AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Jeg går på videregående, og klassen min skal neste uke på en musikalforestilling. Dette er ikke innenfor skoletiden, men på kvelden. Egentlig er jeg kjempe interessert i musikaler og denslags, og hadde omstendighetene vært annerledes hadde jeg naturligvis dratt på teater. Men jeg tør bare ikke. Får meg ikke til og gjøre det. -Fant det passende å poste dette under relasjoner. Problemet er at jeg ikke trives noe særlig i klassen min. Føler meg til tider veldig ekskludert. Når jeg setter meg sammen med noen, så bare går de fra meg. Klassen har dessuten en facebookside, der jeg er den eneste som ikke er invitert. Ikke at det gjør meg noe særlig, men jeg tenker jo mitt. Har tidligere blitt mye mobbet, og jeg hadde ikke den store selvtilliten fra før. Gikk bra i vg1 i klassen jeg gikk i da. Jeg trivdes for første gang. Men så flyttet jeg tilbake til hjemstedet mitt i vg2, og er tilbake til der jeg var før. Jeg er med andre ord en sykt outsider i klassen. Jeg er alltid alene. Hele tiden. Det går greit, men det er utrolig ubehagelig. Nå har jeg litt oversikt over situasjonen på skolen, da jeg vet hvor jeg kan sette meg ned og så videre. Men på det teateret blir det en utrygg situasjon. Jeg kommer til å komme dit helt alene, og når vi skal møtes ved inngangen er det sikkert sitteplasser der. Vet ikke hvor jeg skal sette meg ned.Aner ikke hva jeg skal si. Blir jo rart om jeg sier <<Hei>>, når jeg ikke har snakket noe særlig med de tidligere. Takler ikke den følelsen av at jeg er alene, og at de andre ser det. Synes det er så utrolig ubehagelig, og jeg blir veldig veldig lei meg. Føler meg veldig lite verdt og utrolig underlegen.. Samtidig vet jeg at det totalt er 8 jenter som har sluttet i den klassen på 3 år.... Er helt sykt lei meg for at jeg ikke får dratt på forestillingen. Jeg føler meg som en taper. Men det hadde jeg vel gjort om jeg hadde vært med også. Jeg lurer på om det finnes noen andre der ute som har vært i tilsvarende situasjon? Hva pleier/pleide dere å si til læreren i disse tilfellene? Jeg vet ikke hva jeg skal si til læreren min, og tør ikke si sannheten. Anonymous poster hash: 05f3d...b29
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Bare si du ikke blir med. Anonymous poster hash: 91c40...9c9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Jeg skjønner deg godt, men samtidig har du ingenting å tape på å bli med. Og i og med at du faktisk har interesse for musikaler så har du en ypperlig sjanse til å snakke om noe du er interessert i dersom noen kommenterer musikalen. Etterhvert vil du få venner som skjønner at du er deg selv. Gi det en sjanse. Anonymous poster hash: afe2d...178
sophiaM Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Hvis det er etter skoletid så er du vel ikke forpliktet til å være med? Men uansett så taper du vel ikke noe på å være med, hva med å bare hoppe ut i det? Det er vel ikke noe annerledes enn å være på skolen, og der er du vel hver dag.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Jeg skjønner deg også, men (stort men) du er snart voksen. Om bare 1-2 år er det ingen som kan ta opp slarket om du blir mislikt eller opplever deg mislikt feks på studiestedet, så desto før du lærer deg å håndtere situasjoner som dette desto bedre. For om 2 år må du snu skuta selv og opparbeide deg goodwill helt på egenhånd. Og vi alle møter masse folk som ikke liker oss. Vi lærer oss bare å manipulere eller godsnakke eller imponere dem til å slutte med det. Om læreren kan være en alliert i dette arbeidet vet du bedre enn oss. Skal h*n være med? Så lenge du ikke har noen grunn til å tro at det er fare for fysisk vold bør du nok bli med. Om du sier nei øker du bare distansen til de andre. Har du derimot noen som helst grunn til å mistenke at bare en i klassen evner å gå til fysisk angrep skal denne meldingen selvsagt gå rett til kontaktlærer, lærer og rektor ved skolen. Uavhengig av om du blir med eller ikke. Anonymous poster hash: 44290...167
MajorasMaske Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 Hva med å prøve å skaffe deg noen klassekamerater? 1
Procrastinatra Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 (endret) --- Endret 8. desember 2013 av Procrastinatra
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 TS. Jeg møter opp til hver time, og det er egentlig ille nok. Det er jo obligatorisk skole. Men hver eneste gang får jeg den forferdelige magefølelsen. Har ikke problemer med relasjoner utenfor skolen, er bare skole som er problemet. Anonymous poster hash: 05f3d...b29
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 8 jenter som har sluttet i klassen?? pga miljøet?
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 8 jenter som har sluttet i klassen?? pga miljøet? Det stemmer. Var dessuten ei jente som gikk i klassen som også var ny ved skolestart i høst. Hun har sluttet hun også, og hun sa til meg at hun syntes det ikke var spesielt hyggelig å være ny på den skolen. Hun var veldig hyggelig. Anonymous poster hash: 05f3d...b29
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 Jeg har en datter som er noen år yngre enn deg (ungdomsskolen) og som har slitt med denne type mobbing i 8 år. I min kamp så har jeg truffet på både ignorante lærere som har gjort ting verre og noen som har vært helt fantastiske. Er læreren din en av de siste så har du alt å vinne på å være åpen om dette. Du kan jo bare vise åpningsinnlegget ditt dersom det er vanskelig å snakke om det. Selv om det ikke vil endre noe akkurat nå så kan det være en stor hjelp i forbindelse med andre fellesaktiviteter som kommer senere. Om du ikke klarer hadde jeg bare sagt at forestillingen koliderer med en familiebegivenhet det er viktig for deg å bli med på. Kanskje du heller kan gå på forestillingen med noen andre en annen gang dersom det er noe du har veldig lyst å bli med på. Ellers vil jeg vise til dette innlegget. Skribenten er veldig flink til å sette ord på hva dette (meget utbredte) problemet egentlig dreier seg om: http://www.mamma.no/sm%C3%A5barntween/jentemobbing-foreg%C3%A5r-i-det-skjulte Anonymous poster hash: bb3e2...818 1
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Det stemmer. Var dessuten ei jente som gikk i klassen som også var ny ved skolestart i høst. Hun har sluttet hun også, og hun sa til meg at hun syntes det ikke var spesielt hyggelig å være ny på den skolen. Hun var veldig hyggelig. Anonymous poster hash: 05f3d...b29 Forferdelig at ingen gjør noe med klassemiljøet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 Oi, beklager jeg fikk ikke med meg akkurat den delen med de 8 som var sluttet. Da tror jeg det er best at du gjør det som føles mest riktig for deg. Du kan bare gi læreren en skriftlig lapp om at du ikke kommer, eller er du nødt til å si noe i det hele tatt? Er musikalen regnet som obligatorisk eller ikke? Hvis ikke, kan du jo bare droppe å gå. Anonymous poster hash: afe2d...178
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Aner ikke om det er obligatorisk. Det er en musikalforestilling innen norskfaget. Fikk en regning i posten, og vi måtte selv betale for billetten. De som ikke betalte, fikk jo ikke være med uansett. Foreldrene mine betalte 150 kroner, men det er ikke akkurat så mye. - TS Anonymous poster hash: 05f3d...b29
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #15 Skrevet 26. november 2013 Du kan komme dit rett før forstillingen begynner, så slipper du å vente med de andre. Det er viktig at du ser forestillingen når du selv er interessert i den. Etterpå kan du bare gå. Kanskje moren eller faren din kan hente deg der med bil, så blir det litt hyggelig. Anonymous poster hash: e552f...309
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #16 Skrevet 26. november 2013 Du er ikke lite verdt og burde ikke føle deg underlegen. Det er utrolig trist at det finnes mennesker med så lite empati for andre, hadde du vært i klassen min og jeg hadde sett deg alene, hadde jeg gjerne blitt venn med deg. Ingen fortjener å være uten venner. Jeg var selv en outsider på barne-og ungdomsskolen og vet hvordan det føles. Om en tid, når du er ferdig med videregående, kan du komme deg videre og trenger ikke å møte disse fæle menneskene som går i klassen din nå. Du kan fint ta dette opp med læreren, at du føler deg ensom og ikke har lyst til å delta i slike settinger ettersom du føler deg ekstra alene da. Men dersom du ikke har lyst til å dra dit fordi du syns det er ubehagelig, skal du ikke tvinge deg selv. Anonymous poster hash: edd0f...92c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå