AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Jeg lurer på om det er flere som er som meg på dette punktet. Jeg foretrekker klar tale og kan ikke fordra frekkhet som er "skjult" eller ligger i holdningen. Å si at jeg foretrekker "åpenbar frekkhet" høres kanskje feil ut ettersom ingen liker å bli behandlet frekt. Men hvis noen er åpen med sine negative kommentarer kan man enten ta det til rette/diskutere det dersom det er konstruktivt eller innse det og avfeie det dersom det er irrasjonelt. Etter at jeg flyttet til England har jeg opplevd mer og mer hvordan passiv-aggressivitet går meg på nervene. Det ligger mye høflighet i språket men folk kan være snokete og personlige (spørre om ting de ikke har noe med, kommentere ting de ikke har noe med) eller komme med frekke spøker på andres bekostning. Forskjellen er stort sett at dersom noen kommer med passive-aggressive kommentarer, spøker el.l. har man ikke "rett" til å reagere, fordi det kan avfeies som en overreaksjon. Et annet eksempel på dette som finnes også i norsk språk, er hangen til å bruke "sorry" eller "unnskyld" uten at det er legitimt. Det skjer gjerne dersom man kommer med et motargument og starter "sorry, men...". Det er imidlertid ingenting som beklages - det brukes kun for å tillegge motparten følelser (at de bryr seg om din mening) uavnehgig av om de har dem. F.eks. "sorry men jeg liker ikke gutter som gjør x eller uttrykker y". Inneforstått at gutten man svarer helst vil date en jente som deg eller bryr seg ekstra mye om din mening, selv om det neppe er tilfellet. Også vanlig å snakke "nedover" i et desperat forsøk på å høres overlegen ut, ved å legge til uttrykk som "vennen min". Hva er det med frekke og passiv-aggresive mennesker som gjør at de er blitt slik? Er det egentlig en del av å være konfliktsky? Jeg føler litt at de egentlig kan eksplodere når som helst, men legger skjul på sinnet ganske lenge. Anonymous poster hash: 50004...68f
Gjest ghej75 Skrevet 27. november 2013 #2 Skrevet 27. november 2013 Enig i at det er frekt og irriterende, ja. Det kan vel være konfliktskyhet ja, om man kommer med en skikkelig kraftsalve risikerer man jo å få noe tilbake man ikke helt vet hvordan man skal takle. Jeg føler at en del at det du beskriver også vel så mye kan kalles hersketeknikker, for som du sier kan den som blir utsatt for dette vel så mye begynne å lure på om h*n er oversensitiv eller feiltolket, og det er vanskelig å gjengi til andre hvorfor det som ble sagt var så ille. Man kan jo til en viss grad styre samtalen på det nivået man vil med å ta konkret tak i det som blir sagt. F.eks. med folk som sier "sorry, men jeg ville aldri.." kan man jo da svare med "så du sier at du aldri ville handlet på H&M, mener du da at f.eks. jeg som bruker klær fra H&M har dårlig smak?" Da blir vedkommende tvunget til å innrømme sine frekkheter, eller kan trekke det tilbake (og burde være litt flau). Jeg sa "lille venn" til en kollega en gang, og hun arresterte meg skikkelig, og jeg ble kjempeflau og skal aldri gjøre det igjen. Jeg mente det godt og tenkte ikke over det, men noen er vare for hersketeknikker, og det er nok en bra ting egentlig .
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #3 Skrevet 27. november 2013 Tror det kan være smittsomt. En på forumet som bor i London oppfatter jeg ofte som du beskriver. Anonymous poster hash: f8af6...bee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå