Gå til innhold

Begynnerlønn for økonomer

Supersnupp

Anbefalte innlegg

Hva kan man forvente/kreve som begynnerlønn etter endt utdanning? Nysgjerrig på erfaringer fra både sivil- og diplomøkonomer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg er Diplomøkonom, og hadde i 1999 en begynnerlønn på 280 000.- i IT bransjen.

I løpet av det første halvannet året, steg jeg til 370 000.-

Nå stiger jeg noe saktere, men ganske jevnt og trutt likevel icon_smile.gif

Så det har gått rimelig kjapt oppover, og jeg er godt fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei anonym!

Har du noe inntrykk av hvordan det er for diplomøkonomer å finne relevant arbeid i disse dager? Hvilke områder etc... Har enda litt tid igjen til jeg er ferdig, men synes det er greit å starte 'opplysningsjakt' litt tidlig icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Hva du får i begynnerlønn er avhengig av så mangt. For eksempel bransje, firma, i hvilken grad bakgrunnen din stemmer med arbeidsoppgavene - og ikke minst hvor flink du er til å forhandle selv.

Dessuten spiller slikt som betalt/ikke betalt overtid og frynsegoder inn.

Selv har jeg jobbet noen år som økonom nå, og har ganske nøyaktig doblet lønnen min den tiden jeg har vært i dette firmaet. Noe skyldes at jeg har fått økt ansvar, men også at jeg ikke turte å stille krav da jeg ble ansatt. Dermed fikk jeg veldig lav begynnerlønn og måtte "bevise" først for å få mer betalt.

Norske Siviløkonomers Forening har en grei lønnsstatistikk som viser lønn etter eksamensår og i ulike bransjer. Er dog litt usikker på om den ligger tilgjengelig for ikke-medlemmer på nettet (http://www.nsf.no).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...