Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #101 Del Skrevet 12. mai 2004 Kvinner fra Thailand En Asia-forsker kommer med en del antagelser for hvorfor stadig flere norske menn gifter seg med kvinner fra Thailand. Umiddelbart er et par rikssynsere ute å kritiserer norske mann i kjent stil med usaklige synse-kommentarer. Kommentarer man kan vente seg fra OTTAR men ikke fra tilsynelatende seriøse politikere. Har ikke det norske rasist-samfunnet lært noe de siste årene? Hvorfor er enkelte norske kvinner så hårsåre når mange norske menn tilsynelatende velger kvinner fra andre kulturer? Og da spessielt kvinner fra thailand. Ville de reagert på samme måte med kvinner fra Tyskland? Italia? Spania?.......neppe! Kan dere ikke heller være glade på norske menns vegne? Jeg tror dette helt klart henger sammen med gamle fordommer a-la "Thailand-menn-sex". Forhåpentligvis er de fleste litt mer opplyste enn som så. Alle de tusener som har vært på ferie i Thailand de siste årene kommer tilbake med et annet inntrykk. Jeg tror nordmenn flest har mye å lære av thailands åpne og vennlige mennesker. At vi 4 mill. mennesker her på fjellet vårt skal sitte å fordømme 70 mill. mennesker i Thailand viser klart hvem det er som har problemer og som må få opp et trangsynt sinn. Det de gjør er ikke slik det tilsynelatende ser ut til , å fordømme norske menn, de fordømmer thailandske kvinner! De insinuerer at de er bare ute etter penger! Selvfølgelig er noen det, akkurat som en del norske alenemødre! Men ut i fra det å dømme majoriteten slik det her fremstår vitner bare om klare rasistiske holdninger og uvitenhet. Da er det mer interessant å få vite hvorfor flere og flere norske menn finner en kone fra Thailand! Da jeg i 2000 giftet meg med en kvinne fra Thailand var det ut i fra kjærlighet. Vi hadde kjent hverandre i 1 år, gjennom et titallsbesøk hos hverandre, gjennom nesten daglig videochat på internett (30.000,- i telefonregning). Når vi så giftet oss var det ut i fra gjensidige følelser og en likeverdig posisjon. Jeg ønsket ikke kjøkkenhjelp eller sexslave. Jeg ville ha en intelligent, likeverdig partner å dele livet med. Det fikk jeg. I tillegg fikk jeg en trofats følgesvenn som setter familien i forsete og ikke seg selv og penger. Jeg fikk en kvinne som behandler meg slik JEG ønsker å behandle min kjære. Vi er likeverdige. Alikevell føler jeg meg mange ganger flau over at jeg ikke kan gi henne like mye som hun gir meg i mellomenneskelig samspill. Det har fått meg til å innse hvor godt jeg har det med henne og jeg vil aldri gjøre noe som setter vårt forhold i fare. For jeg vet at jeg finner aldri en slik kvinne igjen. Forskjellen mellom norske og thailandske kvinner ligger ikke bare i det fysiske utseesndemessige, det ligger i hvordan de behandler sine medmennesker, hvike verdier de setter høyest. Deres verdisyn ligger milelangt foran norske kvinners. Jo flere som oppdager det jo flere norske menn vil gifte seg med en kvinne fra Thailand. Jeg har prøvd det norske alternativet i 8 år. Jeg ble lei maset om materielle verdier og bortskjemte fjes som ikke vil jobbe og bare maser om penger. I norge blander kvinner likestilling med likeverd, desverre. Missforstå ikke, jeg er for likeverd, men som mann, ligger det mer naturlig for meg å åpne døren og trekke frem stolen for henne enn at hun skal gjøre det for meg. Desverre har kjønnskampen ødelagt dette gjennom OTTAR og KVINNEFRONTEN. Jeg føler de har missforstått litt, de gjør alle forskjeller til kjønskamp. Det er ødeleggende. Vi er skapt forskjellig for å utfylle hverandre, ikke for å utjevne hverandre. Nå ser vi resultatet. Menn vil ha KVINNER ikke arbeidsjern og nesten-menn..... Det rokker ved det maskuline i oss, kanskje føles det truende for noen? Når vår livsledsager er mer opptatt av karriere og penger enn oss, hva skal vi da med dem? Karriere og mas fronter vi menn ute i samfunnet hele tiden, vi savner en kvinne! Så til dere kritiserende rikssynsere uten saklige argumenter, ti heller stille intill dere vet hva dere sankker om. Lykkelig, likeverdig og gift med en fantastisk kvinne! Knut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 12. mai 2004 #102 Del Skrevet 12. mai 2004 Til deg/dere som legger ut artikler og skriver evig lang innlegg om hvor fint dere har det med deres utenlandske ektefeller? Hva vil dere egentlig oppnå? At vi kvinner her inne på KG legger oss flate og innrømmer at alle utenlandske kvinner er bedre enn oss på alle fronter? Hva skulle i såfall vi (eller dere) få ut av det? Hvis dere ønsker dere utenlandske koner så skaff dere da for all del utenlandske koner (hvis dere ikke allerede har en.) Jeg har funnet den jeg vil dele livet med og trenger hverken andre norske eller utenlandske menn. Selv har jeg utenlandsk samboer (ja for dansker er vel også utlendinger) og kunne sikkert skrive side opp og side ned om hvorfor jeg har valgt akkurat han. Men jeg forventer at både kvinner og menn er i stand til å treffe sine egne valg når det gjelder valg av livspartner, uten at jeg forteller dem hvor de finner den som er best for dem. Og å betegne alle norske kvinner som karrierejagene, ukvinnlige traktor lesper er vel omtrent like så generaliserende som å hevde at alle norske menn som finner lykken hos utenlandske kvinner har kjøpt seg kone er det ikke? Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2004 #103 Del Skrevet 12. mai 2004 Selvfølgelig kan man finne ekte kjærlighet også hos Thailandske kvinner - det jeg har sagt i mine innlegg, som forøvrig ikke er påstander jeg har laget oppe i mitt eget hode, men som er ting jeg har lest i artikler om nettopp dette at norske menn henter seg koner i Thailand, er at de har en annen kultur på dette med ekteskap. En annen oppfatning og forventning til et ekteskap, og at et ekteskap med en mann fra Norge som er et rikt land, kan bety mer for henne enn kjærlighet. Men hun vil vektlegge at han er snill med henne, og hun vil være en god kone til gjengjeld. De behøver ikke være mindre intelligente enn andre kvinner for det om de velger eller er oppdratt til en mer underlegen holdning. Det har vel ingen sagt. Og at mennene elsker sine Thailandske koner har jeg sett mange eksempler på, så det betviles heller ikke. At noen menn foretrekker den litt underdanige og servile/feminine kvinnetypen overrasker vel ingen. Man leser jo stadig om den moderne manns angst og mindreverdkompleks som følge av at skandinaviske kvinner blir for sterke og selvstendige. Mine menn har heldigvis foretrukket meg akkurat som jeg er - dødsselvstendig, og jeg tror ingen av dem ville foretrukket en asiatisk kvinne som snakket dem etter munnen i stedet. Noen liker utfordringer. Jeg sier ikke med dette at alle Thailandske kvinner er nikkedukker, bare så det er sagt. Overalt finnes det unntak. Jeg tror forøvrig at din kone har vært meget heldig med deg. Det skal du ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 12. mai 2004 #104 Del Skrevet 12. mai 2004 Hvis norske kvinner er så opplyste hvorfor beskriver dere da "menn som "importerer" kvinner fra eks Thailand og Russland" fra gamle klisjefylte historier? Dette du her beskriver er som hentet fra en ukebladhistorie fra 1980! Kjenner personlig mange menn som har "hentet" dama/kona fra Thailand, Fillipinene, Russland eller Brazil, dette er da fullt oppgående menn, som også kan finne damer i Norge!!! Tror du det er bare stygge feite idioter som finner kærester fra de nevnte landene??Hvorfor har det blitt så mange flere som finner dame/kone fra andre land de seneste årene?(Kilde Statistisk Sentralbyrå) Skuffet Jeg regner med at det er noen andre som har lagt ut avisartiklene om norske menn og thai kvinner, men for meg bekrefter disse artiklene alle mine fordommer: Asiatiske kvinner har en fantastisk omtanke for andre, sier han. - Når jeg kommer hjem fra jobb, er det første hun spør meg om jeg vil ha noe å drikke. Om jeg er sulten og hun skal lage mat. - Jeg synes noen ganger at likestillingen har gått litt vel langt, at vi glemmer at kjønnene er forskjellige. Og dette i en artikkel som liksom skal fremstille eksteskap mellom norske menn og thai- damer på en sympatisk måte. Du sier også at du kjenner mange menn som har funnet seg ektefelle fra både Thailand, Russland og Filippinene... :o Er dere en slags klubb, eller? Jeg vil si at jeg kjenner et betydelig antall menn, men bare en som er gift med en fillipinsk dame, pluss en som har vurdert å dra til Thailand for å finne seg dame. De er til gjengjeld akkurat slik jeg forestiller meg at den typen menn er, uten at jeg skal trekke noen generelle konklusjoner av den grunn... For å svare på spørsmålet ditt om hvorfor jeg tror antallet menn som finner seg utenlandsk kone har økt slik de siste årene, tror jeg det i hovedsak er to grunner til dette. For det første reiser nordmenn mer og har flere og lengre utenlandsopphold, noe som bidrar til at både norske menn og norske kvinner i større grad treffer utenlandske potensielle partnere. (Tenk det... utenlandske menn som blir stuck med oss ubrukelige norske kvinner )For det andre tror jeg flere norske menn av typen "sliter litt på damefronten" har fått øynene opp for muligheten av å bli gift med en utenlandsk dame. Selv er jeg på ingen måte urolig over utviklingen, men kanskje jeg vil begynne å bli det den dagen en intelligent og attraktiv bekjent av meg gifter seg med en thai dame han bare har hatt kontakt med over nettet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skuffet Skrevet 12. mai 2004 #105 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg regner med at det er noen andre som har lagt ut avisartiklene om norske menn og thai kvinner, men for meg bekrefter disse artiklene alle mine fordommer: Og dette i en artikkel som liksom skal fremstille eksteskap mellom norske menn og thai- damer på en sympatisk måte. Du sier også at du kjenner mange menn som har funnet seg ektefelle fra både Thailand, Russland og Filippinene... :o Er dere en slags klubb, eller? Jeg vil si at jeg kjenner et betydelig antall menn, men bare en som er gift med en fillipinsk dame, pluss en som har vurdert å dra til Thailand for å finne seg dame. De er til gjengjeld akkurat slik jeg forestiller meg at den typen menn er, uten at jeg skal trekke noen generelle konklusjoner av den grunn... For å svare på spørsmålet ditt om hvorfor jeg tror antallet menn som finner seg utenlandsk kone har økt slik de siste årene, tror jeg det i hovedsak er to grunner til dette. For det første reiser nordmenn mer og har flere og lengre utenlandsopphold, noe som bidrar til at både norske menn og norske kvinner i større grad treffer utenlandske potensielle partnere. (Tenk det... utenlandske menn som blir stuck med oss ubrukelige norske kvinner )For det andre tror jeg flere norske menn av typen "sliter litt på damefronten" har fått øynene opp for muligheten av å bli gift med en utenlandsk dame. Selv er jeg på ingen måte urolig over utviklingen, men kanskje jeg vil begynne å bli det den dagen en intelligent og attraktiv bekjent av meg gifter seg med en thai dame han bare har hatt kontakt med over nettet. Nei er ikke en klubb, men jeg kjenner mange mennesker....håper det er OK for deg? Du sier du kun kjenner en som er gift med fillipinsk kone - Er han mindre attraktiv/Sleit på damefronten før han giftet seg? Hva med han som vurderer Thailandsk dame er han mindre attraktiv/Sliter på damefronten? Eller er det vanlige kjekke norske menn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 12. mai 2004 #106 Del Skrevet 12. mai 2004 Nei er ikke en klubb' date=' men jeg kjenner mange mennesker....håper det er OK for deg? Du sier du kun kjenner en som er gift med fillipinsk kone - Er han mindre attraktiv/Sleit på damefronten før han giftet seg? Hva med han som vurderer Thailandsk dame er han mindre attraktiv/Sliter på damefronten? Eller er det vanlige kjekke norske menn?[/quote'] Som jeg skrev i liten skrift, så er begge disse mennene av den typen jeg typisk ser for meg skal finne seg sånne koner, uten at det er grunnlag nok til å slå alle menn som velger å gifte seg på den måten over en kam, selvsagt. Han som fant seg filippinsk kone er sikkert 20 år eldre enn henne, og har vært ungkar i uminnelige tider. Han som vurderer å dra til Thailand er supernerd, og har aldri hatt kjæreste såvidt jeg vet. Han er imidlertid fortsatt i 20- åra, jeg tipper han kommer til å vente noen år til. Nok en gang vil jeg understreke at dette ikke er særlig relevant, to menn er jo ikke akkurat representativt. Kommentaren med en klubb henviste bare til at det fortsatt ikke er så vanlig med denne typen ekteskap at du finner dem i bøtter og spann. Det er faktisk ikke så lenge siden TVNorge sendte en dokumentar om 3 danske menn som hentet seg hjem thai damer, noe som må bety at de fleste nordmenn ikke kjenner så veldig mange som har gjennomført dette. Hvis du kjenner et par tusen norske menn, vil det ikke være mange av dem som er gift med en thai dame hvis de er et representativt utvalg av befolkningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skuffet Skrevet 12. mai 2004 #107 Del Skrevet 12. mai 2004 OK....men jeg kjenner flere veldig attraktive menn....som kunne få veldig mange norske kvinner, om de ville det....som er drittlei norske damer....og har valgt utenlandske....men nok om det....lurte bare på hvorfor flere og flere går den veien....for det må jo være en grunn....tror også enda flere vil gjøre det i framtiden....og da kan det jo ikke bare være mennene det er noe galt med....eller.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #108 Del Skrevet 12. mai 2004 Kommentaren med en klubb henviste bare til at det fortsatt ikke er så vanlig med denne typen ekteskap at du finner dem i bøtter og spann. Vil faktisk tro at det ikke er så uvanlig at folk gift med en kvinne/mann med en spesifikk etnisitet kjenner til flere andre i tilsvarende ekteskap en hvermannsen. Tenk deg selv i en tilsvarende situasjon. Gift med en kineser og bosatt i Kina. Ville ikke du forsøkt å komme i kontakt med andre norske kvinner i Kina? Hadde det ikke vært hyggelig med en venninne du kunne pratet norsk og diskutert hva som skjedde på berget med? Selv har jeg en mor med utenlandsk opprinnelse. Hun kjenner mange flere fra sitt hjemland bosatt i Norge enn hva mange andre gjør. Rart det der... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 12. mai 2004 #109 Del Skrevet 12. mai 2004 Nettopp! Det var i slike baner jeg tenkte, klarte bare ikke å sortere resonementene mine like klart som du gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Facts Skrevet 12. mai 2004 #110 Del Skrevet 12. mai 2004 Norske menn med import-brudar er tapere! De kan ikke få seg noe her så bestiller seg noe vis postordre som kommer i busslaster over Svinesund-grensene isteden. De vil avle taper-barn i generasjoner... Og de mennene som er ennå mer tapere er de som ikke får postordre-brudar engang! De tar seg heller mange turer til de russiske, latviske, norske, ungarske og polske horene på strøket. Selv om Norge ikke er EU medlem, er det fri handel gjennom EØS. Så arbeidsinnvandringen kommer for fullt nå, innen postordre-brudar,vaskehjelper og horer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 12. mai 2004 #111 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg kjenner menn som ikke er spesielt pene som har funnet seg fillipinsk dame, jeg kjenner pene menn som har funnet seg filipinsk dame. Som TomKrus sier så finner folk hverandre i det miljøet de er i. Det at jeg kjenner noen som har funnet seg fillipinere, betyr forøvrig ikke at det er vanlig. Jeg kjenner søringer som har flytta til Nord-Norge, men det er likevel ikke vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #112 Del Skrevet 12. mai 2004 Norske menn med import-brudar er tapere! De kan ikke få seg noe her så bestiller seg noe vis postordre som kommer i busslaster over Svinesund-grensene isteden. De vil avle taper-barn i generasjoner... Og de mennene som er ennå mer tapere er de som ikke får postordre-brudar engang! De tar seg heller mange turer til de russiske, latviske, norske, ungarske og polske horene på strøket. Selv om Norge ikke er EU medlem, er det fri handel gjennom EØS. Så arbeidsinnvandringen kommer for fullt nå, innen postordre-brudar,vaskehjelper og horer. Du hørtes veldig intelligent ut..er du ledig på markedet? :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenker Skrevet 12. mai 2004 #113 Del Skrevet 12. mai 2004 Men Optimist, slik jeg forsto TomKrus, så består disse miljøene stort sett av par? Thai/ filippinske damer som blir kjent/veninner, og ektemennene følger med "på lasset". Hvordan finner folk hverandre da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #114 Del Skrevet 12. mai 2004 Men Optimist' date=' slik jeg forsto TomKrus, så består disse miljøene stort sett av par? Thai/ filippinske damer som blir kjent/veninner, og ektemennene følger med "på lasset". Hvordan finner folk hverandre da?[/quote'] Jeg bare synser. Jeg har ingen innsikt i alle andres omgangskretser. Syntes bare resonnementet virket rimelig. Men ja, har også hørt om at noen har truffet sin utenlandske ektefelle via hennes venninne bosatt i Norge. Andre treffer sine norske ektefeller via internett etc. Jeg så for meg din bruk av ordet klubb som et interesseorgan for kvinneimportører (ikke at du nødvendigvis mente det, men jeg tolket det nærmest slik), og jeg ville bare forsøke å nyansere litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Traktorjenter Skrevet 12. mai 2004 #115 Del Skrevet 12. mai 2004 Hvorfor norske kvinner er uinteressante? Fordi de er uopplyste, kjedelige, fete og stygge. De liker traktorsko og veier over 70 kg! Noen av dem drar på barnevogner og ser ikke ut! Takke meg til hvordan jentene i Sex og the City ser ut...de er hvertfall flotte! I motsetning til alle rødstrømpene i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malou Skrevet 12. mai 2004 #116 Del Skrevet 12. mai 2004 Fordi de er uopplyste' date=' kjedelige, fete og stygge. De liker traktorsko og veier over 70 kg! Noen av dem drar på barnevogner og ser ikke ut![/quote'] Også over 70 kg da!!! Nei, du må nok prøve å provosere på en litt mer diskret måte lille venn... Jennifer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fighter Skrevet 12. mai 2004 #117 Del Skrevet 12. mai 2004 Men Optimist' date=' slik jeg forsto TomKrus, så består disse miljøene stort sett av par? Thai/ filippinske damer som blir kjent/veninner, og ektemennene følger med "på lasset". Hvordan finner folk hverandre da?[/quote'] De tilfellene jeg kjenner så finnes det både par og single i miljøet. Med andte ord, de som er single finner hverandre fordi de har møtt Fillipineren gjennom en venn som har fiillipinsk dame. Akkurat på samme måte med andre, de møtes gjennom felles bekjente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venus_venus Skrevet 12. mai 2004 #118 Del Skrevet 12. mai 2004 1. Når Rune Fardal som er overopptatt av psykopati blir brukt som referanser så har jeg litt problemer med å ta innlegget alvorlig. 2. Sitat: "Sosialantropolog Stephen Sparkes har forklart trenden med at noen norske menn foretrekker kvinner med en mer tradisjonell holdning til familie og kjønnsrollemønster." Dette er en pen måte å si at noen kanskje har litt problemer med å tilpasse seg tiden vi lever i og som ønsker seg 50 år tilbake. De kommer til å tape mer og mer på det norske markedet. Heldigvis finnes det en del menn som er trygge på seg selv og rollen som menn at de setter pris på en sterk kvinne og likeverdig partner. 3. Har selv vært i Thailand, senest 2003. Det er et flott land med flotte og hyggelige mennesker. Dessverre er det stor fattigdom og ikke mange måter å overleve på. Prostitusjon florer, av kvinner, av ungdommer og, "katoyer" og barn. Jeg har vært i de verste bakgatene, i de peneste strøk. Jeg har personlig ikke sett mange flotte hvite menn med disse som prostituerer seg. men det er klart, de kjøper ikke prostiuerte, de har kjæreste mens de er på ferie og så hjelper de med noen kroner og mat til familien.... 4. Jeg har en jobb hvor jeg jobber med familier på flere nivå. Jeg samarbeider også tett med mange krisesentre, barnevern, sosialkontor etc. Der er det overrepresentasjon av utenlandske kvinner fra fattige land på krisesentre. Kan ikke huske å hørt om noen tyske, danske eller engelske kvinner der, de finnes nok, men ikke mange i så fall.... Slik som disse utenlandske kvinnene blir behandlet, en norsk kvinne hadde ikke funnet seg i en tiende del, men det trenger de jo ikke, de har venner og familie de fleste norske. Jeg sier ikke at alle menn som har koner fra fattige land er tapere på det norske markedet. Selvfølgelig finnes det gode ekteskap også. Selvfølgelig finnes det kjærlighet. Også blir det hele opp til hvem som definerer... Kona eller mannen, eller dem begge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #119 Del Skrevet 12. mai 2004 1. Når Rune Fardal som er overopptatt av psykopati blir brukt som referanser så har jeg litt problemer med å ta innlegget alvorlig. 2. Sitat: "Sosialantropolog Stephen Sparkes har forklart trenden med at noen norske menn foretrekker kvinner med en mer tradisjonell holdning til familie og kjønnsrollemønster." Dette er en pen måte å si at noen kanskje har litt problemer med å tilpasse seg tiden vi lever i og som ønsker seg 50 år tilbake. De kommer til å tape mer og mer på det norske markedet. Heldigvis finnes det en del menn som er trygge på seg selv og rollen som menn at de setter pris på en sterk kvinne og likeverdig partner. 3. Har selv vært i Thailand, senest 2003. Det er et flott land med flotte og hyggelige mennesker. Dessverre er det stor fattigdom og ikke mange måter å overleve på. Prostitusjon florer, av kvinner, av ungdommer og, "katoyer" og barn. Jeg har vært i de verste bakgatene, i de peneste strøk. Jeg har personlig ikke sett mange flotte hvite menn med disse som prostituerer seg. men det er klart, de kjøper ikke prostiuerte, de har kjæreste mens de er på ferie og så hjelper de med noen kroner og mat til familien.... 4. Jeg har en jobb hvor jeg jobber med familier på flere nivå. Jeg samarbeider også tett med mange krisesentre, barnevern, sosialkontor etc. Der er det overrepresentasjon av utenlandske kvinner fra fattige land på krisesentre. Kan ikke huske å hørt om noen tyske, danske eller engelske kvinner der, de finnes nok, men ikke mange i så fall.... Slik som disse utenlandske kvinnene blir behandlet, en norsk kvinne hadde ikke funnet seg i en tiende del, men det trenger de jo ikke, de har venner og familie de fleste norske. Jeg sier ikke at alle menn som har koner fra fattige land er tapere på det norske markedet. Selvfølgelig finnes det gode ekteskap også. Selvfølgelig finnes det kjærlighet. Også blir det hele opp til hvem som definerer... Kona eller mannen, eller dem begge. Stadig flere norske menn og kvinner finner en partner fra et annet land. I likhet med norsk-norske forhold er det også i disse forhold enkelte negative trekk å spore. I media dukker det med jevne mellomrom opp artikler og beskrivelser av i første rekke enkelte norske menn og deres svært negative måte å behandle en kvinne på. I en artikkelserie i BT i begynnelsen av mars 2003 er dette beskrevet over flere helsider. Det beskrives et titalls forhold der en norsk mann har hentet en utenlandsk kvinne fra et fattig land. Ut i fra de beskrivelsene som er gitt av de enkelte forhold er det vi blir fortalt bare å regne som helt uakseptabelt. Den form for menneskesyn som menn i disse beskrivelsene tillegges er helt forkastelig. At UDI, krisesentere og andre skjuler seg bak en fasade av taushetsplikt gjør bare sviket mot disse kvinnene enda større . Når det beskrives at samme mann har opptrådt på denne måten gjentatte ganger har myndighetene et klart ansvar. Han må stille garanti for visum, der kan det stilles krav til han. Om han er registrert med gjentatte "kvinner til krisesenter" hendelser kan det ilegges f.eks. en karantenetid på mins et par år før han kan få noen på besøk igjen. I de tilfeller der menn oppfører seg slik ovenfor en kvinne på denne måten, burde dette registreres slik at ingen lenger fikk visa til å besøke vedkommende og at vedkommende heller ikke kunne få stille garanti som ofte er påkrevet for å få slike kvinner til Norge. Om man virkelig vil problemet til livs, er det fullt mulig å gjøre noe. Dessverre er det i dette landet en missforstått toleranse ved en del sider av samfunnet. Dette er en av dem. Når 5-6 utenlandske kvinner kommer til et krisesenter og forteller om overgrep fra en og samme mann, da burde krisesenteret ha anledning til å rapportere dette til visummyndighetene. At det i slike tilfeller foreligger et mønster fra mannen skulle være klart. Så i steden for å trekke inn denne mannens personvern, burde man veie det opp mot alle kvinnenes rettigheter. Ikke minst deres barns rettigheter. Jeg registrerer at BT har sit fokus på kvinnene, men de burde vel kanskje også se for seg de problemene og traumer små barn opplever i slike situasjoner. De voksne vil kunne klare seg men barna som havner med mor på krisesenter ser jeg lite fokus på. Jeg er av den oppfatning at et barn ikke har noe på et krisesenter å gjøre i det hele tatt. Andre tiltak må settes inn da. At enkelte pedofile benytter denne måten å skaffe seg en kone med passende barn har vært kjent lenge. Når myndighetene ikke legger særlig vekt på å innformere eller hindre slik trafikk, med begrunnelse i den enkeltes personvern og taushetsplikt, så er det et valg de gjør. De kunne også valgt å hjelpe offeret! I dag er de som kan gjøre noe med dette mer opptatt av å beskytte mannens personvern. Det mener jeg er en feil innfallsvinkel. De kvinnene som kommer hit, enten det er av kjærlighet eller et bedre liv, er veldig sårbare. Språkvansker, kulturforskjeller og en helt ny tilværelse krever mye av den mannen som bringer dem hit. Jeg vil hevde at det kreves mer av en slik mann enn om man giftet seg norsk-norsk. Det krever evne til å hjelpe, sette seg inn i andres situasjoner (empati) og ikke minst kjærlighet til kvinnen. Den type menn som beskrives i BT innehar ikke slike kvaliteter. Kulturforskjellene krever at det er ekte kjærlighet til stede. Vi kan tenke med oss selv om vi skulle flytte til et land der vi ikke forstår språket eller kulturen, det hadde ikke vært lett uten en "infødt" til å hjelpe oss. UD-Innformerer Dersom det er så vanskelig å fortelle kvinner som kommer hit om disse mennene, så kunne det kanskje være en ide at utenriksstasjonene i større grad innformerte om denne problematikken og at de gav kvinnene en oversikt over hvor de kunne få hjelp i Norge om de opplevde noe så nedverdigende og tragisk som det blir beskrevet i media. Også hvordan kulturen i Norge er i forskjell til landet de kommer fra. Dette hadde ikke krevd nevneverdige ressurser. Et informativt skriv, henvisninger til nettsteder ol. ville vært bedre enn ingenting slik vi ser det i dag. Det er ikke sikkert de enkelte kvinnene forstår det vi ønsker å innformere om, men at de vet det er hjelp å få, om de utsettes for slikt kan være viktig å få frem. Kanskje det er det lille som skulle til for at hun kommer raskere ut av slike forhold enn det som tilsynelatende er tilfelle i dag. Sosiale tapere Medias beskrivelser av de menn som utnytter utenlandske kvinner på denne måten tegner et bilde av en mann med et veldig utdatert kvinnesyn. Ofte stor aldersforskjell og en nedlatende behandling viser en mann uten de sosiale antenner som er påkrevet for at slike forhold skal lykkes. Dette stemmer ikke, og majoriteten av de forhold som inngåes mellom norske menn og utenlandske kvinner lykkes. Vellykkede forhold I de tall media oppgir med 3607 giftemål mellom norske menn og utenlandske kvinner i 2001 ble det registrert 388 kvinner som trengte hjelp ved landets krisesentere. Nå sier ikke tallene om alle disse var blandt de som giftet seg i 2001. Således må vi vel kunne anta at noen av disse også kanskje var gift før 2001 slik at den prosentvise andelen av de som oppsøkte krisesentere vel ligger rundt 5 % av inngåtte giftemål i 2001. Det skulle vært interesant å se hvor stor andel av norske kvinner som må oppsøke krisesentere i sine norsk-norske forhold. Det er jo å håpe at tallene, relativt sett ikke er like høye der. BT legger til grunn som fakta at problemet skyldes menn som "serieimporterer" kvinner og barn til Norge. Da må vi anta at de høye tallene i stor utstrekning ikke reflekterer at mange norske menn opptrer på denne måten, men at det er et lite fåtall som står for store deler av denne negative statistikken. Det skulle grovt sett tilsi at mer enn 95% av disse giftemål går bra. Hvor kommer det frem i artikklene? Media og kilder Av det som stadighet kommer frem i media om denne typen forhold har jeg enda til gode å se en positiv fremstilling av dette sakskomplekset. Jeg mener at det i alt for stor grad fokuseres på de negative sider mens de positive som er i klart flertall er helt utelatt. Kanskje media kunne skrevet en 5-6 helsider med denne vinklingen. Det ville kanskje bidratt langt mer til å unngå å stigmatisere disse kvinnene og norske menn. Det ville også birdatt til mindre fordømmende holdninger ovenfor land og kulturer der disse kvinnene kommer fra. Faktisk bidrar mange av disse kvinnene positivt i det norske samfunnet. Hvor fremgår det av artikklene? Slik det fremstilles blir dette kvinner som etter sine brudd faktisk blir en byrde for samfunnet. Det tror jeg ikke de selv ønsker. Tvert i mot vet jeg av egen erfaring at mange av disse kvinnene de er stolte mennesker som ikke vil ligge noen til byrde. Vi som er født og oppvokst i Norge har alle sett hvordan media for 20 år siden beskrev menn som reiste til f.eks. Thailand. De var jo sexgriser pr. definisjon! Av det fulgte at thailandske kvinner var billige horer. Hvor feil går det egentlig an å ta? Slik fremstilling i media selger sikkert godt, men det bidrar lite til forståelse mellom kulturer. Menn som er beskrevet i media finner i hovedsak sine offre i barer og lignende miljøer. Thailand med sine nesten 80 millioner innbyggere har mye annet å by på. Hvorfor denne negative fokuseringen? Hvorfor skal vi 4 mill. sitte her på fjellet vårt og fordømme 80 mill. i Thailand. Det alene viser vår trangsynte holdning til andre. Etter hvert som tusenvis av nordmenn gjennom sine ferier i landet kom tilbake og beskrev helt andre sider ved Thailand, har folks oppfatning av landet sakte men sikkert forandret seg til det positive. Antall fornøyde turister stiger med flere tusen hvert år. Feilen media gjorde i sine beskrivelser den gang bør man passe på å ikke gjenta i dag. Ensidig å beskrive en situasjon i svart hvitt. Virkeligheten er ikke slik. Det er ikke bare fattige, uvitende kvinner som kommer til Norge. Faktisk har mange av dem høy utdannelse. Når så enkelte av disse kvinnene i lengere tid finner seg i den nedverdigende behandling enkelte norske menn står for er bildet ikke bare svart hvitt. De fleste kommer hit for å få noe bedre enn det de har. I norsk tradisjonell tenkning er det uforståelig at de finner seg i denne behandlingen over tid. Sett i forhold til deres egen tradisjon, er det ikke sikkert dette blir så uforståelig, selv om vi oppfatter det anderledes. Jeg legger ikke noe av ansvaret for enkelte norske menns syke opptreden, på kvinnene. En slik behandling som BT beskriver er helt og holdent mannens ansvar og forkastelig. I dette bildet blir det imidlertid påkrevd å innse at de utenlandske kvinnene, som slett ikke er dumme, har stor nytte av en forståelse av problematikken før de får innvilget visum. En informativ trykksak ville derfor vært på sin plass. Jeg registrerer at kilden til disse oppslagene i BT i hovedsak er norske krisesentere, med Tove Smaadal i spissen. De gjør på mange områder et stor arbeide for utsatte kvinner. Det er ca. 83 krisesentere for kvinner i Norge, mot 2-3 for menn. Jeg føler at oppslag av den typen vi ser i BT kommer ganske regelmessig og jeg antar at det trengs en påmindelse av problematikken en gang i blandt. Imidlertid vinkles dette oftest i en svart hvitt setting som ikke evner å sette problematikken i et videre perspektiv. Jeg får raskt en følelse av at andre motiver enn å hjelpe disse kvinnene har en dominerende rolle i grunnlaget for en slik omfattende artikkelserie. Visst er problemet alvorlig, men slik artiklene nærmest generaliserer at "Norske menn er slik og slik..." så kommer det litt ut av proposjoner all den tid artikkelforfatterne ikke evner å sette dette i en større sammenheng. Det igjen gjenspeiler hva BT ønsker med artikkelen. Eller er det kanskje hva Tove Smaadal ønsker ved å offentliggjøre slike opplysninger? Hadde man samtidig snakket med de som faktisk er i stort flertall og som har det godt i sitt flerkulturelle forhold, så hadde jo også noe av brodden i fremstillingen blitt borte. Kanskje BT kunne lage en serie der det vises til vellykkede forhold. En POSITIV artikkel , en lykkelig historie. Kanskje kunne det vært mer til hjelp som en brobygger i dagens inntolerante samfunn. Det er greit å sette søkelyset på svikt i samfunnet, men jeg får ofte en følelse av at det ligger en skjult agenda bak som skyver problematikken foran seg. I dette tilfelle er det ikke urimelig å anta at innformasjonskilden har sitt å vinne på en slik artikkel! Likestilling Med tanke på kildeopphavet i BT er det ikke urimelig å anta at det også ligger momenter av likestillingskamp bak. Slik Tove Smaadal utrykker seg i ulike mediesammenhenger finner jeg det rart at hun ikke prøver å løse hjertesakene hun brenner for ved å få menn på sin side i større utstrekning enn det som er tilfelle. Det er enkel psykologi å forstå at om man angriper noen, så vil vedkommende raskt gå i en forsvarsposisjon. Om man inviterer til samarbeid, respekt og dialog så blir man også møtt med imøtekommenhet. Kanskje noe å ta med seg om man vil forbedre feil og svakheter i samfunnet. Jeg har vel ikke intrykk av at BT sine kilder har lagt seg på en slik linje i samfunnsdebatten! Kanskje hadde BT sine sikkert gode intensjoner fått mer virkning om man også tok i bruk andre kilder. F.eks. de som faktisk lever godt med sine utenlandske koner! Da hadde ikke bildet blitt så ensidig fordømmende og flere hadde sannsynligvis hatt større forståelse for problemet. Å servere 10 negative historier når det finnes 100 positive gjør at problemet får de rette dimmensjoner. Slik det her fremgår virker det som om nesten alle norske menn er sexutnyttende dyr, det er ikke tilfelle. Se også: http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=9648 http://www.ssb.no/magasinet/slik_lever_vi/...4-01-16-01.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. mai 2004 #120 Del Skrevet 13. mai 2004 «For mye likestilling» Antallet norske menn som gifter seg med kvinner fra Thailand og andre land i Asia har mer enn tredoblet seg i løpet av de siste tre-fire årene. Sosialantropolog Stephen Sparkes har forklart trenden med at noen norske menn foretrekker kvinner med en mer tradisjonell holdning til familie og kjønnsrollemønster. Norske kvinner har blitt for opptatt av karriere, sa Sparkes til VG. - For meg har det vært fantastisk å møte en kvinne med en slik oppofrelse til familien. Det gjør meg veldig ydmyk, sier Rune Fardal om sin kone. De har vært gift i tre år. - Jeg synes noen ganger at likestillingen har gått litt vel langt, at vi glemmer at kjønnene er forskjellige. Fantastisk omtanke Han sier at selv om han og konen er likeverdige, gir de seg lov til å være mann og kvinne. Asiatiske kvinner har en fantastisk omtanke for andre, sier han. - Når jeg kommer hjem fra jobb, er det første hun spør meg om jeg vil ha noe å drikke. Om jeg er sulten og hun skal lage mat. Det hørte jeg aldri fra min første (norske, red. anm.) kone, sier han. Det er ikke riktig at Thai-kvinner ønsker seg til Norge ut fra et økonomisk vinningsmotiv, mener Rune. - Thai-kvinner slik jeg kjenner dem er mye mindre materialistiske og krevende enn det norske kvinner er. De er mest opptatt av at andre skal ha det bra, av å ta seg av familien. Her serverer i hvert fall denne mannen med Thaikone de fleste av mine oppfatninger på et fat, bortsett fra den siste biten hvor han mener at de ikke er her av økonomiske grunner. Nei, ikke for å leve i luksus selv, men for å kunne sende noen kroner hjem til mor og far og yngre søsken som ellers kanskje lever i fattigdom. Jeg gjentar at det ikke er umulig at det oppstår kjærlighet i disse forholdene uansett, men for meg er det litt snålt med menn som ikke takler at norske kvinner er sterke og uavhengige, og dermed må til land med mer underdanige damer for å finne noen å elske.. Hvor står det at kvinnen skal varte opp mannen? Hva er det for slags idé? Ellers har jeg en god, og vakker (litt David Bowie-kjekk) kamerat, som har filipinsk samboer. Hun er tøffere og sterkere enn ham, men kom hit som sekstenåring og han traff henne her. Hun er velutdannet og sitter i en lederstilling i et anerkjent norsk firma. Imidlertid har endel av hans kamerater blitt med ham på ferie til Filippinene gjentatte ganger og disse finner seg ofte koner der nede som de får hit. En av gutta i gjengen der er særdeles lite pen, har et sterkt fysisk handikapp og kan knapt snakke forståelig, men han er nå gift med ei nydelig filipinsk snelle. Han traff henne på sin første tur nedover, de holdt kontakt pr telefon, og neste gang de møttes giftet de seg omtrent. Er litt usikker på hendelsesforløpet der. Du som sier at du traff din kone på en reise, at dere besøkte hverandre et titalls ganger og så giftet dere etter ett år, dette kaller jeg å gifte seg på en forelskelse, hvilket kan være en stor risiko. Forelskelser baserer seg jo ofte på utseende og kjemi. Men for all del, jeg sier ikke at det ikke kan gå bra og at det ikke kan bli varig kjærlighet ut av det, men for meg i disse tilfellene blir det litt sånn kjøp og salg over det. Men for all del - alle dere menn som har problemer med sterke, selvstendige nordeuropeiske kvinner - reis ut, finn dere asiatiske koner, men for guds skyld: Behandle dem med respekt!!! Vær snille mot dem. Vi har hørt så mye om jenter som havner på krisesentrene fordi deres drittsekker av noen menn ikke skjønner at kvinner er egne individer og ikke hans eiendom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå