Sippeeguri Skrevet 26. november 2013 #1 Skrevet 26. november 2013 (endret) Det er slutt.. hva gjør jeg? Vi har hus og et barn i sammen. Hvilke støtte kan jeg få? Barnet vårt skal bo hos meg og være hos pappa fra torsdag til søndag to helger i måneden. Jeg studerer og jobber. Hva kan jeg søke om av støtte? Hvordan vil dette påvirke stipend/lån hos lånekassen? Far er ikke bidragspliktig i følge kalkulatoren på nav.no, jeg regner med det er fordi han tjener for lite i den jobben har nå. Vil jeg da få bidrag fra nav istede? Eller vil jeg ikke få noe? Endret 26. november 2013 av Sippeeguri
Britt Banditt Skrevet 26. november 2013 #2 Skrevet 26. november 2013 Du får minstebidrag fra NAV hvis han ikke er bidragspliktig. Du får en ekstra barnetrygd. Du får skattefradrag som tilsvarer det som tidligere het skatteklasse 2. Du får overgangsstønad i en periode på 3 år (hvis barnet er under 8 (?) år). Hvor mye du får kommer an på hvor mye du tjener. Du får stønad til barnetilsyn (66% av utgiftene), hvis barnet går i barnehage eller på SFO. Du kan lese mer på NAV.no, de har egne sider for "enslig mor/far".
Miss moneypenny Skrevet 26. november 2013 #3 Skrevet 26. november 2013 Vet ikke om du får forsørgerstipend fra lånekassa allerede, men hvis du ikke får det vil jeg tro at du kan få det nå ihvertfall, det burde du undersøke. Husker ikke nøyaktig beløp, men lurer på om det kan være snakk om en tusenlapp i mnd.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #4 Skrevet 26. november 2013 Det er slutt. Hva har jeg krav på? Hva kan jeg få? Anonymous poster hash: f5172...254 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2013 #5 Skrevet 26. november 2013 Det er slutt. Hva har jeg krav på? Hva kan jeg få?Anonymous poster hash: f5172...254 Ja, merkelig nok er folk opptatt av å få oversikt over økonomien sin sånn at de kan finne nytt tak over hodet som de har råd til, ha mat på bordet, barnehageplass og utstyr til barnet, og kanskje spare litt til uforutsette utgifter.Anonymous poster hash: 2b101...2ea 11
Sippeeguri Skrevet 26. november 2013 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2013 Det er slutt. Hva har jeg krav på? Hva kan jeg få? Anonymous poster hash: f5172...254 Ja jeg kunne sikkert greiet ut om hvorfor det ble slutt, at jeg synes det er helt fryktelg, fått masse pepper eller sypati. Jeg kunne sikker til og med dannet en egen "hate-min-ex-klubb"... men den delen av at det er slutt har jeg ingen ønsker om å dele her nå. Det er heller ingen dramatikk rundt det. For meg er det mest dramatiske den økonomiske usikkerheten. Kan jeg klare å beholde huset? Må jeg flytte? Kan jeg kjøpe eller leie? Og for å svare på disse spørsmålene må jeg vite hva jeg kan få av støtte til å klare veien videre.. 4
Sippeeguri Skrevet 26. november 2013 Forfatter #7 Skrevet 26. november 2013 Du får minstebidrag fra NAV hvis han ikke er bidragspliktig. Du får en ekstra barnetrygd. Du får skattefradrag som tilsvarer det som tidligere het skatteklasse 2. Du får overgangsstønad i en periode på 3 år (hvis barnet er under 8 (?) år). Hvor mye du får kommer an på hvor mye du tjener. Du får stønad til barnetilsyn (66% av utgiftene), hvis barnet går i barnehage eller på SFO. Du kan lese mer på NAV.no, de har egne sider for "enslig mor/far". Takk for tips! Jeg har vært inne på nav å sett. Blir ikke helt klok på summene. Jeg vet at jeg nok får noe men ikke hvor mye. Så da er det altså slik at når far tjener for lite til å betale bidrag, så bidrar nav istede? Vet ikke om du får forsørgerstipend fra lånekassa allerede, men hvis du ikke får det vil jeg tro at du kan få det nå ihvertfall, det burde du undersøke. Husker ikke nøyaktig beløp, men lurer på om det kan være snakk om en tusenlapp i mnd. Jeg får forsørgerstipend allerede:) Det jeg er mest spendt på er om kanskje noe av lånet eller blir stipend? Jaja, det blir spennende å se:)
Britt Banditt Skrevet 26. november 2013 #8 Skrevet 26. november 2013 Takk for tips! Jeg har vært inne på nav å sett. Blir ikke helt klok på summene. Jeg vet at jeg nok får noe men ikke hvor mye. Så da er det altså slik at når far tjener for lite til å betale bidrag, så bidrar nav istede? Jeg får forsørgerstipend allerede:) Det jeg er mest spendt på er om kanskje noe av lånet eller blir stipend? Jaja, det blir spennende å se:) Hvis du får overgangsstønad fra NAV (som er på rundt 13-14 000 før skatt når den er full, den blir altså mindre jo mer du tjener) teller det som inntekt (det er jo det) så da får du ikke lenger stipend, fordi du da tjener over grensa. Alt fra Lånekassa blir da lån. Uansett får du såpass som enslig forsørger med deltidsjobb+studielån+alt fra NAV, så du har nok råd til å sette av det du skulle fått som stipend på sparekonto og heller betale det tilbake med en gang studiene er ferdig (så får du ikke så høyt lån).
Global eD Skrevet 26. november 2013 #10 Skrevet 26. november 2013 Det er slutt.. hva gjør jeg? Vi har hus og et barn i sammen. Hvilke støtte kan jeg få? Barnet vårt skal bo hos meg og være hos pappa fra torsdag til søndag to helger i måneden. Jeg studerer og jobber. Hva kan jeg søke om av støtte? Hvordan vil dette påvirke stipend/lån hos lånekassen? Far er ikke bidragspliktig i følge kalkulatoren på nav.no, jeg regner med det er fordi han tjener for lite i den jobben har nå. Vil jeg da få bidrag fra nav istede? Eller vil jeg ikke få noe? Jeg har bare AAP penger på NAV, og jeg betaler bidrag og barnehage selv med huslån å betale på. Han har mer enn meg utbetalt i mnd. Her bør han jo hjelpe deg uansett hva en kalkulator sier. Håper det ordner seg for dere.
Sippeeguri Skrevet 27. november 2013 Forfatter #11 Skrevet 27. november 2013 Jeg har bare AAP penger på NAV, og jeg betaler bidrag og barnehage selv med huslån å betale på. Han har mer enn meg utbetalt i mnd. Her bør han jo hjelpe deg uansett hva en kalkulator sier. Håper det ordner seg for dere. Hvordan slår du ut på kalkulatoeren på nav sine sider? Uansett hvordan jeg vrir på det så kommer det opp 0 kroner ..
Sippeeguri Skrevet 27. november 2013 Forfatter #12 Skrevet 27. november 2013 Hvis du får overgangsstønad fra NAV (som er på rundt 13-14 000 før skatt når den er full, den blir altså mindre jo mer du tjener) teller det som inntekt (det er jo det) så da får du ikke lenger stipend, fordi du da tjener over grensa. Alt fra Lånekassa blir da lån. Uansett får du såpass som enslig forsørger med deltidsjobb+studielån+alt fra NAV, så du har nok råd til å sette av det du skulle fått som stipend på sparekonto og heller betale det tilbake med en gang studiene er ferdig (så får du ikke så høyt lån). Jeg har mindre enn det i lønn nå, og får derfor stipend. Det blir spennede å se hvordan inntekten blir når alt er avklart.. JEg leser om folk som må greie seg med 14000kr i mnd til de som går hjemme med nærmere 30000kr i følge dem selv... jeg kan ikke skjønne at det skal være så "lønnsomt" å være alene mamma, eller at der faktisk er så store sprik?
Britt Banditt Skrevet 27. november 2013 #13 Skrevet 27. november 2013 Jeg har mindre enn det i lønn nå, og får derfor stipend. Det blir spennede å se hvordan inntekten blir når alt er avklart.. JEg leser om folk som må greie seg med 14000kr i mnd til de som går hjemme med nærmere 30000kr i følge dem selv... jeg kan ikke skjønne at det skal være så "lønnsomt" å være alene mamma, eller at der faktisk er så store sprik? Hvis man er alene med barn under åtte år, så har man med ett barn minimum rett på (uten annen inntekt) OS: ca 12 000 kr etter skatt, denne får man bare i maks 3 år, evt 5 hvis man studerer. Barnetrygd: 970 kr + 970 kr (man får en ekstra) Skattefradrag: ca 10 000 i året. Støtte til barnetilsyn: ca 1500 kr Bidragsforskudd: 1440 kr (Småbarnstillegg: 660 kr (hvis barnet er mellom 0-3 år)) OS minker jo mer man tjener, samme med bidragsforskudd. Småbarnstillegget forsvinner også da. Summen på dette (altså uten annen inntekt): 17 763 kr per mnd (det er det minste man har rett på altså). Med småbarnstillegg: 18 423 kr. Lån fra lånekassa er vel rundt 9000 (medregnet de to store utbetalingene) i 10 mnd, så si 7500 i gjennomsnitt per mnd. Husk at alt er lån her, stipendet blir borte pga OS. Dvs er du student og ikke har annen inntekt kan du få 17 763 + 7500 = 25 263 kr per mnd. Da syns jeg man burde kunne sette av noen kroner på sparekonto hvis man lever nøkternt. 2
Sippeeguri Skrevet 27. november 2013 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2013 Hvis man er alene med barn under åtte år, så har man med ett barn minimum rett på (uten annen inntekt) OS: ca 12 000 kr etter skatt, denne får man bare i maks 3 år, evt 5 hvis man studerer. Barnetrygd: 970 kr + 970 kr (man får en ekstra) Skattefradrag: ca 10 000 i året. Støtte til barnetilsyn: ca 1500 kr Bidragsforskudd: 1440 kr (Småbarnstillegg: 660 kr (hvis barnet er mellom 0-3 år)) OS minker jo mer man tjener, samme med bidragsforskudd. Småbarnstillegget forsvinner også da. Summen på dette (altså uten annen inntekt): 17 763 kr per mnd (det er det minste man har rett på altså). Med småbarnstillegg: 18 423 kr. Lån fra lånekassa er vel rundt 9000 (medregnet de to store utbetalingene) i 10 mnd, så si 7500 i gjennomsnitt per mnd. Husk at alt er lån her, stipendet blir borte pga OS. Dvs er du student og ikke har annen inntekt kan du få 17 763 + 7500 = 25 263 kr per mnd. Da syns jeg man burde kunne sette av noen kroner på sparekonto hvis man lever nøkternt. Det er jeg helt enig i:) Ok, så da kan jeg regne med at alt stipendet mitt på nyåret, blir omgjort til lån. Og siden barnet er 4år, så er det ikke snakk om småbarnstillegg. Men finnes det en eller annen kalkulator som regner ut OS når man har lønn? Sånn kjapt i hodet ser det jo ut som det er mer lønnsomt å være fulltidstudent og ikke jobbe, enn å studere deltid og jobbe deltid. Leser også på nav.no om støtte til stududier, det er vel engangsstønader? Iallefall 1gang i året?
Britt Banditt Skrevet 27. november 2013 #15 Skrevet 27. november 2013 Det er jeg helt enig i:) Ok, så da kan jeg regne med at alt stipendet mitt på nyåret, blir omgjort til lån. Og siden barnet er 4år, så er det ikke snakk om småbarnstillegg. Men finnes det en eller annen kalkulator som regner ut OS når man har lønn? Sånn kjapt i hodet ser det jo ut som det er mer lønnsomt å være fulltidstudent og ikke jobbe, enn å studere deltid og jobbe deltid. Leser også på nav.no om støtte til stududier, det er vel engangsstønader? Iallefall 1gang i året? Jeg glemte visst en detalj i stad, hvis du får fullt studielån (er vel ca 90 000?) så minskes OS noe, full OS er 14 195,- før skatt, men den minskes med ca 1500,- i mnd når du har fullt studielån, tror jeg (dette er hvis man IKKE jobber). Man får ikke småbarnstillegg hvis man studerer eller jobber, så det får du ikke uansett, det var egentlig bare satt opp for å vise hva man hadde rett på uansett, hvis man hverken studerer eller jobber Har man barn under 3 år så får man jo også kontantstøtte, om barnet ikke er i barnehage (er det ikke sånn at 2åringer skal få kontantstøtte igjen nå?). Stipendet ditt blir nok omgjort til lån fra nyåret ja. Det finnes ikke en kalkulator, men du kan se på denne siden: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms Husk at du må regne med både jobben din og studielånet ditt (si du tjener 100 000,- i året, og får 90 000,- i studielån, da må du se på 190 000,-, som for eks. gir 9295,- i OS før skatt). Utdanningsstønaden er såvidt jeg forstår noe du får en gang i året ja (jeg så på den siden også, men glemte å skrive det ned i regnestykket tydeligvis ). Om du studerer fulltid eller studerer deltid og jobber deltid tror jeg ikke har så mye å si ift. hvor mye du får utbetalt fra NAV. Studielånet teller jo som inntekt og minsker OS noe, men man får jo ikke fullt studielån om man bare studerer deltid, derfor vil OS minske mindre av studielånet om man studerer deltid (så da spørs det jo hvor mye man jobber, men det vil alltid lønne seg å jobbe, for det er ikke sånn at for hver krone du tjener så minsker OS med en krone, det er snakk om 40 øre per krone på all inntekt over 1/2 G (som er ca 43 000,-)). Det ble rotete, men har litt dårlig tid, så ble litt kjapt forklart
Sippeeguri Skrevet 29. november 2013 Forfatter #16 Skrevet 29. november 2013 Jeg glemte visst en detalj i stad, hvis du får fullt studielån (er vel ca 90 000?) så minskes OS noe, full OS er 14 195,- før skatt, men den minskes med ca 1500,- i mnd når du har fullt studielån, tror jeg (dette er hvis man IKKE jobber). Man får ikke småbarnstillegg hvis man studerer eller jobber, så det får du ikke uansett, det var egentlig bare satt opp for å vise hva man hadde rett på uansett, hvis man hverken studerer eller jobber Har man barn under 3 år så får man jo også kontantstøtte, om barnet ikke er i barnehage (er det ikke sånn at 2åringer skal få kontantstøtte igjen nå?). Stipendet ditt blir nok omgjort til lån fra nyåret ja. Det finnes ikke en kalkulator, men du kan se på denne siden: https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms Husk at du må regne med både jobben din og studielånet ditt (si du tjener 100 000,- i året, og får 90 000,- i studielån, da må du se på 190 000,-, som for eks. gir 9295,- i OS før skatt). Utdanningsstønaden er såvidt jeg forstår noe du får en gang i året ja (jeg så på den siden også, men glemte å skrive det ned i regnestykket tydeligvis ). Om du studerer fulltid eller studerer deltid og jobber deltid tror jeg ikke har så mye å si ift. hvor mye du får utbetalt fra NAV. Studielånet teller jo som inntekt og minsker OS noe, men man får jo ikke fullt studielån om man bare studerer deltid, derfor vil OS minske mindre av studielånet om man studerer deltid (så da spørs det jo hvor mye man jobber, men det vil alltid lønne seg å jobbe, for det er ikke sånn at for hver krone du tjener så minsker OS med en krone, det er snakk om 40 øre per krone på all inntekt over 1/2 G (som er ca 43 000,-)). Det ble rotete, men har litt dårlig tid, så ble litt kjapt forklart Takk for langt og utfyllende svar:) Jeg har liksom ikke forholdt meg til dette før...
Britt Banditt Skrevet 29. november 2013 #17 Skrevet 29. november 2013 Takk for langt og utfyllende svar:) Jeg har liksom ikke forholdt meg til dette før... Ikke jeg heller, men det er utrolig hva man lærer etter å ha vært på KG i ti år
Sippeeguri Skrevet 30. november 2013 Forfatter #18 Skrevet 30. november 2013 Ikke jeg heller, men det er utrolig hva man lærer etter å ha vært på KG i ti år Hehe, ja det er vel neppe første gangen noen lurer på dette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå