Gå til innhold

Har butikker lov til å selge mobil til barn?

Kittykat

Anbefalte innlegg

Vår 12 år gamle sønn ønsket seg ny mobil og kjøpte det for bursdagspengene som han fikk i helgen. Dette gjorde han impulsivt, dvs gikk ned alene til butikken og kjøpte en mobil. Han kjøpte den uten abbonement og sim-kortet han har fra før, funker i den nye, så det ble ikke noe bytte av leverandør osv. Han åpnet pakken med en gang, så emballasjen er ødelagt.

Men det jeg reagerer på er at butikken solgte det til han uten noen videre spørsmål. Jeg har veldig lyst til å si ifra til butikken, for jeg synes dette var dårlig gjort av dem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner du reagerer.

Men svaret er ja.

Det er ikke aldersgrense på salg av mobil.

Derimot er det det på abonnement.

Det sagt- jeg ville benyttet bytteretten. Du får helt sikkert levert den tilbake.

Vær litt streng mot de du! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er lov siden det var uten abo..

Det som er viktig er heller å snakke med sønnen om hva du føler om dette og snakke om dette med kjøpepress og det å kunne snakke sammen om sånne store kjøp spesielt når all embalasje er brutt! og hvilke konsekvenser det har.

Jeg forstår din frustrasjon!.. spesielt siden det ofte kommer nye modeller på nyåret og det er ofte tilbud på nyåret.. eller kanskje dere hadde tenkt å gi det til han i julegave?

Jeg har selv en fetter på samme alder som er veldig interessert i dingser og teknologi.. og han bruker sine egne penger på dette typ bursdagspenger osv.. her om dagen solgte han sin gamle telefon fordi han hadde kjøpt en ny.. men han er åpen om det og de har en dialog om det hjemme.. det er jo en interesse på lik linje som fotball og mote.

så lenge han ikke slenger rundt seg med penger og er uansvarlig, så er jo dette på en måte hans valg også da.. det er hans penger og han brukte det på en ting han ville ha.. istede for godis og en film liksom..

men det er ikke lett når disse barna pluserlig blir eldre og gjør slike kjøp.. ikke alltid lett å følge med på dem.. men kanskje han lærer litt om penger og verdi gjennom dette?

du får søke på internett.. sikker mange som har opplevd noe liknende!

MEN litt rart at det ikke er regler for hvor dyre ting barn skal få lov til å kjøpe!! tenk om han hadde stjålet pengene liksom?? det kan jo ikke de i butikken vite?? eller liknende.. :P

veldig merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har butikkene lov å selge ting til såpass store barn. Det er jo du som har feilet her som har latt ham ha så mye penger tilgjengelig.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har butikkene lov å selge ting til såpass store barn. Det er jo du som har feilet her som har latt ham ha så mye penger tilgjengelig.

Du sa det før meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er lov siden det var uten abo..

Det som er viktig er heller å snakke med sønnen om hva du føler om dette og snakke om dette med kjøpepress og det å kunne snakke sammen om sånne store kjøp spesielt når all embalasje er brutt! og hvilke konsekvenser det har.

Jeg forstår din frustrasjon!.. spesielt siden det ofte kommer nye modeller på nyåret og det er ofte tilbud på nyåret.. eller kanskje dere hadde tenkt å gi det til han i julegave?

Jeg har selv en fetter på samme alder som er veldig interessert i dingser og teknologi.. og han bruker sine egne penger på dette typ bursdagspenger osv.. her om dagen solgte han sin gamle telefon fordi han hadde kjøpt en ny.. men han er åpen om det og de har en dialog om det hjemme.. det er jo en interesse på lik linje som fotball og mote.

så lenge han ikke slenger rundt seg med penger og er uansvarlig, så er jo dette på en måte hans valg også da.. det er hans penger og han brukte det på en ting han ville ha.. istede for godis og en film liksom..

men det er ikke lett når disse barna pluserlig blir eldre og gjør slike kjøp.. ikke alltid lett å følge med på dem.. men kanskje han lærer litt om penger og verdi gjennom dette?

du får søke på internett.. sikker mange som har opplevd noe liknende!

MEN litt rart at det ikke er regler for hvor dyre ting barn skal få lov til å kjøpe!! tenk om han hadde stjålet pengene liksom?? det kan jo ikke de i butikken vite?? eller liknende.. :P

veldig merkelig.

Det er da foreldrene som må følge med. Butikker vil selge varer. Det er da ikke nytt.

TS vet jo selv at dette var en tabbe. Hun fortjener ikke en lang moralpreken og tips om barneoppdragelse.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...) Men det jeg reagerer på er at butikken solgte det til han uten noen videre spørsmål. Jeg har veldig lyst til å si ifra til butikken, for jeg synes dette var dårlig gjort av dem.....

Jeg skjønner du reagerer. Men svaret er ja. Det er ikke aldersgrense på salg av mobil. Derimot er det det på abonnement. Det sagt- jeg ville benyttet bytteretten. Du får helt sikkert levert den tilbake. Vær litt streng mot de du! ;)

Hvorfor i alle dager skal man skylde på butikken som ikke har gjort noe galt? Greit at det er surt, men bit det i deg ts, i stede for å kjefte på butikken.

(...)

veldig merkelig.

Alle mennesker kan potensielt være tyveri. Å mistenker barn mor å stjele kun fordi de er barn er faktisk en smule respektløst.

Endret av fruBeist
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal man skylde på butikken som ikke har gjort noe galt? Greit at det er surt, men bit det i deg ts, i stede for å kjefte på butikken.

Alle mennesker kan potensielt være tyveri. Å mistenker barn mor å stjele kun fordi de er barn er faktisk en smule respektløst.

Men umyndige mennesker (blant annet barn) kan ikke inngå bindende avtaler. De er ikke myndige. Avtalen (salget) opphører dermed idet vergen (i dette tilfellet foreldrene) påpeker at utvekslingen av penger mot vare ikke er bindende. Det er såpass vanskelig å skille en 12-åring fra en 15-åring at TS ikke bør være sur, men hun kan kreve telefonen levert tilbake.

Anonymous poster hash: ede2e...d2b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men umyndige mennesker (blant annet barn) kan ikke inngå bindende avtaler. De er ikke myndige. Avtalen (salget) opphører dermed idet vergen (i dette tilfellet foreldrene) påpeker at utvekslingen av penger mot vare ikke er bindende. Det er såpass vanskelig å skille en 12-åring fra en 15-åring at TS ikke bør være sur, men hun kan kreve telefonen levert tilbake.

Anonymous poster hash: ede2e...d2b

En telefon uten abonnement er ingen bindende avtale. Det er kun en vare av en viss verdi. Gutten kunne like gjerne kjøpt en spillkonsoll eller en fancy mp3spiller.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En telefon uten abonnement er ingen bindende avtale. Det er kun en vare av en viss verdi. Gutten kunne like gjerne kjøpt en spillkonsoll eller en fancy mp3spiller.

Må rette på deg der: juridisk sett er et kjøp av en vare (uansett verdi) å regne for en bindene avtale. Den består i at en person tilbyr en pengesum i bytte mot en vare, og partene i enighet utveksler ytelser. Når telefonen er kjøpt, har man da inngått en avtale.

Hilsen jusstudent.

Anonymous poster hash: 0450a...b98

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette på deg der: juridisk sett er et kjøp av en vare (uansett verdi) å regne for en bindene avtale. Den består i at en person tilbyr en pengesum i bytte mot en vare, og partene i enighet utveksler ytelser. Når telefonen er kjøpt, har man da inngått en avtale.

Hilsen jusstudent.

Så barn/ungdommer kan ikke kjøpe noen varer i det hele tatt hvis jeg forstår deg riktig?

Selv noe så simpelt som en sjokolade på butikken, eller en brus, et eple?

Det er jo varer i bytte mot penger, altså avtale?

Edit: Etter 2 minutter med googling fant jeg noen unntak:

- Det første er at mindreårige kan inngå avtale med kontanter, og denne avtalen vil være bindende selv om den mindreårige ikke hadde rett til å disponere over kontantene, så fremt avtalemotparten ikke kan bebreides.

http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article504569.ece

- Pengegaver fra bestemor og bestefar kan 12-åringen fritt bruke som han vil innen rimelighetens grenser

http://www.virkepluss.no/kunnskap/artikler/Sider/Kan-mindre%C3%A5rige-inng%C3%A5-gyldige-avtaler.aspx

Bare hyggelig å hjelpe studenter:)

Endret av Steele
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver her og svarer på til alle ;)

Vi visste han ville kjøpe mobil for pengene og han visste at han ikke skulle gjøre det uten at en av oss var med. Pappaen hadde allerede funnet en mobil som kommer ut på nyåret, en som er bedre enn den han kjøpte nå.

Jeg var opptatt med å pakke julegaver og han gikk ned uten å si i fra og jeg la ikke merke til at han hadde gått ned for å kjøpe en ny mobil. Plutselig så stod han på kjøkkenet og viste fram mobilen. Vi har snakket med han om det han gjorde og sa tydelig det at han skal si ifra til oss først, i fremtiden når han vil kjøpe noe annet av lignende ting. Mobilen han kjøpte kostet 500,-, en Samsung Galaxy Pocket. Den virker jo enkel og grei.

Jeg skjønner jo at jeg ikke kan "kjefte" på butikken, jeg var bare frustrert der og da for at han kunne gjøre noe sånt når han visste at han ikke fikk kjøpe en mobil på egenhånd. Han kunne ha endt opp med en dårligere mobil enn den han hadde fra før og da hadde det vært penger ut av vinduet....

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barn/ungdommer kan ikke kjøpe noen varer i det hele tatt hvis jeg forstår deg riktig?

Selv noe så simpelt som en sjokolade på butikken, eller en brus, et eple?

Det er jo varer i bytte mot penger, altså avtale?

Edit: Etter 2 minutter med googling fant jeg noen unntak:

- Det første er at mindreårige kan inngå avtale med kontanter, og denne avtalen vil være bindende selv om den mindreårige ikke hadde rett til å disponere over kontantene, så fremt avtalemotparten ikke kan bebreides.

http://www.itromso.no/nyheter/Forbrukertips/article504569.ece

- Pengegaver fra bestemor og bestefar kan 12-åringen fritt bruke som han vil innen rimelighetens grenser

http://www.virkepluss.no/kunnskap/artikler/Sider/Kan-mindre%C3%A5rige-inng%C3%A5-gyldige-avtaler.aspx

Bare hyggelig å hjelpe studenter:)

Mitt svar var ikke myntet på trådstarter, men brukeren som hevdet at et varekjøp ikke var en avtale. Om en umyndig person kan inngå avtaler, har jeg aldri sagt noe om.

Utgangspunktet etter vergemålsloven er at mindreårige ikke kan binde seg selv rettslig sett, men, som du viser eksempler på, kan mindreårige i visse tilfeller stifte avtaler.

For å faktisk svare trådstarter: Etter vgml. § 12 forutsetningsvis, så kan et barn etter fylte 15 år råde over penger de har fått til rådighet, typisk ved gave eller som betaling for snømåking og lignende. Når gutten din er 12, hadde han dermed i utgangspunktet ikke grunnlag for å binde seg til kjøp av telefonen uten ditt samtykke.

Dette vil, i utgangspunktet, gjøre avtalen ugyldig, da den er inngått av en person uten rettslig kompetanse. Men, etter vgml. § 14 første ledd, så kan butikken holde guttungen din til avtalen allikevel, forutsatt at de var i god tro. Det betyr at om butikken ikke burde forstått at han ikke hadde lov til å kjøpe telefonen, så står avtalen.

Bare hyggelig å hjelpe deg tilbake, Steele! :)

Så til trådstarter: Har du forresten spurt butikken om de kan ta telefonen tilbake? Evt. mot et lite mellomlegg, slik at de kan selge den redusert pga. manglende emballasje? Etter min erfaring kommer man ofte ganske langt ved å bare forklare situasjonen og være hyggelig. Ellers er jo ikke 500 kroner det aller verste tapet om du bare lar ting være.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt svar var ikke myntet på trådstarter, men brukeren som hevdet at et varekjøp ikke var en avtale. Om en umyndig person kan inngå avtaler, har jeg aldri sagt noe om.

Utgangspunktet etter vergemålsloven er at mindreårige ikke kan binde seg selv rettslig sett, men, som du viser eksempler på, kan mindreårige i visse tilfeller stifte avtaler.

For å faktisk svare trådstarter: Etter vgml. § 12 forutsetningsvis, så kan et barn etter fylte 15 år råde over penger de har fått til rådighet, typisk ved gave eller som betaling for snømåking og lignende. Når gutten din er 12, hadde han dermed i utgangspunktet ikke grunnlag for å binde seg til kjøp av telefonen uten ditt samtykke.

Dette vil, i utgangspunktet, gjøre avtalen ugyldig, da den er inngått av en person uten rettslig kompetanse. Men, etter vgml. § 14 første ledd, så kan butikken holde guttungen din til avtalen allikevel, forutsatt at de var i god tro. Det betyr at om butikken ikke burde forstått at han ikke hadde lov til å kjøpe telefonen, så står avtalen.

Bare hyggelig å hjelpe deg tilbake, Steele! :)

Så til trådstarter: Har du forresten spurt butikken om de kan ta telefonen tilbake? Evt. mot et lite mellomlegg, slik at de kan selge den redusert pga. manglende emballasje? Etter min erfaring kommer man ofte ganske langt ved å bare forklare situasjonen og være hyggelig. Ellers er jo ikke 500 kroner det aller verste tapet om du bare lar ting være.

Vi velger å la det gå for denne gang, så han får beholde mobilen. 500,- er jo ikke allverden av summen han fikk tilsammen i bursdagen. Han er nå heldigvis inneforstått med at neste gang så skal han rådføre seg med oss ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi velger å la det gå for denne gang, så han får beholde mobilen. 500,- er jo ikke allverden av summen han fikk tilsammen i bursdagen. Han er nå heldigvis inneforstått med at neste gang så skal han rådføre seg med oss ;)

Det er vel gjerne det aller viktigste også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk dere er veldig urimelige ovenfor sønnen deres her. Tror de aller fleste 12-åringer som ønsker seg mobiltelefon i bursdagsgave syns det er stas og faktisk få en telefon til bursdagen sin og ikke et løfte om at de skal få en om to måneder.

Den telefonen han har valgt var da ikke noe dårlig valg for en 12-åring heller. I stedet for å klage på at han ikke valgte akkurat den telefonen dere syns han bør ha, som ikke er for salg enda, så bør dere rose han for å ha gjort et fornuftig valg på egenhånd. Om det var viktig for dere å velge telefon til han, så burde dere ha kjøpt den telefonen og ikke gitt han penger.

Hva er det som gjør den telefonen dere hadde plukket ut så mye bedre for sønnen deres? Husk at han kanskje får mye mer glede av å ha den telefonen noen måneder ekstra enn å få en telefon med litt raskere prosessor for eksempel. Synd hvis dere legger en demper på gleden hans ved å få telefon med å kritisere valget hans.

Endret av gjest:)
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns faktisk dere er veldig urimelige ovenfor sønnen deres her. Tror de aller fleste 12-åringer som ønsker seg mobiltelefon i bursdagsgave syns det er stas og faktisk få en telefon til bursdagen sin og ikke et løfte om at de skal få en om to måneder.

Den telefonen han har valgt var da ikke noe dårlig valg for en 12-åring heller. I stedet for å klage på at han ikke valgte akkurat den telefonen dere syns han bør ha, som ikke er for salg enda, så bør dere rose han for å ha gjort et fornuftig valg på egenhånd. Om det var viktig for dere å velge telefon til han, så burde dere ha kjøpt den telefonen og ikke gitt han penger.

Hva er det som gjør den telefonen dere hadde plukket ut så mye bedre for sønnen deres? Husk at han kanskje får mye mer glede av å ha den telefonen noen måneder ekstra enn å få en telefon med litt raskere prosessor for eksempel. Synd hvis dere legger en demper på gleden hans ved å få telefon med å kritisere valget hans.

Søønen vår vil ha en sånn mobil som jeg har. Jeg har en Samsung Galaxy S3. Den mobilen som samboeren fant er en mobil fra Motorola, Moto G. Den er bedre enn den mobilen som sønnen vår kjøpte med større skjerm, mer minne, bedre til å spille spill og videoer på osv.

Vi har forklart for barna våre hvorfor vi skal være med når det gjelder kjøp av mobil/laptop/data osv. Pappaen jobber med data til daglig og kan mye mer om dette enn barna våre. Sønnen vår gjorde som sagt dette på impuls. Vi har ikke klaget på mobilen han valgte, vi bare forklarte at hadde han ventet til over nyttår så kunne han hatt råd til en bedre mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om jeg er litt krass, jeg kjenner ikke hele bakgrunnen. Men om sønnen deres er fornøyd med en Samsung til 500, så syns jeg fortsatt det er dumt å fortelle han at om han bare hadde brukt ca 3 ganger så mye så kunne han fått en mye bedre telefon. Han møter sikkert nok kjøpepress fra venner/klassekamerater om ikke dere også skal fortelle han at han burde kjøpt en bedre og dyrere telefon.

(Dere kjenner sønnen deres best, og for alt jeg vet så kan det hende dere vet han blir misfornøyd med valget sitt - men om han er fornøyd med telefonen sin, så syns jeg altså det er totalt unødvendig å fortelle han at han burde kjøpt dyrere og bedre. De pengene han sparte kan han jo bruke på noe annet han har lyst på.)

Han gjorde et nøkternt valg - kanskje dere heller skulle se det positive i det, og spørre oppmuntrende om hva han vil bruke pengene han sparte på det til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikken har lov til å selge ham telefonen, men ikke som kredittsalg.

Anonymous poster hash: 5ae12...03a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da foreldrene som må følge med. Butikker vil selge varer. Det er da ikke nytt.

TS vet jo selv at dette var en tabbe. Hun fortjener ikke en lang moralpreken og tips om barneoppdragelse.

Tydeligvis når hun ønsker å klandre butikken for at de ikke tok ansvaret for henne.

Jeg hadde gått berzerk om noen nektet min 12 åring å kjøpe det han hadde lyst å spare til. Jeg har brukt lang tid på å lære han forståelse av penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...