Gå til innhold

Personer som spør hva du skal hos legen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går av og til til lege pga. div. underlivsproblemer jeg har.

Det er jo ikke alltid like lett å få en legetime når man har fri, så jeg er jo ofte nødt å si jobb/skole at jeg skal til legen.

Men jeg reagerer veldig på når noen spør hva jeg skal hos legen. Er ikke det utrolig frekt? Jeg blir litt perpleks, og klarer ikke svare. Klarer ikke å komme på noe på sparket der og da. Underlivsproblemer er jo noe jeg ikke vil dele med hvem som helst.

Har så lyst å svare: det angår ikke deg, det er det kun legen min som får vite, hvorfor lurer du? osv. Men kan det virke litt frekt? Eller er det ok når noen går over din "grense"?

Jeg synes det er helt ok hvis folk spør om det gikk bra hos legen. Da er det jo bare å si at: joda, gikk fint det. Uten noe mer utdypning.

Anonymous poster hash: 145a5...327
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes også slike ting er frekt å spørre om. Kanskje du bare kan svare at det er privat? Så kanskje de tar poenget :)

Skrevet (endret)

Jobb/skole har ikke noe med hvorfor du skal til legen. Det er jo privat og kun noe man forteller om man skal være borte fra jobben/skolen som følge av sykemelding, altså på need-to-know basis. Jeg forteller ikke hvorfor jeg skal til legen, for det har andre ganske enkelt ikke noe med. Og sånn er det, enkelt og greit. Det er bare til å si at det er personlig og ikke noe du utleverer til andre.

Endret av Kittykat
Skrevet

Jeg tror at folk som spør om sånt, som regel ikke har noe sykdom eller problemer selv, så derfor skjønner de ikke helt at det kanskje kan bli litt privat.

Aner ikke hva jeg hadde svart hvis jeg var deg. Er ikke alltid lett å fortelle folk at de skal drite i å spørre om noe så personlig.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg tror egentlig bare det er generell nysgjerrighet.

Skrevet

Synes det er unødvendig invaderende, selv om jeg ofte tror folk bare er nysgjerrig. Men det gjør det jo ikke noe bedre for deg. Jeg har vært mye syk i oppveksten, så slike spørsmål ble jeg fort lei og sa det rett ut at hva jeg skal hos legen er min sak, og bare min.

Å si ting som; håper det ikke er alvorlig osv. er jo greit, da uttrykker man sin bekymring uten å invadere privatlivet.

Anonymous poster hash: 56799...f00
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet

Du kan trekke på skuldrene og si "sjekke helsa", "ta blodtrykket" etc., eller bare si at det er privat.

Jeg gikk mye til legen en stund pga noe jeg ikke holdt hemmelig eller så på som privat, men det er kjedelig å legge ut om samme greia ørten ganger når forskjellige folk spør hele tiden. Så jeg begynte å svare at herpesen har blusset opp igjen, jeg skal bli kunstig befruktet, jeg skal fjerne halen, fitta er lilla og det svir når jeg tisser osv. Kødder man (kan jo være mer uskyldig enn mine groviser!) så flirer folk bare og ønsker deg lykke til, og så er man ferdige med det temaet.

Skrevet

Tror jeg bare hadde svart at jeg ikke ville si det.

Skrevet

En venninne av meg sa faktisk her om dagen til meg at hun skulle til legen og jeg spurte hva hun skulle, tok meg selv i det da før hun rakk å svare og sa jeg spurte uten å tenke meg om og at jeg så klart hadde ingenting med det å gjøre.

Jeg tenkte meg bare rett og slett ikke om, var egentlig ikke nysgjerrig en gang men mange av disse høflighets- oppfølgingsspørsmålene er så internalisert at det plumper ut uten at jeg egentlig skjønte hva jeg faktisk spurte om!

Jeg syns faktisk ikke det er frekt i det hele tatt om du sier at det har de ingenting med, så lenge du sier det med hyggelig stemme. Ingen har da noe med hva du skal til legen for, annet enn legen din!

• Liker 3
Skrevet

"Det er ikke interessant", pleier jeg å svare :)

Anonymous poster hash: 2bd57...ea2

• Liker 1
Skrevet

Tror nok også at det er nysgjerrighet som gjør at man spør, og at man ikke helt tenker over hva man faktisk spør om. Jeg var nylig hjemme syk fra jobb selv (faktisk også med underlivsproblemer) og var da redd for å få spørsmål på jobb og var innstilt på å si at det var litt personlig og at jeg ikke ville gå innpå det. Syns ikke det er frekt å si fra om.

Anonymous poster hash: 06141...fce

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg går av og til til lege pga. div. underlivsproblemer jeg har.

Det er jo ikke alltid like lett å få en legetime når man har fri, så jeg er jo ofte nødt å si jobb/skole at jeg skal til legen.

Men jeg reagerer veldig på når noen spør hva jeg skal hos legen. Er ikke det utrolig frekt? Jeg blir litt perpleks, og klarer ikke svare. Klarer ikke å komme på noe på sparket der og da. Underlivsproblemer er jo noe jeg ikke vil dele med hvem som helst.

Har så lyst å svare: det angår ikke deg, det er det kun legen min som får vite, hvorfor lurer du? osv. Men kan det virke litt frekt? Eller er det ok når noen går over din "grense"?

Jeg synes det er helt ok hvis folk spør om det gikk bra hos legen. Da er det jo bare å si at: joda, gikk fint det. Uten noe mer utdypning.

Anonymous poster hash: 145a5...327

Gjør det enkelt og si at du pleier å ta en rutineundersøkelse innimellom bare for å sjekke at kroppen er i vater :) Jeg pleier å si det om jeg ikke er interessert i å fortelle akkurat hva jeg skal til legen for. Da mener jeg altså en rutinemessig helsjekk med blodprøver og ikke bare en sjekk av slufsa. :fnise:

Endret av Minya
Skrevet

Jeg sier bare jeg skal ha ny resept på astmamedisin :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...