Gå til innhold

Erfaringer med Upside?-pyramide/aksjespill

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Ulovlig, ja, ulønnsomt? Tja, det kommer vel anpå hvor du er i hele greia? De som tjener mest er jo de som har mest penger å investere.

Pyramidespill er ulovlig - helt korrekt.

Nettverkssalg er ikke ulovlig.

Skill disse to fra hverandre..

Skrevet

Dokumentasjon (for mitt selskap) har jeg ja :)

På våre nettsider ligger det en membershop hvor man som medlem kan kikke på alle produktene, og hvor det står pris og info om varen.

Dessuten har vi en butikk og lagerlokale i oslo hvor man kan dra å kikke/ta på/lukte på produktene for deretter å bestille det på nettet.

Har selv vært der flere ganger :)

Har benyttet meg av flere tjenester fra disse produktsidene og det har fungert veldig fint. Forrige uke bestillte en kompis av meg en av de nyeste SonyEricsson (P900 eller noe sånt?) gjennom firmaet til en meget gunstig pris :)

Vet ikke om dette holder som dokumentasjon for deg jeg...?

Vet ikke om man kan nevne navn ol her så gjør ikke det. Det er ikke å reklamere for mitt selskap her som var hensikten min med dette.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke produkter og selskaper du har vært borti siden du mener at kvaliteten er så dårlig, de som jeg kjenner til er langt i fra dårlige. Jeg har veldig god erfaring med endel av produktene til Natures Own, som jeg ikke jobber med lenger, men hvor jeg fortsetter å handle enkelte produkter. Ikke alle jeg er like fornøyd med der heller.

Videre handler jeg noe hos Shine og noe hos Eurosmart. Sistnevnte har kun kjente merkevarer. Plukker det beste fra de forskjellige. Du kan ikke påstå at produktene generelt i disse selskapene er dårligere enn produkter du får kjøpt i vanlige butikker for eksempel - heller tvert i mot er min erfaring. (Dette er ikke egenreklame for min bedrift i selskapene da jeg kun er medlem hos alle tre, ikke forhandler)

Tvert i mot nettopp fordi disse selskapene har mye mer penger å legge i forskning og utvikling av produkter fordi de ikke bruker penger på markedsføring. vet du hvor mye av omsetningen til Coca Cola som går til markedsføring? 95 % - det var det siste tallet jeg hørte.

Vanlig salg går via mange ledd, og hvert ledd skal tjene litt på produktet. En olabukse du kjøper i vanlig klesforretning, har kostet inn i butikken ca en femtilapp, og du betaler åtte hundre for den. Den kostet kanskje åtte kroner å produsere. Det er ikke bare butikken som tjener på dette. Her kommer import, toll, grossist, detaljist og markedsføring inn og tar ganske mange kroner.

I nettverk går varen rett fra produsent og til kunde eller forhandler. Ingen ting i mellom i form av markedsføring, grossister ol.

Mesteparten av omsetningen går ofte tilbake til forhandlere i form av provisjoner, og resten går til videreutvikling og utvikling av nye produkter.

Som jeg sa tidligere er dette en av verdens hurtigst voksende forretningsformer og den har eksistert i over femti år. Det er bare det at det er litt nytt hos oss fremdeles, og man er skeptisk. Det er selvfølgelig heller ikke alle som får det til. Men da er det en selv som ikke har gjort jobben ordentlig, det er ikke selskapene sin skyld (med mindre man var uheldig å gå inn i et useriøst foretak)

Jeg har ikke sagt at aksjespillene ikke er spill, men jeg sier at det ikke er pyramidespill. Les min definisjon på forskjellen mellom pyramide og nettverk. Disse aksjene er heller ikke reelle aksjer så de kan naturligvis ikke gå på børs.

Videre Sandman så er det mange aktører som distribuerer endel av sine produkter via nettverk som du aldri ville forestilt deg. Toyota, Gillette, Coca Cola (gjorde det i hvert fall, men er usikker nå) - disse går ikke bare via nettverk som vi vet, men de gjør altså det også. Det er mange flere også av disse store, men jeg husker ikke i farten, det er så lenge siden jeg har holdt på med det.

Jeg synes man skal være litt forsiktig med å si at sånn og sånn er det, når man faktisk ikke vet, men kun antar og har hørt at.. osv...

Du har helt tydelig ingen erfaring med nettverksbransjen og heller ingen dyp kjennskap til de forskjellige selskapene, så du skal være litt forsiktig med å være så bastant i dine uttalelser.

Skrevet

Meget bra innlegg mysan!

Tror det er veldig mange som har en negativ innstilling til nettverksbygging/MLM uten at de egentlig vet hva det går ut på!

Skrevet

Mitt inntrykk er at "produktene" i disse nettverkene, ikke er selve forretningsidèen...det er de pyramidelignende "inngangsbillettene" som vektlegges, når de etablerte i systemet skryter og skrøner av opplegget.

...jeg syns på ingen måte det lukter særlig godt av denne bransjen...

...kanskje fordi jeg har sett litt for mange tullinger som har satset på det....(beklager uttalelsen, men stryker den ikke... :wink: )

Gjest gjest1
Skrevet
Meget bra innlegg mysan!

Tror det er veldig mange som har en negativ innstilling til nettverksbygging/MLM uten at de egentlig vet hva det går ut på!

Ja, men sånn er det ofte. Ignorans medfører mye rart. (Ikke at jeg sier du er ignorant Sandman - det har jeg oppfattet at du ikke er...)

Jeg irriterer meg grenseløst over folk som har bastante meninger om ting de faktisk ikke vet noe om. Hvis jeg - med min bakgrunn og erfaring innen denne bransjen - både som konsulent, kunde og ansvarlig for oppbygging av norsk selskap for noen år tilbake - hadde kommet med kommentarer om negativiteten ved denne forretningsformen, så skulle jeg tatt det seriøst, for denne bransjen kan jeg etter å ha vært inne i den i ti år eller mer. Jeg har utarebeidet markedsplaner, jeg har vært med på å utvikle produkter, og jeg har bygget nettverk. Jeg har tjent litt penger på lang tid, og jeg har tjent mye penger på kort tid.

Det siste selskapet jeg var i tjente jeg mye på kort tid, men så ble det sak i Wisconsin som ikke er avsluttet ennå, hvor selskapet ble anmeldt for ulovlig pyramidedrift. Ulovligheten er nå motbevist, og vi kommer til å stå sterkere enn tidligere. USA har mye strengere lover enn oss her hjemme, da dette er en gammel og velrenomert forretningsform der borte, hvor de klart skiller mellom spill og forretningsdrift. Det var produktene i sistnevnte selskap som det ble sådd tvil om.

Jeg kan forresten sitere Bill Clinton i et innlegg han hadde ett eller annet sted mens han fremdeles var president:

"Jeg takker MLM-bransjen - dere har skapt en mengde arbeidsplasser og avhjulpet arbeidsledigheten..." Noe i den dur. husker ikke ordrett...

En annen tanke som har slått meg gjentatte ganger....

her i landet vil man jo så gjerne nekte folk å drive med nettverk, for folk kan jo bli lurt - de kan jo tape penger... om så bare en inngangbillett på tre hundre og femti kroner.... hva med alle millionene som folk tipper for i året. Vinner de fleste her, eller taper de fleste alt de tipper for gjennom et langt liv? Jeg bare spør jeg. Men her er det Norsk Tipping som tjener pengene, må vite - og ikke den gjengse nordmann.... :roll:

Skrevet

mysan, din måte, og andre innen disse systemene, har en ganske lik, og svært gjenkjennelig måte å argumentere på....mye av det har dere lært på diverse halleluja-møter opp gjennom årene...

...forøvrig vil jeg si at din sammenligning med Norsk Tipping var noe sær...at de har store overskudd, kommer forskning, idrett, og ungdomsarbeid til gode...visste du ikke det?

...mulig mitt standpunkt er farget av at de personene som maser og skryter å vil ha meg med, men som konsekvent får NEI, ofte rett og slett mangler både bakkekontakt, og folkeskikk...

...når folk opptrer som latstokker i sitt vanlige yrke, men reker land og strand rundt på fritiden med dette tullet, så mister jeg respekten for de..

Gjest Anonymous
Skrevet

Dokumentasjon (for mitt selskap) har jeg ja :)

På våre nettsider ligger det en membershop hvor man som medlem kan kikke på alle produktene, og hvor det står pris og info om varen.

Dessuten har vi en butikk og lagerlokale i oslo hvor man kan dra å kikke/ta på/lukte på produktene for deretter å bestille det på nettet.

Har selv vært der flere ganger :)

Har benyttet meg av flere tjenester fra disse produktsidene og det har fungert veldig fint. Forrige uke bestillte en kompis av meg en av de nyeste SonyEricsson (P900 eller noe sånt?) gjennom firmaet til en meget gunstig pris :)

Vet ikke om dette holder som dokumentasjon for deg jeg...?

Vet ikke om man kan nevne navn ol her så gjør ikke det. Det er ikke å reklamere for mitt selskap her som var hensikten min med dette.

Jeg kan også godt støtte deg på dette. Tror jeg vet hvilket selskap du snakker om, og jeg kjøper bl.a. mine Redken hårprodukter derfra og sparer masse... Kommer nok til å handle mine neste jeans derfra også, men da drar jeg først i vanlig jeansforretning først og prøver type og størrelse.... og så handler jeg via nett og sparer femti prosent omtrent. Ingen grunn til ikke å benytte seg av det nei...

Gjest Anonymous
Skrevet

innlegg over er mysan som har falt ut mens hun har drevet med andre ting :)

Skrevet
Mitt inntrykk er at "produktene" i disse nettverkene' date=' ikke er selve forretningsidèen...det er de pyramide[b']lignende "inngangsbillettene" som vektlegges, når de etablerte i systemet skryter og skrøner av opplegget.

...kanskje fordi jeg har sett litt for mange tullinger som har satset på det....(beklager uttalelsen, men stryker den ikke... :wink: )

Som jeg har sagt tidligere er det stor forskjell på de forskjellige selskapene, og det er sikkert flere selskaper som har noen svin på skogen.... "Inngangsbillettene" som du kaller det, jeg ville sagt medlemsavgift (som i mitt selskap er ca 160kr i året), er vel ganske vanlig. Medlemsavgift betaler man over alt man ønsker å nyte av godene selskapet tilbyr.

Jeg er helt enig med deg at det finnes mange tullinger som går inn i MLM-bransjen, men etter min mening har de ingen andre å skylde på enn seg selv. Kjenner flere som har gått inn i forskjellige selskaper uten nesten å vite noe om hva det går ut på. Så sitter de der å klager uten å gjøre noe og venter på at pengene skal dette ned i fanget på de!

Det er ikke slik det fungerer! Jeg jobber med dette på fritiden og bruker ca 5 timer i uken + at jeg er med på kurs og møter for å holde meg oppdatert og lære mer om selskapet.

Hvis man setter penger inn på en konto til et selskap uten å vite noe om det er man rett og slett dum og "fortjener" å bli sett på som en tulling :)

Selv brukte jeg over en mnd på å bestemme meg for å gå inn i MLM selskapet jeg er med i. Sjekket opplysninger i Brønnøysundregiseret, var på flere informasjonsmøter og leste ne del på nettet osv....

Gjest mysan - uinnlogget
Skrevet
Mitt inntrykk er at "produktene" i disse nettverkene' date=' ikke er selve forretningsidèen...det er de pyramide[b']lignende "inngangsbillettene" som vektlegges, når de etablerte i systemet skryter og skrøner av opplegget.

Selskaper uten skikkelige produkter vil møte seg selv i døra før eller senere. Det er gjenkjøp av produkter som holder det gående - og det er gjenkjøpet av disse produktene som skaper de store pengene. Inngangsbilletten i seg selv er det ikke lov å tjene penger på her i landet, men det varierer hvor reelle selve produktene er.

Det eldste selskapet på markedet i dag - ikke stort i Norge - er Amway. De omsetter for utallige milliarder i året, og har reelle produkter i alle kategorier. Jeg tror de opererer med svære kataloger over produktene sine. Hadde produktene ikke holdt mål, så ville ikke gjenkjøp skjedd i like stor grad og businessen ville dødd ut. Konkurransen blant disse selskapene er så stor i dag at det er produktene de kan holde seg oppe på, og da må disse være gode.

Sandman - hvilke produkter er det du refererer til når du kaller kvaliteten C og D? Jeg vil gjerne vite det, for å høre hva du snakker om.. er det et selskap jeg har kjennskap til?

Gjest gjest1
Skrevet

Grunnen til at du stiller deg tvilende til dette er jo at du ikke har nok kjennskap til bransjen og hva den står for. Du har forutinntatte holdninger basert på hear-say.

Sannsynligvis ser du bransjen som en diger pyramide hvor de på toppen tjener penger mens de som kommer inn senere taper alt de har og vel så det.

Til din informasjon kan jeg opplyse om at en som kommer sent inn i et nettverk godt kan tjene mer enn en som sitter ørten nivåer over ham eller henne. Dette er også en vesensforskjell fra pyramidespillene. man tjener på den omsetningen som skjer i sitt eget nettverk, stort eller lite, og det stopper ikke opp selv om en og annen faller fra og ikke gjør en pøkk. Og det skjer hele tiden. Jeg har selv tjent mer enn mine upliners, og jeg har hatt downliners som har tjent mer enn meg - det er ikke noe problem, fordi man får betalt for den jobben man faktisk gjør.

Du burde ta en titt på et skikkelig nettverk, og få en skikkelig innføring i markedsplanen deres, så får du litt mer "kjøtt på bena" på bransjen du så gladelig fordømmer. Og så vil du se at det handler om business og ikke et spill hvor de som kommer tidlig skummer fløten

Skrevet

Så enig, så enig mysan! :P

Skrevet
Så enig' date=' så enig mysan! :P[/quote']

Jepp jeg og :D

Gjest TomKrus
Skrevet
fordi man får betalt for den jobben man faktisk gjør.

Og hva slags jobb er det du gjør i et slikt nettverk? Hva er det du tjener penger på? Er det salg av produkter eller verving av nye distributører?

Gjest TomKrus
Skrevet

Man får provisjon av omsetning av produkter, enten produktene er håndfaste, som kosmetikk eller rengjøringsmidler, eller de er virtuelle aksjer i et lukket marked uten risiko. Som f.eks. WGI som nevnt over her.

Går du her god for WGI?

Gjest gjest1
Skrevet

Og hva slags jobb er det du gjør i et slikt nettverk? Hva er det du tjener penger på? Er det salg av produkter eller verving av nye distributører?

Jobben er å trene og følge opp sine egne nye distributører og igjen deres distributører til de er selvgående. Dette er en "monkey see, monkey do" business. Omsetningen kommer som et resultat av denne hjelpen og støtten og provisjonen er belønning fra selskapet for tiden og innsatsen det tar å bygge et nettverk.

Man kan ha rabatter på eget varekjøp som igjen selges til forbrukerpris, og man får provisjon på omsetningen som skjer i nettverket. Aldri direkte på verving. Produkter varierer selvfølgelig fra selskap til selskap.

Når det gjelder WGI så stiller jeg meg litt skeptisk til det. Ikke fordi det i utgangspunktet ikke var bra nok, men fordi det har blitt så innmari mange av aksjespillvariantene nå at enkelte faktisk bare rir aksjeveksten, og dette fører til at når det har gått en viss tid, selger spekulantene alle aksjene sine og dermed stuper kursen. WGI fungerer fremdeles, men det er nokså stille rundt dem. Aksjespekulantene flytter pengene sine fra det ene aksjespillet til det andre og rir oppstartbølgen. Veldig dårlig gjort mot alle som faktisk kunne gjort en god business på markedsplanen for de for en god del merarbeid på grunn av dette.

Det siste jeg hørte fra denne kanten er at de som skal ha store utbetalinger sliter med å få pengene sine. Hvorvidt dette medfører riktighet vet jeg imidlertid ikke. Det kan være rykter satt ut av konkurrenter.

Det er som sagt ganske mange aksjespillselskaper på markedet nå, men de har ikke kun aksjene, de har også produkter og en markedsplan. Noen opererer med norges desidert laveste tellerskritt på mobil, noen opererer med sparefond med utrolig avkastning og vil komme med flere produkter med tiden, noen forhandler kjente merkevarer til utrolige rabaterte priser, noen, som WGI og LW8 bl.a. har vinnermuligheter i lotterier i tillegg til aksjene, og kommer også med flere produkter etter hvert.

Dette er en forretningsform vi bare vil se mer av i tiden som kommer, og trenden er at flere og flere vil forsørge seg og sin familie via nettverksmarkedsføring og direktesalg. Trenden har vært i endel år allerede, og Norge er et supert land å drive i fordi vi i utgangspunktet har penger.

Ta gjerne en titt her. Dette er ikke en link til et spesielt selskap og har ingen ting med meg eller mitt å gjøre, men er et nøytralt sted hvor man kan se litt på hva nettverksmarkedsføring egentlig er, og hva som skiller det fra pyramidespillene. Sidene er verdt et besøk både for de som vil vite mer, og for de som bare er negativt forutinntatte.

Selv Dine Penger skrev at nettverksmarkedsføring er en seriøs bransje, som er i veldig stor vekst.

Gjest TomKrus
Skrevet

Selv Dine Penger skrev at nettverksmarkedsføring er en seriøs bransje, som er i veldig stor vekst.

Kjekt om du kommer med linker til slikt (likeså linker til Clintons uttalelser). Her er noen av linkene jeg fant hos dinepenger.no da jeg søkte på nettverksmarkedsføring:

Verden vil bedras

"latterlig aksjespill"

Direktesalgsforbundet uttaler seg om wgi

Jeg anbefaler folk å holde seg unna wgi, jeg.

Og til slutt noen tips til de som ønsker å starte med mlm-salg:

Slik avslører du negative sider ved MLM-selskaper

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sa også at jeg er skeptisk til WGI. Det fungerte som det skulle til å begynne med, men så forklarte jeg grunnen til at det ikke funker som det skal lenger, og dette er problemet med de selskapene som har hovedfokuset sitt på spill og virtuelle aksjer. Dette gjelder ikke alle nettverksselskaper. Du henviser her kun til WGI i alle tre linkene dine.

Tjen penger på nettverksmarkedsføring

Tjen penger å selge tellerskritt

Hjelp til utfylling av næringsoppgave for MLM'ere

Rik i en fei?

Selvfølgelig finnes det også useriøse aktører på markedet som ser sitt snitt til å hive seg på karusellen, tjene store penger fort, for så å forsvinne igjen - dette er ikke nettverksbransjen som sådan sin skyld. Svindlere finnes i alle bransjer - det er en menneskelig egenskap.

Du har selv lagt ved en link til hvordan man kan gjennomskue de useriøse, og dette er viktig at man gjør.

Link til Clintons utsagn har jeg ikke, dette leste jeg i en kopi av en amerikans avis for mange år siden da jeg holdt på aktivt selv.

Og hvorfor er jeg ikke fremdeles i MLM-bransjen hvis jeg synes det er så attraktivt og det er så mye penger og hente? Fordi jeg er en av dem som ikke gidder å gjøre jobben, og dette har jeg innsett. Skal man tjene penger, må man gidde å stå på. Er man ikke litt selger av natur, eller har man frykt for å ringe folk eller ingen tid å disponere så blir det heller ingen stor forretning ut av det.

Alle de som føler at de har blitt lurt, må gå inn i seg selv og spørre om de faktisk har gjort jobben!

Og har man vært uheldig å gått inn i et selskap som har gått konkurs igjen, så er det uflaks. Det samme hvis man har gått inn hos useriøse selskaper eller i nettverk til useriøse distributører som lover gull og grønne skoger uten innsats.

Dette kan forøvrig skje i "vanlige" jobber også. Firmaer går konkurs. Startere av firmaer kan være kjeltringer og ikke utbetale deg lønn, for så å slå seg selv konkurs etter en tid. Er dermed alle firmaer noe man skal holde seg unna?

Og om en bebrillet kar med skjegg raner moren din, skal man da holde seg langt unna alle bebrillede menn med skjegg?

Gjest TomKrus
Skrevet

Og hvorfor er jeg ikke fremdeles i MLM-bransjen hvis jeg synes det er så attraktivt og det er så mye penger og hente? Fordi jeg er en av dem som ikke gidder å gjøre jobben, og dette har jeg innsett. Skal man tjene penger, må man gidde å stå på. Er man ikke litt selger av natur, eller har man frykt for å ringe folk eller ingen tid å disponere så blir det heller ingen stor forretning ut av det.

Tror mange har negative erfaringer fra pågående "venner" som forsøker å verve deg til diverse mlm-selskap. Jeg sier ikke at alle mlmere er det, men slike bransjer har en tendens til å trekke til seg ekle personligheter. En kamerat av meg ble ringt opp av en perifer klassekamerat, og ble invitert med ut på café. Han kunne ikke fortelle hvorfor de skulle møtes. Da han kom til caféen ble han møtt av en natures own frelst selger som også hadde tatt med seg sin nærmeste upliner. Begge ekle selgere som prøvde å overtale ham med glatte argumenter. Lite prat om produktene, men mye prat om å tjene penger. Det er problemet jeg ofte har med slike selskap: Det virker som om produktene ofte ikke er i fokus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...