Gå til innhold

Boligkjøp - Kan du svare på dette her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Da vant jeg budrunden og skal snart møte på kontraktsmøte. Flaut nok vet jeg lite om boligkjøp da dette er min første leilighet.

1. Hvor er det kontraktsmøtet foregår? I banken, meglerkontoret? (De har ikke gitt adresse kun dato og klokkeslett). Hva skjer på dette møtet foruten om at vi signerer kontrakt.

2. Bør jeg ha boligkjøperforsikring? Boligen er ny og flott, men selges ''som den er''. Tilstandsrapporten ser bra ut.

3. Hva om selger f.eks skraper i parketten ved utflytting? Skal jeg da rapportere dette noen sted? Jeg vet da ikke om det var der før, eller ikke.

:vetikke:

Anonymous poster hash: 62eef...7e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

1. Som regel hos megleren... om det ikke er banken som er megleren.

2. Sjelden jeg hører om folk som har slik forsikring. Mer vanlig for selger å ha selgerforsikring.

3. Du har undersøkelsesplikt på slike ting og du har neppe mulighet til å klage på småskader som kan utbedres enkelt og som ikke kan "bevises"

• Liker 1
Skrevet

Det er selger som av og til tegner en eierskifteforsikring. Kjøper tegner bare vanlig boligforsikring. Du som kjøper står sterkt om det skulle vise seg å være mangler ved boligen din. Om bolingen "selges som den er" betyr fint lite i denne sammenhengen. Her er det avhendingsloven som gjelder og her står som sagt kjøper sterkt.

Et eksempel er begrepet "objektivt ansvar". Dvs. at selv om ikke kjøper kjenner til en mangel, men BURDE ha kjent til dette, vil han kunne bli stilt til ansvar for dette.

Men husk at det stort sett er store ting man kan klage på. De som medfører større kostnader. F.eks. utett bad, sopp/råte etc. Om du finner en glippe i dørlista eller et hakk i gulvet, er ikke dette noe du bør bruke tid på å klage på.

Anonymous poster hash: 3abc7...81d
Skrevet

Undersøkelsesplikten gjelder stort sett synlige ting. Du kan f.eks ikke komme og klage på at parketten er slitt eller at kjøkkeninnredningen mangler en skuff, ettersom dette er ting du skulle ha sett. Sopp/råte eller dårlig håndverk (skjult) kan du som regel få gjennom som klage. F.eks om flisene på badet løsner etter en måned.

Skrevet

Husk på eierskifteforsikring. Vet om mange som har skåret seg dypt fordi de ikke hadde det.

• Liker 1
Skrevet

Men det er jo selgeren som har eierskifteforsikring, ikke kjøperen.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Selger tegner eierskifteforsikring for å evt dekke disse tingene som kjøperen finner og som ikke synes. Eierskifteforsikringen er gjerne en ulempe for kjøperen fordi de da må henvende seg til et forsikringsselskap i stedet for selgeren. Og dette forsikringsselskapet er ikke så innmari interessert i å betale ut for mye penger som regel... i tillegg kan de lover og regler og smutthull i disse lett for godt noen ganger.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Selger tegner eierskifteforsikring for å evt dekke disse tingene som kjøperen finner og som ikke synes. Eierskifteforsikringen er gjerne en ulempe for kjøperen fordi de da må henvende seg til et forsikringsselskap i stedet for selgeren. Og dette forsikringsselskapet er ikke så innmari interessert i å betale ut for mye penger som regel... i tillegg kan de lover og regler og smutthull i disse lett for godt noen ganger.

Skjønner.

Skrevet

Husk på eierskifteforsikring. Vet om mange som har skåret seg dypt fordi de ikke hadde det.

Du mener kanskje boligkjøperforsikring?

Skrevet

Vi tegnet Help boligkjøperforsikring når vi kjøpte og er veldig glade for det i etterkant da det viste seg at det var noe galt med varmekablene på badet. De stilte med advokat og alt ble ordnet veldig kjapt og ryddig av de. Uten boligkjøperforsikring må du ordne mye selv og i en sak mot Protector bør du ha advokat da de kan være tøffe å møte som privatperson.

Jeg ville kanskje ikke tegnet det om det var en liten leilighet, men i et større kjøp synes jeg det var veldig betryggende. Og "dessverre" fikk jo vi behov for å benytte de også.

• Liker 1
Skrevet

Boligkjøperforsikring dekker advokat dersom du ender i tvist med selger eller selgers eierskifteforsikringsselskap. Selv slik advokathjelp dekkes inntil en viss grense via boligforsikring, men kan være kjekt å ha likevel og koster relativt lite.

Skraper i parketten, sprekker mellom fliser på badet og hull etter bilder på veggene er ikke ting å klage på, det ligger langt under minstebeløpet for mangler, som regnes i prosentandel av kjøpsprisen - husker ikke helt prosenten i farta. En tommelfingerregel er at det skal være en skikkelig skade før du kan få erstatning eller kreve prisavslag pga det. Og som noen her sier - alt du KUNNE ha sett på visning (om du krabbet under senger, inn i klesskap og bak komfyren - teller ikke som mangler, da du burde være kjent med dem.

Kontraktsmøtet finner sted på meglers kontor, om ikke annet er spesifisert. Strengt tatt bare formaliteter som skjer der, da avtalen alt er inngått (ved budaksept) og overtakelsen finner sted senere.

Gratulerer :-)

Skrevet

Takker for svar.

Når selger har ordnet seg eierskifteforsikring, burde jeg da ha boligkjøperforsikring? Jeg tenker at det er en grunn for at dem har ordnet seg egen forsikring?

Skrevet

Det trenger ikke være noen grunn til å skaffe en slik forsikring for selger, bare at de vil unngå overraskelser i ettertid.. kanskje ting de ikke visste om. Jeg hadde ikke solgt uten å skaffe eierskifteforsikring uansett hvor plettfri boligen var.

Skrevet

Dersom det f.eks. er skjult råte i veggen på huset, som ikke var mulig å oppdage, og som selger ikke visste om, er han allikevel ansvarlig for den. Det er denne skaden/mangelen som dekkes av eierskifteforsikringen på vegne av selger. Slike skader kan beløpe seg til mange hundre tusen og det verste tilfellet har vært oppe i over en million, der hele huset måtte rives. Det er det verdt å betale litt forsikringspenger for.

En boligkjøperforsikring gir deg ingen utbetaling for feil og mangler ved huset. Enten er feilen/mangelen selgers ansvar i forhold til avhendingsloven - og da dekkes den av selger/eierskifteforsikring - eller også får du ikke noe fra noen for å dekke denne. Boligkjøperforsikringen gir deg KUN rett til advokat om det skulle oppstå en feil eller mangel som det er usikkert på om er vesentlig i forhold til avhendingsloven, eller som selger mener du burde visst om. har du f.eks. sett på visning eller i takstrapport at det er en fuktrose på baderomsveggen, kan du IKKE kreve erstatning om det viser seg at hele baderomsveggen er fuktskadet og må byttes. Dette forventes du da å ha visst om.

Dersom selger ikke har eierskifteforsikring, er det lettere å "bli enige" om at selger dekker ting som i henhold til lov strengt tatt ikke skulle vært dekket. Dette skjer ALDRI med eierskifteforsikringsselskapet. Det er den store forskjellen her.

Jeg ville aldri solgt uten eierskifteforsikring - spesielt om jeg mente huset var i tipp topp stand. Da er fallhøyden DERSOM noe er skjult mye større. Hadde jeg derimot solgt et oppussingsobjekt, ville jeg sannsynligvis ikke betalt for det, da må kjøper regne med mye reparasjoner og mitt ansvar som selger ville vært mye mindre risikabelt.

Skrevet

Går ikke den begge veier?

Jo, det gjør det. Og den forsikringen kjøper får varer i fem år etter kjøpet av bolig.

Jeg har akkurat vært på et kontraktsmøte fordi jeg solgte huset. Jeg ville absolutt hatt forsikring uansett om jeg kjøpte eller solgte.

Anonymous poster hash: 95827...c30

• Liker 1
Skrevet

Er du usikker på noe så ringer du megler og spør :) De er der for å hjelpe.

Vanligvis foregår ett kontraktmøte hos megler, men jeg spurte megleren da vi kjøpte huset om hvor det var for å være sikker.

Vi valgte forsikring. Etter 2 mnd har vi ikke hatt bruk for den, men så har vi ikke pusset opp alt enda.

Forje huset jeg eide med eksen hadde vi ikke forsikring og du kan tro jeg var "glad" for det etter at jeg hadde tatt mitt første bad i badekaret og det regnet på toalettet i etasjen under fordi sluket var feil montert! Vi fikk vannskader for en del tusen kroner. Og vi skulle krangle med protector på egenhånd, noe som viste seg å være håpløst. Heldigvis hadde vi blitt medlemmer av huseierens landsforbund og fikk rådgivning derfra over telefon. Til slutt stilte protector med en rørlegger for å se på skaden. Det endte med at vi måtte ta kostnaden selv. Med andre ord så måtte vi bare la det tørke og la være å bade i badekaret. Hadde vi hatt forsikringen kunne vi kanskje fått det dekket.

Jeg kjøper aldri uten forsikring. Det kan være skjulte feil og ,mangler uansett alder på boligen.

Det er store skader du klager på. Men du kan også klage på vasking, men da skal det være ille syns jeg. Her tråkket vi inn med møkkete sko da vi ville se boligen en ekstra gang med fedrene våre. Da fikk tidligere eier beskjed av meg om at det skulle hun ikke vaske om vi kjøpte for vi kom til å tråkke inn med sko under flyttingen uansett.

Men ikke vær redd for å bruke megleren selv om han/hun er leid inn av selger. De er interessert i at du også skal være fornøyd! For hvis du er fornøyd med hjelpen du får fra dem så er det større sannsynlighet for at det er dem du ringer den dagen du skal selge. Ene leiligheten jeg kjøpte så tok jeg kontakt med megler etter ett år for å forhøre meg om ting og hun husket meg godt og svarte etter beste evne. Ring heller en gang for mye enn en gang for lite :)

Anonymous poster hash: 14456...f4a
Gjest Linneah2013
Skrevet

Hei. Da vant jeg budrunden og skal snart møte på kontraktsmøte. Flaut nok vet jeg lite om boligkjøp da dette er min første leilighet.

1. Hvor er det kontraktsmøtet foregår? I banken, meglerkontoret? (De har ikke gitt adresse kun dato og klokkeslett). Hva skjer på dette møtet foruten om at vi signerer kontrakt.

2. Bør jeg ha boligkjøperforsikring? Boligen er ny og flott, men selges ''som den er''. Tilstandsrapporten ser bra ut.

3. Hva om selger f.eks skraper i parketten ved utflytting? Skal jeg da rapportere dette noen sted? Jeg vet da ikke om det var der før, eller ikke.

Megleren svarer på hvor møtet foregår. Ellers er det han som kan svare deg på alt du lurer på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...