Gå til innhold

Bestilt vare fra Nederland - moms

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har et kjapt spørsmål. Jeg bestilte en jakke fra en nederlandsk nettbutikk som kostet 229 euro. Nå er jakken kommet, og fortolling + moms kom på 900 NOK. Var jo fullstendig klar over at jeg måtte betale moms, så det er greit nok. Men jeg har to spørsmål:

1. Det står flere steder på nett at man kan velge å fortolle selv. Dette fikk jeg jo aldri muligheten til, da posten tollklarerte pakken for meg i Oslo før den i det hele tatt kom til byen min. Dermed har jeg betalt gebyr på 200 for tollbehandling. Hvorfor får jeg ikke muligheten til å fortolle selv?

2. Jeg ser på kvitteringen at jeg har betalt 21% moms for jakken i Nederland. Er det mulig å få tilbakebetalt denne på noe vis? Det er vel ikke meningen man skal betale dobbel moms?

Anonymous poster hash: c31eb...c1f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du skal ikke betale dobbel MVA. Dette burde nettbutikken ha som standard ved bestillinger til utlandet.

Anonymous poster hash: 797fb...2f4
Skrevet

Du kan fortolle selv. Men da må du spørre den som sender hvem som transporterer varen og varsle dem om dette før de sender den.

Anonymous poster hash: 62f6b...db6
Skrevet

Jeg mener at grensen for å fortolle selv er på rundt 1000 kr.. Jeg kan ta feil altså. Tror bestemt ikke du blir "spurt" om du vil fortolle selv, det er noe du må ordne selv når du vet at du har bestilt noe som er over 200kr, sjekk på toll.no om du finner noe info om dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...