Gå til innhold

Hva skjer med økonomien i Norge nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med norges økonomi nå?!?!

På nyhetene sier de at det skal bli tøffere tider for nordmenn. Boligprisene synker osv. ÆSJ! Har nettopp kjøpt meg leilighet og blir nervøs jeg :/ Men er kanskje samme snakk som har vært i alle år?

Anonymous poster hash: d9ec9...8cf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På nyhetene sier de at det skal bli tøffere tider for nordmenn. Boligprisene synker osv. ÆSJ! Har nettopp kjøpt meg leilighet og blir nervøs jeg :/ Men er kanskje samme snakk som har vært i alle år?

De sier det år etter år, men i år har vi jo faktisk sett at boligprisene synker, og at boliger ligger lengre på markedet enn før. Så ja, bobla sprekker før eller siden.

Anonymous poster hash: b29ac...796

Skrevet

Hva skjer med norges økonomi nå?!?! På nyhetene sier de at det skal bli tøffere tider for nordmenn. Boligprisene synker osv. ÆSJ! Har nettopp kjøpt meg leilighet og blir nervøs jeg :/ Men er kanskje samme snakk som har vært i alle år? Anonymous poster hash: d9ec9...8cf

Hvis du ikke har fått med deg at boligprisene må ned og at politikerene jobber frenetisk med å tvinge kontroll over dem, må du ha bodd under en stein i skogen i de siste 10 år!!!!

Vi vil få en liten korreksjon, hvilket betyr at økonomien vil bli noe strammere ett par år framover, men det kommer ikke noen alvorlig krise lik det vi har sett før, vi har lenge nå sett at nordmenn har begynt å kutte forbruk, og den samlede effekten av egenkapitalkravet og ventingen på statsbudsjettet har gitt oss litt positiv effekt på boligprisene. Budskapet ser ut til å nå fram, så med ett par kontrollerte lønnsoppgjør nå, mens resten av Europa kommer i recovery, så skal vi faktisk komme rundt.

Skrevet

Har vært på seminar om det her. Da var det snakk om at det ikke ville skje så stor endring og at det ikke fantes noen boble. Du også vet vel at det er mange forskjellige meninger om hva som skulle skje eller ikke.

men det var godt å høre :)

Skrevet

jeg har også nylig kjøpt leilighet, så håper ikke at det var dumt

Anonymous poster hash: 85259...b10
Skrevet

Har vært på seminar om det her. Da var det snakk om at det ikke ville skje så stor endring og at det ikke fantes noen boble. Du også vet vel at det er mange forskjellige meninger om hva som skulle skje eller ikke. men det var godt å høre :)Anonymous poster hash: d9ec9...8cf

Det er en boble. Ingen som kan noe om økonomi er i tvil om at vi har en boligboble. De som prøver fantaserer denne vekk, er de som er avhengig at prisene fortsetter å stige.

Fordelen er at alle vet at det er en boble, hva som er konsekvensen om bobla sprekker, og at vi har gode reguleringsverktøy for å holde noenlunde kontroll over bobla. Ulempen er at bobla påvirker totaløkonomien.

Det er derfor FrP kunne være så bråkjekk for å fjerne kapitalkravet i vår, og drite i å fjerne det nå, selv om dette ikke betyr noe direkte utgift i statsbudsjettet. Det er enklere å spille highroller, når du ikke må legge dine egne penger i potten.

Men ellers har du rett, det er lite fare for at noe alvorlig skal skje. Men du kan regne med at hus vil bli en dårligere investering i framtiden, og det er på høy tid!!!

• Liker 1
Skrevet

Det er en boble. Ingen som kan noe om økonomi er i tvil om at vi har en boligboble. De som prøver fantaserer denne vekk, er de som er avhengig at prisene fortsetter å stige.

Det er da mange økonomer som mener at vi ikke har en boligboble, men at prisene er et resultat av fundamentale årsaker.

Problemet med bobler er at man ikke VET at det er en boble før de har sprukket. Så vi får nå bare vente og se.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man nylig har kjøpt bolig kan man vel ikke ha unngått å få med seg pratet om at boligmarkedet er i en bølgedal og at man antar at det fortsetter nedover en periode framover? Antageligvis må man sitte med boligen en god stund for å få gevinst på en nykjøpt bolig. Men dette vet man aldri, kanskje blir det ikke noe problem å selge leiligheten å få en god sum. Man kan jo være heldig, også i et trått marked.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er da mange økonomer som mener at vi ikke har en boligboble, men at prisene er et resultat av fundamentale årsaker.

Problemet med bobler er at man ikke VET at det er en boble før de har sprukket. Så vi får nå bare vente og se.

Jeg vet om noen spesifikke, og de fleste tilhører en gruppe som ikke anerkjenner NOE SOM HELST ANNEN VERDI ENN MARKEDSVERDI, og det blir rett og slett tull i ett totalperspektiv. Skal prøve å forklare.

En boble oppstår når markedsverdien ikke har noen kobling til en imaginær realverdi. Nekter man for at det finnes en realverdi, så er det mulig å hevde at det ikke finnes en boble.

Perspektivet blir som å gå over ett fjell uten å erkjenne at man har gått opp og ned, for man har jo kun gått framover.

Så hvis realverdien er imaginær, hva er den, og når bobler det? Vel, en god modell er å se på hva et hus koster å bygge, og sammenligne det med salgsverdien. I den sammenheng må man ta høyde for at tomteverdi stiger ( landet blir ikke større , men vi blir flere) og at selve bygningen forvitrer.

I den sammenhengen ser vi at gamle bygg som i dag ville kostet 15 tusen pr kvadratmeter å bygge, selges for 35 tusen. Dette høres ut som fornuftig sammenheng, helt til man innser at husene kostet 1000 kr kvadratmeteren å bygge i sin tid, og at de bygningsmessig ikke er egnet lenger.

Problemet er at nordmenn INVESTERER i hus. Så hvis ikke hus stiger med en markant prosent, taper Norge som land penger. Hvis man hadde gjorde som i andre land, hadde mann investert i næring, for næring produserer penger. Men vi har altså fått en utvikling der alle penger blir brukt til hus.

Dermed er det stor politisk forståelse at man må forsiktig underbygge boblen. Det gjør vi ved å gi store skatteletter for bolig, ved å regulere tomtemarkedet stramt og ved å hele tiden øke kosten med å bygge. Det er utbyggere som mener de kunne komme ned i 15-18 tusen kr kvadratmeteren, hvis man kunne droppe byggestandaren vi har i dag, isteden ligger det på ca 20-25.

Jammen , hva med andre land, eiendomsprisene stiger alle steder? Vel, ja og nei.

For det første har prisene i Norge steget mye mer, vi har gått fra noen av de laveste boligprisene i verden på 80 tallet, til toppsjiktet nå, gamle leiligheter og hus holder tilnærmet nypriser i markedet, og vi faller ikke like langt ned som vi stiger. Risikoen er for liten i Norge for tap i boliginvesteringen, og derfor spiser den markedsandeler fra pengemarkedet.

Der er fantastisk mange smådetaljer i dette spillet, og det er svært mange brikker som skal på plass før vi får en mer funksjonell boligpolitikk med mer balanse mellom leie og eie, og investering og forbruksgrad. For det er ingen tvil om at den svært tidlige inngangen i eie markedet og det betydelige forbruket i boligrelaterte forbruksartikler er alvorlige samfunnsutfordringer for Norge i tiden som kommer.

Endret av Druid
Skrevet

Syns du som har kjøpt leilighet skal slappe av. Du har jo kjøpt den for å bo der, ikkesant? Nå har du et hjem og, det skal du ha i mange år. Hva det hjemmet er verdt på papiret spiller ingen rolle før du eventuelt skal selge, og det er jo sikkert lenge til. Over lengre tid er bolig sannsynligvis en god investering uansett, selv om prisene går opp og ned, og man kan oppleve at verdien taper seg i perioder underveis. Så lenge du har råd til å betale på lånet ditt syns jeg ikke du trenger bekymre deg så innmari :)

Anonymous poster hash: b4bf4...776
  • Liker 3
Skrevet

Det er utbyggere som mener de kunne komme ned i 15-18 tusen kr kvadratmeteren, hvis man kunne droppe byggestandaren vi har i dag, isteden ligger det på ca 20-25.

Litt avsporing fra selve tråden..! Hørte en litt interessant og ny måte å få frem dette poenget her forleden dag: Hvis man sammenligner husbygging i Norge med bilbransjen, så får man kun lov til å bygge dyre merkebiler (dvs "luksus" hus). De som ønsker en enkel Peugeot får ikke lov til å bygge seg det, man MÅ velge Mercedes eller et annet dyrt merke. Man har med andre ord ikke et reelt valg her til lands.

Misforstå meg rett, jeg synes det er utrolig bra at vi har en byggenorm/standard, men TEK10 er rett og slett altfor omfattende og fordyrende. Snart kommer TEK15 med nye energikrav også. Kravene om universell utforming, tetthet osv osv har tatt helt av her til lands. Husene er så tette at isolasjonen i veggene ikke får "puste". Mange som jobber i byggebransjen er bekymret for at vi om ca 10 års tid kommer til å se et skred av hus som råtner opp på grunn av at det er for tett.

Til TS: Ikke bekymre deg :) Du har kommet deg inn på markedet og du skal bo der en stund (?). Som regel kjøper og selger man i samme marked. Betal ned på lånet ditt og ikke tenk på nedgang/oppgang i boligmarkedet før du faktisk skal selge :)

• Liker 1
Skrevet

det eneste du skal bekymre deg for TS er renta. Prisnivået på boliger "vinner" du på uansett med tanke på inflasjonen. (slå lenge vi ikke får et enormt krakk)

Anonymous poster hash: 5cb8c...0b9
Skrevet

det eneste du skal bekymre deg for TS er renta. Prisnivået på boliger "vinner" du på uansett med tanke på inflasjonen. (slå lenge vi ikke får et enormt krakk)

Anonymous poster hash: 5cb8c...0b9

Med en korrigering av verdi vil jo uansett rentenivået endre seg (selv om renten ikke stiger), fordi andel av lån innenfor 60% eller 80 % endrer seg når boligverdien synker.

Man kan derfor risikere en ganske drøy renteheving på lånet dersom boligen er fullfinansiert med lån, selv om det ikke oppstår noe enormt krakk.

Anonymous poster hash: 97ce3...8d8

Skrevet

Jeg lurer også på hva som skjer med verdensøkonomien...venter spent.

Du er iallfall heldig som har fått kjøpt deg bolig. Betal ned på lånet og kos deg. Vær forsiktig med pengene og spar der du kan.

Ingen vet hva som kan skje...

Tenk på alle oss andre som ikke har råd til bolig enda? Vi skal jo få kjøpt oss bolig vi også. Hvem vet - kanskje det sprekker en boble også kan alle få råd til bolig hvor de vil?

Uansett, så har du kjøpt deg bolig, så var glad for det. :)

Anonymous poster hash: c90ad...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...