Gå til innhold

Skatteklasse 1 el 2?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om et kjærestepar er registrert på hver sin ulike folkeregistrerte adresse - men bor sammen med felles barn- hvilken skatteklasse kommer disse hver for seg i?

Fra før av er det meldt inn til barnetrygd at mor, far og barn bor sammen i samme bolig og familien mottar selvsagt en (1) barnetrygd (og ikke 40). Så ikke beskyldninger om svindel og slikt som då ofte bare hender på KG...

Eh, takker for innsiktsfulle svar fra dere!

:)

Anonymous poster hash: 973b2...e89

Videoannonse
Annonse
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Er ikke skatteklasse to bare for ektepar uansett?

Skrevet

Jo mener også det. Mener også å ha fått med meg at skatteklasse 2 fjernes?

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jo mener også det. Mener også å ha fått med meg at skatteklasse 2 fjernes?

Det skulle egentlig det, men den nye regjeringen valgte å beholde den pga. Krf.

Skrevet

Jeg er enslig mor og har skatteklasse 2. Eller, jeg har hatt det tidligere. Er ikke den fjernet fra og med i år?

Skrevet

http://www.skatteetaten.no/en/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteklasser/

Nye regler fra inntektsåret 2013

Fra og med inntektsåret 2013 skal alle enslige skattytere liknes i skatteklasse 1.

For enslige forsørgere av barn under 18 år innføres et nytt særfradrag som erstatter fordelen ved skatteklasse 2. Enslige forsørgere som tidligere har fått skatteklasse 2 på sitt skattekort vil i 2013 få skatteklasse 1.

Anonymous poster hash: ec828...a09
Skrevet (endret)

Særfradraget (tilsvarende tidligere skatteklasse 2) gis til de som får utvidet barnetrygd.

Endret av Snipa
Skrevet

Skatteklasse 2 var for de med særs høyt forsørgeransvar, det være seg enslige forsørgere for barn eller ektefeller der bare den ene er i jobb/en av partene har svært lav inntekt og derfor samlignes.

Derfor:

Siden dere ikke er gift: nei

Dersom dere begge er i jobb: nei

Men en av dere er folkeregistrert på feil adresse, og det bør dere rette opp i.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...