AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Jeg har en bachelor som inneholder 82,5 p i norsk, 60 p i samfunnsfag, 30 p tilfeldige emner fra sosefag jeg har tatt før, og 22,5 p fellesemner. Utenfor denne graden har jeg 52,5 p psykologi og 15 andre rare emner. Er det mulig å søke om å få endre innholdet i graden min, slik at jeg kan putte inn psykologien og raritetene, og la samfunnsfag ligge utenfor? Jeg ser nemlig at medstudentene mine, som har for eksempel master i kunsthistorie/arkeologi/hva som helst, samt et grunnfag i engelsk, blir lønna som lektor med opprykk. Jeg vil imidlertid bli lønna som adjunkt, ettersom emnene utenfor bachelorgraden min ikke blir ansett som relevante. Men hva om bachelorgraden min består av norsk og rare/irrelevante emner, og jeg kan vise til en årsenhet i samfunnsfag utenom? Blir jeg ikke adjunkt med tilleggsutdanning da? Anonymous poster hash: a2c27...083
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Om du er underveis i graden kan du si hva du vil ha med, men har du allerede fått utlevert et vitnemål så kan du ikke gå tilbake å endre. Et vitnemål kan bare skrives ut en gang. Du kan nok få kompetansebevis på fagene da, og legge det ved Anonymous poster hash: 8c368...6d5
Krokanrull Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Som sagt over, dersom du ikkje har avslutta graden og fått vitnemålet ditt, trur eg du kan endre på vitnemålet ditt/bestemme kva fag som skal stå der. Eg ville kontakta studieveilederen din og bedt om å stanse automatisk utskrift av vitnemål.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #4 Skrevet 27. november 2013 Jeg fikk dette vitnemål for et par år siden. Det er jo ikke en grad som består av en bacheloroppgave eller noe profesjonsrettet, bare en haug emner jeg har stappa sammen til en bachelorgrad. Veldig synd om det ikke er mulig å endre innholdet i denne! (Og ser ikke helt problemet med å kunne gjøre det?) TS Anonymous poster hash: a2c27...083
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #5 Skrevet 27. november 2013 Min mann søkte om å få det til å bli en bachelorgrad da samlet de all emnene og så på det, han fikk beskjed om å t aet emne på ca 30 studiepoeng. Etter det fikk han graden sin, så det går fint ann. Snakk med skolen du har tatt emner ved og se om de kan hjelpe deg i å sette sammen en grad og få et vitnemål basert på dette. Anonymous poster hash: 07310...960
Gjest ghej75 Skrevet 27. november 2013 #6 Skrevet 27. november 2013 Vitnemål skrives ut én gang og kan ikke endres. Du kan ta nye grader og tidligere emner kan da etter vurdering inngå i den nye graden. Du kan alltids få karakterutskrift, og hva du faktisk har tatt av emner bør legges til grunn for opprykksvurdering, ikke hva som er på vitnemålet og i graden. Hvem bestemmer regler for adjunkt og opprykk osv.? Det er i hvert fall ikke universiteter og høyskoler. Snakk med dem som vurderer dette!
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #7 Skrevet 27. november 2013 Det er den enkelte skolen en er ansatt ved som setter reglene for opprykks-lønn. Det er jo helt tullete at det skal ha noe å si hvilke emner som er innenfor eller utenfor graden, men sånn er det altså i kommunen der jeg bor. Angrer veldig på at jeg ikke ba om veiledning før jeg spikra sammen graden min! Dette er jo 40 000 i tapte inntekter hvert år. :-/ TS Anonymous poster hash: a2c27...083
Gjest ghej75 Skrevet 27. november 2013 #8 Skrevet 27. november 2013 Men du sier at vennene dine med opprykk har master, kan det ha noe med det å gjøre? For selv om du har 400 studiepoeng på bachelornivå eller fem bachelorgrader er det fortsatt ikke på masternivå. Synes ellers det høres helt urimelig ut at det skal ha noe å si om du har emnene i eller utenfor graden, ville bedt om å få en skriftlig henvisning til dette reglementet, og undersøkt om det er vanlig andre steder..
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #9 Skrevet 27. november 2013 Ja, kan hende at masteren i seg selv gjør at de får uttelling for "ubrukelige" emner (i skolesammenheng). Hvis en har master i kunsthistorie, og grunnfag i engelsk, er en jo ikke noe bedre engelsklærer enn en som har bachelor med fordypning i engelsk. Og jeg har spurt om jeg kvalifiserer til adjunkt med opprykk, ettersom jeg har 180+60 stp. Men nei, emnene mine utenfor graden min er ikke relevante for fagene jeg underviser i. Anonymous poster hash: a2c27...083
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #10 Skrevet 27. november 2013 Ja, kan hende at masteren i seg selv gjør at de får uttelling for "ubrukelige" emner (i skolesammenheng). Hvis en har master i kunsthistorie, og grunnfag i engelsk, er en jo ikke noe bedre engelsklærer enn en som har bachelor med fordypning i engelsk. Og jeg har spurt om jeg kvalifiserer til adjunkt med opprykk, ettersom jeg har 180+60 stp. Men nei, emnene mine utenfor graden min er ikke relevante for fagene jeg underviser i. Anonymous poster hash: a2c27...083 Hva med å søke seg inn på nytt på universitetet? Så søker du om fritak for emner du allerede har tatt, og vips så har du en ny grad du kan slå i bordet med. Anonymous poster hash: 8c368...6d5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #11 Skrevet 27. november 2013 Hva med å søke seg inn på nytt på universitetet? Så søker du om fritak for emner du allerede har tatt, og vips så har du en ny grad du kan slå i bordet med. Anonymous poster hash: 8c368...6d5 Hm, hvordan løser jeg det? Hvilke emner skal jeg ta da? Anonymous poster hash: a2c27...083
AnonymBruker Skrevet 28. november 2013 #12 Skrevet 28. november 2013 Jeg vil tro at det som teller her er at de har en master. Dersom du skal søke deg inn på universitetet igjen bør du heller satse på det enn å ta en bachelorgrad til. Vitnemål skrives forøvrig ut kun en gang. Anonymous poster hash: 5e8c0...e1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå