Happyellow Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Har altfor lenge slitt med hvilke veier jeg skal ta i livet.. nå har jeg blitt 23 år og valget har lenge veid mellom noe helsemessig ( trening, helse, kosthold o.l.) og det å bli lærer. Jeg har selv hatt det litt stritt i oppveksten og har litt en drøm inni meg om å kunne gi noe tilbake til barn som meg selv og kunne være den personen som er en trygg og god voksen og et forbilde for noen som kanskje trenger det mer enn andre. så har jeg nå jobbet litt på en skole som vikar og her er jo ikke alle barna like søte og snille og stille.. og det jeg finner mest interessant er jo nettopp disse barna som er så urolige og "fæle" i timen.. jeg kjenner jeg blir nyskjerrig og det dukker opp spørsmål som " hvordan skal jeg best mulig få dette barnet til å gjøre som jeg sier" og " hvordan får jeg disse til å lære seg dette på best mulig måte?" eller " hvorfor reagerer de som de gjør?" dette er ting jeg synes er spennende.. og det hadde vært utrolig kult å kunne sitte inne med masse kunnskap om hvordan vi pedagogisk riktig skal gjøre det i klasserom osv.. Hvilke utdanninger er dette? hvordan er lønnen på div. jobber som dette? er det pedagogikk jeg bør gå, eller noe innen barnevern? hva kan man evt. kombinere dette med? utrolig taknemlig for alle svar.
Aviale Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Det som jeg tenker er mest relevant, er spesialpedagog/assistent. Da tar du en pedagogisk utdanning med vekt på elever med lærevansker og begynneropplæring tror jeg, og kan jobbe som assistent for enkeltelever i timene/undervise enkeltelever eller små grupper av elever med lærevansker. Assistentlønna tror jeg ikke er så bra, men den begynner sikkert å nærme seg lærerlønn om du har en bachelor eller noe lignende innenfor spes.ped. Jeg tror også det går an å ta master med bare spes.ped, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har lite peiling på barnevern, men går lærerutdanninga og har nettopp vært i første praksis, og der samarbeidet vi studentene en del med assistenter. Innenfor skoleverket vil det jo bli mer av de spørsmålene du stiller, altså om læring og hvordan man kan få de til å lære/følge med. Jeg synes det høres ut som du kan passe bra til å jobbe med dette, siden du er interessert i slike konkrete spørsmål allerede Men det skal sies, arbeid med slike elever kan virkelig være en tålmodighetsprøve, så du bør ha veldig god tålmodighet. Jeg synes selv at jeg har ganske god tålmodighet, men i praksisperioden merket jeg at tålmodigheten ikke alltid strakk til når jeg som lærer møtte elever som noen ganger absolutt ikke ville gjøre det de skulle uansett hva jeg sa til dem. Men om det er en elev med spesielle behov, er det egentlig da assistenten (i alle fall burde) komme inn i situasjonen og ta eleven ut av klasserommet litt, slik at eleven kan komme tilbake og være konsentrert i timen.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Ja, dette er kjempespennende, TS! Jeg går selv spesialpedagogikk på masternivå. Har lærerutdanning som grunnutdanning. Som lærer med master slik som jeg vil få, får man lektorlønn. Den ligger på rundt 440 000 som startlønn. Om man er kontaktlærer, kommer godtgjørsle for dette i tillegg. Ang. utdanning, så kan du gjøre slik som meg. Går også an å ta tre år grunnskolelærerutdanning, og for eksempel 60 studiepoeng spesialpedagogikk som fjerde året i lærerutdanningen om du ikke vil ta master. Skolen har stort behov for lærere med fordypning i spesialpedagogikk, i hvert fall her jeg bor. Tror nok jeg ville ha satset på en utdanning innen pedagogikk, om det er i skolen du vil jobbe. Tror også lønnen som lærer er bedre enn barnevernspedagog/sosionom. Om du tar sistnevnte utdanning, kan du jo for eksempel jobbe på barnevernsinstitusjoner e.l, med vanskeligstilte barn og ungdom, om du ikke vil være i skolen ja. Anonymous poster hash: 60f63...bfe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå