AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 Vil presisere til å begynne med at det er stor forskjell på å slenge dritt og det å gi konstruktiv kritikk. Eksempel på å slenge dritt er "FF har sikkert slanka seg under graviditeten siden babyen veier det den gjør" og "mammatilmichelle er en dårlig mor fordi hun bruker canada goose" og "Hun er så tynn at man kan ta rundt midjen hennes med en hånd". Eksempel på konstruktiv kritikk er: "Er det lurt av mammatilmichelle å legge ut bilder av barnet så mye på bloggen?" og "Jeg synes FF brukte litt mye penger på den kaffemaskina" Kanskje litt dårlige eksempel, men dere ser hvor jeg vil. Uansett så lurer jeg på hva som er grunnen til at man må slenge dritt? Post gjerne som anonym altså. Jeg vil bare vite hva som er grunnen til at man gjør det. Har aldri følt noe behov for å være stygg mot andre over nett skjønner dere, så jeg synes det er vanskelig å forstå. Har dere hatt det vanskelig selv, eller er dere sjalu eller mobber dere til vanlig også? Anonymous poster hash: 3c750...a32 3
Trapp Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 (endret) Jeg vet ikke om det nødvendigvis er så mye bedre å være en god demagog, fremfor å bare slenge dritt rett ut. Vil tro det kan såre enda mer når folk absolutt skal pakke inn dritten sin i et svøpe av seriøsitet og "genuine bekymringer". Men, som tidligere nevnt i disse debattene: At bloggere blir utsatt for kritikk knyttet til deres person og utseende, ser jeg på som en del av "yrket", på samme måte som at en musiker må finne seg i at folk vurderer det som en spiller/lager. Det produktet som en blogger selger er "seg selv", så da må en nesten også tåle at folk vurderer "en selv", noen ganger også kritisk. Man kan ikke selge "seg selv", og så forvente at alle enten skal være i nesegrus beundring eller være "konstruktive" dersom ikke. Endret 26. november 2013 av Trapp 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Jeg slenger verken dritt eller kritiserer, hvis noen slenger dritt om andre (kjent folk eller ikke), stiller jeg opp for vedkomne som det blir slengt dritt om. Hvis noen kritiserer vedkomne, svarer jeg med; jeg skjønner at *sånn og sånn*, men *sånn og sånn* (altså viser at jeg forstår hvor kritikken kommer fra (hvis jeg gjør det så klart) men forsvarer likevel vedkomne, for ting kan alltid ses fra to sider :-) ) Hater at folk kritiserer og slenger dritt, spesielt om unge og sårbare jenter (som mammatilmichelle) ! Det er akkurat som at verden tror at hvis et viss antall av befolkningen vet hvem du er, så er det plutselig greit å mobbe vedkomne, akkurat som om det ikke går inn på han eller henne. Jeg får vondt inni meg på vegne av de som blir snakket stygt om på nettet, og syns det er helt uakseptabelt og ikke minst forkastelig. Skulle tro mennesker hadde bedre ting å ta seg til, og skulle virkelig tro folk flest var mer samvittighetsfulle enn som så. Og greit nok, ikke alle ''kjendiser/kjente'' er like fornuftig, men det betyr ikke at vi trenger å drive med dritt snakk, bare ignorer det Det er noe annet hvis en ''kjendis'' uttaler seg om en personlig mening, f.eks med denne debatten om barn og merkeklær, da kan du si; ''jeg er helt uenig, fordi *sånn og sånn*, og syns det du sier er veldig useriøst og lite gjennomtenkt'' men man skal ikke begynne ''er helt uenig, du må jo være stokk dum, du bruker bare barna dine for å vise deg selv frem din bortskjemte bimbo'' - og om det faktisk er det du tror og tenker, så TRENGER du ikke skrive det For bare fordi alle i verden ikke er like smart og fornuftig som deg, betyr ikke at du trenger å såre dem, ingen blir klokere av vonde ord Anonymous poster hash: 1ed95...6e1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Jeg slenger verken dritt eller kritiserer, hvis noen slenger dritt om andre (kjent folk eller ikke), stiller jeg opp for vedkomne som det blir slengt dritt om. Hvis noen kritiserer vedkomne, svarer jeg med; jeg skjønner at *sånn og sånn*, men *sånn og sånn* (altså viser at jeg forstår hvor kritikken kommer fra (hvis jeg gjør det så klart) men forsvarer likevel vedkomne, for ting kan alltid ses fra to sider :-) ) Hater at folk kritiserer og slenger dritt, spesielt om unge og sårbare jenter (som mammatilmichelle) ! Det er akkurat som at verden tror at hvis et viss antall av befolkningen vet hvem du er, så er det plutselig greit å mobbe vedkomne, akkurat som om det ikke går inn på han eller henne. Jeg får vondt inni meg på vegne av de som blir snakket stygt om på nettet, og syns det er helt uakseptabelt og ikke minst forkastelig. Skulle tro mennesker hadde bedre ting å ta seg til, og skulle virkelig tro folk flest var mer samvittighetsfulle enn som så. Og greit nok, ikke alle ''kjendiser/kjente'' er like fornuftig, men det betyr ikke at vi trenger å drive med dritt snakk, bare ignorer det Det er noe annet hvis en ''kjendis'' ELLER privatperson uttaler seg om en personlig mening, f.eks med denne debatten om barn og merkeklær, da kan du si; ''jeg er helt uenig, fordi *sånn og sånn*, og syns det du sier er veldig useriøst og lite gjennomtenkt'' men man skal ikke begynne ''er helt uenig, du må jo være stokk dum, du bruker bare barna dine for å vise deg selv frem din bortskjemte bimbo'' - og om det faktisk er det du tror og tenker, så TRENGER du ikke skrive det For bare fordi alle i verden ikke er like smart og fornuftig som deg, betyr ikke at du trenger å såre dem, ingen blir klokere av vonde ord Anonymous poster hash: 1ed95...6e1 Liten skrive feil, retter opp nå Anonymous poster hash: 1ed95...6e1
Gjest Kim Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 (endret) Jeg leser ikke slike blogger, utenom det som eventuelt linkes til i en artikkel e.l. Så jeg kan egentlig ikke uttale meg med noen tyngde om dette emnet, men det lille jeg har lest er ganske uimponerende saker. At de skriver om barn, sminke eller klær i er å for seg helt greit, men det jeg tror folk primært reagerer på er at disse menneskene fremstår som tomme, lite intelligente, ekstremt materialistiske og i det store og det hele noe jeg ville klassifisert som et ubehagelig menneske. Det at disse blogerne derfor får mediaoppmerksomhet for sine platte meninger er for de fleste en gåte og det er i så måte like mye journalistene som velger å skrive om disse, som blogerne selv folk egentlig kritiserer. Endret 26. november 2013 av Kim
Marie90 Skrevet 26. november 2013 #6 Skrevet 26. november 2013 Det er velkjent at hvis noen slenger dritt om en kjendis så bryr de seg til en viss grad. Det kan være grunnet en slags sjalusi eller at vedkommende for ufortjent mye oppmerksomhet i deres øyne. At man virkelig bryr seg med å klikke på en artikkel og kommentere sier jo noe om personen, men det er blitt vanlig nå til dags, internett er jo så tilgjengelig, og ens mening kan spres lett, anonymt, uten konsekvenser. Jeg har ikke noe sterkt hat mot noen kjendiser. Ja jeg synes Jennifer Lawrence er vanvittig overvurdert, har lite til overs for kvinnene i "Real Housewives of...whatever", men det er grenser for hvor mye energi jeg bruker på det. Etter min erfaring er også "hat" noe som vokser frem etter en direkte relasjon til noen - jeg klarer ikke å få slike følelser overfor en kjendis jeg aldri har møtt eller relatert meg til. Konstruktiv kritikk er også et tegn på at man bryr seg. Er jo en fremmeds liv det er snakk om. Som blogger "utsetter" man seg for kritikk men jeg tror de fleste som poengterer dette stadig vekk ikke ville være komfortable med samme type kritikk til tross for at de er sterkt profilert i sosiale medier. Når de sier at en blogger "ber om det" mener de ofte egentlig at vedkommende er pen med en fin garderobe og tjener penger på bloggen altså "tåler de vel såpass". Jeg ser ikke på internett som en arena som er fratatt normal folkeskikk. Jeg kan være brutalt ærlig, men det er jeg i det virkelige liv også. Har aldri skrevet noe på nett jeg ikke kunne sagt høyt, til vedkommende, i person.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #7 Skrevet 26. november 2013 I hele går ble facebooken min spammet ned av uttalelsen til Rannveig Heitmann. At de som ikke kjøpte dyre merkeklær til barna sine var misunnelige. Og at hun bare kjøpte dyre klær, for hun ville bare barnas beste. Slike ytringer må bare få folk til å reagere og snakke/skrive. Skulle sette hvor mye stygt de sa om henne, mye over grensen og. Men når man sier slikt offentlig så må en nesten bare regne med kritikk tilbake. Og de andre rosabloggene, de fronter stort kjøpehysteri og store pengesummer konsumeres i klær, frisør, interiør og mye annet. Leserene fra 13 klarer ikke være like dem, uansett hvor mye de ser opp til dem. Kjøper Fotballfruen seg nye møbler til 50 000 kr, så kan ikke de på 13 gjøre det. Og hun har tid til all løpinga si hver dag, mens andre som jobber 8-16, ikke har så god tid som en hjemmeværende husfrue med hele dagen til disposisjon KUN til seg selv. Når alt skinner, glitrer og er rosa perfekt, så klarer folk å gjennomskue dette. Det blir for påtatt og derfor skrives det om. Kan ikke påstå det er misunnelse, men mer en himle med øyenene til selvksryt og selvdigging. Ikke fint skrive negativt om selve personen, men ytringer og alt de shopper og fronter må være lov å diskutere. Anonymous poster hash: 5d4cb...9c7 1
Gjest Sobril Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Slenger ikke så mye dritt, men er veldig kritisk til verdier som de fleste bloggere står for, samt deres forsvar av disse. Dobbeltmoralen lyser av flere, og det er lite som trigger meg mer. Videre er det kun et fåtall som, tvers igjennom, har den fasaden de fronter. Da føles det vel ganske falskt hele greia, og det hadde passet å kunne vise andre sider av seg selv noen ganger. Som ydmykhet. Nå er det ikke bare bloggere som er slik, men folk generelt. Det er bare å ta en titt på face (som jeg ikke er knyttet til).
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #9 Skrevet 26. november 2013 Jeg vet ikke om det nødvendigvis er så mye bedre å være en god demagog, fremfor å bare slenge dritt rett ut. Vil tro det kan såre enda mer når folk absolutt skal pakke inn dritten sin i et svøpe av seriøsitet og "genuine bekymringer". Men, som tidligere nevnt i disse debattene: At bloggere blir utsatt for kritikk knyttet til deres person og utseende, ser jeg på som en del av "yrket", på samme måte som at en musiker må finne seg i at folk vurderer det som en spiller/lager. Det produktet som en blogger selger er "seg selv", så da må en nesten også tåle at folk vurderer "en selv", noen ganger også kritisk. Man kan ikke selge "seg selv", og så forvente at alle enten skal være i nesegrus beundring eller være "konstruktive" dersom ikke. Men det er forskjell på kritikk og mobbing. Man kan ikke godta å bli mobba bare fordi man er en offentlig person mener jeg. Og det er heller ingen unnskyldning for å mobbe. -TS Anonymous poster hash: 3c750...a32
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Slenger ikke så mye dritt, men er veldig kritisk til verdier som de fleste bloggere står for, samt deres forsvar av disse. Dobbeltmoralen lyser av flere, og det er lite som trigger meg mer. Videre er det kun et fåtall som, tvers igjennom, har den fasaden de fronter. Da føles det vel ganske falskt hele greia, og det hadde passet å kunne vise andre sider av seg selv noen ganger. Som ydmykhet. Nå er det ikke bare bloggere som er slik, men folk generelt. Det er bare å ta en titt på face (som jeg ikke er knyttet til). Men jeg har ikke sett at du har vært stygg når du har kritisert bloggere.. Som sagt er det forskjell på mobbing og å være kritisk. Jeg har litt lyst å høre hva som er grunnen til at de som er direkte stygg mot offentlige personer og mobber dem gjør som dem gjør, men dem tør tydeligvis ikke å svare meg. Det er sikkert mye enklere å slenge dritt over nett for de som gjør det, men jeg synes at man skal tenke litt på hva man skriver før man poster det. Man skal tenke på om det man skriver hadde såret bloggeren eller en annen offentlig person. Hadde man ville sagt det i virkeligheten til den personen? Anonymous poster hash: 3c750...a32 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #11 Skrevet 26. november 2013 I hele går ble facebooken min spammet ned av uttalelsen til Rannveig Heitmann. At de som ikke kjøpte dyre merkeklær til barna sine var misunnelige. Og at hun bare kjøpte dyre klær, for hun ville bare barnas beste. Slike ytringer må bare få folk til å reagere og snakke/skrive. Skulle sette hvor mye stygt de sa om henne, mye over grensen og. Men når man sier slikt offentlig så må en nesten bare regne med kritikk tilbake. Og de andre rosabloggene, de fronter stort kjøpehysteri og store pengesummer konsumeres i klær, frisør, interiør og mye annet. Leserene fra 13 klarer ikke være like dem, uansett hvor mye de ser opp til dem. Kjøper Fotballfruen seg nye møbler til 50 000 kr, så kan ikke de på 13 gjøre det. Og hun har tid til all løpinga si hver dag, mens andre som jobber 8-16, ikke har så god tid som en hjemmeværende husfrue med hele dagen til disposisjon KUN til seg selv. Når alt skinner, glitrer og er rosa perfekt, så klarer folk å gjennomskue dette. Det blir for påtatt og derfor skrives det om. Kan ikke påstå det er misunnelse, men mer en himle med øyenene til selvksryt og selvdigging. Ikke fint skrive negativt om selve personen, men ytringer og alt de shopper og fronter må være lov å diskutere. Anonymous poster hash: 5d4cb...9c7 Joda, jeg skjønner at folk reagerer på det hun Ranveig sa, men igjen så er det en forskjell på å reagere på det hun sa og si at det ikke er sånn og å si f.eks "åh, jævla blonde bimbokjærring ass" eller noe sånt, for det er helt unødvendig og det finnes ingen unnskyldning for å si sånt. -TS Anonymous poster hash: 3c750...a32
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #12 Skrevet 26. november 2013 Det er velkjent at hvis noen slenger dritt om en kjendis så bryr de seg til en viss grad. Det kan være grunnet en slags sjalusi eller at vedkommende for ufortjent mye oppmerksomhet i deres øyne. At man virkelig bryr seg med å klikke på en artikkel og kommentere sier jo noe om personen, men det er blitt vanlig nå til dags, internett er jo så tilgjengelig, og ens mening kan spres lett, anonymt, uten konsekvenser. Jeg har ikke noe sterkt hat mot noen kjendiser. Ja jeg synes Jennifer Lawrence er vanvittig overvurdert, har lite til overs for kvinnene i "Real Housewives of...whatever", men det er grenser for hvor mye energi jeg bruker på det. Etter min erfaring er også "hat" noe som vokser frem etter en direkte relasjon til noen - jeg klarer ikke å få slike følelser overfor en kjendis jeg aldri har møtt eller relatert meg til. Konstruktiv kritikk er også et tegn på at man bryr seg. Er jo en fremmeds liv det er snakk om. Som blogger "utsetter" man seg for kritikk men jeg tror de fleste som poengterer dette stadig vekk ikke ville være komfortable med samme type kritikk til tross for at de er sterkt profilert i sosiale medier. Når de sier at en blogger "ber om det" mener de ofte egentlig at vedkommende er pen med en fin garderobe og tjener penger på bloggen altså "tåler de vel såpass". Jeg ser ikke på internett som en arena som er fratatt normal folkeskikk. Jeg kan være brutalt ærlig, men det er jeg i det virkelige liv også. Har aldri skrevet noe på nett jeg ikke kunne sagt høyt, til vedkommende, i person. Er helt enig. Anonymous poster hash: 3c750...a32
Gjest Sobril Skrevet 26. november 2013 #13 Skrevet 26. november 2013 (endret) Men jeg har ikke sett at du har vært stygg når du har kritisert bloggere.. Som sagt er det forskjell på mobbing og å være kritisk. Jeg har litt lyst å høre hva som er grunnen til at de som er direkte stygg mot offentlige personer og mobber dem gjør som dem gjør, men dem tør tydeligvis ikke å svare meg. Det er sikkert mye enklere å slenge dritt over nett for de som gjør det, men jeg synes at man skal tenke litt på hva man skriver før man poster det. Man skal tenke på om det man skriver hadde såret bloggeren eller en annen offentlig person. Hadde man ville sagt det i virkeligheten til den personen? Anonymous poster hash: 3c750...a32 Dritt = sjalusi vil jeg tro, og det er nok også derfor du ikke får noe svar. Selv er jeg dritsjalu fordi hun nettopp har fått barn (men det gjelder ovenfor alle nybakte mødre). Allikevel har jeg noen sperrer som sier meg at det er naturens gang og definitivt ikke er noe å slenge dritt om. Regner med at de som er sjalu og slenger dritt er det fordi de gjerne skulle hatt de samme materielle tingene. Og nei - de hadde nok ikke turt å si ifra i virkeligheten, men synes forum er et kjærkomment media til å gjøre nettopp dette. Endret 26. november 2013 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #14 Skrevet 26. november 2013 Dritt = sjalusi vil jeg tro, og det er nok også derfor du ikke får noe svar. Selv er jeg dritsjalu fordi hun nettopp har fått barn (men det gjelder ovenfor alle nybakte mødre). Allikevel har jeg noen sperrer som sier meg at det er naturens gang og definitivt ikke er noe å slenge dritt om. Regner med at de som er sjalu og slenger dritt er det fordi de gjerne skulle hatt de samme materielle tingene. Og nei - de hadde nok ikke turt å si ifra i virkeligheten, men synes forum er et kjærkomment media til å gjøre nettopp dette. Ja, er det jeg tror også, men jeg leste i en FF-tråd at det var noen som skreiv at de alle fall ikke var sjalu. Jeg kan uansett ikke se en annen grunn til at man må være stygg mot noen. Jeg skjønner ikke hvorfor man bare kan være glad på andres vegne. Spesielt da med tanke på barnet til FF. -TS Anonymous poster hash: 3c750...a32
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #15 Skrevet 26. november 2013 Fordi grensen mellom "jeg synes kanskje hun brukte litt mye penger på den kaffemaskina" og "herregud, nå har hun kjøpt seg ENDA en kaffemaskin til prisen av en scooter, får den dama aldri brukt nok penger?" er tynn. Med andre ord kan litt frustrasjon og oppgitthet fort resultere i at kommentaren høres ut som drittkasting, imens den fra avsenders side ikke er ment som dritt, men et hjertesukk f.eks. Når jeg er kritisk til ting, så skriver jeg det fordi jeg ønsker at andre skal få øynene opp, vurdere om dette er riktig eller ikke og ta et standpunkt. Kanskje forandrer jeg verden bittelitt innimellom. Tror mange føler det likedan, men ikke klarer å gjøre det på en konstruktiv måte. "FF har ei vorte i panna, LOL" er skrevet med et ønske om å såre. Vil man andre vondt, så har man det vondt selv, og at en person som sliter tar det ut over FF skjønner jeg godt, hun er jo det fremste eksempel på vellykkethet. Og det er ikke greit. Anonymous poster hash: 05d0b...803 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #16 Skrevet 26. november 2013 Fordi grensen mellom "jeg synes kanskje hun brukte litt mye penger på den kaffemaskina" og "herregud, nå har hun kjøpt seg ENDA en kaffemaskin til prisen av en scooter, får den dama aldri brukt nok penger?" er tynn. Med andre ord kan litt frustrasjon og oppgitthet fort resultere i at kommentaren høres ut som drittkasting, imens den fra avsenders side ikke er ment som dritt, men et hjertesukk f.eks. Når jeg er kritisk til ting, så skriver jeg det fordi jeg ønsker at andre skal få øynene opp, vurdere om dette er riktig eller ikke og ta et standpunkt. Kanskje forandrer jeg verden bittelitt innimellom. Tror mange føler det likedan, men ikke klarer å gjøre det på en konstruktiv måte. "FF har ei vorte i panna, LOL" er skrevet med et ønske om å såre. Vil man andre vondt, så har man det vondt selv, og at en person som sliter tar det ut over FF skjønner jeg godt, hun er jo det fremste eksempel på vellykkethet. Og det er ikke greit. Anonymous poster hash: 05d0b...803 Jo jeg skjønner det. At det kan være vanskelig for mange å se selv om det de skriver kan bli sett på som hets eller ikke. Jeg er ikke den personen som roper hets først, men det finnes noen som sier så stygge ting her at det er helt forferdelig, og som jeg får direkte vondt inni meg av. Men det var fint det nederste du skrev. Er jo kanskje det jeg tenker jeg også, at siden hun fremstiller seg så perfekt så er det mange som blir enda mer trykt ned av å lese det og da må de bare prøve å dra henne med seg ned i gjørma. Jeg synes det er trist at det skal være sånn at man ikke kan være glad på andres vegne. Mitt liv er ikke som FF. Jeg har dårlig råd fordi jeg studerer, jeg og kjæresten har vært gjennom en tøff tid, jeg har ikke barn, jeg har ikke hund osv. Jeg har egentlig ingenting. Men likevel blir jeg så glad når jeg leser om at FF har det så bra, for det unner jeg henne -TS Anonymous poster hash: 3c750...a32
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2013 #17 Skrevet 26. november 2013 Dere som slenger dritt om bloggere og kjenidser Aldri sett et drittinnlegg om kjenidser.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2013 #18 Skrevet 27. november 2013 Jeg bare fatter ikke at folk gidder å starte ørten tråder om div bloggere. Dette underforumet er jo bare slike sladder- og grafsetråder blitt. Get a life! Anonymous poster hash: 92c46...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå