Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2004 #41 Skrevet 12. mai 2004 Tror mange har negative erfaringer fra pågående "venner" som forsøker å verve deg til diverse mlm-selskap. Jeg sier ikke at alle mlmere er det, men slike bransjer har en tendens til å trekke til seg ekle personligheter. En kamerat av meg ble ringt opp av en perifer klassekamerat, og ble invitert med ut på café. Han kunne ikke fortelle hvorfor de skulle møtes. Da han kom til caféen ble han møtt av en natures own frelst selger som også hadde tatt med seg sin nærmeste upliner. Begge ekle selgere som prøvde å overtale ham med glatte argumenter. Lite prat om produktene, men mye prat om å tjene penger. Det er problemet jeg ofte har med slike selskap: Det virker som om produktene ofte ikke er i fokus. Jeg vet at en del representanter fra NO har oppført seg klanderverdig når det gjelder måten de har vervet nye medlemmer på, og dette har satt selskapet NO i et innmari dårlig lys. Veldig synd, for selskapet og produktene er veldig gode. Selskapet er seriøst til fingerspissene, men det finnes altså forhandlere som kun ser pengene i det. Men sånn er det i alle selskaper av denne typen. Noen er der kun fordi de vil bli millionærer før jul, og gir fullstendig beng i produktene. Også har vi jo en rekke nye selskaper som egntlig ikke har produkter da. Ikke håndfaste produkter. Noen har nedlastbar software, noen som f.eks. WGI har ukentlige lotteri og virtuelle aksjer, ikke særlig håndfast. Man skal tenke seg om å undersøke selskapet før man går inn, som jeg har nevnt tidligere og man skal være innforstått med at det er hardt arbeid hvis man vil gjøre det til en lukrativ bedrift. Dette blir på samme måte som en franchise - du opererer innenfor et selskap, men du behøver ikke investere noen hundre tusen for å komme i gang (som McDonald, 7-eleven m.fl) og du slipper å sitte med varelager og masse papirarbeid, for det tar selskapet seg av. Bransjen er seriøs, uansett hva enkelte journalister i Aftenposten og Dine Penger måtte mene, og ellers alle andre som har hørt at noen har sagt at.... osv. Jeg kan for eksempel godt ha masse negative meninger om hvordan en fotballtrener er dårlig når det gjelder å få laget sitt frem, for jeg har jo hørt av noen som vet og kan fotball at sånn er det. Men sjøl vet jeg faktisk ikke pøkk. Blir ikke det litt for dumt? Burde jeg mene noe om ham i det hele tatt?
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #42 Skrevet 12. mai 2004 Bransjen er seriøs, uansett hva enkelte journalister i Aftenposten og Dine Penger måtte mene, og ellers alle andre som har hørt at noen har sagt at.... osv. Jeg kan for eksempel godt ha masse negative meninger om hvordan en fotballtrener er dårlig når det gjelder å få laget sitt frem, for jeg har jo hørt av noen som vet og kan fotball at sånn er det. Men sjøl vet jeg faktisk ikke pøkk. Blir ikke det litt for dumt? Burde jeg mene noe om ham i det hele tatt? En litt blåst sammenligning da, for dine penger kan økonomi. Så de blir mer å regne som en fotballekspert i studio.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2004 #43 Skrevet 12. mai 2004 Ja, men de skriver jo alllikevel både for og i mot. Og selv om en kar kan økonomi så er det ikke sikkert han skjønner nettverksmarkedsføring. De fleste gjør ikke det sånn helt med en gang. Jeg ser i Dine Penger at denne ene journalisten eller hva han nå er og som jeg heller ikke husker navnet på, og heller ikke gidder å sjekke akkurat nå, skriver en hel serie og negative sider ved nettverksbransjen, og så har du andre igjen som roser bransjen, så her kan man bare velge og vrake. Uansett er det ikke til å komme forbi at det er en seriøs bransje, men med innslag av useriøse aktører. Det positive er: Du kan tjene litt ekstra penger, eller du kan bli økonomisk uavhengig. Det negative er: Du kan havne i selskaper som lover deg gull og grønne skoger for flerfoldige tusener, og så blir du overlatt til deg selv i samme øyeblikk som kortet ditt er trukket. Hvordan folk kan føle seg kjempelurt i WGI f.eks. er litt gåtefullt for meg, for her en inngangsbilletten ikke så stor. I NO har man et pliktkjøp for en seks-sju hundre i måneden, men dette får man jo produkter til hår, hud, helse eller hva som helst for. Man taper jo ikke pengene. i enhver forretning man starter er det vel en viss risiko, er det ikke det da? Og starter du en vanlig forretning hvor du kanskje låner en mill for å komme i gang, og så går konkurs - det er vel atskillig verre enn å tape fire tusen kroner, eller hva? Men det er liksom helt greit at man taper hundretusener eller millioner på "skikkelig" forretningsdrift. Det må man jo regne med......
Gjest TomKrus Skrevet 12. mai 2004 #44 Skrevet 12. mai 2004 Ja' date=' men de skriver jo alllikevel både for og i mot. Og selv om en kar kan økonomi så er det ikke sikkert han skjønner nettverksmarkedsføring. [/quote'] Refleksjon kalles det. En ekspert innen økonomi kan nok fort se hvorvidt noe vil kunne lønne seg eller ikke. Det at de skriver både positivt og negativt om mlm tyder ikke på at de ikke har peiling, snarere tvert i mot. Det tyder jo på at de forholder seg relativt nøytalt til det hele og verken prøver å glorifisere eller svartmale.
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2004 #45 Skrevet 12. mai 2004 Det tror jeg jamen du har helt rett i Tom.... Dessuten er det sunt å få både for og imot - så er det kanskje enklere å bestemme seg på riktig grunnlag for hvorvidt en fremtid innen MLM kan være noe for deg... Og det er jo kjekt å vite hva man går til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå