt etter iht. data og andre tenkisiteter. I tillegg virker den frie oppdragelsen som foreldre flest kjører i dag dum i kombinasjon med steinerskolens noe friere rammer.. Det er iallefall mitt intrykk sett utenifra pr idag. :-) Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #15 Del Skrevet 27. november 2013 Takk for svar! Hmmm, jeg vet ikke hvor aktuelt det er med tysk egentlig.. Jeg vil tro at engelsk og muligens fransk kommer forran i rekka.. Men, jeg betviler ikke at skolen er bra! :-) Som nevnt over har jeg selv gått på steinerskolen og er superfornøyd med den. Men pr idag mener jeg (desverre) at Steinerskolen henger for langt etter iht. data og andre tenkisiteter. I tillegg virker den frie oppdragelsen som foreldre flest kjører i dag dum i kombinasjon med steinerskolens noe friere rammer.. Det er iallefall mitt intrykk sett utenifra pr idag. :-) Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Men forresten, Montesorri er jeg veldig nyskjerrig på! Ts :-) Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 27. november 2013 #16 Del Skrevet 27. november 2013 Takk for svar! Hmmm, jeg vet ikke hvor aktuelt det er med tysk egentlig.. Jeg vil tro at engelsk og muligens fransk kommer forran i rekka.. Men, jeg betviler ikke at skolen er bra! :-) Som nevnt over har jeg selv gått på steinerskolen og er superfornøyd med den. Men pr idag mener jeg (desverre) at Steinerskolen henger for langt etter iht. data og andre tenkisiteter. I tillegg virker den frie oppdragelsen som foreldre flest kjører i dag dum i kombinasjon med steinerskolens noe friere rammer.. Det er iallefall mitt intrykk sett utenifra pr idag. :-) Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at tysk er vesentlig viktigere enn fransk. Det norske næringslivet skriker etter tyskkompetanse, det er jo overalt i avisene for tiden, og søkningen til tyskstudier og tyskspråklige fag har vært så lav de siste tiårene at det begynner å bli et alvorlig problem for eksportnæringen. Tyskland er en av våre aller viktigste handelspartnere, så det å kunne tysk gir en mange muligheter i dag som man ikke får uten. Særlig nå som det er så få som har god nok tyskkompetanse. Dessuten er Deutsche Schule godt anerkjent i internasjonale miljøer, og vil egne seg godt på CVen, også ift. utvekslingsmuligheter og lignende. Så det er noe jeg ville sett nærmere på hvis jeg var deg. Om jeg selv får barn en gang blir det Deutsche Schule eller Montessori. Steinerskolen har også sine positive sider, men som du nevner så henger de for langt etter ift. teknologien - og jeg mener også at noen av de pedagogiske teoriene deres bør tilpasses dagens samfunn i litt større grad, men det blir på siden. Det er hvertfall muligheter der ute, særlig når man bor i Oslo Masse lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 27. november 2013 #17 Del Skrevet 27. november 2013 Helt ærlig - det er faktisk ikke fordi jeg er så redd for religion i undervisningen, men kun fordi jeg vet hvor mye fordommer folk har - i tillegg er den jo katolks og ikke ´kun´ ´vanlig´ protestantisk.. Ja, jeg vet det høres flåsete ut, men still.. Jeg har selv gått på steinerskolen, og selv vi hadde våre fordommer mot st.sunniva .. haha, det sier jo litt :-P Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Språkevne og resultatmessig knuser St Sunniva alle steinerskolene iallefall om du virkelig mener at fag og språk er det du er ute etter. Personlig er jeg mer opptatt av hvordan elevene innad i skolen behandler hverandre. Ikke at elever ved andre skoler baksnakker, sladrer og mobber seg imellom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guybrush Skrevet 27. november 2013 #18 Del Skrevet 27. november 2013 Og jeg støtter kommentaren om tysk. Tyskland er Norges største marked og Europas største økonomi (hvis man skiller Russland i europeisk og asiatisk sone) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #19 Del Skrevet 27. november 2013 Språkevne og resultatmessig knuser St Sunniva alle steinerskolene iallefall om du virkelig mener at fag og språk er det du er ute etter. Personlig er jeg mer opptatt av hvordan elevene innad i skolen behandler hverandre. Ikke at elever ved andre skoler baksnakker, sladrer og mobber seg imellom. Ærlig talt.. Du får tolke det dithen du vil, jeg tror du tok poenget mitt. Men utover det så takker jeg for dine andre svar. TS Anonymous poster hash: 1abee...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #20 Del Skrevet 27. november 2013 Jeg vil faktisk driste meg til å påstå at tysk er vesentlig viktigere enn fransk. Det norske næringslivet skriker etter tyskkompetanse, det er jo overalt i avisene for tiden, og søkningen til tyskstudier og tyskspråklige fag har vært så lav de siste tiårene at det begynner å bli et alvorlig problem for eksportnæringen. Tyskland er en av våre aller viktigste handelspartnere, så det å kunne tysk gir en mange muligheter i dag som man ikke får uten. Særlig nå som det er så få som har god nok tyskkompetanse. Dessuten er Deutsche Schule godt anerkjent i internasjonale miljøer, og vil egne seg godt på CVen, også ift. utvekslingsmuligheter og lignende. Så det er noe jeg ville sett nærmere på hvis jeg var deg. Om jeg selv får barn en gang blir det Deutsche Schule eller Montessori. Steinerskolen har også sine positive sider, men som du nevner så henger de for langt etter ift. teknologien - og jeg mener også at noen av de pedagogiske teoriene deres bør tilpasses dagens samfunn i litt større grad, men det blir på siden. Det er hvertfall muligheter der ute, særlig når man bor i Oslo Masse lykke til! Takk for mange gode og nyttige svar og tanker! Du argumenterer så godt for tyseken at jeg skal gå inn å lese litt om denne skolen 😉😄☺Anonymous poster hash: 1abee...ec7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå