AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 På den tiende reposten av denne annonsen begynte jeg å reagere litt. Gangen i det var som følger. Dame poster finn.no annonse om hund som må gis bort fordi hun ikke har råd til å betale veterinærregninger. Noen timer og noen tusen delinger senere dukker denne opp: https://www.facebook.com/pages/C%C3%A6sar-Operasjon-og-rehabilitering/507725116002132 Nå er det hele blitt til en innsamlingsaksjon på internett. Hunden skal ikke lenger gis bort, det skal samles inn penger. Er det bare jeg som synes det er noe rart med hele opplegget? Først skrives det en trist gis-bort annonse, og plutselig har eieren skaffet seg en facebookside med kontonummer der folk kan overføre penger osv. Jeg har all mulig forståelse for at det er en forferdelig situasjon å være i å ikke ha økonomi til å ta vare på dyrene sine, men jeg klarer ikke å la være å være litt skeptisk oppi alt dette her..... Anonymous poster hash: 6cd01...a23 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Er det bare jeg som synes det er noe rart med hele opplegget? Først skrives det en trist gis-bort annonse, og plutselig har eieren skaffet seg en facebookside med kontonummer der folk kan overføre penger osv. Anonymous poster hash: 6cd01...a23 Dette var vel noe hun gjorde fordi flere henvendte seg og ville gi henne penger? Og selvsagt skal man være skeptisk, men hun virker villig til å stå frem i media, og skaffe et nøytralt kontonummer, så da er det fullt mulig å etterprøve historien. Anonymous poster hash: 999de...63f 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Jeg kommer ikke til å dele siden. Hun burde hatt råd til operasjon, eller hatt en god nok forsikring, selv.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Dette var vel noe hun gjorde fordi flere henvendte seg og ville gi henne penger? Og selvsagt skal man være skeptisk, men hun virker villig til å stå frem i media, og skaffe et nøytralt kontonummer, så da er det fullt mulig å etterprøve historien. Anonymous poster hash: 999de...63f Ja, det kan være, men det er ganske mye som virker veldig rart med historien. Jeg ønsker av hele mitt hjerte å alltid tro det beste om folk, men sånne opplegg som det her gjør at jeg får alle "pigger" ut. Hvorfor økes kostnadsoverslaget hver gang hun henvender seg til folk (på finn-annonsen var det snakk om 6-8000 kr pr hofte, nå er det plutselig snakk om 30 000), det er fryktelig mye pengeprat i første annonse, ja.... Kontonummeret som er delt på siden er et helt ordinært kontonummer. Jeg kunne gjort akkurat det samme selv i nettbanken og kalt det "operasjon" uten at det hadde betydd noe som helst. Nordmenn er jo et tillitsfullt folk og dermed også tilsvarende lettlurte i en del sammenhenger. Jeg håper bare ikke at folk blir lurt. Anonymous poster hash: 443d6...a84
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 Jeg er også litt skeptisk. Mest skeptisk er jeg til hva hun gjør med overskuddet. Leste nedover veggen på den siden og MANGE har satt over penger til henne. For meg ser det ut som hun snart kommer i mål, og jeg håper inderlig noen oppfordrer henne til å si fra når hun har fått det hun trengte, eventuelt spør underveis hvor mye hun har fått. Anonymous poster hash: 08298...1f6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 Dette med overskudd og regnskap har hun svart på på FB-siden. Hvor står det 30k, det har ikke jeg sett? Anonymous poster hash: 999de...63f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Er forresten verdt å merke seg at det er minst en side til på FB, som ikke har noe med eieren å gjøre, så info der er vel mangelfull. Anonymous poster hash: 999de...63f
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Tror dette er reelt jeg. Hun ville gi bort hunden mot at den som tok han var villig til å operere den. Hun hadde 2-3000 kr å bidra med selv. Forsikringen dekket ikke denne typr operesjon, og det stemmer. Hadde en hund selv som jeg måtte operere, men fikk ikke dekt ei krone pga at det er medfødt sykdom, var beskjeden jeg fikk. Folk begynte å spre annonsen på fb, og noen kom med forslag om innsamlingsaksjon sånn at hun kunne beholde hunden selv. Hun er enslig mor, så akjønne godt at det ikke bare er å slenge 6-7000 kr på bordet. Er alene selv jeg, så vet hva det vil si å slite for å få det til å gå rundt. Anonymous poster hash: 30630...1bd 4
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Jeg kommer ikke til å dele siden. Hun burde hatt råd til operasjon, eller hatt en god nok forsikring, selv. Nemlig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Men kan dere ikke lese? Forsikringer dekker ikke medfødte sykdommer! Herregud, la nå dama få hjelp til å operere hunden sin uten at dere skal stikke kjepper i hjulene. Alt dere skal bry dere med da, mennesker! Ingen som sier at dere skal gi noe vel! La dem som vil hjelpe henne få lov til det. Hadde noe uforutsett skjedd med min hund nå, hadde jeg også måtte lånt penger hvis forsikringa ikke hadde dekket det, det skal ikke mye til før regninga hos vetrinær blir stor. Å når man er alene er det ikke så lett å spare. Dere er så hovmodige og nedlatende. Ikke annet å forvente på KG forresten. Anonymous poster hash: 30630...1bd 5
Lea2 Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Alternativet hennes er muligens å avlive hunden.. Hun ønsker et nytt hjem til den hvor de har råd til å ta operasjonen hun ikke har råd til selv og hun vil selv bidra. Synes ikke at det er så galt om folk lager en kronerulling for at hunden skal få operasjonen og eieren skal få beholde hunden sin. Det skal ikke mye til før dette er i boks og dette kan helt sikkert både dokumenteres og bevises (at pengene brukes på operasjon). Det var nettopp en solskinnshistorie fra USA også om Mama Jade som hadde blitt brukt som kamphund og hadde store skader etter dette.. pluss kreft. Hun skulle avlives, men veterinæren som fant henne samlet inn penger til operasjoner og behandling og har nå funnet et nytt hjem til hunden. Synes det er mange MYE mer suspekte innsamligsaksjoner på facebook enn dette. 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Har også forsikret alle dyrene her. Ene dyret fikk påvis revmatisme i bekken. Siden dyret ikke var forsikret av oss da hun var 4 mnd gammelt, dekker ikke forsikringen det. Litt vanslik å forsikre dyret da det var 4 mnd da dyret kom hit da det var 2 år. Dessuten kommen en hofteoperasjon fort på 10.000, og så kan man legge til 5000 kr ekstra til behandling, rehablitering, medisiner. Og er det 2 hofter ganges summen med 2.Anonymous poster hash: ab905...490 1
Lea2 Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Synes også at det hørtes lite ut med 6-8000 per hofte og at 30000 er en mer realistisk sum for hele greia. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #15 Skrevet 27. november 2013 Men kan dere ikke lese? Forsikringer dekker ikke medfødte sykdommer! Herregud, la nå dama få hjelp til å operere hunden sin uten at dere skal stikke kjepper i hjulene. Alt dere skal bry dere med da, mennesker! Ingen som sier at dere skal gi noe vel! La dem som vil hjelpe henne få lov til det. Hadde noe uforutsett skjedd med min hund nå, hadde jeg også måtte lånt penger hvis forsikringa ikke hadde dekket det, det skal ikke mye til før regninga hos vetrinær blir stor. Å når man er alene er det ikke så lett å spare. Dere er så hovmodige og nedlatende. Ikke annet å forvente på KG forresten. Anonymous poster hash: 30630...1bd Vi må faktisk ta høyde for at det skjer uforutsette saker med dyrene våre, og vi må sørge for å ordne opp i det. Har vi ikke råd til det, så har vi ikke mulighet til å ha dyr. Hvorfor skal folk gå og tigge penger hos andre fordi de absolutt skal ha et dyr de i realiteten ikke har råd til? Jeg hadde en skade på et dyr i sommer, som kostet meg nesten 20.000, fordi forsikringen ikke dekket. Dette svir fortsatt i lommeboka så det holder, men det kunne da ikke falle meg inn å starte en kronerulling for å få andre til å ordne opp for meg! Jeg er skeptsik til innsamlingsaksjoner på Facebook generelt, og sunn skepsis bør man ha til sånt. Hvem vet hvor mange penger som kommer inn, og om hun sier ifra når det har kommet inn nok? For alt vi vet kan hun leve fett på bidrag fra dumsnille mennesker i flere måneder etter at hunden er operert (hvis den virkelig er syk). Noe sier meg at folk har for mye penger, altså. Anonymous poster hash: 0e0b8...742 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #16 Skrevet 27. november 2013 Jeg kommer ikke til å dele siden. Hun burde hatt råd til operasjon, eller hatt en god nok forsikring, selv. Livet er ikke burde burde. Nå er saken den at hun ikke har den forsikringen eller de pengene.mdet handler jo ikke om at hun skal få penger til å kjøpe seg en bil, men at HUNDEN skal få en bedre helse og et bedre liv. Men det gidder jo ikke du å støtte. Anonymous poster hash: a6ff8...218 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #17 Skrevet 27. november 2013 Vi må faktisk ta høyde for at det skjer uforutsette saker med dyrene våre, og vi må sørge for å ordne opp i det. Har vi ikke råd til det, så har vi ikke mulighet til å ha dyr. Hvorfor skal folk gå og tigge penger hos andre fordi de absolutt skal ha et dyr de i realiteten ikke har råd til? Jeg hadde en skade på et dyr i sommer, som kostet meg nesten 20.000, fordi forsikringen ikke dekket. Dette svir fortsatt i lommeboka så det holder, men det kunne da ikke falle meg inn å starte en kronerulling for å få andre til å ordne opp for meg! Jeg er skeptsik til innsamlingsaksjoner på Facebook generelt, og sunn skepsis bør man ha til sånt. Hvem vet hvor mange penger som kommer inn, og om hun sier ifra når det har kommet inn nok? For alt vi vet kan hun leve fett på bidrag fra dumsnille mennesker i flere måneder etter at hunden er operert (hvis den virkelig er syk). Noe sier meg at folk har for mye penger, altså. Anonymous poster hash: 0e0b8...742 Skepsis er bra. Var vel ikke hun selv som kom på kronerullingen, men folk som henvente seg til henne etter annonsen på finn.no? ( annonsen hun la ut fordi hun ikke hadde råd til denne operasjonen) Å si at folk har for god råd siden de gir 100 kr til dama, er det samme som å si at folk som gir penger til veledige formål man selv ikke støtter, som tullesaker. Og nei, gir ikke selv, men glad familien får hjelp til å få en frisk hund, hvis saken er reell.Anonymous poster hash: ab905...490
Gjest Gaea Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Ser jo ut til at saken er reell, i og med at hun kan vise til undersøkelser, har sagt fra om hvor stort beløp som har kommet inn, er villig til å stille opp i media (nrk), osv. Jeg var også litt skeptisk, men ikke nå lenger. Ganske koselig.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #19 Skrevet 27. november 2013 Det er både positivt og negativt at folk er skeptiske. Det positive er at det viser at naive nordmenn som tidligere ikke besatt verktøy for å håndtere det o-store internett nå har lært, og det gleder meg som informasjonsteknolog. Samtidig synes jeg synd i jenta som har fått så mye kritikk bare for å ønske det beste for sin hund. Jeg var en av dem som sendte mail og anbefalte henne å starte en innsamlingsaksjon, for jeg har trua på hundevenner rundt om i landet. Hadde ikke hun gjort det, hadde jeg selv startet en. At hun står ut og tåler all denne fordømminga fra fremmede viser hvor mye hun bryr seg om hunden. Bekjente av henne forteller at Andrea har slitt med bestemmelsen i månedsvis. Veid muligheter opp mot hverandre. Jeg kjenner selv at det sitter langt inne å skulle gi bort hunden min for at den skulle overleve, jeg setter 100% lit til at dette var siste mulighet. Dermed synes jeg det er fantastisk at godhjertede mennesker bidrar slik at hunden får bli i familien sin. Hun har tatt økonomisk ansvar for hunden, hun tegnet forsikring. Når man får beskjed fra forsikringsselskapet om at kvartalvis betaling er ok, så regner man med at man ikke har brutt noen vilkår. Så viste det seg at hun har fått feilinformasjon, og plutselig får regninga i sitt eget fang. Å kreve at hun skal selge bil og hus før hun henvender seg til andre, er urimelig. Det kunne mest sannsynlig ikke du heller ha gjort, barna trenger også en stabil hverdag. Det er også for mye å forlange at alle hundeeiere skal ha store summer i bakhånd til en operasjon, når de har tegnet forsikring i god tro. Hvor mener dere grensen for slike utlegg skal gå? 50 000? 200 000? Enten er man villig til å gi, eller så er man ikke det. Skulle det vise seg at jeg blir lurt, så vil det ikke påvirke meg nevneverdig. Jeg var uansett villig til å gi fra meg pengene, i håp om at det skulle hjelpe en hund. Jeg kommer uansett til å gi neste gang. Jeg håper pengene går utelukkende til Cæsar, til operasjoner, rehabilitering og opptrening. Gjerne noe trivelig til han og, som leker og bein. Blir det noe til overs, så kan det være summen i bakhånd til et evt. tilbakefall. Anonymous poster hash: d33f2...d08 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå