Gå til innhold

Han sier "that's so gay" hele tiden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bodde i lag med en person fra Canada i ett år, og vi ble veldig gode venner. Saken er at rundt jul det året kom jeg ut som bifil, og litt etter litt skjønte jeg at jeg var faktisk lesbisk. Han er en fantastisk person, og jeg fikk mye støtte. Men saken er at han har alltid sagt ting som "that's so gay!" om ting han syns er teit. Jeg syns dette er "offensive" siden jeg faktisk er "gay". Jeg har sagt det til han at jeg ikke syns noe om det, selv om jeg vet at han ikke er homofob, men han bare forsvarer seg med at alle sier det, og han mener ikke at homofile er teit, selv om han bruker ordet "gay" om ting som er det.

Hva annet kan jeg gjøre? Jeg har jo sagt at jeg syns det er en uting å si slikt. Jeg kommer ikke til å gjøre slutt på vennskapet da han er en god venn, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å forstå at homofile tar seg nær av det. Man sier ikke ting som "That's so black!" og mindre or mindre folk sier ting som "that's so retarded!" Hvorfor tar ikke folk ordet "gay" seriøst.

Det er jo et problem i Norge også. "Homo" er det mest brukte skjellsordet på norske skoler. :(

Anonymous poster hash: 2fb8c...883
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si "that is so american of you", tro meg han blir fornærmet da, for folk fra Canada, de er CANADIERE de.

• Liker 12
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er en uting, men jeg ville ikke ha brydd meg så mye om det. Det har helt sikkert bare blitt en (u)vane, og har antakeligvis ingenting med at han ser ned på homofile å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Gay betyr ikke homofil i den konteksten. Så skjønner ikke hvorfor du hyler pga det.

Tror du burde se en South Park episode om det. Forklarer det ganske greit.

• Liker 5
Skrevet

Gay betyr ikke homofil i den konteksten. Så skjønner ikke hvorfor du hyler pga det.

Det er ikke noe du bruker utenfor kretser som ikke ser SP.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal hun godta at han bruker legningen hennes som et skjellsord, bare fordi HAN kanskje legger noe annet i det? Skulle tro man hadde nok respekt for vennene sine til å moderere seg når det man sier oppfattes som sårende.

Anonymous poster hash: bcca1...3fb

• Liker 6
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg synes ikke du overdriver. Det er ikke akseptabelt å si 'that's so gay' om noe som er teit eller dumt - det blir jo det samme som å si at det er teit eller dumt å være homofil. Jeg sier fra hver gang mine venner eller venners venner bruker uttrykk som det, og blir ofte møtt av latter eller at de gjør narr av meg. Men ofte tar de det til seg også og slutter å bruke uttrykket. Du får nesten bare snakke med ham igjen og forklare at det er offensive.

Skrevet

Skjønner på en måte at du tar sånt ille opp, men helt ærlig kan det være litt slitsomt å være blant minoritetspersoner som tar veldig på vei over minoritetsproblematikk. Omgangen har da en tendens til å bli litt "kunstig" og mindre givende enn med andre mennesker. Altså, du skjønner jo sikkert hva han mener når han sier at noe er "gay", ikke sant? Selvironi er alltid en sikker vinner, selv om det så klart er lett å si det når man ikke har kjent på den samme problematikken selv. Men igjen, folk som "kjenner" mye på "ting" blir fort slitsomme, selv om man på en måte kan forstå dem.

Skrevet

Skjønner på en måte at du tar sånt ille opp, men helt ærlig kan det være litt slitsomt å være blant minoritetspersoner som tar veldig på vei over minoritetsproblematikk. Omgangen har da en tendens til å bli litt "kunstig" og mindre givende enn med andre mennesker. Altså, du skjønner jo sikkert hva han mener når han sier at noe er "gay", ikke sant? Selvironi er alltid en sikker vinner, selv om det så klart er lett å si det når man ikke har kjent på den samme problematikken selv. Men igjen, folk som "kjenner" mye på "ting" blir fort slitsomme, selv om man på en måte kan forstå dem.

Hadde du bedt en svart mann i etterkrigstidens Amerika om å ta seg sammen fordi hans minoritetsproblematikk var kunstig?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal hun godta at han bruker legningen hennes som et skjellsord, bare fordi HAN kanskje legger noe annet i det? Skulle tro man hadde nok respekt for vennene sine til å moderere seg når det man sier oppfattes som sårende.

Anonymous poster hash: bcca1...3fb

Han legger ikke noe annet i det. Alle legger noe annet i det. Ordet gay var jo "The term was originally used to refer to feelings of being "carefree", "happy", or "bright and showy".". Ord får nye betydninger.

Å si "that's gay" har ingenting med homofili å gjøre. Men folk elsker å bli fornærmet av tulleting. Så whatever.

• Liker 3
Skrevet

Hadde du bedt en svart mann i etterkrigstidens Amerika om å ta seg sammen fordi hans minoritetsproblematikk var kunstig?

Nei. Jeg hadde vel bare faset ham stille og rolig ut av min omgangskrets dersom han var for slitsom når det gjalt de tingene der.

Skrevet

Nei. Jeg hadde vel bare faset ham stille og rolig ut av min omgangskrets dersom han var for slitsom når det gjalt de tingene der.

Hjelpes.

Skrevet

Er ikke så lett å slutte å si ting man har lagt seg til som vane... Jeg brukter ordene tard/retard/mongo mye. Har forsøkt å slutte fordi jeg er redd noen finner det støtende, men det er veldig vanskelig.

Anonymous poster hash: d2704...6cb
Skrevet

Ingen får meg til å tro noe annet at man bruker gay-ordet titt og ofte i nærheten av en homofil med mindre de vil ha inn et ufint poeng.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sier relativt ofte at ting er gay/fag, jeg er bi selv. Det er bare blitt en vane.

Skrevet

Han legger ikke noe annet i det. Alle legger noe annet i det. Ordet gay var jo "The term was originally used to refer to feelings of being "carefree", "happy", or "bright and showy".". Ord får nye betydninger.

Å si "that's gay" har ingenting med homofili å gjøre. Men folk elsker å bli fornærmet av tulleting. Så whatever.

Man brukte ordet i den konteksten for 100 år siden eller så.

Men nå bruker man ordet "gay" på samme måte som vi bruker "homo". Og ingenting annet. Når man sier at noe/noen man synes er teit er homo, så ligger det implisitt at det er negativt å være homo. Så det har noe med homofili å gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Man brukte ordet i den konteksten for 100 år siden eller så.

Men nå bruker man ordet "gay" på samme måte som vi bruker "homo". Og ingenting annet. Når man sier at noe/noen man synes er teit er homo, så ligger det implisitt at det er negativt å være homo. Så det har noe med homofili å gjøre.

Når folk som ikke er homofober bruker "gay" så er det jo klart at ordet har mistet den betydningen og gått over til noe annet. Selv om det startet med å sammenligne noe negativt med homofili.

Kunne man ha brukt et annet ord? Jo helt klart, men "gay" er så inngrodd nå.

Skrevet

Når folk som ikke er homofober bruker "gay" så er det jo klart at ordet har mistet den betydningen og gått over til noe annet. Selv om det startet med å sammenligne noe negativt med homofili.

Kunne man ha brukt et annet ord? Jo helt klart, men "gay" er så inngrodd nå.

Ordet har mistet betydning for den som bruker det, ikke for den ordet angår. At det er inngrodd betyr ikke at det ikke kan, eller ikke bør, avvennes.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde korrigert han på det og forklart hvorfor. Akkurat som jeg korrigerer folk som bryter ut "fitte" "same" eller "neger" som skjellsord.

Anonymous poster hash: f92ba...d5b
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har en engelskspråklig kompis som er så homofil at han bæsjer regnbuer. Han er ikke flau over det overhodet, han sier også "thats gay" når det er noe han syns er teit.

Du konstruerer et problem fra noe som ikke er et problem.

Anonymous poster hash: e05d2...4f7
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...