Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2002 #1 Skrevet 13. juni 2002 Flere av mine venninner ble aldeles forferdet da de fikk høre at de ikke kom til å få sin kjæreste/ samboer til bords. De mente for det første at dette var galt, at man så lenge man ikke var gift alltid skulle ha hverandre til bords. Det andre var at ved en romantisk anledning var det best å ha den man er glad i ved siden av. Det siste er jeg (nesten) enig i, men det holder da å ha den endre i relativt umiddelbar nærhet. Etiketten de hevder er jeg ikke enig i. Man skal da i prinsippet aldri ha sin kjære til bords? Hjelp! Bordkartet må lages snart.
Augustbrud02 Skrevet 13. juni 2002 #2 Skrevet 13. juni 2002 Jeg synes faktisk også det er en selvfølge at man skal ha kjæresten/mannen/samboeren sin til bords. Hadde jeg kommet i et bryllup og blitt sittende et helt annet sted hadde jeg blitt voldsomt skuffet. Det hadde jeg absolutt ikke likt! Så jeg tror nok jeg ville ha endret planene deres, med mindre dere har veldig gode grunner til at man skal sitte fra hverandre da.
Engel Skrevet 13. juni 2002 #3 Skrevet 13. juni 2002 Ja, jeg syns kjærester bør ha hverandre til bors, dette fordi det er stor sjanse for at noen av dem ikke kjenner særlig mange andre der enn nettopp kjæresten. Dette har vært gjort i alle bryllup jeg har vært i, ville nok reagert jeg også om vi ikke fikk sitte sammen. med mindre det gjelder forlovere e.l. da. Tror forloverne skal ha hverandre til bors, men er ikke sikker.12
Gjest Solskinn Skrevet 13. juni 2002 #4 Skrevet 13. juni 2002 Etikketten sier faktisk at forlovede skal ha hverandre til bords, men ikke gifte og ikke kjärester. Gammel skikk. Dagens skikk vil jeg si er å gjöre som man syns er rett selv. Jeg syns ikke alle skal sitte sammen men sin kjäre. Tenk hvor kjedelig det er å väre single i ett sånt bryllup! Men kjenner han/hun ikke så mange kan det väre ok å ha sin kjäre närme, f.eks rett over bordet. Diskusjoner ang dette temaet har värt oppe noen ganger og det er mange meninger om bordplassering. Det viktigste er å tenke på at alle skal ha det hyggelig, man sitter jo en stund til bords, så får du pröve å blande så godt du kan ut i fra det!! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2002 #5 Skrevet 13. juni 2002 Hadde egentlig tenkt at kjærester skulle sitte vis a vis hverandre (bordet er veldig smalt) og at man skulle ha kjæresten til en av venninnene til bords. De er alle flotte gutter, og det måtte da være en ypperlig anledning til å bli bedre kjent med hverandre.
Augustbrud02 Skrevet 13. juni 2002 #6 Skrevet 13. juni 2002 Neida, det er jo smak og behag hvordan men selv vil ha det. Men de bryllupene vi har vært i har jeg vært utrolig glad for at min kjære har sittet ved siden av meg, så kunne holde hverandre i hånden og hviske noen ord til hverandre innimellom. Selvsagt er det en fin måte å bli kjent med andre på å sitte fra hverandre, men allikevel synes jeg ikke noe om denne formen for plasseringen jeg. Som sagt tidligere, hadde jeg blitt utrolig skuffet om jeg ikke fikk sitte ved siden av forloveden min!
CEL. Skrevet 13. juni 2002 #7 Skrevet 13. juni 2002 Vi skal ikke ha noen kjærestepar ved siden av hverandre, bortsett fra et par (kusinen min og hennes kjæreste) som kommer fra USA. Alt kommer til å foregå på norsk, så hun må oversette til han.12
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2002 #8 Skrevet 13. juni 2002 Jeg vil veldig gjerne ha min kjære tilbords - selv om vi ikke er forlovet, men bor sammen!! Man blir jo gjerne litt påvirket av stemningen i et bryllup - og det er min kjære jeg da vil ha nærmest... Ikke for å fornærme kommende bruder, men vi vil også ha en flott dag som gjester
VinterFru Skrevet 13. juni 2002 #9 Skrevet 13. juni 2002 I vårt bryllup hadde ingen sine kjære til bords ( bortsett fra brudeparret da.. ) gjør et grundig arbeid med bordplaseringen så går det nok bra, og alle får en fin mulighet til å treffe nye mennesker. Så blir det ikke så klikketet etterpå.12
Mathias Skrevet 13. juni 2002 #10 Skrevet 13. juni 2002 De minst givende brylluper jeg har vært med på , er når en blir satt ved fok en ikke kjenner, og da gjerne tanta olga, mens kjæresten sitter på andre siden av bordenden, med folk hun ikke kjenner heller... Det er abc på hvordan få selskapet stivt og kjedelig...
Gjest gurimalla Skrevet 13. juni 2002 #11 Skrevet 13. juni 2002 Synes at det er en god ide å blande. Jeg har vært i flere bryllup hvor man ikke sitter sammen med ektemann/samboer og det har vært særdeles vellykket. Hvis man ikke kan kose seg i bryllup uten å sitte ved siden av ektemann/samboer så har man et problem.
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2002 #12 Skrevet 13. juni 2002 Bra å ta denne diskusjonen, for for meg var det virkelig en stor overraskelse at det ikke var en selvfølge å sitte ved siden av kjæresten sin. Bra å se at folk har ulikt syn, men jeg synes dere bør ta hensyn til det om det er enkelte som har noe veldig i mot dette.
Gjest Solskinn Skrevet 13. juni 2002 #13 Skrevet 13. juni 2002 Det er jo en stor forskjell på å sitte ved siden av kjäresten og ved siden av tante Olga. Om man ender opp ved tante Olga kan jeg väre enig i at jeg ville hatt kjäresten min på den andre siden. Men om jeg sitter i en blanding av folk jeg kjenner og ikke kjenner så trenger man vel ikke kjäresten sin å holde i hånden!? Jeg har värt i bryllup av begge typer og må si at jeg synd de minst vellykede er der alle blir plassert med sine kjäre. For det förste er folk ofte mindre sosiale da og det er letter å ikke legge så mye vekt på å få en bra "mix" av folk. Nei, legg heller mye energi i bordplasseringen sånn at ALLE har det göy. Har dere som alltid vil sitte med deres kjäre tenkt på hvordan det er å väre single i en sånn forsamling?
Litla Skrevet 13. juni 2002 #14 Skrevet 13. juni 2002 Jeg trodde gammel skikk var å splitte gifte par, men alle andre (samboere, forlovede og kjærester) skal sitte sammen. Sånn har hvertfall vi gjort det i vårt bryllup. Vi har mikset masse utenom det, så jeg tor ikke det er noen fare for at det blir "klikkete". Man prater jo med flere enn den man har til bords! Jeg var i et bryllup i fjor, til en nær venninne, og satt blandt bare ukjente. Det var ikke gøy! Middagen varer jo ganske lenge, og det er slett ikke sikkert man treffer noen man prater lett sammen med....12
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2002 #15 Skrevet 13. juni 2002 Det er da vel en selvfølge at man ikke blir plassert ved siden av sin partner i et bryllup?? Eller under en hvilken som helst annen middag for den saks skyld? Er ikke litt av poenget det at man skal prate med nye mennesker i festlige lag? Har selv arrangert en del større fester med bordplassering osv. og jeg blir like oppgitt hver gang jeg får en kommentar - "jamen jeg vil jo sitte ved siden av kjærsten min." Går det virkelig ikke an å prate med andre mennesker? Blir man helt avhengig av sin partner? Nei, jeg skjønner virkelig ikke den holdningen. Greit nok - det er opp til arrangør å "parre" de man tror kommer overens og dermed sørge for at gjestene har de hyggelig. Men hvis man er så vrang at man kommer til en middag (det være seg bryllup eller ikke) med den holdningen at "hvis jeg ikke får sitte sammen med kjærsten min, da blir det ikke noe gøy" nei da kan man nesten ha det så godt... - Hermione
'Lilly' Skrevet 13. juni 2002 #16 Skrevet 13. juni 2002 Jeg synes at par skal sitte ved siden av hverandre! Det verste jeg vet er å bli plassert hit og dit for at man skal menge seg; det har lett for å bli så påtatt!!! Det betyr jo ikke at jeg bare pleier å snakke med min kjære hele tiden. Man kan være sosiale selv om man har kjæresten sin ved siden av seg. Og det er jo en romantisk "event", så det er jo koselig å sitte ved siden av den man elsker.12
gleder meg! Skrevet 13. juni 2002 #17 Skrevet 13. juni 2002 Jeg syntes ærlig talt at en skal få sitte ved siden av sin kjære i et bryllup! Hadde blitt kjempe skuffet om jeg måtte sitte med en annen tilbords i ett bryllup... Det er da trossalt grunner til at vi er sammen, og da vil jeg iallefall være sammen med han i bryllup!!! Tror nesten ikke jeg ville akseptert å sitte til bords med noen andre, hverken nå som vi er samboere eller når vi er gift!!!!
Gjest line Skrevet 13. juni 2002 #18 Skrevet 13. juni 2002 Jeg syntes man skal sitte ved siden av sin partner. Man er ikke i et bryllup for å bli kjent med nye mennesker under en høytidelig middag. De fleste menneskene har man sett før og resten av gjestene blir man jo kjent med eller snakker litt med i løpet av kvelden. Det skal vel være mest mulig hyggelig for gjesten under middagen også. Man har det best sammen de man trives med feks. samboer, mann. Det er ikke like gøy og føre en samtale på kommando, forde brudeparet vil at du skal snakke med denne personen under en 4 timers lang middag. Nei jeg foretrekker og ha mannen min ved min side, det er han jeg har valgt å leve sammen med og den personen jeg, selvfølgelig, trives best sammen med. 12
Cilie2003 Skrevet 13. juni 2002 #19 Skrevet 13. juni 2002 Hei Jeg ser poenget meg at man noen ganger ønsker å "splitte opp" par, men....... De bryllupene jeg har vært har jeg vært veldig glad for å kunne ha min kjære der. Det er veldig følelseladet dette med bryllup, og da er det greit å kunne få en kos eller bare et håndtrykk fra sin kjære når følelsene tar overhånd. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nok tatt litt hensyn til hva vennene dine sier. Det er ikke så morsomt for hverken dem eller deg hvis det blir en trykket stemning gjerne med litt skuling for den er mer oppmerksom mot en annen ol. Dessuten vil du vel gjerne at vennene dine skal kose seg i bryllupet ditt regner jeg med........... Lykke til med hva du enn velger!!!12
Charly Skrevet 13. juni 2002 #20 Skrevet 13. juni 2002 I skikk og bruk står det at par som er forlovet skal ha hverandre til bords. Folk som er gift ikke skal det. Vet ikke da hvordan det er med samboere og kjærester. Forloverne skal også ha hverandre til bords. Hos oss ordnet vi det sånn at alle som er invitert sammen sitter sammen. De som er enslige av en eller annen grunn har jeg viklet inn rungt omkring. Forloverne sitter mot hverandre med hver sin samboer ved sin side. Hvorfor ta hensyn til hva som står i skikk og bruk - hvis man ønsker noe annet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå